Oletko vaihtanut vakityön määräaikaiseen/keikkatyöhön? Kokemuksia?
Vakityö on pitkään ärsyttänyt. Olen venynyt jo vuoden ajan ja ensi kuussa tilanne pahenee kun henkilökunta vähenee entisestään. Plussaa tietty vuosilomat.
Olisi tarjolla määräaikainen projekti. Houkutus olisi suuri mutta siinä miinusta on epävarmuus muutama kuukauden kuluttua.
Kommentit (77)
Unelma: vapaus
Todellisuus: jatkuva huoli toimeentulosta
Tähän kysymykseen ei varmastikaan ole mitään yleispätevää vastausta, riippuu paljolti alueesta, ja siitä että tekeekö julkisella vai yksityisellä. Itse teen yksityisellä suuressa kaupungissa ja keikkaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vakityön unelma: varmuus toimeentulosta.
Todellisuus: kyllästyttävä oravanpyörä ilman ulospääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Miten elätte epävarmuuden kanssa?
Olen elänut jo vuodesta 1990. Aina on löytynyt duunia.
Aikoinaan vaihdoin vakityön työttömyyteen ja satunnaisiin keikkatöihin, hyvä valinta mutta toisaalta mulla oli talous kunnossa eli ei tarvinnut murehtia pieniä tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten elätte epävarmuuden kanssa?
Olen elänut jo vuodesta 1990. Aina on löytynyt duunia.
.mikä ala?
En löydä keikkatyötä niin että uskaltaisi lähteä vakityöstä.
Tällä hetkellä en lähtisi. Olen tehnyt pelkkää keikkaa vuosia. Töitä on riittänyt niin että palkka on ollut hulppea... Yövuoroja sote alalla... Nyt viimeisten kuukausien aikana tilanne on huonontunut todella hurjasti. Tällä hetkellä en missään tapauksessa vaihtaisi keikkatyöhön kun myös hoitoalalla ihmisiä on paljon työttöminä
Minulle "epävarmuus" on pikemminkin vapautta elää omannäköistä elämää.
En ole sote alalla, mutta koko elämäni tehnyt ns. kausityötä. Joskus nuorempana olisin saanut vakipestin erääseen tehtaaseen, mutta tajusin pian, että ei helv*! En voinut jatkaa, tiesin että kuolen pystyyn.
Sain jossain kohtaa märäaikaisena luovan alan töitä toisesta kaupungista ja muutin. Nyt olen muuttanut takaisin pikkukaupunkiin, ja niitä samoja hommia teen kausiluontoisesti määräaikaisuuksilla sekä osa-aikaisena. Välillä teen muutakin satunnaistyötä. Pelkkä ajatus vakityöstä saa puristuksen rintaan.
20vuotta takana tätä systeemiä. En vaihtaisi! Minulla on 13v poika ja entisestä liitostani talo. En siis voi huolettomasti suhtautua taloudellisiin asioihin todellakaan. Vuosien varrella elämä on kuitenkin asettunut uomiinsa näin. Joskus on tiukempaa, joskus eletään leveämmin, tehdään reissujakin. Ihanaa on kun saa reissata loma-aikojen ulkopuolella.
Sotealan luulisi olevan aika turvallinen ala tuohon siirtymään.
N.41v
Korona-aikana työnantajan hommat olivat vähän hataralla pohjalla, ja ei tiennyt mitä tapahtuu. Lähdin ennen kuin koko firma kaatui. Onneksi minulla on yli 20 vuoden kokemus alalta, ja olen hyvin verkostoitunut. Keikkahommia on rittänyt siitä saakka. Vaatii vähän epävarmuuden kestämistä, huolellista talouden seuraamista ja tietynalsiat röyhkeyttä valita itselleen parhaat hommat.
Kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lähteä keikkahommiin jos pää ei kestä ja ei ole varma että töitä on tarjolla enemmän kuin pystyy tekemään.
Kenellä on?