Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 50-vuotiaan painonpudotus?

Vierailija
24.01.2026 |

Kyljissä makkarat, ylimääräinen leuka, viitisen kiloa olisi syytä pudottaa. Jätin siis herkut ja alkoholit. Energiaa tulee päivässä 1200-1400 kaloria. Liikuntaa kävelylenkkejä, kerran viikossa ohjattu jumppa ja kotijumppaa kahvakuulalla. Tällä pitäis lähteä! Kolme viikkoa mennyt, eikä paino ole pudonnut grammaakaan.

Onko siis alistuttava kylkimakkaroihin? Onko yli viisikymppisenä mahdollista laihtua? Miten????

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ensin itse tunnistaa ne omat liikasyömisensä, kaikille ei toimi sama malli vaikka täällä niitä kysellään. Minulla on taipumus syödä illalla ennen nukkumaan menoa 'varmuuden vuoksi' ettei nälkä vain herättäisi, koska unen laatu heikentynyt muusta syystä. Pääsin siitä jo kertaalleen eroon mutta näemmä tullut taas takaisin. 

No voithan sydä vaikka vain yhden palan ruisleipää ilman päällisiä tai kasvispäällisillä. Monet mgreenikot tekee niin, ettei verensokerin lasku aiheuta yöllä kohtausta.

Vierailija
22/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta alkoi lähteä paino (50+ ) vasta kun lenkki piteni 25 km päivässä ja sen lisäksi tein pilatesta ja joogaa. Oli kyllä tosi sitkeässä vatsamakkarat. 

No tuo on useimmille aivan mahdoton, aivan mahdoton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko jo ap, se jumppa ja kävely ei auta. Vika on syömisessä. Mitää makeutettua juomaa et saa suuhusi pistää. Vesi juomaksi. Täysjyväleipää syöt ja max 3 siivuu päivässä. Perunan ja pastan määrän puolitat. Siis annokset piienemmäksi. Mitään kahvileipiä ei todellakaa voi syödä ,kuin kerran viikossa. Taatusti paino laskee kuukaudessa 2 kg jos todella olet ylipainoinen. 

Vierailija
24/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin syömättä sen, millä paino oli tullutkin eli napostelulla ja kahvipullalla. Ruokarytmi säännöllistyi luontaisesti normaalin näläntunteen mukaan ja energiataso koheni, kun verensokeri tasaantui. Paino putosi siinä sivussa. 

Vierailija
25/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

GI=glykeeminen indeksi. Ruoat, joiden avulla verensokeri nousee vähitellen, ei nopeasti. Esim. ruisleipä. Nopeasti verensokeria nostavia ovat sokerit, karkit. Sitten tulee nopea lasku ja väsymys.

Vierailija
26/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko jo ap, se jumppa ja kävely ei auta. Vika on syömisessä. Mitää makeutettua juomaa et saa suuhusi pistää. Vesi juomaksi. Täysjyväleipää syöt ja max 3 siivuu päivässä. Perunan ja pastan määrän puolitat. Siis annokset piienemmäksi. Mitään kahvileipiä ei todellakaa voi syödä ,kuin kerran viikossa. Taatusti paino laskee kuukaudessa 2 kg jos todella olet ylipainoinen. 

Vaikeaksi menee, jos saa syödä 3 leipää päivässä, ja kaksi perunaa, pullan viikossa, en jaksa noin. Päivääkään. Ap.

Vierailija
27/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasta ja höttöhiilarit pois. Kun ruokakooma ja väsymys väistyy, jaksaa juosta. Juoksulenkki 5-10 km noin 4-5 krt viikossa, tai hiihtoa, pyöräilyä niin laihtuu itsestään ja voi myös välillä herkutellakin.

Vierailija
28/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto ja kaikki herkuiksi laskettavat syömiset ja juomiset pois. Näin onnistuin pudottamaan 10 kg 54-vuotiaana. Lähtöpaino oli 65 kg, olen 160 cm pitkä. Nykyäänkään en syö herkkuja kuin juhlissa, pätkäpaastosta on tullut normaali ruokarytmi ja viisi vuotta paino jo pysynyt samana kuin laihdutuksen jälkeen. 

Vierailija
29/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaksi menee, jos saa syödä 3 leipää päivässä, ja kaksi perunaa, pullan viikossa, en jaksa noin. Päivääkään. Ap.

Voit elää vaikka mansikkatortuilla, kunhan sisään tulee vähemmän kaloreita kuin mitä kulutat.

Tämä on edelleen pelkästään matematiikkaa painonpudotuksen näkökulmasta.

Vierailija
30/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme viikkoa olen nyt tällä tyylillä mennyt, eikä paino siis pudonnut yhtään. Ei ole lääkityksiä, en syö sokeria, en pullaa, en limuja ja mehuja. Leipää syön ehkä kaksi palaa viikossa. Kalorit olen laskenut finelin sivulta. Aina aiemmin olen tällä matikalla saanut kilot pudotettua!

Ap

Vierailija
31/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ala suunnitella päivittäinen ruokailusi tarkemmin. Älä jätä herkkuja. Korvaa ne sellaisilla, joissa ei ole paljon kaloreita. Osta jotakin hyvää hedelmää tai marjaa, pakasta paloja, ja dippaa sulatettuun tummaan suklaaseen, pakasta uudestaan. Näitä syömällä, silloin tällöin, saat herkutella. Proteiinirahka, tiramisu-chiavanukas. Googlaa low cal desserts. 

Jos aikoo pysyvään elämänmuutokseen, kaiken hyvän jättäminen ei toimi. Kevennä ja vähennä siitä mitä syöt. Ainoastaan vehnäsistä luopuisin kokonaan, samoin sokerittomista kuplajuomista. Ne turvottavat, ja zerojuomat lisäävät ruokahalua.

Vierailija
32/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut laihdutettua 10kg vajaassa vuodessa. Enempää en laihduta. Pitää vaan tottua tähän uuteen normaaliin ja ruokavalioon sekä vähentää herkuttelua. Kyllä herkkujakin voi silloin tällöin ottaa, mutta lohtuudella. Terve elämä tavoitteena.

Vierailija
33/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, siinäpä se syy on. Painan 59.5kg ja olen 165cm. Syön tuon määrän leipää ja perunaa päivässä, toki rahkaa, porkkanaa,parsaa, kurkkua ,kalkkunaa,munaa, vettä , lihakasviskeittoa, makaroonilaatikkoa, broileria, sisäfilettä, lohta ym ym .., sis kaikkea vaihdellen ,mutta pieni annos joka päivä. Vatsa on tottunut .paino ei nouse grammaakaan, vaikka olen aina ollut taipuvainen lihomaan,jos  syön enemmän ,kuin kuluu. Olen 59v.

Olin sukujuhlissa, jossa oli serkkuja ja satsasivat täyden lautasen, kun oli hyvää ruokaa. Olivat ylipainoisia ja yhtä nuoria,nurempiakin.

Vierailija
34/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme viikkoa olen nyt tällä tyylillä mennyt, eikä paino siis pudonnut yhtään. Ei ole lääkityksiä, en syö sokeria, en pullaa, en limuja ja mehuja. Leipää syön ehkä kaksi palaa viikossa. Kalorit olen laskenut finelin sivulta. Aina aiemmin olen tällä matikalla saanut kilot pudotettua!

Ap

Jatka kärsivällisesti, älä luovuta. Paino lähtee kyllä laskuun pikkuhiljaa tuolla tyylillä. Lisää vähän liikuntaa, kerää askeleita/päivä.

Vierailija
35/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ensin itse tunnistaa ne omat liikasyömisensä, kaikille ei toimi sama malli vaikka täällä niitä kysellään. Minulla on taipumus syödä illalla ennen nukkumaan menoa 'varmuuden vuoksi' ettei nälkä vain herättäisi, koska unen laatu heikentynyt muusta syystä. Pääsin siitä jo kertaalleen eroon mutta näemmä tullut taas takaisin. 

Eikä tuo iltasyöminenkään unen varmistamiseksi ole automaattisesti huono asia, jos kalorit on päivän mittaan siihen säästänyt.

Eräässä haastattelussa entinen pikaluistelija, nyk ministeri Mika Poutala kertoi, että hän jätti kermaisen pasta-annoksen iltaan varmistamaan nukkumiset, kun muuten urheilijalla on tarkat kalorit ja toisaalta urheilija tarvitsee myös hyvät unet palautuakseen.

Vierailija
36/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä lisätty sokeri pois, syö alhaisen GI tuotteita.

Tämä. Lisätty sokeri pois myös ns. suolaisista ruoista. Ja sitä ei korvata teollisilla makeutusaineilla.

Luonnolliset sokerit, hedelmissä, marjoissa, vihanneksissa OK. 

Näillä opeilla + kevyellä liikunnalla on nyt 2 viikossa paino pudonnut 2 kg.  Nyt jo maistan, jos jossain on ylimääräistä sokeria. Sopivasti mielikuvitusta ja rohkeutta kokeilla uusia makuja, niin herkuttelukin onnistuu. Sitä vaan ei tee joka päivä, koska herkut pitää tehdä itse.

N56

Tähän lisään vielä, että ensin lähti varmaan kilo nestettä nivelistä. Kaikenlainen liikkuminen helpottui, kun nivelten jäykkyys väheni.

N56

Vierailija
37/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tuo iltasyöminenkään unen varmistamiseksi ole automaattisesti huono asia, jos kalorit on päivän mittaan siihen säästänyt.

Eräässä haastattelussa entinen pikaluistelija, nyk ministeri Mika Poutala kertoi, että hän jätti kermaisen pasta-annoksen iltaan varmistamaan nukkumiset, kun muuten urheilijalla on tarkat kalorit ja toisaalta urheilija tarvitsee myös hyvät unet palautuakseen.

Itse syön tortillaa/salaattia iltapalaksi. Mukana rasvatonta raejuustoa niin saa proteiineja.

Vierailija
38/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosi-ikäisen laihduttaminen on erilaista kuin nuorempana, koska estrogeenintuotanto laskee. Täällä on parissa viestissä tuotu esiin keskeiset asiat. Ensinnäkin hiilihydraattien vähentäminen, jotta insuliinitasot saadaan alas. Proteiinin lisääminen ja lihaskuntoharjoittelu. Unen laatu on tärkeää, koska stressihormoni hidastaa rasvanpolttoa. Ruokailut on hyvä mahduttaa kapeaan aikaikkunaan eli iltasyömiset pois jotta rasvanpoltolle jää aikaa.

Vierailija
39/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v nainen, en vielä vaihdevuosissa. Uhkaava diabetes, taipumus korkeisiin verenpaineisiin ja todennäköinen rasvamaksa (ei kuvattu mutta maksa-arvot lievästi koholla) taustalla. 

Olen pudottanut nyt kolmessa kuukaudessa 6kg painoa seuraavilla konsteilla. Merkittävä ylipaino alkutilanteessa, BMI yli 40.

Liikuntaa: Kuntosali 3x/vko (uusi), kävelylenkkejä n. 3x/vko. 

Ruokavalio: Vähemmän hiilihydraatteja, eli käytännössä riisiä, perunaa ja pastaa harvoin, samoin leipää. Muuten aika vapaasti, sokerin olin karsinut jo aikaisemmin. Pyrin saamaan reilusti proteiinia ruokavaliosta ja pitämään rasvan ja hiilarit alle 30% energiansaannista. 

Alkoholin jätin vuodenvaihteen jälkeen kokonaan tauolle. Sitä ennen 2x/vko 2-3 annosta kerrallaan, silloinkin vältin sokeripitoisia juomia. 

Ruokarytmi: Pätkäpaasto eli pyrin syömään päivän ruoan suunnilleen 11/12-18/20 välisessä aikaikkunassa. Tämän ulkopuolella vaan vettä ja aamukahvi. 

Seuraan verensokeria ja verenpainetta, josta molemmat on selvästi parantuneet. Paino on laskenut mutta kehonkoostumus silminnähden muuttunut parempaan ja olen jo joutunut uusimaan farkkuja ja rintsikoita pienempään kokoon. Kasvoista, kaulalta, ranteista, nilkoista ja polvien ympäriltä on kadonnut jnkl pöhö. Jaksan hyvin, nukun hyvin, mahan toiminta on ongelmaton. Salilla voimataso on selvästi parantunut ja läskikerroksen alla on jo selvästi erottuvat lihakset sekä jaloissa että käsivarsissa. 

Noudatan näitä perusperiaatteita arjessa ja kotona. Olen kuitenkin joustava, kyläillessä, matkoilla ja jouluna en ole niin tarkka enkä tee numeroita syömisistäni. Valitsen omasta näkökulmastani parhaat vaihtoehdot ravintoloissa ja hotelliaamiaisilla (matkustan työn vuoksi), ja pyrin järjestämään liikuntaa tai ainakin arkiaktiivisuutta myös reissuille.

Tätä menoa kestää ikuisuuden päästä normaalipainoon, mutta ainakin toistaiseksi olo on tuntunut niin hyvältä että se ei haittaa. Mulla on kuitenkin fokuksessa hyvä olo ja terveys, ei vaakalukema tai ulkonäkö.

Vierailija
40/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta alkoi lähteä paino (50+ ) vasta kun lenkki piteni 25 km päivässä ja sen lisäksi tein pilatesta ja joogaa. Oli kyllä tosi sitkeässä vatsamakkarat. 

Miten kellään aikaa liikkua 25 km päivässä ???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi