Terapeuttini sanoi, että olen machiavellistinen. Onko se
Huono asia?
Entä ajatteletko, että psykopaatti välttämättä on aina paha? Ihminen voi olla ilman positiivisia tunteita ja silti tehdä hyvää
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos juonittelet tunteettomasti tehdäksesi muille hyvää, asiat ovat kunnossa.
Siirtelen nappuloita taustalla niin, että lopputulos on itselleni mieluisa. Kukaan ei yleensä tajua, että minä olen vaikuttanut lopputulemaan.Ap
Mikä tässä on sinusta hienoa? Tunnetko ylemmyyttä muita ihmisiä kohtaan? Olet myös melkoisen tyhmä tai kirjolla, jos luulet, etteivät muut huomaa. Kyllä huomaavat.
Se, että nautin siitä. Isällläni on muuten todettu Mensa-tason älykkyys ja molemmat vanhempani ovat väitelleet nk. kovista tieteistä. Mitenkäs sinulla - oletko luokkaretkellä?Ap
Mihin suuntaan sinun luokkaretkesi tapahtuu? Putosiko
No minä olen ainoastaan maisteri, mutta kyllä naimisissa tohtorin kanssa. Lisäksi olen moninkertaisesti varakkaampi, kuin mitä omat vanhempani ovat.
Mutta perhe-elämässä ja parisuhteessa olen menestynyt erinomaisesti, joten siinä mielessä omena on kyllä pudonnut kauas puusta :) Vanhempani olivat yhdessä ainoastaan 18 vuotta. Me ollaan mieheni kanssa oltu nyt 21 vuotta.
Ap
Aiemmin sanoit, että olette ollet naimisissa 19 vuotta. Nyt se onkin 21 vuotta. Miten selität nämä epäloogisuutesi?
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin sanoit, että olette ollet naimisissa 19 vuotta. Nyt se onkin 21 vuotta. Miten selität nämä epäloogisuutesi?
Kyllä. Naimisissa 19, yhdessä 21 vuotta.
Ap
"No kun minulta puuttuu se itse (self) minä en voi työstää asioita itsessäni.
Tunnen tyytyväisyyttä ja onnellisuutta. Lisäksi olen kiitollinen rakastavasta perheestä.
Ap"
Toistan itseäni:
Se, että oman itsen kehittymisessä on tapahtunut häiriöitä / on kehittymätön ja hauras, ei tarkoita myöskään, etteikö sitä omaa itseä olisi ollenkaan, tai asiaa voisi työstää. Tähän kuitenkin tietenkin tarvitsee oman motivaation.
On eri asia, ettei halua työstää itseään, kuin se, ettei voi. Sinä ei taida vain haluta, ja keksit verukkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että et ole autistinen? Mä pyytäisin sinuna tutkimuksia. Autismissa on normaalia että ei osata näyttää omia tunteita ja sosiaaliset taidot ovat niin heikot että ihmiset luulee että oot tarkoituksella tunteeton ja kylmä ihminen.
Voin olla sitäkin. Pystyn kuitenkin tarvittaessa esiintymään empaattisena, avuliaana ja lämpimänä - silloin kun siitä on minulle itselleni jotakin hyötyä.
Ap
Autismissa myös tuollainen mukavuudenhalu on normaalia, tehdään vain niitä asioita hyvin mistä itse pitää, syö vain sitä ruokaa mistä pitää ja motivaation tehdä asioita saa siitä että hyötyy niistä itse.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tyytyväisyyttä ja onnellisuutta. Lisäksi olen kiitollinen rakastavasta perheestä.Ap"
Toistan itseäni:
Se, että oman itsen kehittymisessä on tapahtunut häiriöitä / on kehittymätön ja hauras, ei tarkoita myöskään, etteikö sitä omaa itseä olisi ollenkaan, tai asiaa voisi työstää. Tähän kuitenkin tietenkin tarvitsee oman motivaation.
On eri asia, ettei halua työstää itseään, kuin se, ettei voi. Sinä ei taida vain haluta, ja keksit verukkeita.
Minulla persoonani osat ovat irrallaan toisistaan ja niitä on yhteensä 5-6 kappaletta. Jos minuuteni osat saadaan jossain vaiheessa integroitua, tulee mahdolliseksi alkaa työstää itseäni. Ennen tätä itseä ei ole.
Ap
Koetko ap aitoa empatiaa joissain tilanteissa, ja miten sinun ptsd oireilee?
Vierailija kirjoitti:
Koetko ap aitoa empatiaa joissain tilanteissa, ja miten sinun ptsd oireilee?
Koen empatiaa lapsiminän ollessa päällä. Myös ptsd (oikeammin kyllä cptsd) oireilee silloin pahiten. Saatan joutua esimerkiksi istumaan kauppakeskuksen lattialle, koska jalkani eivät yhtäkkiä kanna. Mitään fyysistä sairautta minulla ei ole. Tai sitten katsella itseäni itseni ulkopuolelta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tyytyväisyyttä ja onnellisuutta. Lisäksi olen kiitollinen rakastavasta perheestä.Ap"
Toistan itseäni:
Minulla persoonani osat ovat irrallaan toisistaan ja niitä on yhteensä 5-6 kappaletta. Jos minuuteni osat saadaan jossain vaiheessa integroitua, tulee mahdolliseksi alkaa työstää itseäni. Ennen tätä itseä ei ole.Ap
Mitä noi 5-6 kappaletta on? Mitä toi tarkoittaa käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistan itseäni:
Minulla persoonani osat ovat irrallaan toisistaan ja niitä on yhteensä 5-6 kappaletta. Jos minuuteni osat saadaan jossain vaiheessa integroitua, tulee mahdolliseksi alkaa työstää itseäni. Ennen tätä itseä ei ole.Ap
Näitä tällaisia asioita todellakin voi työstää esimerkiksi juuri siellä terapiassa.
Heiluttelet koko ajan jotain "vapautus vastuusta" korttia, ettet muka olisi ollenkaan vastuussa ikävästä toiminnastasi toisia kohtaan, vaikka hyvinkin tiedostat näitä haitallisia toimintamallejasi, kuten jatkuva manipulointi, joista olet täällä kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistan itseäni:
Erilaisia minuuden osia; eri ikäisiä, eri luonteisia. Yksi niistä on mies.
Ap
^
Tottakai jokainen aikuinen vastaa toiminnastaan. En kuitenkaan voi mitään tunteiden puuttumiselle ANP:n ollessa päällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
^
Tottakai jokainen aikuinen vastaa toiminnastaan. En kuitenkaan voi mitään tunteiden puuttumiselle ANP:n ollessa päällä.Ap
Toiminnalle ja valinnoille kuitenkin voit. Et taida tosiaan kuitenkaan olla syyntakeeton.
Mielestäni sinun kannattaisi miettiä myös siltä kannalta, että haluatko todella toimia tietoisesti ikävillä tavoilla toisia kohtaan. Tiedät ja tiedostat kyllä, että tällainen vaikkapa kertomasi manipuloiva toiminta on toisia satuttavaa, mutta päätät toimia niin silti.
Kerroit siitä lapsiminästä yhtenä persoonallisuuden puolistasi. Tämä lapsiminä kokee siis myös empatiaa, mutta kärsii pahiten ptsd oireista. Ehkäpä tässä lapsiminässä on yksi iso avain asioiden käsittelyyn ja persoonan rakentamiseen eheämmäksi ja vahvemmaksi? Silloin lapsenahan persoonasi kehitys häiriintyi ja pirstaloitui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistan itseäni:
No kyllähän tuo eri persoonan osien käsittely ja integroiminen tietenkin on jo sitä oman itsen työstämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Tottakai jokainen aikuinen vastaa toiminnastaan. En kuitenkaan voi mitään tunteiden puuttumiselle ANP:n ollessa päällä.Ap
Toiminnalle ja valinnoille kuitenkin voit. Et taida tosiaan kuitenkaan olla syyntakeeton.
Mielestäni sinun kannattaisi miettiä myös siltä kannalta, että haluatko todella toimia tietoisesti ikävillä tavoilla toisia kohtaan. Tiedät ja tiedostat kyllä, että tällainen vaikkapa kertomasi manipuloiva toiminta on toisia satuttavaa, mutta päätät toimia niin silti.
Kerroit siitä lapsiminästä yhtenä persoonallisuuden puolistasi. Tämä lapsiminä kokee siis myös empatiaa, mutta kärsii pahiten ptsd oireista. Ehkäpä tässä lapsiminässä on yksi iso avain asioiden käsittelyyn ja persoonan rakentamiseen eheämmäksi ja vahvemmaksi? Silloin lapsenahan persoonasi kehitys häiriintyi ja pirstaloitui.
Kyllä. Itse olen halunnut aloittaa terapian, kukaan ei ole minua sinne käskenyt tai kehottanut.
Juuri lapsiminä on ongelmallinen, koska se hätääntyy, joutuu paniikkiin, oksentaa. Se on herkkä ja hauras ja se pitää yhdistää johonkin aikuisempaan/ aikuisempiin persoonallisuuden osiin.
Ap
Minulla on jäänyt 2 persoonaa, ne kaksi jotka ovat olleet siitä asti mitä voin muistaa, naiseksi ja mieheksi kasvaneet tyttö ja poika. Jossain vaiheessa oli useampia, mutta ne jossain myöhemmässä vaiheessa katosivat.
Traumani alkoi jo ihan syntymästä, eikä ole mikään ihme ettei aivoni kehittyneet tätä kummoisemmiksi, kuten sanotaan, terve mieli terveessä ruumiissa, mutta kun keho pettää kivuliaasti heti alkuunsa niin tervettä mieltä ei kannata olettaa automaationa. Jos joutuu käyttämään dissosiaatiota selviytyäkseen elämän ensimmäisistä vuosista, keksimään keinoja millä saisi parempaa oloa itselleen, niin kyllähän siinä aivot kehittyvät itsekkäiksi ja manipuloiviksi ilman että pystyy kunnolla kokemaan omia tunteitaan.
