Onko lapsesi aistiyliherkkä ja tarvitsee turvaruokaa eskarissa tai koulussa?
Siis sellainen uniikki lumihiutale-tapaus joka pystyy syömään vain kalapuikkoja ja kalapuikon muotoon leikattua tuorekurkkua.
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten teet kun kohtaat? Kuinka ohjaat toimimaan oikein?
Kun se lapsi ei todella syö, vaan tilanne on todella siinä, että pitää päättää lähdetäänkö lääkäriin kuivumisen vuoksi. Lapsi ei saa enää edes kunnolla juotua vettä sen nälkänsä vuoksi. Sanotaan että 5 päivää on tätä jo takana? Kerro ihmeessä. Olen ollut tässä tilanteessa.//
Miksi olet kasvattanut lapsestasi tuollaisen? Meillä kaikki lapset ovat syöneet, kun on annettu tasan kaksi vaihtoehtoa eikä tarjoiltu mitään turvaruokia ja pumpuliin käärimistä. Jos lapsi on niin sairas, että hän valitse joka kerta syömättömyyden, lääkäri on nimenomaan se paikka, johon hänet kuuluu viedä. Ei tuollaista sairautta millän turvaruokailulla paranneta. Eihän bulimiakaan sillä parane, että ahmimista tuetaan sen sijaan, että opeteltaisiin normaali syömistä.
Mitäs sitten kun on viety
Ei ole ammattilaiset asialla, jos yhtä tenavaa ei saada syömään. Peilistä löytyy syy sille, että olet kasvattanut lapsestasi tuollaisen.
Ehkä joku mainitsikin jo, mutta nykyisin kun melkein kaikki lapset pyritään integroimaan " normaalein" ryhmiin, tavallisiin kouluihin ja hoitopaikkoihin, nämä asiat ovat tulleet näkyvämmiksi.
Sairaille ja yliherkille omat ruuat ja muut terveet lapset syö mitä on tarjolla tai lepää. Näin oli ennen ja näin on nytkin normaali perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tuo nyt on? Ainahan kersat on syöneet hyvällä ruokahalulla tarjolla olevaa ruokaa, jos on nälkä.
Täyttä paskaa. Kaikki ihmiset syö nälkäänsä.😝
Ai, myös anorektikot? Onko noin vaikea tajuta, että myös lapsilla voi olla erilaisia syömishäiriöitä. Minunkin lapsillani oli ruokapelkoja pikkuisena, mutta onneksi niistä päästiin yli.
Hoidetaanko anoreksiaa sinun mielestäsi niin, että taivutaan anorektikon tahtoon ja annetaan hänen olla syömättä?
Ketään ei pidä pakottaa elämään. Jos lapsi haluaa kuolla nälkään, se on hänen oikeutensa. Aikuisten pelkojen takia ei pidä pakottaa lasta elämään elämää, jota hän ei halua elää.
Vaikea uskoa, että Jyväskylän kokoisessa kaupungissa olisi yli 100 superyliherkkää lasta, jolle mikään muu keino ei auta kuin tuollainen turvaruokapelleily. Yli 100 lasta olisi reippaasti enemmän kuin prosentti Jyväskylän kouluikäisistä lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun ne turvaruoat on paria poikkeusta lukuunottamatta just niitä ruokia, joita lapset söisi päivttäin jos saisivat valita: paneerattua kalaa/kanaa, lettuja, makaronilaatikkoa... ettei tässä vaan menisi sekaisin yliherkkien nirsoilijoiden "mutku mä haluun"-asenne ja oikeat rajoitteet esim. autistilla? Ihan en usko että esim. Jyväskylässä olisi sataa autistia, joille ei kelpaisi kouluruoka edes välillä.
En ymmärrä jos selitetään että ruoan koostumus voi olla sellainen ettei voi syödä, sitten syödään jotain paneerattuja tuotteita, kuivia päältä ja sisus ihme mössöä jossa seassa sattumia.
