kohtalotoveria? sairastin raskausaikana toksoplasmoosin,
ja siitä johtuen vauvani kuoli kolmen kuukauden ja kymmenen päivän ikäisenä. Tästä on jo seitsemän vuotta, mutta vieläkään en ole löytänyt ketään, joka olisi menettänyt lapsensa samasta syystä. tiedän, että muitakin on, mutta välillä silti tuntuu, että olen yksin tämän asian kanssa.
Kommentit (42)
Oliko lapsi sairas jo heti syntyessään ja sitten testeissä selvisi?
laittpivat sitten naistenklinikalle tarkempiin tutkimuksiin (lue: verikokeisiin ja ultraan), jolloin toksoplasmoosi varmistui vammojen aiheuttajaksi. minulla oli kissa silloin kun odotin vauvaa, ja sain sen bakteerin siltä kissalta.
tartuttanut, mutta vieläkään en mielelläni mene sellaiseen paikkaan kylään, missä tiedän olevan kissoja. ap
Jaksamista asian kanssa. Toivottavasti löydät kohtalotovereita jostakin, jos tuntuu, että se auttaisi.
hei. Ihan pakko on vastata vaikkei omakohtaista kokemusta asiasta (luojan kiitos) ole. Minun tuttu sai myöskin toksoplasmoositartunnan raskausaikana ja se huomattiin vasta melko loppuraskaudesta. Vauva eli vain muutaman viikon, suurta tuhoa oli tehnyt aivoissa.
Kissa pystyy tartuttamaan toksoplasmoosin vain tietyn, melko lyhyen ajan sen jälkeen, kun on itse saanut tartunnan. Jos kissanomistaja (tai kuka tahansa) saa tartunnan muulloin kuin raskausaikana, hän sairastaa lievän vatsataudin tai ei sitäkään ja saa elinikäisen immuniteetin tautia vastaan. Esim. Etelä- Euroopassa toksoplasmoosi on yleinen, ja terveysviranomaiset (esim. tuntemani terveystarkastajat ja gynekologit) suosittelevat, että raskauden aikana ei matkustettaisi Välimeren maihin, koska siellä sen voi suht helposti saada ruoastakin. Suomessa vain joka viides on sairastanut toksoplasmoosin, eteläisessä Euroopassa jopa 80 - 90 %.
Suomessa syntyy vuosittain silti muistaakseni n. 50 toksoplasmoosin vahingoittamaa vauvaa. Mielestäni asiasta voisi tiedottaa paremmin. Itse en ensimmäisen raskauden aikana tiennyt mitään koko asiasta.
lapsi syntyi onneksi terveenä. Aiemmin sain yhden keskenmenon, luultavasti tuosta syystä. jos olen ymmärtänyt oikein tuo " bakteeri" säilyy elimistössä, ja välillä " nostelee päätään" ja raskaus on sellainen herkistäjä, joka voi aktivoida. Sen voi sairastaa esim. tavallisen flunssan yhteydessä, eli sitä ei välttämättä tiedä edes olevan. Voi saada myös muuten kuin kissoista. vaikkakin kissojen omistajilla, kissat tai oikeastaan kissan hiekkalaatikko on todennäköisesti tartuttaja.
Tosiaan kissa ei ole ainoa toksoplasmoosin tartuttaja, mutta Suomessa todennäköisin. Gynekologien mielestä Etelä-Euroopan matka on paljon suurempi riski kuin kissojen hoitaminen, jos hiekkalaatikosta on vastuussa joku muu raskausajan. Harmittaa todella, että tästä asiasta ei riittävästi tiedoteta ajoissa. :( Voimia ap:lle!
Toksoplasmoosin saa helpoimmin huonosti kypsennetystä lihasta (erityisesti grillatessa kannattaa olla varovainen). Toisekseen jälkikäteen on mahdotonta sanoa, tarttuiko kissasta vai jostain muusta. Kolmanneksi kyse EI OLE bakteerista!
Kaveri on sokea ja aivot on putkitettu, mutta mielenkiintoinen ja fiksu (joskin hieman morbidin huumorintajun omaava :) ihminen hän on.
Meillä mies on aina siivonnut kissanlaatikon, jotta en vain saisi tartuntaa. No, biolapsettomuuden (muista syistä johtuvan) ja adoption jälkeenkin mies siivoaa yhä vaan kissanlaatikon... en valita... ;)
sillä aiemmin sairastettu infektio (oireetonkin) antaa hyvän suojan toksoplasmoosia vastaan.
Ruokaan liittyvien riskien takia raskaana olevien naisten pitäisi välttää matkustamista Välimeren maihin.
Lähde: Ylikorkala ja Kauppila (toim. ), Naistentaudit ja synnytykset. Duodecim 2004.
Toivottavasti ap löytää kohtalotoverin, tilastojen mukaan heitä pitäisi Suomessa olla 50 vuosittain. Ehkä Käpy ry:n kautta?
jos ei ole raskaana, koska tauti ei ole mitenkään vaarallinen tuolloin sairastettuna. Jos se tarttuisi sikiöön väistämättä koko loppuelämän tartunnan jälkeen, niin Etelä-Euroopassa olisi kyllä melkoinen määrä toksoplasmoosivauvoja, siellä melkein kaikki ovat taudinkantajia.
Liha kannattaa tosiaan paistaa läpikypsäksi ja leikkuulaudat, kädet ym. pestä ja kuivata todella huolellisesti. Samoin vihannekset ja hedelmät kannattaa pestä hyvin ja kuoria, jos mahdollista - myös Suomessa.
Otitko Käpy ry:hyn yhteyttä silloin?
ole saanut tartuntaa jostain ruuasta kun oltiin juuri etelässä ja olen raskaana. Kissan tartuttajana tiesin mutta en tuota että etelän reissu voi olla vielä suurempi riski. miksihän asiasta ei mainita juuri missään? Reies neuvolassa ei mainittu asiasta kun kerroin että ollaan reissuun lähdössä.
eikä ole toksoplasmaa, että ei ne niin kauheita taudinkantajia ole.
Osanottoni menetykseesi
Ainoastaan tuttu terveystarkastaja on kauhistellut, kun joskus mietimme raskausaikana matkaa Italiaan, mutta missään neuvolan esitteessä ei lukenut mitään matkailurajoituksista. Nyttemmin olen kuullut, että kissanomistajille on joillakin paikkakunnilla vapaaehtoinen alkuraskauden seulonta.
Jos olette matkustelleet aiemminkin, olet hyvin voinut sairastaa taudinkin jo, jolloin siitä ei ole enää harmia. Muistathan, että nämä ovat suhteellisia asioita, eli kun tästä aiheesta puhuttaessa mietitään " korkeaa riskiä" , niin lopputulos kuitenkin on se, että vuosittain syntyy erittäin pieni määrä toksoplasmoosille altistuneita lapsia.
Tuore tartuntakaan ei siirry lapseen kuin alle puolessa tapauksista. Alkuraskaudessa tartunta siirtyy harvoin, mutta jos siirtyy, vauriot ovat vakavia. Loppuraskaudessa todennäköisyys on jo suuri, mutta riskit sikiölle pieniä.
Älä siis stressaa, vaan selvitä asia. Muista, että toksoplasmoosin primaaritartunta on harvinainen raskauden aikana. Silti tietoa voisi toki olla enemmän tarjolla.
Terv. se Naistentaudit jne. -kirjan omistava (tässäkin taas lähteenä)
Vierailija:
ole saanut tartuntaa jostain ruuasta kun oltiin juuri etelässä ja olen raskaana. Kissan tartuttajana tiesin mutta en tuota että etelän reissu voi olla vielä suurempi riski. miksihän asiasta ei mainita juuri missään? Reies neuvolassa ei mainittu asiasta kun kerroin että ollaan reissuun lähdössä.
Vierailija:
eikä ole toksoplasmaa, että ei ne niin kauheita taudinkantajia ole.Osanottoni menetykseesi
Voimia!
Vierailija:
En ole ottanut yhteyttä Käpy:n, koska olen ajatellut että se on tarkoitettu vain kätkytkuolemassa lapsensa menettäneille.
ja se selvisi siis kun kävin alkuraskaudessa verikokeissa. Kokeissa selvisi myös että on vanha tartunta, eli ei ole vaaraa sikiölle, näin kerrottin minulle.
Se siis ei " nostele" mitään päätä... :)