Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaativa taapero ja uupumus

Vierailija
24.01.2026 |

Kaikki vinkit taaperon viihdyttämiseen, kun molemmat vanhemmat on jo aivan uupuneita valmiiksi ja nyt vielä pitkäkestoinen flunssa päällä, josta lapsi parani jo, mutta me vanhemmat ei

Ei tukiverkkoja, toisella vanhemmalla muutenkin mm. uupumusta aiheuttava perussairaus, mutta lepo ei ole tässä huushollissa vaihtoehto.. 😅

Lapsi kohta 3-vuotias, ollut hyvin vaativa jo syntymästään lähtien. Ei viihdy -sekuntiakaan- yksin, huutaa koko ajan päälle jos aikuiset yrittää keskustella ja vaatii leikkimään/huomiota. Käy päiväkodissa sillä aikaa kun vanhemmat on töissä, sieltä saa aina paljon kehuja miten reipas, osaava, sosiaalinen ja aktiivinen on. Viihtyy päiväkodissa erinomaisesti. Mutta kun kotona mikään ei riitä 😵💫

Tehdään palapelejä, maalataan, leikitään leluilla, pelataan pelejä, soitetaan pianoa ja tehdään vaikka mitä kaikkea muuta, silti ilmeisesti liian vähän (hänen mielestään). Olen aina ollut sitä mieltä, että tehdään yhdessä liian vähän kaikkea, mutta nyt kun mietin asiaa tarkemmin, niin ehkä ollaan itse tähän syyllisiä kun yritetään viihdyttää häntä ns. liikaa?

En mä ymmärrä, miten muut tukiverkottomat (ja fyysisiä vaivoja omaavat) vanhemmat oikeasti jaksaa tätä, kun oma kroppa on hajalla ja hälytystilassa ja lepo olisi ensisijainen hoito, mutta ei voi levätä? Jotenkin aina ajattelin, että burnout tulisi työelämästä eikä perhe-elämästä 😅

Telkkaria yms. ruutuja ei ennen 2 ikävuotta katsottu ollenkaan mutta nyt viime kuukausina myönnän, että ollaan katsottu telkkaria tai ipadia ihan liikaa, kun se on oikeasti ainoa tapa että saa itse vetää henkeä edes hetken. Niihinkään ei jaksa kovin kauaa keskittyä ellei vanhempi istu vieressä, mutta heti kun lähtee esim. keittiöön niin ei kauaa mee että tämä pulla kipittää perässä 😅

Nyt kun me vanhemmat ollaan kipeänä niin tilanne tuntuu ihan sietämättömältä kun molemmilla on kamala olo ja lapsi hyppii päälle ja huutaa korvaan ihan jatkuvasti, vaikka kuinka kieltää ja yrittää ohjata leikkimään itse.

Arkisin leikitään päiväkodin jälkeen lähes kaikki illat yhdessä ja viikonloppuisin (ja nyt kipeänä) lähes koko päivän, pois lukien ne ruutuajat. Vain yksi vanhempi voi tehdä esim. kotitöitä kerrallaan, sillä aikaa kun toinen viihdyttää. Otetaan häntä myös kotitöihin mukaan mahdollisuuksien mukaan, mutta ei niihinkään nyt mene kuin ehkä tunti päivässä. Mielestämme hän saa todella paljon rakkautta, huomiota ja läheisyyttä molemmilta vanhemmilta, joten ei sen puutteestakaan pitäisi olla kyse.

Vinkkejä, neuvoja?

P.s. perhetyötä/kotipalvelua on turha ehdottaa, sitä ei kuulemma saada kun molemmat vanhemmat on kokopäivätöissä, vaikka onkin sairauksia ja jaksamisongelmia Neuvola kohautteli vaan olkia tilanteellemme, kun yritin kysyä sieltä vinkkejä.

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten on hyvä opetella tylsyyden sietämistä, siitä se mielikuvitus kehittyy, omat tarinat ja leikit. Jos aina syötetään kaikki viihde valmiina, niin lapsi ei osaa tuottaa sitä itse vaan vaatii viihdyttämistä. Tämä nyt oli vain minun kkyökkipsykologinen mielipiteeni asiasta.