Eihän siihen nyt hyvänen aika mitään virallisia sääntöjä ole, mitkä koostumukset ällöttää, vaan se on ihan yksilöllistä.
"Jos lapsi ei ole terve, hänet viedään lääkäriin eikä kääritä pumpuliin. Syömishäiriö ei parane sillä, että lapsi totutetaan saamaan vain miellyttäviä ruokia."
Ja kun näin toimitaan, niin se lääkäri määrää sen turvaruoan sille lapselle, että tilannetta päästäisiin ratkaisemaan.
Aistoherkkyydethän ei ole syömishäiriöitä, eikä niitä voi parantaa.
Itsellä on aikuisena diagnosoitu autismi ja ADHD. En tarvinnut lapsena turvaruokaa enkä nykyäänkään. Mutta hyvä, että tähän on herätty, itse heräsin asiaan jo parikymmentä vuotta sitten työssäni. Silloin ei puhuttu turvaruoasta, termi oli tuolloin nirsoilu.
Ainoa ruoka mitä en itse koulussa pysytnyt syömään (enkä edelleenkään syö), olivat verilätyt. Verilättypäivänä otin vain pelkkää perunamuusia ja puolukkahilloa. Sillä tavalla selvisin 80-luvulla, silloin ei ollut kouluissa kasvisvaihtoehtoja.
Teen työtä neurokirjolaisten ja kehitysvammaisten kanssa. Monet täällä luulevat että se turvaruoka on pizzaa ym. roskaruokaa. Yleensä se on juurikin perunamuusi, jonka rakenne on tasaista ja maku miedon tasainen. Nämä lapset ja aikuisetkin eivät kaipaa mitään rasvan ja suolan makua.
Nämä nirsoilijat pitäisi lähettää johonkin Ugandaan tai vastaavaan paikkaan. Alkaisi ruoka maittaa, kun vaihtoehtona olisi oikeasti joko syödä tai kuolla. Ei olisi paapovia lääkäreitä tanssimassa lapsen pillin tahtiin.
Omiin tutvakouluihin nämä. Saatetaan eläkkeelle turvamoduliin turvaruoka-automaatin äärelle.
Lapset huostaan. Ottakaa koira. Näin monet omasta mielestään ei mt-ongelmaiset toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin aivan ohiksena kysyisin, että jos tyttöjen autismin havaitseminen on vaikeaa lääkäreillekin, voisiko olla mahdollista että vanhempi, jolla kuitenkin on yleensä melko vähäinen käytännön kokemus neuroerityisyydestä, saattaisi päätyä lapsensa kohdalla ylidiagnosointiin?
No minä tiedän oman tyttäreni autismin kun olen itsekin autisti (ja autistin tytär ja autistin sisar ja autistin puoliso).
Vanhemmat näkee lapsensa käytöksen jatkuvasti, lääkäri ei. Ei mun tytär ole lainkaan oma itsensä jossain lääkärin vastaanotolla, ei se lääkäri pääse näkemään hänen normaalia olemistaan ja käytöstään lainkaan.
Tietenkin joku on joskus myös väärässä oman lapsensa suhteen näissä. Mutta kun autismin kirjo on yhäkin todella alidiagnosoitua tytöillä ja naisilla, niin todennäköisempää on, että tyttö autis
No älkää nyt herran tähden enää lisääntyykö! Ihan riittävästi autisteja jo!
Mä saan aina mitä haluan. Minä, minä, minä, minä!
"No älkää nyt herran tähden enää lisääntyykö! Ihan riittävästi autisteja jo!"
Olen lisääntynyt jo kauan ennen kuin tiesin olevani autisti. Ja kyllä maailma tarvitsee autistejakin. Yksi minunkin sukulaisistani tekee tärkeää tieteellistä tutkimusta, josta voi oikeasti olla suurta hyötyä ihmisille. Hänelläkin oli muuten erittäin rajoittunut ruokavalio lapsena.
Voi hyvänen aika. Miten jossakin keskikokoisessa Jyväskylässä on yhtäkkiä yli 100 turvaruokaa tarvitsevaa erityisherkkää supermaistajaa, kun ei ennenkään ole ollut. Ylen artikkelissa mainitaan (kannattaa lukea koko artikkeli) "tyypillisimpiä turvaruokia ovat jyväskylässä einekset kuten pinaattilettu, kalapuikko ja lihapulla sekä kylän Kattauksen oman tuotannon ruoista makaroonilaatikko".
no siis haloo, nuohan ovat monien lasten lempiruokaa, kalapuikot , lihapullat, makaroonilaatikko.
Tämä on ihan järkyttävä kusetus, lapset vinkuu ja vinkuu jotta saavat lempiruokaansa joka päivä, aikuiset hölmöt asiantuntijat menevät ihan täysillä mukaan tähän lasten ikiaikaiseen "en tykkää , en syö " väninään.
Herätkää nyt jo aikuiset ammattilaiset, te teette erittäin huonon palveluksen tuleville sukupolville kun perheen ruoasta päättävät kolmevuotiaat. Miten maailmassa aikuiset voivat olla näin hukassa.
No toisaalta , maailmaa hallitsevat kolmivuotiaan tasolla olevat itku-parku-potkija vanhukset, että ehkä se asettuu tähän kontekstiin sitten kuitenkin. huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Miten jossakin keskikokoisessa Jyväskylässä on yhtäkkiä yli 100 turvaruokaa tarvitsevaa erityisherkkää supermaistajaa, kun ei ennenkään ole ollut. Ylen artikkelissa mainitaan (kannattaa lukea koko artikkeli) "tyypillisimpiä turvaruokia ovat jyväskylässä einekset kuten pinaattilettu, kalapuikko ja lihapulla sekä kylän Kattauksen oman tuotannon ruoista makaroonilaatikko".
no siis haloo, nuohan ovat monien lasten lempiruokaa, kalapuikot , lihapullat, makaroonilaatikko.
Tämä on ihan järkyttävä kusetus, lapset vinkuu ja vinkuu jotta saavat lempiruokaansa joka päivä, aikuiset hölmöt asiantuntijat menevät ihan täysillä mukaan tähän lasten ikiaikaiseen "en tykkää , en syö " väninään.
Herätkää nyt jo aikuiset ammattilaiset, te teette erittäin huonon palveluksen tuleville sukupolville kun perheen ruoasta päättävät kolmevuotiaat. Miten maailmassa aikuiset voivat olla näin hukassa.
No toisaa
Erittäin suuria epäilyksiä herättää myös se, että turvaruokia ovat nimenomaan teolliset einekset eikä terveellinen, itsetehty kotiruoka. Ettei vaan olisi seurausta siitä, että lapset eivät edes tiedä, mitä on itsetehty kotiruoka, kun vanhemmat tuuppaavat eteen vain valmislättyä ja kalapuikkoja.
Tulee vaan mieleen vaikuttaako tuo poikkeava aistiminen muuten elämään, mielipiteisiin ja fakkiintumisiin? Onko muutakin väärin aistittua? Jos on muuten suht normaalijärkinen että elää kuin normaali kansalainen?
Vierailija kirjoitti:
On aistiyliherkkä lapsi, ADHD, autisti., ikää 8v.
Henk.koht olen sitä mieltä että ihan paskaa nämä turvaruuat ym paapomiset. Kyllä lapsi syö kun tulee nälkä. Ihan turha opettaa elämään maailmassa, jossa kaikki pehmustetaan ja muotoillaan juuri minulle sopivaksi.
T. Isä 44
Voi lapsiraukkaa.
Ai, myös anorektikot? Onko noin vaikea tajuta, että myös lapsilla voi olla erilaisia syömishäiriöitä. Minunkin lapsillani oli ruokapelkoja pikkuisena, mutta onneksi niistä päästiin yli.