Omalla kohdallani peilisolut ovat yliaktiiviset. En tunne omia tunteitani, mutta toisten onnellisuuden tai pahan olon tunnen. Tässä päästään omaan machiavellismiini. Koska hyvä olo on kivempaa, pyrin siihen että henkilöllä jotka kuuluvat elämääni on hyvä olla. Jos ystäväni masentuu, käytän kaikkia manipulointikeinoja saadakseni hänet terveeksi ja hyvinvoivaksi, hänen onnellisuutensa on minun onnellisuuteni. Kyllä, hyödyn hänestä sillä en pysty muutoin kokemaan onnellisuutta. Ilkeät narsistiset henkilöt kohtaavat minussa myös itsensä, sillä peilaan myös heidät. Nämä henkilöt pyrinkin tuhoamaan sen verran pahasti, etteivät enää kuulu elämääni, heidän peilaaminen kun ei ole kivaa.
Halusin vain jakaa lähinnä sinulle ap omaa tarinaani, varmasti eroavaisuuksiakin löytyy, mutta silti
T. Kaltaisesi nainen joka mietti miten suhtautuisimme toisiimme
"Kyllä. Itse olen halunnut aloittaa terapian, kukaan ei ole minua sinne käskenyt tai kehottanut.
Juuri lapsiminä on ongelmallinen, koska se hätääntyy, joutuu paniikkiin, oksentaa. Se on herkkä ja hauras ja se pitää yhdistää johonkin aikuisempaan/ aikuisempiin persoonallisuuden osiin.
Ap"
Itse näen tuossa lapsiminässäsi valtavan vahvuuden kannaltasi, juuri tuon empatiakyvyn takia. Empatiakyky kun antaa niin paljon ihmiselle. Kaltoinkohtelu oli liikaa tälle lapselle, sinulle, ja rikkoi pahasti. (Tämä varmasti näkyy noissa muissa persoonan puolissasi myös, esimerkiksi juuri tunteiden kovettamisena ja empatiakyvyn menettämisenä. Mikä voi olla voimakas seliytymis- ja suojamekanismi.)
Mutta nyt tämä lapsi on ikäänkuin jo turvassa, olet aikuinen, ja siksi tätä lapsipersoonaa voisi alkaa turvallisesti vahvistamaan ja tämän lapsipersoonankin tervettä kehitystä ikäänkin ruokkimaan?
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä. Itse olen halunnut aloittaa terapian, kukaan ei ole minua sinne käskenyt tai kehottanut.
Juuri lapsiminä on ongelmallinen, koska se hätääntyy, joutuu paniikkiin, oksentaa. Se on herkkä ja hauras ja se pitää yhdistää johonkin aikuisempaan/ aikuisempiin persoonallisuuden osiin.Ap"
Itse näen tuossa lapsiminässäsi valtavan vahvuuden kannaltasi, juuri tuon empatiakyvyn takia. Empatiakyky kun antaa niin paljon ihmiselle. Kaltoinkohtelu oli liikaa tälle lapselle, sinulle, ja rikkoi pahasti. (Tämä varmasti näkyy noissa muissa persoonan puolissasi myös, esimerkiksi juuri tunteiden kovettamisena ja empatiakyvyn menettämisenä. Mikä voi olla voimakas seliytymis- ja suojamekanismi.)
Mutta nyt tämä lapsi on ikäänkuin jo turvassa, olet aikuinen, ja siksi tätä lapsipersoonaa voisi alkaa turvallisesti vahvistamaan ja tämän lapsipersoonankin tervettä kehitystä ikäänkin ruokkimaan?
Niin, terapeutti on yrittänyt saada minua lohduttamaan tätä lapsiosaa, mutta koska ANP:lläni ei ole minkäänlaisia positiivisia tunteita, eikä siis empatiaa, tämä ei onnistu. Kognitiivisella tasolla kyllä tiedän, että pitäisi hyväksyä ja lohduttaa ja vahvistaa jne. Ei kuitenkaan tule mitään tunnetta, joten tuo ei onnistu. Voin sanoa nuo sanat, mutta tunnetta niihin ei sisälly.
Olen myös joutunut elämässäni monia kertoja suureen vaaraan ja vaikeuksiin tuon lapsiosan suuren herkkyyden takia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos juonittelet tunteettomasti tehdäksesi muille hyvää, asiat ovat kunnossa.
Siirtelen nappuloita taustalla niin, että lopputulos on itselleni mieluisa. Kukaan ei yleensä tajua, että minä olen vaikuttanut lopputulemaan.Ap
Sä tipuit jo kärryiltä.
-eri-
No kun minulta puuttuu se itse (self) minä en voi työstää asioita itsessäni.
Tunnen tyytyväisyyttä ja onnellisuutta. Lisäksi olen kiitollinen rakastavasta perheestä.
Ap