Ja oikeasti, kun molemmat vanhemmat ovat sairaita, niin silloin mennään selviytysmoodiin ja annetaan lapselle vaikka se padi käteen, että saa itse levättyä. Se on kuitenkin väliaikaista ja kyse on lyhyestä ajasta.

Vierailija
122/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykopaattisia, ei psykoottisia. Psykoosi on eri asia kuin psykopatia. Ai oletko sinä niiden tuomareiden ja poliisien kanssa lähisuhteessa? Asut saman katon alla? Kummallista, tähän asti perhe ja läheiset ihmissuhteet ovat kyllä lähtökohtaisesti olleet eri asia kuin ventovieraat viranomaiset. Sosiaaliset suhteet ovat eri asia kuin viranomaistoiminta, normaalisti. Yleensä ihmisillä on ihan oikeita läheisiä ja ystäviä ja lähipiiri koostuu muista, kuin viranomaisista. En toimi viranomaisten kanssa samalla tavalla kuin esimerkiksi puolisoni kanssa. Ja jos viranomainen yrittäisi toimia kanssani samalla tavalla mitä puolisoni, niin olisi entinen viranomainen siinä vaiheessa.

Jos jäähy ei auta etkä keksi mitään muuta tapaa kuin fyysinen väkivalta, niin sitten suosittelen kysymään ohjeita vaikka joltakin ammattilaiselta, sillä ei ole missään määrin normaalia, ettei keksi mitään muuta tapaa kasvattaa lasta, kuin käyttämällä fyysistä väkivaltaa. Ja jos lainaan vertaustasi, niin käyttävätkö poliisi ja tuomari sitten fyysistä väkivaltaa rangaistuskeinona? Eivät, koska aikuisia koskee fyysinen koskemattomuus ja sama oikeus koskee lapsia. Poliisi saa vaarallisen henkilön kanssa käyttää voimakeinoja, mutta lapsillahan ei ainakaan minun perheessäni ole aseita tai astaloita eikä minkäänlaista aikomustakaan käyttää kättä pidempää, joten vertauskuva ontuu siinäkin. Toivottavasti ei teilläkään, mutta jos tilanne on toinen ja koet, että lapsesi on vaaraksi sinulle, niin voisikohan syynä olla fyysinen väkivalta, jota käytät kasvatuskeinona?

Aikuisille ja lapsille on eri säännöt. Esim. aikuisen voi laittaa vankilaan tai sakottaa.

Aika monissa perheissä lapset lyövät aikuisia. Lyöminen on asia jonka lapsi keksii ihan itse. Jos lapsella on fyysinen koskemattomuus niin ylipäätään auktoriteetti on siinä aika heikoilla, kun eihän lasta pysty silloin pakottamaan viime kädessä mihinkään kun lapsi voi vaan sanoa "en tottele" eikä aikuinen mahda sille mitään koska lapseen ei saa koskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikusiin ja lapsiin pätee fyysisessä koskemattomuudessa ihan täsmälleen samat säännöt. Vaikka lapsi keksisi läimäistä itse, niin et sinä nyt herranen aika voi sillä verukkeella oikeuttaa itsellesi sitä, että alat läimimään lasta. Kun tuo aloitti, niinkö? Jos lapsi sanoo, että en tottele, niin meillä istutaan vessan lattialla niin pitkään kunnes tottelu alkaa kiinnostamaan. Vaikka koko päivä ja koko yö. Kukaan taaperoikäinen ei halua istua yhdessä paikassa vessan lattialla 24 tuntia yhtä putkeen, joten aivan takuuvarmasti seuraus toimii kovapäisemmänkin lapsen kanssa. Se toki vaatii aikuiselta sitä, että siellä vessan lattialla ollaan valmiita olemaan tarvittaessa vaikka se 24 tuntia ja pidempäänkin. Jos itse alkaa panikoimaan asian suhteen, niin lapsi huomaa sen heti, että aikuinen on valmis luovuttamaan ennen minua. Ja kas, ei tarvita hakkaamista kun lapsi oppii muutenkin. 

