Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku ottaa lapselleen terveysvakuutuksen?

Vierailija
22.01.2026 |

Suomessa ilmainen ja nopea hoito. Varsinkin erikoissairaanhoito ilmaista ja nopeaa. Päivystykseenkin on aina päästy suoraan. Kerran itse maksaen käytiin yksityisellä mut kauemmin joutui siellä jonottamaan kuin kunnallisella. Meillä vielä lapsilla monenlaisia harvinaissairauksia eli paljon käyty erikoislääkäreillä ja tavallisilla ja ikinä en ole harmitellut ettei vakuuutuksia. Lääkkeitäkin mennyt paljon muttei kyllä vuosimaksua olisi ikinä edes pientä osaa saanut täytettyä vaikka kaikilla vakavampien sairauksien lisänsi atopiaa yms. Monella vakuutusmaksut 600-800/vuodessa mutta vaikka olisi 200€ niin en olisi koskaan kokenut tarvetta. Lapsia kolme ja sairauksia on riittänyt.

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin mukavuudenhalusta ja siksi, koska lasta varten aina kaikki hyvä (vaikka itseltä pois sitten). Oli siitä hyötyä erilaisissa hoitoa/tutkimuksia/lääkkeitä vaativissa taudeissa kun lapsi oli pieni, sen kun varasi ajan yksityiselle, ei tarvinnut istua päivystyksessä. Omavastuu toki piti maksaa. Itse kun olen joskus HUS:n päivystyksessä istunut, niin tiedän, mitä se on (5 tuntia odotusta). Lisäksi allergiaan liittyviä lääkkeitä ym. haettiin yksityiseltä joskus, kun ajan olisi julkiselle saanut vasta kuukauden päähän. Ajattelin pitää tuon vielä siihen asti olemassa, kun saa, "lapsi" tosin on jo 18, mutta sitä saa vielä hetken jatkaa.

Vierailija
122/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin on ollut sairausvakuutus tarpeen ja lisäksi se kannattaa nimenomaan ottaa vauvana ettei hoidettavia sairauksia jää vakuutuksen ulkopuolelle. En tiedä missä Suomessa on nopea julkinen hoito. Olkaa kiitollisia, jos sellainen on. Erikoishoito on Suomessa pääsääntöisesti todella hyvää, mutta sinne pääseminen terveyskeskuksen kautta on melkein kuin lottovoiton saisi. Lisäksi hoitaminen ei ole ilmaista, kun mittariin tulee 18 v. 

Olen lasten kanssa asioinut terveyskeskuksissa kolmella eri paikkakunnalla ja lisäksi neljännessä kerran mennyt yöpäivystykseen. Yhdessäkään ei ole ollut vaikeuksia päästä hoitoon. Joskus on päivystykseen päässyt ilman minkäänlaista jonottamista, joskus oli pitkä jono, joskus odotusaika ollut max puoli tuntia. Näitä pitkiä jonotuksia on ollut yhteensä kaksi kertaa. Ja terveyskeskukseen olen saanut AINA lapselle ajan. Ehkä kaksi kertaa on ollut tilanne, että lääkäriaikoja ei ole ollut, jolloin on saatu aika hoitajalle, MUTTA lääkäri on silti tullut sinne sairaanhoitajan huoneeseen tutkimaan lapsen. Toisella kertaa näistä tilanne oli se, että soitin loppuiltapäivästä, alle 2 tuntia ennen terveysaseman sulkeutumisaikaa.

Vanhin lapsi on nyt 17. Olen aina ajatellut, että jos jostain syystä emme saisi aikaa terveyskeskukseen, voisimme ihan hyvin mennä (ilman vakuutusta) yksityiselle, mutta tällaista tarvetta ei ole ollut koskaan. Olen jopa ulkopaikkakuntalaisena saanut aikoja terveyskeskukseen ja päivystykseen (esim. kesämökkipaikkakunnalla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No edullinen vakuutus oli, mitä jatkettiin aikuisenakin. Hyvin on ollut tarpeellinen ja taloudellisesti hyvä. Siksi. 

Itselläkin oli. Mutta ikääntyessä vakuutysmaksu nousi löhes tonniin. Lopetin sen.

Niin, vakuutusyhtiöt tekevät bisnestä, eli nostavat maksua juuri silloin kun ihminen alkaisi tarvita enemmän terveyspalveluita. Vakuutusyhtiön tarkoitus on tehdä voittoa itselleen, eli idea on juuri se, että valtaosa maksaa vakuutuksia täysin turhaan ja jää itse tappiolle. Sitten kun on vuosikymmeniä tahkonnut voittoja vakuutusyhtiölle, asiakas savustetaan ulos, koska silloin olisi vakuutusyhtiön vuoro maksaa. Ja se ei niille käy.

Vierailija
124/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja terveyskeskukseen olen saanut AINA lapselle ajan. Ehkä kaksi kertaa on ollut tilanne, että lääkäriaikoja ei ole ollut, jolloin on saatu aika hoitajalle, MUTTA lääkäri on silti tullut sinne sairaanhoitajan huoneeseen tutkimaan lapsen. Toisella kertaa näistä tilanne oli se, että soitin loppuiltapäivästä, alle 2 tuntia ennen terveysaseman sulkeutumisaikaa."

Juu, toki saa ajan. Viikkojen-kuukausien päähän, ja käynniltä lähdetään "kattellaan" -saatteella.

Tämä oma kokemus, niin turha minulle kertoilla miten mukamas saa heti nopeasti ajan kun tarvitsee. Ei saa.

Siksi lapseni menee vakuutuksen turvin yksityiselle jos lääkäriä tarvitsee.

Vierailija
125/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin on ollut sairausvakuutus tarpeen ja lisäksi se kannattaa nimenomaan ottaa vauvana ettei hoidettavia sairauksia jää vakuutuksen ulkopuolelle. En tiedä missä Suomessa on nopea julkinen hoito. Olkaa kiitollisia, jos sellainen on. Erikoishoito on Suomessa pääsääntöisesti todella hyvää, mutta sinne pääseminen terveyskeskuksen kautta on melkein kuin lottovoiton saisi. Lisäksi hoitaminen ei ole ilmaista, kun mittariin tulee 18 v. 

Olen lasten kanssa asioinut terveyskeskuksissa kolmella eri paikkakunnalla ja lisäksi neljännessä kerran mennyt yöpäivystykseen. Yhdessäkään ei ole ollut vaikeuksia päästä hoitoon. Joskus on päivystykseen päässyt ilman minkäänlaista jonottamista, joskus oli pitkä jono, joskus odotusaika ollut max puoli tuntia. Näitä pitkiä jonotuksia on ollut yhteensä kaksi kertaa. Ja terveyskeskukseen olen saanut AINA lapselle ajan. Ehkä k

Tilanne on muuttunut sote-uudistuksen jälkeen selvästi. Ei voi verrata nykyhetkeen. Kielitaidottomia hoitajia ja lääkäreitä on aina päivystuksessä iltaisin ja viikonloppuisin, mutta myös arkena terveyskeskuksissa.

Vierailija
126/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja terveyskeskukseen olen saanut AINA lapselle ajan. Ehkä kaksi kertaa on ollut tilanne, että lääkäriaikoja ei ole ollut, jolloin on saatu aika hoitajalle, MUTTA lääkäri on silti tullut sinne sairaanhoitajan huoneeseen tutkimaan lapsen. Toisella kertaa näistä tilanne oli se, että soitin loppuiltapäivästä, alle 2 tuntia ennen terveysaseman sulkeutumisaikaa."

Juu, toki saa ajan. Viikkojen-kuukausien päähän, ja käynniltä lähdetään "kattellaan" -saatteella.

Tämä oma kokemus, niin turha minulle kertoilla miten mukamas saa heti nopeasti ajan kun tarvitsee. Ei saa.

Siksi lapseni menee vakuutuksen turvin yksityiselle jos lääkäriä tarvitsee.

Ei, vaan olen saanut ajan samalle päivälle. Minun kokemukseni on ollut se. Jos en olisi saanut aikaa, olisin vienyt lapsen yksityiselle, samoin tilanteessa, jossa olisin epäillyt terveyskeskuslääkärin diagnoosia. Vakuutusta ei ole, mutta halvemmaksihan se yksi käyntimaksu tulisi kuin vuoden vakuutusmaksut omavastuuosuuksineen. Koskaan en kuitenkaan ole joutunut yksityiseen turvautumaan.

