Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsesi aistiyliherkkä ja tarvitsee turvaruokaa eskarissa tai koulussa?

Vierailija
23.01.2026 |

Siis sellainen uniikki lumihiutale-tapaus joka pystyy syömään vain kalapuikkoja ja kalapuikon muotoon leikattua tuorekurkkua.

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aistiyliherkät ovat yksi neurovähemmistöistä. Nepsyoikeudet ovat ihmisoikeuksia kuten muutkin vähemmistöjen oikeudet.

mistä näitä sikiää, kohta ei normii löydy.  ennen ollut mitään näitä tai äääääri harvinaisuus. kaikki söi kaikkee ja penskat huudettiin ulkoo sisälle- ninnuuu, petriiii syömäääään.

tekniset laitteet, säteily, hormonipitoisuudet vedessä- linnutkin muuttuneet- viserrys erilaista, mihet muuttuneet, sikiöiset ihan din dong. mt ja neurot on muka uusi normi. jotain mätäää on ja syvästi.

lukuisia diagnooseja ja niiden alalajeja pirusti.  

Nää neurokirjon asiat on voimakkaasti perinnöllisiä. Kyllä meitä on aina ollut, meille ei vaan ole ollut diagnoosinimikettä. 

Toki tiedetään, että esim. vanhempien ikä lisää näiden todennäköisyyttä, ja nykyään toki saadaan lapsia vanhempina. 

Vierailija
82/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan syöminen oli pakollista ja siksi ei tarvittu "turvaruokia". Kasvatuksen liberalisoituminen tarkoittaa käytännössä lasten tahdolle antautumista.

Höpöhöpö. Mun autismin kirjolla oleva 50-luvulla syntynyt isä on ollut ihan yhtä aistiyliherkkä ruokien (ja muiden asioiden) suhteen, kuin nyt 2000-luvulla syntyneet autismin kirjolla olevat lapsenlapsensa. 

Tuollaisten pitäisi ymmärtää olla lisääntymättä !🙄😡

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän on maailmassa mennyt pieleen kun kaikki on nykyään ihmisille niin vaikeaa ja joka asiaan pitää keksiä joku ihme ongelma tai diagnoosi. Ennen vanhaan vellikello soi ja syömään mentiin hyvällä ruokahalulla. Ei siinä alettu mitään muuta vaatimaan.

Vierailija
84/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun turvaruokaan päädytään, lapsi tai nuori on päiväkodissa tai koulussa syönyt poikkeavan niukasti tai ei ole syönyt lainkaan.

Tämä näkyy levottomuutena ja väsymyksenä päivän aikana. Pitkään jatkunut niukka syöminen voi hidastaa jopa kasvua.

Usein taustalla on aistisäätelyn pulmia, syömiseen liittyvää pelkoa tai ahdistusta tai esimerkiksi neuropsykiatrisia häiriöitä.

mistä näitä ääliöitä sikiääää, syy-seuraussuhteet, joku v.......tun epidemia, suntyykö enää normi vauvoja.

laumoittain ding dong kakaraaaa. jotain on mennynnä pieleen, ympäristö, saasteet, hormoneja vesijohtovedessäkin havaittu, siksi mihet muuttuu-kädet pienenee heillä, sähköiet laitteet jo äidin aivoille,  ruutuuuu akalla odottaessa- säteilyt. vauvalle kehtoon lyödään ooo v... tu hiljaa, ota känny, uusi helistin.

Vierailija
85/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä poistan lihapiirakan sisukset ja mikropitsan päälliset. Jugurtissa ei saa möykkyjä. Lihakeitto tai kastike jossa läskisiä lihamökkyjä on ehdoton nou nou. Italianpata on kamalaa. Pitsa menee,jos siinä on vain juustoa päällä. Vaatteista leikkaan pesulaput heti pois ja kun pääsen kotiin,käännän vaatteen niin että kamalat saumat ovat ulkopuolella.

Olen syntynyt 1980 ja minua on aina pidetty outona,nirsona ja vaikeana. Mummini teki minulle lettuja koska niitä pystyin syömään mutta ilman öllöttävän möykkyistä hilloa.  Mummi sanoi aina vanhemmille "katsokaa miten laiha tyttöparka on,älkää kiusatko sitä". Elin lapsuuteni lähinnä paljailla letuilla,suklaavanukkailla ja  pehmeäksi keitetyllä makaronilla ilman ketsuppia. Kouluruokailu oli kamala,kerrankin istuttiin tunti opettajan kanssa ruokalassa  jäähtyneiden kaalikääryleiden kanssa kunnes opettaja luovutti. 