Vierailija
124/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikusiin ja lapsiin pätee fyysisessä koskemattomuudessa ihan täsmälleen samat säännöt. Vaikka lapsi keksisi läimäistä itse, niin et sinä nyt herranen aika voi sillä verukkeella oikeuttaa itsellesi sitä, että alat läimimään lasta. Kun tuo aloitti, niinkö? Jos lapsi sanoo, että en tottele, niin meillä istutaan vessan lattialla niin pitkään kunnes tottelu alkaa kiinnostamaan. Vaikka koko päivä ja koko yö. Kukaan taaperoikäinen ei halua istua yhdessä paikassa vessan lattialla 24 tuntia yhtä putkeen, joten aivan takuuvarmasti seuraus toimii kovapäisemmänkin lapsen kanssa. Se toki vaatii aikuiselta sitä, että siellä vessan lattialla ollaan valmiita olemaan tarvittaessa vaikka se 24 tuntia ja pidempäänkin. Jos itse alkaa panikoimaan asian suhteen, niin lapsi huomaa sen heti, että aikuinen on valmis luovuttamaan ennen minua. Ja kas, ei tarvita hakkaamista kun lapsi oppii muutenkin. 

Lapsen pitäminen siellä vessassa vaatii fyysisen koskemattomuuden loukkaamista koska muuten se karkaa sieltä.

Harvoin on aikaa ja mahdollisuuksia mihinkään pitkiin istuntoihin. Kun nopeat ja helpot rankaisukeinot on kielletty koska "eihän niitä nyt herranen aika pidä käyttää" niin se rajoittaa toimintaa hyvin paljon ja siten heikentää olennaisesti mahdollisuuksia saada lapsi tottelemaan. Varsinkin jos on monta muuta lasta niin vaikean rankaisukeinon käyttö voi olla liki mahdotonta.

Vierailija
125/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaatko sinä nyt ihan tosissaan fyysistä kurittamista siihen, että pidät lasta paikoillaan tarvittaessa? Etkö oikeasti ymmärrä eroa näiden kahden välillä? Kyllähän lapseen joutuu koskemaan silloinkin, kun lapsi kieltäytyy lähtemästä leikkipuistosta. Ei kainaloon nappaaminen ole kielletty tai kantaminen. Vai alatko sinä siellä leikkipuistossa läimimään lasta jos ei tottele?

Ja aina on löytynyt istuttamiseen aikaa, koska kun sen kerran vie kunnolla maaliin asti, niin lapsi tietää sen että aikuinen on tosissaan eikä ala lepsuilemaan tai panikoimaan siinä, että kuinka pitkään täällä istutaan. Lapsi väsyy ennen aikuista. Tämän kun laittaa prioriteettilistassa heti alkuun kärkeen, sen laittaa onnistumaan, niin ei niitä istutussessioita tarvitse kovin pitkään vetää, kun lapsi kyllästyy. Ikinä ei ole tarvinnut lasta hakata missään tilanteessa, keinoja on muitakin. Toki jos aikuinen haluaa päästä helpolla, niin lapsen saa kyllä hakattua kiltiksi. Se on nopea ja helppo keino eikä rasita päänuppia, mutta vain idiootti tekee sellaista omalle lapselleen. Ja siinä vaiheessa kun lapsesi osaa kertoa jollekin mitä teet päästäksesi nopeasti ja helpolla, vastaan toimistasi tutkijoille ja myöhemmin käräjäoikeudessa. Ja se on aivan oikein. 

Vierailija
126/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varsinkin jos on monta muuta lasta niin vaikean rankaisukeinon käyttö voi olla liki mahdotonta."

Miksi lasta pitää rankaista? Tai kai sekin on rankaisu, jos pitää puhuttelun, että ketään ei lyödä. Mulla oli tapana ottaa raivoava taapero lonkkani päälle karjumaan niin kauan kuin jaksaa ja jatkaa itse hommiani. Tai olla jatkavinani. Jäähy kai sekin tavallaan on, mutta lasta ei jätetä yksin. 

Vierailija
127/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo se nyt on p.rkele, jollei kaksi aikuista jaksa yhden terveen kolmivuotiaan kanssa. 

Kyllä ootte avuttomia  vellip.rseitä, ei voi muuta sanoa. 

Ulos sieltä makaamasta koko perhe, pulkkamäkeen, hiihtoa ja luistelua harjoittelemaan. Ulkoilu yhdessä on sitä juuri teidän itsennekin tarvitsemaa lepoa, ei sisällä makaaminen kuntouta ketään. 

Ai jos sinä olet vaikka 39 asteen kuumeessa tai noroviruksessa puolisosi kanssa, niin menisitkö ihan tosissaan riehumaan muksun kanssa jonnekin pulkkamäkeen? Jos kerta jaksat sairaana viedä lapsen ulos riehumaan, niin jaksat kyllä olla silloin töissäkin, joten miksi olet saikulla? Ääliö..

Ei tarvitse viedä pulkkamäkeen, yleensä omasta pihasta löytyy edes keinu ja liukumäki. Oon näin yh äitinä vienyt lapset ulos myös kipeänä, ja joutunut käymään kaupassa yms. Oksennuspussi on ollut välillä mukana taskussa. 

Vierailija
128/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Varsinkin jos on monta muuta lasta niin vaikean rankaisukeinon käyttö voi olla liki mahdotonta."

Miksi lasta pitää rankaista? Tai kai sekin on rankaisu, jos pitää puhuttelun, että ketään ei lyödä. Mulla oli tapana ottaa raivoava taapero lonkkani päälle karjumaan niin kauan kuin jaksaa ja jatkaa itse hommiani. Tai olla jatkavinani. Jäähy kai sekin tavallaan on, mutta lasta ei jätetä yksin. 

Meillä rankaisuna on nimenomaan tuollainen samantyyppinen jäähy, paitsi muiden korvien suojelemiseksi se tehdään vessassa. Rankaisu tai seuraus, samasta asiasta on kyse. Ja useampi lapsi on taloudessa, kaksi vanhempaa on jo kasvatettu syy-seuraussuhteisiin, joten hyvin pystyy taaperon kanssa keskittymään samaan opintiehen silloin kun sille on tarvetta. Mutta kertaakaan ei ole lasta tarvinnut lyödä, missään tilanteessa, millään tavalla. Yhtäkään nuista lapsista.

Vierailija
129/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olet toiminnallasi tartuttanut sitten muita, hienoa. Tuon takia taudit leviävät, kun joku haluaa väen vängällä pitää kiinni siitä marttyyrikruunusta, että pakko mennä ulos vaikka oksennus lentää ja kuumeesta lähtee taju.  Ei ole, mikään pakko. Lapset eivät kuole siihen, jos ovat sisällä sen aikaa kun aikuinen parantuu. Aikuinen voi taasen kuolla jälkitauteihin, tunnen useamman ihmisen jolle on tullut sydänpussin tulehdus, kun ei ole maltettu levätä kipeänä. Pakkaseen voi aina varata ruokaa vaikka viikoksi sitä varten, jos noro iskee ja kauppaan ei saisi mennä. Ja kuiva-aineita lisäksi. Nykyään robotit kuljettavat kauppaostokset ovelle asti ainakin kaupunkialueella.

Vierailija
130/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pakkoko oli porsia? selvittäkää nyt sotkunne.

Mikä sunkin vanhempias vaivas?

Vierailija
131/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaatko sinä nyt ihan tosissaan fyysistä kurittamista siihen, että pidät lasta paikoillaan tarvittaessa? Etkö oikeasti ymmärrä eroa näiden kahden välillä? Kyllähän lapseen joutuu koskemaan silloinkin, kun lapsi kieltäytyy lähtemästä leikkipuistosta. Ei kainaloon nappaaminen ole kielletty tai kantaminen. Vai alatko sinä siellä leikkipuistossa läimimään lasta jos ei tottele?

Ja aina on löytynyt istuttamiseen aikaa, koska kun sen kerran vie kunnolla maaliin asti, niin lapsi tietää sen että aikuinen on tosissaan eikä ala lepsuilemaan tai panikoimaan siinä, että kuinka pitkään täällä istutaan. Lapsi väsyy ennen aikuista. Tämän kun laittaa prioriteettilistassa heti alkuun kärkeen, sen laittaa onnistumaan, niin ei niitä istutussessioita tarvitse kovin pitkään vetää, kun lapsi kyllästyy. Ikinä ei ole tarvinnut lasta hakata missään tilanteessa, keinoja on muitakin. Toki jos aikuinen haluaa päästä helpolla, niin lapsen saa kyllä ha

Ruumiillinen kuritus ei ole mitään hakkaamista. Se on harkittu rankaisukeino jota ylivoimainen enemmistö maailman vanhemmista käyttää ja joka myös useimmissa paikoissa on laillista.

Vastustajat yrittävät vain maalata sen joksikin "vedin lasta turpaan koska lapsen naama ärsytti" -tyyliseksi asiaksi.

