Miehet auttavat feminiinistä naista
Törmäsin ig:ssä eilen reelsiin, missä nainen joka oli pukeutunut collegehousuihin ja paitaan tukka hapsottaen kantoi pahvilaatikoita ja veti matkalaukkua, jotka vähän väliä levisivät kadulle. Kaikki ohikulkevat miehet katsoivat, mutta yksikään ei auttanut. Sitten sama nainen teki samat asiat punaisessa vartalonmyötäisessä mekossa, korkkareissa ja hiukset laitettuna - ja kaikki ohikulkeneet miehet auttoivat.
Aika kamalaa, vaikka olisikin osittain näyteltyä. Mutta kyllä mä uskon, että asia pääsääntöisesti on noin.
Se kertoo mikä merkitys on naisellisella pukeutumisella. Olen aina saanut valtavasti huomiota miehiltä, koska olen pukeutunut feminiinisesti. Olen ollut prinsessa ihan pikkutytöstä asti ilman että kukaan siihen kannusti (päinvastoin, äiti halusi leikata pottatukan ja olisi halunnut käytännöllistä pukeutumista).
Jokaisella on oma luontainen tyylinsä, joka kertoo persoonasta. Mutta silti on vaikea ymmärtää miksi ne naiset, jotka valittavat huomion puutteesta eivät muuta pukeutumistaan edes hivenen naisellisemmaksi? Tietysti jokainen noista ig:n testin ohikävelleistä miehistä oli moukkia. Toisaalta mies ei voi sille mitään millainen on kuten ei voi nainenkaan. Osa käyttäytymisestämme tulee esihistoriasta. Miksi ei siis käyttää hyväkseen sitä eikä taistella vastaan?
Kommentit (51)
Olen kyllä huomannut saman, pukeudun erityisesti kesäisin mekkoihin ja minulla on pitkät hiukset ja nätit kasvot. Ei silti tulisi mieleenkään alkaa pukeutua feminiinisemmin siksi että saan kiimaisilta junteilta apua, toiset naiset ja aidot herrasmiehet auttavat kyllä vaikka olisin toppahousuista 🥰
Vierailija kirjoitti:
No ehkäpä naiset eivät halua muuttaa tyyliään jossa tuntevat olonsa hyväksi, kuten et sinäkään ole halunnut äitisi painostuksesta huolimatta.
Se on ymmärrettävää kuten tuossa kirjoitin, mutta jos haluaa miesten huomiota, se on myös ristiriitaista. Kukaan ei kiinnitä huomiota "kapinaan" epäkäytännöllistä muotia vastaan, sehän on Suomessa normi. Mutta siitä huolimatta olen kuullut lukuisia kertoja tuon perustelun. Kuitenkin ollaan pahoillaan, kun huomiota ei tule. Voi olla myös sellaista, että femininiisempään naiseen puretaan myös negatiivisesti omia paineita.
Tilanne on täysin erilainen, jos omaan olemiseensa on tyytyväinen. Monesti näin ei kuitenkaan ole, palstalla olen käynyt useamman kerran tällaisen keskustelun. Myös livenä pari kertaa.
Itse asiassa kyökkipsykologina arvelen, että monen itsensä epäsuosituksi kokevan naisen kohdalla on kyse haavoista, joita he ovat naisena saaneet. Toisaalta myös siitä, etteivät halua erottua, joten ovat omaksuneet tyylin, joka Suomessa on normi.
Ehkäpä mies väistää naista, joka pukeutumisellaan viestii, ettei ole sinut oman feminiinisen energiansa ja voimansa kanssa? Ei sitä vain mekoilla ja meikeillä ilmaista, vaan se näkyy ihan kaikessa. Siksi jos pukee itselleen väärän tyylin, sekään ei käy. Muutoksen täytyy lähteä sisältä, jos sellaista tulee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä huomannut saman, pukeudun erityisesti kesäisin mekkoihin ja minulla on pitkät hiukset ja nätit kasvot. Ei silti tulisi mieleenkään alkaa pukeutua feminiinisemmin siksi että saan kiimaisilta junteilta apua, toiset naiset ja aidot herrasmiehet auttavat kyllä vaikka olisin toppahousuista 🥰
Tämä on totta. Mutta aitoja herrasmiehiä on harvemmassa kuin luulisi, jos tuo reels oli aito. Ap
Tyypillinen palstanainen ei saa miehiltä apua. Emansipoitunut pärjää "omillaan."
Mulle riittää, että yks mies huomioi 😎
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen palstanainen ei saa miehiltä apua. Emansipoitunut pärjää "omillaan."
Homma menee hiukkasen överiksi, jos normaalit hyvät käytöstavat loukkaavat. Ap
Ne katso, että toi collegehousutyyppi on joku feministi. Se suuttuu, jos sitä yrittää mennä auttamaan.
Mattiesko Hytönen kirjoitti kerran yhdessä kolumnissaan että korkokengät ovat miehille selvä signaali: niillä ei pääse pakoon.
Feminiinisesti pukeutuva nainen saa huomiota myös niiltä miehiltä joilta ei halua.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Mulle riittää, että yks mies huomioi 😎
Mulle ei. Tarkoitan, että pukeutuminen ja käytös ovat käyntikortti. Ne avaavat tai sulkevat ovia kaikessa kanssakäymisessä. Ensivaikutelman voi antaa vain kerran.
Pukeutuminen on osa persoonallisuutta, haluamme tai emme: siis muiden silmin. Ap
Ei-feminiininen olemus viestii miehille, ainakin minulle, että nainen haluaa kertoa sillä että hän pärjää ilman miehiäkin, asu on vähänkuin viesti "älä lähesty".
Vierailija kirjoitti:
Ne katso, että toi collegehousutyyppi on joku feministi. Se suuttuu, jos sitä yrittää mennä auttamaan.
Hah, en pidä sitäkään mahdottomana, koska luin kerran jopa lehdestä haastattelun, jossa eräät feministit sanoivat suuttuvansa, jos heille avaa oven. Olivat kylläkin ruotsalaisia eikä suomalaisia. Samassa jutussa tuore äiti kieltäytyi imettämästä vauvaansa, koska hän kokee sen epätasa-arvoisena! Miksi ihmeessä hän edes teki lapsia? Karmeaa. Ap
Kyllä tuo tilanne kertoo vain miehen pään sisällöstä.
Muistakaa, ettette odota mieheltänne liikoja, muistakaa mikä on hänen alkunsa ja miksi itse olette maailmassa.
Mikäli ihminen on pukeutunut sellaiseen asuun, että hänen vaikeampi kerätä asioita maasta, niin silläkin voi olla oma vaikutuksensa auttamishaluun.
Niin, yllättäen sillä pukeutumisella on kuitenkin väliä. Turha vinkua sitten että ei johdu vaatteista kun tulet r*iskatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Mattiesko Hytönen kirjoitti kerran yhdessä kolumnissaan että korkokengät ovat miehille selvä signaali: niillä ei pääse pakoon.
Feminiinisesti pukeutuva nainen saa huomiota myös niiltä miehiltä joilta ei halua.
Tuohan on vanha juttu eli minarissa ja korkkareissa kulkeva saa syyttää itseään. Senkö tahdoit sanoa tähän keskusteluun?
Tosiasiassa siihen taipuvaiset miehet tekevät pahaa naisille, jotka ilmentävät heikkoutta tai ovat muuten tilanteessa, jossa on vaikea puolustautua kuten kovassa humalassa. Tästä on vahva tutkimusnäyttö. Rikolliset etsivät pehmeitä kohteita. Ap
Sanoit sen itse. En halua huomiota moukilta miehiltä. Pukeutumiseni siis suojelee mua sellaisilta miehiltä, joita en kaipaa. Luojan kiitos tapani pukeutua korreloi sen kanssa, että haluan olla tekemisissä vain sellaisten kanssa, jotka näkevät pintaa syvemmälle. Ja ymmärrän niiden naisten tuskan, jotka haluavat pukeutua naisellisesti, mutta eivät kaipaa miesten huomiota. Varmasti hyvin raskasta!!
Vierailija kirjoitti:
Ei-feminiininen olemus viestii miehille, ainakin minulle, että nainen haluaa kertoa sillä että hän pärjää ilman miehiäkin, asu on vähänkuin viesti "älä lähesty".
Loistava kommentti, kiitos. Luulen, että ne naiset, jotka kuvittelevat neutraalilla pukeutumisellaan suojautuvansa ei-toivotulta huomiolta tai piilottavat naiseutensa muista syistä, eivät oikeasti ole hahmottaneet tätä. Heidän viestinsä on kaikille miehille: älä lähesty.
Eilen täältä poistetussa keskustelussa joku mies kirjoitti, ettei hän tiedä tarjotessaan naiselle illallista ravintolassa, että mitä mieltä nainen on, kun hän on niin neutraali eikä flirttaile. Itse vastasin siihen, että ihmettelen, jos joku ajattelee flirttailun olevan merkki jostain, koska flirttailla voi vain huvikseenkin ja jopa tahattomasti, mutta tästä näkökulmasta tuon miehen mielipide on täysin ymmärrettävä.
Mistä muusta ihmiset voisivat toisiaan tulkita kuin pukeutumisen ja käytöksen perusteella, ellei tunneta? Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, yllättäen sillä pukeutumisella on kuitenkin väliä. Turha vinkua sitten että ei johdu vaatteista kun tulet r*iskatuksi.
Ei kukaan halua tulla raiskatuksi, jos haluaisi, sitten se olisi akti, ei raiskaus. Eikä se ole naisen vika, jos miehellä on joku helvet1n vinksahdus päässään, jos kuvittelee hameeseen pukeutuneen haluavan kohdata välivaltaa!
No ehkäpä naiset eivät halua muuttaa tyyliään jossa tuntevat olonsa hyväksi, kuten et sinäkään ole halunnut äitisi painostuksesta huolimatta.