Vierailija
127/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttini ei mennyt läpi, joten kokeilen ilman lainausta. Vastaus sille, joka kommentoi So.te-uudistuksen vaikutusta:

Nykyhallitus tosiaan yrittää rapauttaa julkisen terveydenhuollon, jotta ihmiset menisivät yksityisille ja tuottaisivat sinne voittoja. Yksityiset terveysjätithän ovat etenkin Kokoo muksen eturyhmää, ja hallituksen pyrkimys onkin ohjailla ihmiset yksityisten lääkäriasemien käyttäjiksi.

Vierailija
128/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään, että jossain päin suomea lapset saavat hoitoa julkiselta. Kaipa se on hyvä asia. Hankin kuitenkin lapsilleni vakuutuksen, koska on kokemusta aikuisten ja vanhusten hoidosta julkisella. Tai hoidonpuutteesta. Aikuiset ja vanhukset eivät saa julkiselta muuta kuin vuosien jonotusta ja buranareseptin.

Vierailija
129/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei, vaan olen saanut ajan samalle päivälle. Minun kokemukseni on ollut se. Jos en olisi saanut aikaa, olisin vienyt lapsen yksityiselle, samoin tilanteessa, jossa olisin epäillyt terveyskeskuslääkärin diagnoosia. Vakuutusta ei ole, mutta halvemmaksihan se yksi käyntimaksu tulisi kuin vuoden vakuutusmaksut omavastuuosuuksineen. Koskaan en kuitenkaan ole joutunut yksityiseen turvautumaan."

No kiva. Täällä taas ei saa aikoja, ja jos saa (sinne viikkojen-kuukausien päähän) niin lähdetään sellaisella "tuu takas jos jatkuu" -saatteella.

Toivon vaan todella, etten itse sairastu vakavasti, kun itselläni vakuutusta ei ole.

Vierailija
130/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyin julkisella jonottamiseen lasten kanssa. 

Julkisen lääkäreissä yhdistyy epäpätevyys ja säästäminen hoitokuluissa. Mitään hoitoa sieltä ei saa. Ihminen joko kuolee jonossa tai parantuu itsekseen odottaessaan. Nämä ovat ne päätekijät, joilla hoitojonot liikkuvat. Jos et kuole tai parannu itseksesi, niin saat jonottaa julkiselle vaikka koko loppuikäsi (lopuksi silloinkin kuolet saamatta julkiselta muuta kuin buranareseptin)

Vierailija
131/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että jossain päin suomea lapset saavat hoitoa julkiselta. Kaipa se on hyvä asia. Hankin kuitenkin lapsilleni vakuutuksen, koska on kokemusta aikuisten ja vanhusten hoidosta julkisella. Tai hoidonpuutteesta. Aikuiset ja vanhukset eivät saa julkiselta muuta kuin vuosien jonotusta ja buranareseptin.

Onpa ikävää. Minua on kyllä hoidettu julkisellakin, ja olen keski-ikäinen. 

Vierailija
132/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen julkinen terveydenhuolto on huono vitsi. Ei naurata muita kuin ylipalkattuja lääkäreitä matkalla pankkiin.

Vierailija
133/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei, vaan olen saanut ajan samalle päivälle. Minun kokemukseni on ollut se. Jos en olisi saanut aikaa, olisin vienyt lapsen yksityiselle, samoin tilanteessa, jossa olisin epäillyt terveyskeskuslääkärin diagnoosia. Vakuutusta ei ole, mutta halvemmaksihan se yksi käyntimaksu tulisi kuin vuoden vakuutusmaksut omavastuuosuuksineen. Koskaan en kuitenkaan ole joutunut yksityiseen turvautumaan."

No kiva. Täällä taas ei saa aikoja, ja jos saa (sinne viikkojen-kuukausien päähän) niin lähdetään sellaisella "tuu takas jos jatkuu" -saatteella.

Toivon vaan todella, etten itse sairastu vakavasti, kun itselläni vakuutusta ei ole.

Vaikea ottaa nyt kantaa tähän, kun ei tiedä, millaisista tilanteista on kyse. Itse olen kyllä saanut ajan aina kun olen tarvinnut. Ikävä kuulla, että ei toteudu kaikkien kohdalla.

Vierailija
134/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ottaa nyt kantaa tähän, kun ei tiedä, millaisista tilanteista on kyse. Itse olen kyllä saanut ajan aina kun olen tarvinnut. Ikävä kuulla, että ei toteudu kaikkien kohdalla.

En ole koskaan tavannut elävää ihmistä, joka olisi saanut hoitoa julkiselta. Jonottajia tiedän paljonkin.