Mitä istutussessioihin tulee niin ei kannata yleistää sitä että se juuri teillä on toiminut ja onnistunut.

Vierailija
132/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska pelkkä puhe ei useinkaan tepsi ja sitä paitsi on syytä opettaa, että kielletyt teot sovitetaan rangaistuksella koska se on oikeudenmukaista.

Vierailija
133/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi viikoksi mummilaan, sukulaisille tai tuttava perheeseen joilla myös lapsia että saatte itse toipua.

Vierailija
134/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eristys olisi helpompi jos lapsen laittaisi johonkin lukolliseen eristyspaikkaan mistä se ei voi karata. Mutta se toki olisi vallan pöyristyttävää mm. koska "lasta ei saa jättää yksin".

Vierailija
135/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eristys olisi helpompi jos lapsen laittaisi johonkin lukolliseen eristyspaikkaan mistä se ei voi karata. Mutta se toki olisi vallan pöyristyttävää mm. koska "lasta ei saa jättää yksin".

Lastenkasvatuksesta on muodostunut eräänlainen miinakenttä missä joku trauma tai lasu on aina uhkaamassa ja siksi oikein mitään ei voi tehdä.

Vierailija
136/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi viikoksi mummilaan, sukulaisille tai tuttava perheeseen joilla myös lapsia että saatte itse toipua.

Kiva neuvo, teillekö lapsen voi tuoda?

Vierailija
137/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me elämme Suomessa ja täällä noudatetaan Suomen lakeja. Suomen lakien mukaan lapsen fyysinen kurittaminen, hallitusti ja kohdennetusti tai ei, on yksiselitteisesti väärin. Kaikissa tilanteissa. Sillä ei ole mitään merkitystä, miten Intiassa, Afrikassa, Lähi-idässä tai missään muuallakaan lapsia rangaistaan. Joten pidät sinä siitä tai et, Suomessa joudut viitsimään keksimään muita tapoja toimia, kuin fyysinen kurittaminen. Kiukuttelu ei auta, ei auta jankata että muualla maailmassa sitä ja tätä. Me asumme Suomessa ja Suomessa noudatetaan Suomen lakeja. Yksinkertaista.

Ja jos istuttaminen ei tepsi, niin voit keksiä ihan mitä tahansa muuta, kuin lapsen fyysistä kurittamista. Ihan sama miten hillitysti ja täsmennetysti väität sitä tekeväsi. 

Vierailija
138/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me elämme Suomessa ja täällä noudatetaan Suomen lakeja. Suomen lakien mukaan lapsen fyysinen kurittaminen, hallitusti ja kohdennetusti tai ei, on yksiselitteisesti väärin. Kaikissa tilanteissa. Sillä ei ole mitään merkitystä, miten Intiassa, Afrikassa, Lähi-idässä tai missään muuallakaan lapsia rangaistaan. Joten pidät sinä siitä tai et, Suomessa joudut viitsimään keksimään muita tapoja toimia, kuin fyysinen kurittaminen. Kiukuttelu ei auta, ei auta jankata että muualla maailmassa sitä ja tätä. Me asumme Suomessa ja Suomessa noudatetaan Suomen lakeja. Yksinkertaista.

Ja jos istuttaminen ei tepsi, niin voit keksiä ihan mitä tahansa muuta, kuin lapsen fyysistä kurittamista. Ihan sama miten hillitysti ja täsmennetysti väität sitä tekeväsi. 

Lakeja voi aina muuttaa. Monessa länsimaassakin ruumiillinen kuritus on sallittu.

Vierailija
139/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva neuvo, teillekö lapsen voi tuoda?

No jos oltais tuttuja niin kyllä. Kyllä mä ainakin muutaman päivän jaksan taaperoa viihdyttää. Niin ennen toimittiin, serkkujen luo mentiin vierailulle koska vanhemmat tarvitsi lomaa. Tai mummulaan. Jos ei ole sukua tai tuttavia niin sitten palkkaisin jonkun hoitamaan lasta edes osan päivää. 

Vierailija
140/165 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi leikkii ainakin itsekseen välillä. Ruudut kiinni ja tehkää vaikka jotain pientä siivousta, niin lapsi todennäköisesti alkaa kohta leikkiä tylsyyttään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi