Oletko vaihtanut vakityön määräaikaiseen/keikkatyöhön? Kokemuksia?
Vakityö on pitkään ärsyttänyt. Olen venynyt jo vuoden ajan ja ensi kuussa tilanne pahenee kun henkilökunta vähenee entisestään. Plussaa tietty vuosilomat.
Olisi tarjolla määräaikainen projekti. Houkutus olisi suuri mutta siinä miinusta on epävarmuus muutama kuukauden kuluttua.
Kommentit (50)
Keikkatyö oli minusta ihanaa. Se vapaus on jotain ihan uskomatonta! (Vaikka lopulta olin kaikki arkipäivät töissä, mutta se oli oma valinta ja eri asia.)
Just näin. Työstä jopa nauttii nykyisin.
Vaihdoin 6v sitten. Parasta ikinä! Nyt päätän itse mitä teen, missä teen, milloin ja kuinka paljon teen. Lomat ja vapaat aina siellä kuin haluan ja niin pitkään kuin haluan. Olen lapseton vailla mitään itsestä riiippumattomia velvotteita. Nyt on vihdoin oikea vapaus.
En tiedä miten muilla aloilla olisi mahdollista, mutta soten laitoskentällä toimii kuin unelma.
N51
Mä otin loparit nelikymppisenä, koronan alkaessa ja olen tehnyt sen jälkeen vain keikkaa tai määräaikaisuuksia. En ole kesäkuukausina käytettävissä, lomat otan rahana. Tällä hetkellä sopimus 50% + hälyvuoroja, parasta ikinä. En palaa enää koskaan kokoaikatyöhön.
Käännä mielesi ja tulojesi "epävarmuus" vapaudeksi. Ota niin moni työpiste keikkarinkiisi, että miettimäsi vähimmäistoimeentulo täyttyy aina. Poimi surutta mansikkaa kakusta! Olet sen ansainnut, varsinkin kokeneempana duunarina. Nuoret jaksaa rehkiä varsinkin kolmivuoro oravanpyörässä.
Voitteko laittaa esimerkkejä tyypillisestä työviikosta?
Vierailija kirjoitti:
Miten elätte epävarmuuden kanssa?
No, onko näiden yt-aaltojen ja uusien potkulakien myötä kellään sen varmempaa?
Kaikilla aloilla keikkatyö ei ole mahdollista eikä tuo riittävää taloudellista turvaa. Mutta jos on mahdollista, suosittelen lämmöllä. Vapaus on parasta. Esimerkiksi näin keski-ikäisenä nukun joskus huonosti tai on joku muu tärkeä esim ladten juttu. Ihana tietoisuus, ettei ole pakko vaikka ylihuomenna mennä töihin. Tai jos haluaa johonkin reissuun, voi mennä. Itse en jaksaisi enkä selviäisi kokoaikatyössä arjesta varsinkaan, kun tukiverkkoja ei ole.
Viime vuonna 40000 brutto keikkaillen. Teen öitä ja viikonloppuja sotepuolella. Yleensä 2-3 yötä viikossa ja kaikki muu on vapaa-aikaa. Heinä ja elokuun olin lomalla. Säästin massit etukäteen. Tokihan noilta kuilta saa työkkärin rahatkin, jos asuu yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla aloilla keikkatyö ei ole mahdollista eikä tuo riittävää taloudellista turvaa. Mutta jos on mahdollista, suosittelen lämmöllä. Vapaus on parasta. Esimerkiksi näin keski-ikäisenä nukun joskus huonosti tai on joku muu tärkeä esim ladten juttu. Ihana tietoisuus, ettei ole pakko vaikka ylihuomenna mennä töihin. Tai jos haluaa johonkin reissuun, voi mennä. Itse en jaksaisi enkä selviäisi kokoaikatyössä arjesta varsinkaan, kun tukiverkkoja ei ole.
Mihin tarvitset turvaverkkoja?
Olen, 6 v sitten. Olen sairaanhoitaja, sisätauteihin erikoistunut ja olen opiskellut myös työnohjaajaksi.
Siirryin keikkatyöläiseksi ja sen seurauksena palkka lähes tuplaantui ja saan itse valita työaikani.
Pari vuotta sitten perustin toiminimen jonka puitteissa myyn työnohjaajan palveluita. Suomalaiset työpaikat ovat niin sekaisin että työnohjaajan palveluiden kysyntä on suorastaan räjähtänyt käsiin ja toimeksiantoja olisi enemmän kuin pystyn ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna 40000 brutto keikkaillen. Teen öitä ja viikonloppuja sotepuolella. Yleensä 2-3 yötä viikossa ja kaikki muu on vapaa-aikaa. Heinä ja elokuun olin lomalla. Säästin massit etukäteen. Tokihan noilta kuilta saa työkkärin rahatkin, jos asuu yksin.
Kassasta saa ihan asumismuodosta riippumatta, jos tuntee tarvitsevansa. Kertyyhän anssareista eläke, hahaha.
Joo ja just parasta on toi että lomista ei tarvitse tapella. Jos ilmoitan, etten ole käytettävissä niin en ole silloin käytettävissä esim. viikolla 9, 42 tai 51-52. 😊
Jatkossa KAIKILLA on sama epävarmuus "vakkariduunissaan". Hyvä potkulaki! Yt:t ja lärvi-irtisanomiset ei takaa kenellekkään duunarille enää mitään "varmaa hillotolppaa".
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla olette?
Sote
Olen, eikä kaduta. Keikkalaisena voin itse määritellä mitkä vuorot mulle sopii, ja tuntipalkka on parempi. Välillä tienaan enemmän kuin kokopäivätöissä, suurimman osan ajasta saman verran, mutta vapaa-aikaa on huomattavasti enemmän. Joinain kuukausina myyn sitten sieluni kokonaan, eli teen täysiä viikkoja.