Teininä löysin mikropitsat joista otan täytteen pois ennen lämmitystä. Nyt aikuisena herkkuni  on rusinaton maksalaatikko. 

Vierailija
86/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lohturuoaksi salamiipizza herkkusienillä + 6 pack olutta.

Vierailija
87/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onks enää normaaleja terveitä lapsia, kohta vaan jokaisella joku neuronepsy ja alalajien lajia ad adh ,sitä tätä tuota. jotain mätää on aina 80 luvulle asti ihan normi pennut, reippaat ulkona leikki, söivät pöydän tyjäksi kun ikkunasta huudettiin- syömääääään, takasi ulos. koko perhe söi hyviä kotiruokia jälkkärineen.   nyt oletetaan keskusteluissa, mikä teidän nikon  laji on. 5 lasta- niin mikä ton on, mikä ton on, yhtään seassa perus normi lasta. kaikki jotain pimpelipom. mikä yhteiskunta edessä.   syyyyyyyyyyyyyyyy--mistä -miksi noita sikiäääää, ei oo normaalia moinen.

kodit on ku laitoksia jossa monta erilaista pimpelipommii rääkyy. 

Kasarilla ja ysärillä oli tilaa kasvaa omanlaisenaan. Lapsuus jatkui pitkään, kaikki puuhaili samoja juttuja. Vertaisuus ja hidas elämänrytmi kannatteli myös niitä, jotka tarvitsivat aikaa/tukea ympäristöltään. 

Nykyaika on niin stressaavaa, pätkäistä ym. että herkemmät oireilevat nopeasti. Vaihtuu aikuiset, kaverit, kouluissa ei ole aina edes omaa ruokalaa tai kotiluokkahuonetta. Yhtä säätöä koko kouluelämä, on tullut itsellenikin järkytyksenä omien lasteni kautta. 

Vierailija
88/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vttu 70/80 luvuilla välitetty edes lasten allergioista,pidettiin nirsona jos tomaatti teki rakkoja suuhun. 

Samaan kastiin laitettiin sitten joita ällötti jugurttien sattumat. Erityisherkkä tai allerginen= nirso.

Vierailija
89/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta ruoka-aineallergikko on. Tätä virheellisesti välillä tulkittu nirsoiluksi ja huonoksi kasvatukseksi.

Oli kyse mistä tahansa niin tärkeintä on että lapsi syö jotakin kun on syömättä mitään. 

Vierailija
90/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#kunelinkelvottomatlisääntyy

Olin aivan varma, että täytyy olla läppä tän "turvaruoan". Ei helvetti. 

totta , ja mä sanon sun jälkeen - ei v....tujen kevät. mistä sikiää näitä, uusi epidemia. okke, mulla on tänään pe kunniaksi - turvaruokaaa  -jalapeno pitsoo ja turvajuomoo- viiniiiii.   nää vaan lisääntyy, sikiääääääääääääää

Vierailija
91/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan syöminen oli pakollista ja siksi ei tarvittu "turvaruokia". Kasvatuksen liberalisoituminen tarkoittaa käytännössä lasten tahdolle antautumista.

Höpöhöpö. Mun autismin kirjolla oleva 50-luvulla syntynyt isä on ollut ihan yhtä aistiyliherkkä ruokien (ja muiden asioiden) suhteen, kuin nyt 2000-luvulla syntyneet autismin kirjolla olevat lapsenlapsensa. 

Tuollaisten pitäisi ymmärtää olla lisääntymättä !🙄😡

Sori, mutta mä olen ihan mielelläni olemassa, ja olen onnellinen siitä, että mun lapsetkin on olemassa. Ei sillä, en mä lapsia saadessani tiennyt vielä olevani autisti, eikä tiennyt vanhempanikaan kun minut sai. 

Vierailija
92/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turvaruoka"

Voi Jeesus ja kaikki apostolit-

Vierailija
93/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karttakepillä sormille niin eiköhän se ruoka ala maistua.

Vierailija
94/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aistiyliherkkä lapsi, ADHD, autisti., ikää 8v.

Henk.koht olen sitä mieltä että ihan paskaa nämä turvaruuat ym paapomiset. Kyllä lapsi syö kun tulee nälkä. Ihan turha opettaa elämään maailmassa, jossa kaikki pehmustetaan ja muotoillaan juuri minulle sopivaksi.

T. Isä 44

Eli valmiiksi kärsivän pikkulapsen pitäisi paapoa sinua, aikuista miestä, että isukki voi elää omassa kivassa pehmustetussa ja muotoillussa juuri sinulle sopivassa elämässäsi.

Tee lapsellesi palvelus ja häivy kokonaan hänen elämästään, olet itsekäs mulkku.

er: mt sairaat ja päidepaskat te ette saa ryhtyä sikiämään, epidemia hullua hullusta syntyy ketjuna. miks sää tee sairaita pentuja, häh. kerros miksi näitä sikiäääääää. ennen aina johonkin 70-80 l  ei ollut tai harvinaista, nyt koko huushollin paskaporukka jokainen jotenkin pööööö, eihän se oooo normaaliiii.

Vierailija
95/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaruokaa turvallisessa tilassa.

Vierailija
96/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aikuiset ihmiset  kaivaa lihistä ontoksi ja syö pelkän taikinan?! Voi jessus..

Vierailija
97/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onks enää normaaleja terveitä lapsia, kohta vaan jokaisella joku neuronepsy ja alalajien lajia ad adh ,sitä tätä tuota. jotain mätää on aina 80 luvulle asti ihan normi pennut, reippaat ulkona leikki, söivät pöydän tyjäksi kun ikkunasta huudettiin- syömääääään, takasi ulos. koko perhe söi hyviä kotiruokia jälkkärineen.   nyt oletetaan keskusteluissa, mikä teidän nikon  laji on. 5 lasta- niin mikä ton on, mikä ton on, yhtään seassa perus normi lasta. kaikki jotain pimpelipom. mikä yhteiskunta edessä.   syyyyyyyyyyyyyyyy--mistä -miksi noita sikiäääää, ei oo normaalia moinen.

kodit on ku laitoksia jossa monta erilaista pimpelipommii rääkyy. 

Kasarilla ja ysärillä oli tilaa kasvaa omanlaisenaan. Lapsuus jatkui pitkään, kaikki puuhaili samoja juttuja. Vertaisuus ja hidas elämänrytmi kannatteli myös niitä, jotka tar

Kasarilla ja ysärillä ei ollut sellaista määrää digitaalista vilkkuvaa, välkkyvää, pingailevaa ja muuten häiritsevää ääni- ja valosaastetta mitä on nyt.  Aistiärsykkeisiin vahvemmin reagoivalla neurologialla oli paljon helpompi elää. 

Vierailija
98/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella on aina ollut syömisen kanssa ongelmia. Kasvukin hidastui jo vauvana kun ei kelvannut minkäänlaiset kiinteät ruuat. Terveydenhuollossa pyrittiin tietenkin auttamaan ja tukemaan, mutta ongelmien syytä ei pyritty sen kummemmin selvittämään. Saimme ravitsemusterapeutilta ohjeita ruokailuihin. Keskeisin ohje oli, että mikä tahansa ruoka, mikä menee suusta alas, on hyvästä.

Nyt lapsi on koululainen ja nyt vihdoin vaikuttaisi siltä, että pahin on jo takana. Ruuat ovat maistuneet ainakin jonkin verran, eikä täydellistä ruuasta kieltäytymistä ole juurikaan ollut. 

En kyllä arvostelisi vanhempia ja kasvatusalan ammattilaisia, jotka varmasti yrittävät parhaansa mukaan saada lapset syömään.

Vierailija
99/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsesta asti tarjottaisiin kotona monipuolista ruokaa eikä jatkuvasti kalapuikkoja, nuggetteja ym. eineksiä niin lapsi kyllä oppisi syömään normaalisti. Suurin osa näistä syömisongelmista lähtee kotoa. 

Yksi ruoka kaikille ja jos ei kelpaa voi jättää syömättä.

totta.  myös naisen  oma syöminen- juominen -kahvi pois kokonaan- äidin syöminen vaikuttaa sikiöiseen. ympäristösaasteet, päihteet, säteily, tekniikka - ja miten aivot kuormittuu äidillä.

normaalia ei ole, että  näitä sikiää koko ajan lisää ja alalajin alalajia. syyjuttuja kukaan pohdi täälläkään.

kyllä ennen oli perheruokailu, peruskotiruokaa, kiisselit jälkkärinä ja kotona tehtyä. ikkunasta huudettiin- syömääään ja lapsilla kiire takaisin ulkoleikkeihin.  mikä sairastuttaa aivot nykyään.

Vierailija
100/126 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aistiyliherkkä lapsi, ADHD, autisti., ikää 8v.

Henk.koht olen sitä mieltä että ihan paskaa nämä turvaruuat ym paapomiset. Kyllä lapsi syö kun tulee nälkä. Ihan turha opettaa elämään maailmassa, jossa kaikki pehmustetaan ja muotoillaan juuri minulle sopivaksi.

T. Isä 44

Nää "paapotut" aistiherkät tms lapset kuolee nälkään, jos ei muuta vaihtoehtoa ole kuin syödä ravintoa joita he eivät pysty syömään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi