Yli 50-vuotiaan painonpudotus?
Kyljissä makkarat, ylimääräinen leuka, viitisen kiloa olisi syytä pudottaa. Jätin siis herkut ja alkoholit. Energiaa tulee päivässä 1200-1400 kaloria. Liikuntaa kävelylenkkejä, kerran viikossa ohjattu jumppa ja kotijumppaa kahvakuulalla. Tällä pitäis lähteä! Kolme viikkoa mennyt, eikä paino ole pudonnut grammaakaan.
Onko siis alistuttava kylkimakkaroihin? Onko yli viisikymppisenä mahdollista laihtua? Miten????
Kommentit (64)
Ei se ole mustaa magiaa vaan matematiikkaa.
Jos syöt vähemmän kuin kulutat, rasvaa palaa.
Joko syöt enemmän kuin olet laskenut, tai kulutat vähemmän kuin luulet.
Jätä lisätty sokeri pois, syö alhaisen GI tuotteita.
On mahdollista. Laihdutin tuohon tapaan pati vuotta sitten yli 5-kymppisenä 24 kg. Kesti kyllä yli vuoden eli voit joutua odottamaan tuloksia. Hankalinta on pitää se saavutettu paino. Itse olen lihonut 10 kg takaisin kun en jaksanut enää laskea kaloreita vähään aikaan.
Samoissa ongelmissa. Paino on normaalipainon ylärajalla. Jätän alkoholin, iltasyömiset, herkuttelut, kaloripitoiset juomat. Paino ei liiku alaspäin.
Sokeri pois. Muista hyötyliikunta kävelet portaissa ainakin alas ilman hissiä.
Vierailija kirjoitti:
Samoissa ongelmissa. Paino on normaalipainon ylärajalla. Jätän alkoholin, iltasyömiset, herkuttelut, kaloripitoiset juomat. Paino ei liiku alaspäin.
Ja kun ikää on yki 50 v. ja aina ollut normaalipainoinen, niin ei ole kovin paljon huonoja tappja, joista nipistää.
Tsekkaa että proteenia on kuitenkin riittävästi. 50+ se alkaa olla ongelma ja laihduttaessa voi lähteä lihakset eikä niiden hankkiminen takaisin ole yhtä helppoa kuin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ikää on yki 50 v. ja aina ollut normaalipainoinen, niin ei ole kovin paljon huonoja tappja, joista nipistää.
Kuten joku tuossa jo sanoi niin se on ihan puhdasta matematiikkaa. Kalorit laskemalla niin että olet varmasti vajeella onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kuusi viikkoa menee ja sitten paino humahtaa. Jos siis todellisuudessa syöt tuon max 1600 kaloria, liikkuessa voit syödä enemmänkin.
Viimeinen lause on sinänsä vaarallinen, että monikaan ei osaa hahmottaa paljonko pitää liikkua kuluttaakseen tietyn energiamäärän. Jos syön laskiaispullan ja yritän liikkumalla saada sen energian nollattua, niin se olisi tuntikausien työ.
Itsellä auttoi voimaharjoittelu. Pelkät kävelylenkit ja ruokavalion putsaus ei riittänyt. Mutta voimaharjoitteluun kroppa vastaa. Kilot lähtee, vyötärö kapenee ja sellainen turvotusolo häviää. Noin kolme kuukautta menee että tuloksia alkaa näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mustaa magiaa vaan matematiikkaa.
Jos syöt vähemmän kuin kulutat, rasvaa palaa.
Joko syöt enemmän kuin olet laskenut, tai kulutat vähemmän kuin luulet.
Mikäli saat 1300 kilokaloria päivässä ja kulutat 1600, viikkotasolla lähtee 2100 kilokaloria.
Yksi kilo rasvaa vastaa 8000 kilokaloria. joten yhdessä kuukaudessa lähtee kilo rasvaa.
Ei noin hidas tahti näy vaa'alla heti, mutta vuoden kuluttua painoa on lähtenyt 12 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Lisätty sokeri pois myös ns. suolaisista ruoista. Ja sitä ei korvata teollisilla makeutusaineilla.
Luonnolliset sokerit, hedelmissä, marjoissa, vihanneksissa OK.
Näillä opeilla + kevyellä liikunnalla on nyt 2 viikossa paino pudonnut 2 kg. Nyt jo maistan, jos jossain on ylimääräistä sokeria. Sopivasti mielikuvitusta ja rohkeutta kokeilla uusia makuja, niin herkuttelukin onnistuu. Sitä vaan ei tee joka päivä, koska herkut pitää tehdä itse.
N56
Onnistuin pudottamaan 6,5kg 1000-1200 kcal päiväannoksella. Tänävuonna vielä 5kg tavoite
Pitää ensin itse tunnistaa ne omat liikasyömisensä, kaikille ei toimi sama malli vaikka täällä niitä kysellään. Minulla on taipumus syödä illalla ennen nukkumaan menoa 'varmuuden vuoksi' ettei nälkä vain herättäisi, koska unen laatu heikentynyt muusta syystä. Pääsin siitä jo kertaalleen eroon mutta näemmä tullut taas takaisin.
Minulta alkoi lähteä paino (50+ ) vasta kun lenkki piteni 25 km päivässä ja sen lisäksi tein pilatesta ja joogaa. Oli kyllä tosi sitkeässä vatsamakkarat.
Onko ap:llä jotain lääkitystä? Tuli vaan mieleen koska jotkut lääkkeet esim. psyykenlääkkeet muutavat metaboliaa niin että laihtuminen on oikeasti hankalempaa kuin muuten
Silloin kun itse laihduttelin (olin 53v.) niin alussa paino jumitti pari kuukautta, oli turhauttavaa. Mutta siitä kun se lähti putoamaan niin vuodessa lähti 15 kg, enkä vetänyt edes mitään ihan hirveän tiukkaa linjaa.
Mä jätin leivän ja viljat ja olen laihtunut vain sillä jo 4kg tammikuun 3vkon aikana. En ole lisännyt liikuntaa enkä laskenut ainuttakaan kaloria. Helppoa on. Ikää 50v ja paino 72kg:sta nyt 67,6kg. Tämä ja 8/16 pätkäpaasto toimii mulla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne on?
Kuusi viikkoa menee ja sitten paino humahtaa. Jos siis todellisuudessa syöt tuon max 1600 kaloria, liikkuessa voit syödä enemmänkin.