Siksi onkin vaikea uskoa nimettömään kommenttiin, jossa joku väittää saaneensa julkiselta hoitoa.

Vierailija
135/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukaupungissa asuessa samat lääkärit työskentelevät niin yksityisellä, kuin julkisellakin, joten siinä mielessä ihan samaa hoitoa. Lääkäriasemat eivät ole auki viikonloppuisin tai myöhään illalla, eli juuri silloin kun niitä tarvitsisi. Vakuutuksella ei siis tee mitään, jonottamaan joutuu joka tapauksessa. 

Kerran olen vanhimman lapsen kanssa käynyt yksityisellä omakustantaisesti, ja ne rahat jotka olen säästänyt kolmen lapsen kohdalla kun vakuutuksia ei ole, voin hyvin jatkossakin tarvittaessa käydä yksityisellä omakustantaisesti. Silti olen tässä yhtälössä voitolla.

Vierailija
136/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkukaupungissa asuessa samat lääkärit työskentelevät niin yksityisellä, kuin julkisellakin, joten siinä mielessä ihan samaa hoitoa. Lääkäriasemat eivät ole auki viikonloppuisin tai myöhään illalla, eli juuri silloin kun niitä tarvitsisi. Vakuutuksella ei siis tee mitään, jonottamaan joutuu joka tapauksessa. 

Kerran olen vanhimman lapsen kanssa käynyt yksityisellä omakustantaisesti, ja ne rahat jotka olen säästänyt kolmen lapsen kohdalla kun vakuutuksia ei ole, voin hyvin jatkossakin tarvittaessa käydä yksityisellä omakustantaisesti. Silti olen tässä yhtälössä voitolla.

Lisätään vielä, että yhden lapsen kohdalla olemme olleet erikoissairaanhoidon piirissä, ja hoito on ollut ihan huippua. Mm. gastroenterologille päästy vaivatta kun tarve ollut.

Vierailija
137/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä totta, esimerkiksi salassa tehty potilaiden priorisointi ja hoitoonpääsyn vaikeus on iso ongelma aikuisten ja vanhusten hoidossa. Mutta oman kokemuksen mukaan lapset menevät vielä edelle.

Ja todettakoon vielä aikuisten hoitoon liittyen, että kun Pörriäisen olisi pitänyt kerrankin tutkia kroonista sairautta (eikä pelkkää korvatulehdusta tai angiinaa) niin havaitsinkin hoitopolussa isoja ongelmia ja suoranaista ymmärtämättömyyttä. Eli samoja ongelmia kuin julkisella puolella.

Vierailija
138/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllästyin julkisella jonottamiseen lasten kanssa. 

Julkisen lääkäreissä yhdistyy epäpätevyys ja säästäminen hoitokuluissa. Mitään hoitoa sieltä ei saa. Ihminen joko kuolee jonossa tai parantuu itsekseen odottaessaan. Nämä ovat ne päätekijät, joilla hoitojonot liikkuvat. Jos et kuole tai parannu itseksesi, niin saat jonottaa julkiselle vaikka koko loppuikäsi (lopuksi silloinkin kuolet saamatta julkiselta muuta kuin buranareseptin)

Googlaapa se sinun yksityislääkärisi, ettei vaan tekisi keikkaa myös julkisella? Etenkin erikoislääkärit työskentelevät käytännössä aina molemmissa.

Vierailija
139/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreillä on nykyään omat yritykset, joilta hyvinvointialueet sekä yksityiset lääkäriasemat ostavat tuntityötä. Eli sama lääkäri työskentelee sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Parhaimmillaan katsoin, että lastani julkisella hoitava erikoislääkäri työskenteli hyvinvointialueen lisäksi Pikkujätissä, Terveystalossa, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa. Häneltä olisi voinut varata ajan noihin kaikkiin.

Vierailija
140/141 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä olisi ollut jono nielirisaleikkaukseen puoli vuotta. Vakuutuksella Mehiläisessä leikattiin seuraavalla viikolla. Aikuisen pojan tyräleikkaus. Jonon pituudesta julkisella ei edes tietoa ja ehkä ei olisi edes tehty julkisella puolella vaikka vaikeutti tavallista elämää ja siinä on riskejä jos ei leikata. Leikattiin Mehiläisessä tähystyksellä. Leikkausaika tuli 2 viikossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme