Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini koitiutetaan sairaalasta ja minun käskettiin karsia tavaraa ja huonekaluja niin että asunnossa pystyy kulkemaan rollaattorilla

Vierailija
21.01.2026 |

Minusta tuntuu oudolta, että joku ulkopuolinen antaa noin vain minulle valtuudet hävittää toisen tavaraa. Ei ole mitään tilaa tai varastoa, johon tavaroita ja huonekaluja voisi siirtää, vaan ne on ihan vaan vietävä kaatopaikalle. Voin toki kysyä äidiltä luvan ja jutella asiasta, mutta muistisairaana hän ei asiasta tiedä mitään 5min kuluttua.

Asunto on ahdas ja siellä on ihan liikaa tavaraa, joten karsintaa pitää tehdä aika rankasti. Tiedän jo nyt, että saan vihat tästä päälleni =(

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oma vanha äitini ei ole hamstraaja ja on viimeiset 10 v karsinut tavaroitaan

Vierailija
102/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijään voisi kenties ottaa yhteyttä ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaan kämppää on paha lähteä raivaamaan, kun ei tiedä mitkä tavarat milloinkin on niitä rakkaita.  omainen vaan tyhjentää ja jättää vanhuksen kuin tyhjään vankiselliin ilman menneisyyttä.

Vierailija
104/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon tyhjennys tehdään vasta, kun se äiti kuolee, eikä sen takia, että hän saa rollaattorin, tyhmät kommentoijat. 

Nämähän on samantien tyhjäämässä kämppää ja työntämässä äitiään johonkin laitokseen. Muistatte sitten aikanaan samassa iässä nämä jutut ja asenteet, vai mitä? 

Vierailija
105/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi oma vanha äitini ei ole hamstraaja ja on viimeiset 10 v karsinut tavaroitaan

Olen eläkeläinen ja aikoja sitten korvamerkinnyt ns kirsturahat + asunnon tyhjentämiseen tarvittavaa. 
Lapset tietää.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon tyhjennys tehdään vasta, kun se äiti kuolee, eikä sen takia, että hän saa rollaattorin, tyhmät kommentoijat. 

Osa omaisista on kuitenkin huolissaan siitä, miten se rollan kanssa liikkuva vanhus pääsee sängystä vessaan tai vaikka hakemaan keittiöstä jotain syötävää. Jos vanhus itse ei edes halua päästä, niin se on vanhuksen oma päätös. Jokaisella on oikeus maata sängyssä ja kusta housuunsa. Omaisten ongelma on, että monesti he myös ajattelevat, että vanhuksen kodin pitäisi kuitenkin näyttääkin ihan kivalta eikä sellaisesta, missä kaikki romu ja rompe on kerätty seinien viereen. Ei sitä vanhusta haittaa mitkään tavarapinot, jos se vaan sinne vessaan pääsee kulkemaan. 

Vierailija
107/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli laitettu peti keittiöön. Luovuus sallittua. 

Vierailija
108/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa omaisista on kuitenkin huolissaan siitä, miten se rollan kanssa liikkuva vanhus pääsee sängystä vessaan tai vaikka hakemaan keittiöstä jotain syötävää. Jos vanhus itse ei edes halua päästä, niin se on vanhuksen oma päätös. Jokaisella on oikeus maata sängyssä ja kusta housuunsa. Omaisten ongelma on, että monesti he myös ajattelevat, että vanhuksen kodin pitäisi kuitenkin näyttääkin ihan kivalta eikä sellaisesta, missä kaikki romu ja rompe on kerätty seinien viereen. Ei sitä vanhusta haittaa mitkään tavarapinot, jos se vaan sinne vessaan pääsee kulkemaan. 

Tämä. Riittää että kulkeminen ja pääsy päivittäisiin toimintoihin on mahdollistettu ja varmistettu ja mahdolliset apuvälineet ovat olemassa. Jos ihminen sitten sen sijaan haluaa kusta ja paskoa allensa niin sille ei tosiaan kukaan mitään voi.

t. jalattomaksi itsensä juoneen, (luojan kiitos jo edesmenneen) alkoholistidiabeetikon omainen joka tyhjensi tämän kuoltua talostaan toistakymmentä märkää ja haisevaa sohvaa ja lukemattomia samanlaisia mattokääröjä...

Vierailija
109/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko olette sitä mieltä,että kylmästi vaan tavarat roskiin?!Kirjat, koriste-esineet,kaikki ihmisen rakkaat tavarat. Kunnen jäljelle jää vain sänky,tv ja rollaattori tyhjyyttä kaikuvaan kämppään.

Hän ei hautaan saa niitä tavaroita joten jos haluat että läheisesi asunto on turvallinen niin tee se mitä SINUN vastuullesi kuuluu

Hän elää. Rakkaat tavarat muistuttavat kodista.

Ehkä huonekaluja voi karsia, tehdä turvalliset kulkuväylät. Jotain kaiteita esim sänkyyn ja suihkuun. Suihkuun voi tuoda jakkaran tai suihkutuolin.  

Vierailija
110/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat matot pois ja tilalle ohuet matot liukuestepohjalla. Vanha sohva myytiin ja tilalle hankittiin säädettävä nojatuoli, joka auttoi ylösnuosemisessa. Keittiön pöydän äärestä tuoli pois ja korkeampi istuin tilalle. Ylimääräiset tuolit pois. Sänky vaihdettiin yhden hengen seniorisänkyyn, jolloin makkariin tuli reilusti lisää tilaa. Mietittiin ne reitit ja paikat missä isoisä tykkäsi kulkea ja sen mukaan sitten järjesteltiin. Kynnysten kohdalle lai

Ja kuka tämän lystin kustansi?

Taattua vauvapalstaa, aina täytyy tietää kuka maksaa ja kai Kelasta voi saada tukea. Kuvittelisin, että vanhus ja/tai omaiset maksoivat.

Jep. Voin paljastaa, että ihan vanhuksen omilla säästöillä. Torista löytyi edullisesti pari juttua mitä tarvitsi ostaa.

Vierailija
111/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun pääsee ilman tiellä olevia tavaroita oleellisiin toimintoihin ja paikkoihin kulkemaan rollaattorilla, niin se riittää. Kaikki vanhukset, joita minä olen kotona auttanut ja joilla on rollaattori, asuvat ihan normaalin näköisessä asunnossa. Vain semmoisista paikoista on tavaroita siirretty syrjään tai otettu pois, jotka haittavat kulkemista. Eli niiltä kulkureiteiltä, joita pitkin kuljetaan esim. nukkumaan, pesulle, syömään ja telkkua katselemaan, otetaan haittaavat tavarat pois kulkureitiltä. Myös vessasta pytyn ja lavuaarin ympäriltä, että mahtuu rollella kääntymään siellä vessassa. Ja jos hän noutaa itse postia, kun se tulee luukusta, niin huoneiston ovelle myös vapaa kulkureitti.

Tässä oli järkevä lähestymistapa, ja lisäisin tähän vielä pari pientä juttua. 

Vessassa olisi hyvä olla kahva, jotta pääsee pytyltä ylös, ja kylpääriin laittaisin myös kahvan sekä pienen jakkaran, jotta peseytyminen istualtaan sujuu.

Vierailija
112/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli laitettu peti keittiöön. Luovuus sallittua. 

Menee nyt Ohi Teeman laverteluksi, mutta muistan, kun kävin ekoja kertoja miehelläni aikoinaan. Hän asui isoäitinsä yläkerrassa siinä vaiheessa. Alakerrassa asui yksi enoista, joka omaishoiti isoäitiä. 

Heillä oli laitettu sänky keittiöön mummolle. Siinä oli pieni pöytä ja senkki rouvan tavaroille. Kylppäri oli vieressä. Keittiön toiselta puolelta kulku ruokailuhuoneeseen, jossa kahvitettiin vieraat.

Mä oudoksuin sitä sänkyä ihan älyttömästi. Koin sen, että vanhan naisen elinpiiri oli liian pieni ja ahdas. Vaikka tosiasiassahan se oli käytännönsyistä siten. Mummo sai keitettyä itseelleen kahvit, istuutui pikku pöydän ääreen katselemaan ulos tai tekemään käsitöitä yms joita senkki piti sisällään (käyttövaatteiden lisäksi). Veski sinä vieressä. Suihkut ja pisut järjesty näppärästi. Siinä mahtui rollaattorilla kulkemaan.

Muissa huoneissa oli sitä tavaraa. Se eno teki pikkuhiljaa siivousta krääsästä säilytettäviin.

Tuo oli miesten ratkaisu siinä tilanteessa ja jälkeenpäin mä ymmärrän käytännöllisyyden täysin. Liesi oli otettu pois päältä pääkatkaisijasta, että vain kahvinkeitintä ja jääkaappia mamma pystyi käyttämään.

Vierailija
113/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun pääsee ilman tiellä olevia tavaroita oleellisiin toimintoihin ja paikkoihin kulkemaan rollaattorilla, niin se riittää. Kaikki vanhukset, joita minä olen kotona auttanut ja joilla on rollaattori, asuvat ihan normaalin näköisessä asunnossa. Vain semmoisista paikoista on tavaroita siirretty syrjään tai otettu pois, jotka haittavat kulkemista. Eli niiltä kulkureiteiltä, joita pitkin kuljetaan esim. nukkumaan, pesulle, syömään ja telkkua katselemaan, otetaan haittaavat tavarat pois kulkureitiltä. Myös vessasta pytyn ja lavuaarin ympäriltä, että mahtuu rollella kääntymään siellä vessassa. Ja jos hän noutaa itse postia, kun se tulee luukusta, niin huoneiston ovelle myös vapaa kulkureitti.

Tässä oli järkevä lähestymistapa, ja lisäisin tähän vielä pari pientä juttua. 

Vessassa olisi hyvä olla kahva, jotta pääsee pytyltä ylös, ja kylpääriin laittaisin myös k

Jos ei halua asentaa kiinteää kahvaa, niin pöntön päälle saa myös korokkeita käsituilla. Kunnon suihkujakkara on myös oleellinen, koska mistään matalalta ei pääse ylös. 

Vierailija
114/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla jaloilla seisovaa käsinojallista wc-koroketta voi käyttää myös suihkutuolina niin ei tarvita kahta erillistä apuvälinettä. Edellyttää toki että sen pystyy siirtämäään pytyn päältä suihkutilaan. Myös pytyn päällä istuessa voi joskus suihkuttaa jos tilassa on olemassa erillinen lattiakaivo.

Vierailija
115/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä aloittajalle. Kun oma äitini joutui sairaalaan ja koti oli päässyt kamalaan kuntoon, niin minä kuin maksetut siivoojat jouduttiin tekemään aika omavaltaisia ratkaisuja joista sitten tiedotusluontoisesti kerroin äidille, tyyliä "jouduin heittämään pois x ja y". Minkä sille voi. Ehkäpä tiedät vähän mitkä omalle äidillesi ovat erityisen tärkeitä, pitkään mukana kulkeneita kalusteita ym. Sairaiden ja menehtyneiden läheisten kohdalla sitä joutuu raskaaseen vastuuseen kun yrittää arvailla toisen tahtoa ja kunnioittaa sitä edes jotenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi