Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini koitiutetaan sairaalasta ja minun käskettiin karsia tavaraa ja huonekaluja niin että asunnossa pystyy kulkemaan rollaattorilla

Vierailija
21.01.2026 |

Minusta tuntuu oudolta, että joku ulkopuolinen antaa noin vain minulle valtuudet hävittää toisen tavaraa. Ei ole mitään tilaa tai varastoa, johon tavaroita ja huonekaluja voisi siirtää, vaan ne on ihan vaan vietävä kaatopaikalle. Voin toki kysyä äidiltä luvan ja jutella asiasta, mutta muistisairaana hän ei asiasta tiedä mitään 5min kuluttua.

Asunto on ahdas ja siellä on ihan liikaa tavaraa, joten karsintaa pitää tehdä aika rankasti. Tiedän jo nyt, että saan vihat tästä päälleni =(

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun tavitse ehdä mitään. Se on vain kaino kehoitus. Omassa kodissa ei kukaan ulkopuolinen määrää mtään. Äiti saa pitää kakki rakkaat tavaransa

Ja sen seurauksena joutuu sitten elämään sänkynsä tai sohvansa vankina mahdollisesti vaipoissa jos tarvitsee apuvälineen liikkumiseen esim. päästäkseen wc:n mutta sillä apuvälineellä ei mahdukaan kulkemaan asunnossa...

Vierailija
82/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko olette sitä mieltä,että kylmästi vaan tavarat roskiin?!Kirjat, koriste-esineet,kaikki ihmisen rakkaat tavarat. Kunnen jäljelle jää vain sänky,tv ja rollaattori tyhjyyttä kaikuvaan kämppään.

Hän ei hautaan saa niitä tavaroita joten jos haluat että läheisesi asunto on turvallinen niin tee se mitä SINUN vastuullesi kuuluu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat ovat teidät kasvattaneet ja kaiken maksaneet niin voitte vähän auttaa että selviävät viimeisistä vuosista.

Vierailija
84/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan vihoja päällesi kaada, siivoat ja hävität, se on vain järkevää, tuskin äitisi muistisairaana tavaroitaan kaipaa.  Kaikille tiedoksi, oma äitini on tehnyt edunvalvontapaperin valmiiksi, jos näin kävisi, se vain aktivoidaan, jolloin voidaan toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Tämä kannattaa tehdä, koska edunvalvontaan  ilman paperia tarvitaan lääkärintodistus yms. byrokratia, se kestää, esim. moni laskukin ehtii erääntyä ennenkuin joku avulias sukulainen ehtii hätiin. 

Vierailija
85/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat ovat teidät kasvattaneet ja kaiken maksaneet niin voitte vähän auttaa että selviävät viimeisistä vuosista.

Se on niinku vanhempien velvollisuus, kun on mennyt hankkimaan lapsia.

Vierailija
86/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaan kaatopaikalle. Turha säästää mitään. Pöytä ja tuoli keittiöön, yhden hengen sänky, ne riittää. Ruokailuvälineitä yksi kutakin. Vaatteista yksi kutakin. Kaikki valokuvat kirjat yms vievät turhaan tilaa joten roskiin vaan. 

Trolli on löytänyt tiensä tähänkin ketjuun. Vai oliko tämä sarkasmia.  

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko olette sitä mieltä,että kylmästi vaan tavarat roskiin?!Kirjat, koriste-esineet,kaikki ihmisen rakkaat tavarat. Kunnen jäljelle jää vain sänky,tv ja rollaattori tyhjyyttä kaikuvaan kämppään.

No ei tietenkään! Tuskin ne kaapeissa, kirjahyllyissä, lipastonlaatikoissa, pöydillä tms paikoissa olevat tavarat estää rollaattorin kanssa liikkumista. Vain ne tavarat pois, jotka estävät rollan kanssa liikkumisen. 

Vierailija
88/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko siis että sairaanhoitajst tulevst tyhjentämään asunnon?

Tällaisia ovat yhteiskunnan elätit, mitään ei osata itse tehdä. 
Järkyttävää. Hoidatko edes itse äitisi? 

Järkyttävää että joku kuvittelee että asuntojen tyhjentämisestä huolehtisivat sairaanhoitajat. Mistähän yksiköstä heitä liikenisi ottaa työhön joka ei heille kuulu ja jota tehdäkseen ei tarvitse olla minkäänlaista hoitajan koulutusta? Sosiaalitoimi luultavasti hoitaa tyhjennyksiä tekemällä yhteistyötä paikkakuntien työtoiminta- ym- vastaavien tukitoimien kanssa.

Vierailija
89/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne ylimääräiset tavarat omaan häkkivarastoon mahdu? Tai etkö voi pinota ylimääräisiä tavaroita huoneitten seinustoille tai tunkea laatikoissa sängyn alle? Ei muistisairas välitä sisustuksesta, onko se hyvnnäköinen vai eikö ole. Tavaroita voi asetella vähän hassustikin. 

Jotkut viherkasvihökötelmät yms. pienemmät turhat asiat nyt ensinnä kannattaa sieltä siivota pois tai siirtää sellaisia ainakin väyliltä pois. Esteettömiä kulkuväyliähän sinne asuntoon nimenomaan tarvitaan eli ongelmaton kulku sänkyyn, vessaan, keittiön ruokapöydän ääreen, sohvalle yms. 

Ei asuntoa kukaan ensisijaisesti huonekaluista tyhjentämään ala sen takia, että on rollaattorin saanut. 😂 Tuskin siellä äidin luona kirjahylly sentään keskellä kulkuväylää seisoo. Kai sinä nyt tajuat, miten vapaita kulkuväyliä saadaan sinne tehtyä.

Ja ei, kukaan ei todellakaan voi määrätä sitä, että sinun pitää hävittää omaisuutta, varsinkaan toisen omasuutta ja mahdollista omaa perintöäsi. 😱

Vierailija
90/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ehkä vuokrata varasto ja katsoa, kaipaako äiti sinne vietyjä tavaroita. Jos hän ei kaipaa, niin sitten tavarat voisi myydä tai laittaa kierrätykseen.

Vierailija
91/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä kamaa todella on paljon, eivätkä omaiset niitä vie pois, niin määrätään edunvalvoja, joka hankkii raivauksen yksityiseltä firmalta. Kallista on. 

Vierailija
92/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen juttu, että mä sanoin ihan suoraan sairaalassa, etten mä aio laittaa tikkuaristiin äitini kodin suhteen. Hän halusi itse asua itekseen, joten asukoot nyt. Jääräpäisesti kieltäytyi kaikesta avusta. 

Yhtä jääräpäisesti mä kieltäydyn nyt auttamasta. Kun ei kelpaa, niin olkoot. En lähde muistisairasta etenkään väijyttämään, ähäkutti nytpäs saat nenilles, miksi et silloin totellut. 

Sairaalasta vielä soitettiin perään. Pyysin poistamaan mun yhteistiedot, kai siellä lempilasten tietojakin on. Mä en ole enää käytettävissä siinä savotassa, hoitakoot nyt.

Vierailija
93/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pikkupöydät (matalat) pois

- matalat keittiötuolit tms; ei tarvi enää; osta tilalle kaksi korkeaa seniorituolia

- sohvakalusto ja nojatuolit pois; tilalle älytuoli joka nostaa vanhuksen ylös

- matot pois

- soita johonkin alueesi osto- ja myyntiliikkeeseen; tavarat noudetaan ja niistä vielä maksetaankin jotain. Tiellä olevista kaapeista tulevat tavarat lahjoitat kirppikselle. 

- järjestele huonekalut seinien viereen - rollaattorille käsivarren mitan verran tilaa joka puolelta

Vierailija
94/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassahan ne ovat. Miten äitisi pärjää rollaattorilla kaiken romun keskellä? Oletko äitisi edunvalvoja? Silloin sinulla on oikeus järjestää äidillesi sellaiset olot että hän pystyy asumaan kotonaan. Miksi olet noin kädetön?

Niin. Muiden pitää se sanoa etkä siltikään ymmärrä ja kitiset että muut määräilevät sinua!?! Noin kädetön?

No ei pidä kenenkään tehdä yhtään mitään, äitinsä voi tehdä tilaa ihan itse kun aloittaja ei halua. Sitä saa siellä romun keskellä kulkea jos mahtuu jos ei niin voi voi, kukaan ei siis käske vaan kehottaa 

Minä olen vuosien aikana kerran jos toisenkin nostanut lattialta ikäihmisiä, jotka ovat itse vähän koittaneet järjestellä tavaroitaan vaikka tarvitsevat molemmat kädet pitämään kiinni rollaattorista kun ilman sitä eivät pysy yhtään pystyssä. Samoin näitä omiin tavaroihinsa kompastuneita on tullut vastaan lukemattomia kertoja.

Vierailija
95/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääsee ilman tiellä olevia tavaroita oleellisiin toimintoihin ja paikkoihin kulkemaan rollaattorilla, niin se riittää. Kaikki vanhukset, joita minä olen kotona auttanut ja joilla on rollaattori, asuvat ihan normaalin näköisessä asunnossa. Vain semmoisista paikoista on tavaroita siirretty syrjään tai otettu pois, jotka haittavat kulkemista. Eli niiltä kulkureiteiltä, joita pitkin kuljetaan esim. nukkumaan, pesulle, syömään ja telkkua katselemaan, otetaan haittaavat tavarat pois kulkureitiltä. Myös vessasta pytyn ja lavuaarin ympäriltä, että mahtuu rollella kääntymään siellä vessassa. Ja jos hän noutaa itse postia, kun se tulee luukusta, niin huoneiston ovelle myös vapaa kulkureitti.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne ylimääräiset tavarat omaan häkkivarastoon mahdu? Tai etkö voi pinota ylimääräisiä tavaroita huoneitten seinustoille tai tunkea laatikoissa sängyn alle? Ei muistisairas välitä sisustuksesta, onko se hyvnnäköinen vai eikö ole. Tavaroita voi asetella vähän hassustikin. 

Jotkut viherkasvihökötelmät yms. pienemmät turhat asiat nyt ensinnä kannattaa sieltä siivota pois tai siirtää sellaisia ainakin väyliltä pois. Esteettömiä kulkuväyliähän sinne asuntoon nimenomaan tarvitaan eli ongelmaton kulku sänkyyn, vessaan, keittiön ruokapöydän ääreen, sohvalle yms. 

Ei asuntoa kukaan ensisijaisesti huonekaluista tyhjentämään ala sen takia, että on rollaattorin saanut. 😂 Tuskin siellä äidin luona kirjahylly sentään keskellä kulkuväylää seisoo. Kai sinä nyt tajuat, miten vapaita kulkuväyliä saadaan sinne tehtyä.

Ja ei, kukaan ei todellakaan voi määrätä sitä, että sinun pitää hävittää omaisuutta, v

No just näin. Ei asunnon tarvitse olla tyhjä. Ihan riittää, että sen rollan kanssa pääsee sängystä vessaan ja sitten keittiöön ottamaan jääkaapista jotain syötävää. Mitään valokuvia, kirjoja tms ei tarvitse hävittää, jos ne valokuvat ja kirjat ei ole levällään pitkin lattioita vanhuksen sängyn, vessan ja keittiön välisillä kulkuväylillä. Ja tosiaan tavaroita voi vaan työntää seinien viereen, ei se vanhus rollansa kanssa seinille kuitenkaan kiipeile. 

Vierailija
97/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen asian vaikeaksi tekeminen tällä kertaa. 

Vierailija
98/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoituta äidilläsi edunvalvontavaltuutus. Pyydä lääkäriltä lääkärintodistus, jossa todetaan, ettei hän itse pysty hoitamaan asioitaan. Toimita DVV virastoon, niin saat valtuutuksen voimaan. Ala hommiin ja tyhjennä vaikka kokonaan se asunto.

Minäkin kannatan koko asunnon tyhjentämistä. Huonekaluja ei tarvita mihinkään, pari vaatekappaletta riittää, kaikki irtaimisto vaan kaatopaikalle. Muistisairas ei edes muista mitä on omistanut ja onko mitään, joten kaiken voi surutta heittää roskiin tai myydä. Rahat myyjälle tottakai. Muistisairas ei rahaa tarvitse. 

Täällä on todella julmaa porukkaa.

Vierailija
99/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon tyhjennys tehdään vasta, kun se äiti kuolee, eikä sen takia, että hän saa rollaattorin, tyhmät kommentoijat. 

Vierailija
100/115 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi ehkä vuokrata varasto ja katsoa, kaipaako äiti sinne vietyjä tavaroita. Jos hän ei kaipaa, niin sitten tavarat voisi myydä tai laittaa kierrätykseen.

Koita nyt höhheli tajuta, ettei omaisilla ole oikeutta vanhempiensa omaisuutta mennä hävittämään. Kaikkein vähiten jollain sairaalan henkilökunnalla on oikeutta käskeä niin tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä