Suuri liikuntalajitutkimus, kävely oli hyödyllisin terveydelle. Uinnista ei lainkaan hyötyä, ei ainakaan eliniän suhteen
Mikähän tuon selittäisi? Ehkä uinti rasittaa eri tavalla elimistöä, kloorialtistus, lämmönvaihtelu?
"Kävely alensi ennenaikaisen kuoleman riskiä laskennallisesti eniten eli 17 prosenttia, kun verrattiin ääripäitä eli eniten ja vähiten kävelleitä.
Erot näyttäytyvät suurempina totta kai, kun tarkastellaan ääripäitä. Keskimääräisten liikkujien kuolemanriski on siltä väliltä, Joensuu sanoo.
Mailapelit alensivat kuoleman riskiä 15 prosenttia, soutu ja voimaharjoittelu oman kehon painolla 14 prosenttia, voimaharjoittelu vastuksella tai painoilla 13 prosenttia, juokseminen 13 prosenttia, hölkkääminen 11 prosenttia ja pyöräily 4 prosenttia.
Uinti ei alentanut kuolemanriskiä."
Kommentit (47)
Jos ei osaa uida niin kai sitä kuolee ennenaikaisesti ku hukkuu
Vierailija kirjoitti:
Perus uinti ei hengästytä tai vaadi ponnisteluita. Lähinnä hyödytöntä liikunnan kannalta.
Jep, tämä on outoa etteivät ihmiset ymmärrä: normaali rento rintauinti on yhtä tyhjän kanssa, mutta vapaauinti on tehokasta, koska vapaauintia ei voi uida sluipaten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kävellyt viime aikoina n. 35 tuntia viikossa. Kävely on ihan hyvä harrastus. Olen ajattelijatyyppi, joten ajattelen samanaikaisesti kun kävelen. Kävellen tulee hyviä oivalluksia elämästä ja maailmasta. Aivan kuten viina on viisasten juoma, niin kävely on älykkäiden ihmisten juttu.
Kyllä samaa mieltä. En ymmärrä, että lenkilläkin pitää olla kuulokkeet korvilla ja aivoja rasittaa, menee koko lenkkeilyn tuoma stressiä lievittävä hyöty hukkaan
Ei mene. Ei kroppa ymmärrä poistaa vaikutuksia niiden kuulokkeiden takia.
Tottakai menee. Aivoissa jatkuvaa ärsykettä ja aktivointia. Mieti järjellä asioita
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedetään, mikä on ennenaikainen kuolema?
Äkilliset tai tapaturmaiset kuolemat, ovat ennenaikaisia. Eli asiat mitä ei voi ennakoida tapahtuvaksi.
Paikallisessa uimahallissa mummut käy samaan aikaan uimassa kuin minä, tai siis minä uin radalla ja nämä mummut jutustelee terapia-altaassa käsiä vähän liikutellen tai kelluvat vesijuoksuvöillä kuin meripoijut. Ei kovin kuluttavaa ole se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kävellyt viime aikoina n. 35 tuntia viikossa. Kävely on ihan hyvä harrastus. Olen ajattelijatyyppi, joten ajattelen samanaikaisesti kun kävelen. Kävellen tulee hyviä oivalluksia elämästä ja maailmasta. Aivan kuten viina on viisasten juoma, niin kävely on älykkäiden ihmisten juttu.
Kyllä samaa mieltä. En ymmärrä, että lenkilläkin pitää olla kuulokkeet korvilla ja aivoja rasittaa, menee koko lenkkeilyn tuoma stressiä lievittävä hyöty hukkaan
Tottakai menee. Aivoissa jatkuvaa ärsykettä ja aktivointia. Mieti järjellä asioita
95 % aivojen aktivoinnista tulee kehon liikuttamisesta.