3 lapsen yh saa n.2700e kk tekemättä mitään
Tonnin vuokralla kolmen lapsen yh saa n2700€ kuussa rahaa Vähintään. Tämä laskettu toimeentuenlaskurilla.
Mitäs sanotte tästä lapsiperhe köyhyydestä mistä paljon puhutaan?
Kommentit (631)
Se on ihan sama, että mistä se raha kertyy, mutta nuo on perusosat
"Palkka, etuudet (kuten työttömyysturva tai eläke) ja säästöt vähentävät toimeentulotuen määrää."
Suora sittaati Kelan sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei määrity. Esimerkiksi Kelan perusosa yksinhuoltajalle on reilu 600 euroa. Jos perheessä on kolme 10-17-vuotiasta lasta, on perusosa yhteensä reilut 1800 euroa. Tuo perusosa ei muutu tulolajin perusteella. Ei ihonvärin perusteella. Sitten lasketaan tulot ja kohtuulliset menot ja jos tulot ylittää tuon perusosan, ei saa toimeentulotukea. Ja toisin päin. Opettele ensin nuo termit tai lue ajatuksella.
Kyllä määrittyy. Täysimääräinen perusosa on 1800e. Se maksetaan vain, jos ei ole muita tuloja. Jos on muita tuloja lasketaan tulot yhteen ja niistä vähennetään hyväksyttävät menot. Tämän laskelman erotus on maksettavan toimeentulotuen määrä. Kapulaesimerkki:
Hakijan tulot 1 000€
Hakijan hyväksyttävät menot 800€
-> Hakijalle maksetaan toimeentulotukea 200€
Ei kannata väitellä asiasta, josta ei tiedä edes perusteita.
No sehän se vasta hulluutta olisikin, että sen 1800 euron päälle saisi pitää kaikki muut tulonsa. Käys lukemassa se kahden sosiaalityöntekijän kolumni toimeentulotuesta. Siinä puhui alan ammattilaiset rohkeasti omalla naamallaan.
Siksi että Suomessa maksetaan liikaa tukia ja toivon tilanteen muuttuvan. Ei yksinyrittäjilläkään ole varaa isoja palkkoja maksaa, joten ennemmin sitten tukia alas, jotta työelämä alkaa houkuttelemaan. Ja kyllä, tiedostan erittäin hyvin, että voin joutua elämään joskus itse tuilla. Ja olen aina elänytkin. Ja aina myös tuista säästänyt. Toimeentulotuesta säästin patjan alle. Onnistuu hyvin, kun käyttää fiksusti rahaa.
Lopeta hyvä ihminen työt ja ryhdy työttömäksi. Ei tarvitse kateellisena vinkua liian suurista tuista, vaan pääset nauttimaan niistä ihan omakohtaisesti!
No sehän se vasta hulluutta olisikin, että sen 1800 euron päälle saisi pitää kaikki muut tulonsa. Käys lukemassa se kahden sosiaalityöntekijän kolumni toimeentulotuesta. Siinä puhui alan ammattilaiset rohkeasti omalla naamallaan.
**
No sitähän minä olen koko ajan yrittänyt sanoa, ettei niitä tukia makseta toimeentulotuen PÄÄLLE, vaan jokainen muualta tuleva euro VÄHENTÄÄ toimeentulotuen määrää. Joku täällä ei sitä tajua, vaan jankkaa, että perusosan määrä on aina 1800€, jos menot ovat kohtuulliset. Mitään kolumneja en tarvitse, koska ymmärrään, miten tukisysteemi toimii.
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa olen noin väittänyt? Minä en lähde väittämään yhtään mitään, vaan ainoastaan kyseenalaistan sinun väitteesi jos et pysty esittämään sille luotettavaa lähdettä. Voihan asia ollakin kuten väität, mutta jos väitteesi perustuu vain omaan uskomukseesi, se ei ole minkään arvoinen.
Kyseenalaistaminen on sama asia kuin sen väittäminen, että yh:t eivät haluaisi töihin. Vain kumoamalla väitteen, että haluavat töihin, pystyt todistamaan, ettei se väite ole totta. Eli todisteita kehiin!
Ei jumalauta ole todellista. Käykö tää tyyppi ihan täysillä? Mitä tahansa voi siis väittää ilman todisteita, ja se on sitten totuus, jos sitä väittämää ei pystytä todistamaan vääräksi? No jos minä nyt vaikka keksisin väittää, että suurin osa ihmisistä pitää italialaisesta ruoasta, niin tämä on fakta tieto, jos sinä et pysty kumoamaan väitettä todistettavasti?
Mitä se lukeminen hyödyttäisi? Ei se muuta sitä asiaa, että toimeentulotuen määrä ei ole vakio, vaan se lasketaan tapauskohtaisesti tulo miinus menot kaavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, hommaa itse kolme lasta ja jää yksinhuoltajaksi, jos noin harmittaa.
Miehenä se on aika vaikeaa.
Ei muuten ole.
Ottamatta kantaa muuhun keskusteluun niin kiinnitti huomiota tuo kommentti. Kuulostaa kyllä aika vaikealta hankkiutua tuohon tilanteeseen. Nyt jos ajatusleikkinä olisit vaikka 20 vuotias mies niin millä strategialla päätyisit helposti 3 lapsen yh:ksi? Oletetaan että moraalittomuudet kuten esimerkiksi puolison murhaaminen on poissa laskuista. Ihan aidosti kiinnostunut olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no. Olen sitä mieltä että heikoimmista pitää huolehtia ja erityisesti lapsista. Silti vähän harmittaa se että jos itse jäisin nyt työttömäksi kahden teinin yksinhuoltajaksi, en minä saisi tuollaisia rahoja. Minä kun olen sillä työllä maksanut itselleni ja lapsilleni asunnon.
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki eli se on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi niille, jotka eivät kertakaikkiaan muuten pärjää.
Mutta juttu kun on se että ei se oo monille mikään viimesijainen etuus joka hetken auttaa vaan se on etuus jolla elellään vuosikymmen putkeen tai enemmänkin.
Ei jumalauta ole todellista. Käykö tää tyyppi ihan täysillä? Mitä tahansa voi siis väittää ilman todisteita, ja se on sitten totuus, jos sitä väittämää ei pystytä todistamaan vääräksi? No jos minä nyt vaikka keksisin väittää, että suurin osa ihmisistä pitää italialaisesta ruoasta, niin tämä on fakta tieto, jos sinä et pysty kumoamaan väitettä todistettavasti?
"Syytön kunnes toisin todistetaan" Samaa logiikka voi soveltaa tähän. Jos haluat osoittaa, että joku puhuu paskaa, se on sinun vastuullasi hankkia todisteet siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen eri, mutta kerropa sinä MIKÄ on se tilanne, missä tuo laskelma ei muka päde? Huomioi, että kaikkien menojen on oltava hyväksyttyjä. Missä tilanteessa kolmen lapsen tukien varassa elävä yh ei saisi tuota summaa?
No ihan vaikka sellainen tilanne, että ne asumismenot eivät olekaan Kelan rajojen mukaiset. Tuliko tämä suurenakin yllätyksenä sinulle?
Aivan! Sieltäpä se rehellinen vastaus nyt ensimmäistä kertaa tuli. Entä silloin, kun asumismenot on kohtuulliset?
Siitä rahasta pitää maksaa esim neljä puhelinliittymää, kulkemiset, vaatteet, netti yms menoja. Joita on neljälle henkilölle aika paljon. Vähän siitä jää käyttöön. Jos on auto, sen kulut. Mitä sitä nyt laskuja ihmisellä voi olla. Lasten harrastukset ja toivottavasti vanhemma
Niin? Loppujen lopuksi hyvin vähällä pärjää. Netti ei ole välttämätön, puhelinliittymiä saa jopa 15 eurolla. Vaatteet voi ostaa käytettynä eikä niitä todellakaan joka kuukausi tarvitse jne. Hyvin tuolla pärjää, kun fiksusti elää ja toimeentulotuen pitää tarjotakin vain minimi.
Vaikka sitten noin. Ei se meiltä ole pois, jos sinä haluat kuvitella, että vain sinun keksimäsi väitteet voivat olla totta ja kaikki muut ovat potaskaa.
Toi on niin järkyttävää! Hyvä, että leikkaavat tukia. Ei tähän muuta voi sanoa.
Nyt jos ajatusleikkinä olisit vaikka 20 vuotias mies niin millä strategialla päätyisit helposti 3 lapsen yh:ksi?
Varmaan samalla, jolla yh-äiti tekee lapsia ihan vain siksi, että saisi massiiviset tuet.
Virossa voi jompikumpi vanhempi olla kotona hoitamassa lastaan 500 arkipäivää täydellä palkalla, enintään 3800 €/kk ja siihen riittää yksi lapsi. Sen päälle tulee vielä 160 €/kk lapsilisä.
Kovin vaatimattomia ovat nuo Suomen tuet, jos yh saa kolmesta lapsesta vain 2700 €/kk, jos niitä vertaa muihin Eu-maihin.
https://www.hs.fi/alueet/art-2000011676879.html
Vierailija kirjoitti:
Siksi että Suomessa maksetaan liikaa tukia ja toivon tilanteen muuttuvan. Ei yksinyrittäjilläkään ole varaa isoja palkkoja maksaa, joten ennemmin sitten tukia alas, jotta työelämä alkaa houkuttelemaan. Ja kyllä, tiedostan erittäin hyvin, että voin joutua elämään joskus itse tuilla. Ja olen aina elänytkin. Ja aina myös tuista säästänyt. Toimeentulotuesta säästin patjan alle. Onnistuu hyvin, kun käyttää fiksusti rahaa.
Lopeta hyvä ihminen työt ja ryhdy työttömäksi. Ei tarvitse kateellisena vinkua liian suurista tuista, vaan pääset nauttimaan niistä ihan omakohtaisesti!
Tällainen keskustelu on minusta aina aivan käsittämätöntä. Ymmärrän, että kotiympyröissä elämä kaventuu ja alkaa pyörimään vain oman navan ympärillä, mutta usko pois, että on meitä, jotka pidämme kovasti töistämme, haluamme tehdä töitä, mutta olemme hyvin huolissamme Suomen taloudellisesta tilanteesta. Jos leikata pitää niin esimerkiksi tuista. Ja toisaalta esimerkiksi suojaosuus pitää palauttaa. Varsinkin jos yksinhuoltajana yrität kasvattaa montaa lasta niin kannattaisi olla kiinnostunut siitä millaisessa yhteiskunnassa lapsesi joutuu elämään tulevaisuudessa.
Niin? Loppujen lopuksi hyvin vähällä pärjää. Netti ei ole välttämätön, puhelinliittymiä saa jopa 15 eurolla. Vaatteet voi ostaa käytettynä eikä niitä todellakaan joka kuukausi tarvitse jne. Hyvin tuolla pärjää, kun fiksusti elää ja toimeentulotuen pitää tarjotakin vain minimi.
Miten sä ajattelit hoitaa Wilman ja vaikkapa työnhakemisen täysin ilman nettiä? Aika olennaisia asioita molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama, että mistä se raha kertyy, mutta nuo on perusosat
"Palkka, etuudet (kuten työttömyysturva tai eläke) ja säästöt vähentävät toimeentulotuen määrää."
Suora sittaati Kelan sivuilta.
Aivan. Juuri näin se menee. Kaikki tulot vähentävät toimeentulotuen määrää kun niiden yhteen laskettu summa ylittää laskennallisen perusosan määrän. Se perusosa kuitenkin säilyy aina samana. Jos tulot ylittää perusosan vaikka sadalla eurolla, niin silloin vähennetään se sataeuroa toimeentulotuesta, jolloin laskennallinen perusosa pysyy edelleen samana. Näin ollen kukaan ei saa vähempää kuin mitä se laskennallinen perusosa on, sillä edellytyksellä, että hänen hyväksytyt kulunsa pysyvät kelan hyväksymien rajojen sisällä.
Tällainen keskustelu on minusta aina aivan käsittämätöntä. Ymmärrän, että kotiympyröissä elämä kaventuu ja alkaa pyörimään vain oman navan ympärillä, mutta usko pois, että on meitä, jotka pidämme kovasti töistämme, haluamme tehdä töitä, mutta olemme hyvin huolissamme Suomen taloudellisesta tilanteesta. Jos leikata pitää niin esimerkiksi tuista. Ja toisaalta esimerkiksi suojaosuus pitää palauttaa. Varsinkin jos yksinhuoltajana yrität kasvattaa montaa lasta niin kannattaisi olla kiinnostunut siitä millaisessa yhteiskunnassa lapsesi joutuu elämään tulevaisuudessa.
Paraneeko Suomen talous mielestäsi merkittävästi, jos yh-äiti saa 200€ vähemmän rahaa kuukaudessa? Jos kyllä, suosittelen käymään jonkun alkeiskurssin valtiontalouden toimintalogiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Virossa voi jompikumpi vanhempi olla kotona hoitamassa lastaan 500 arkipäivää täydellä palkalla, enintään 3800 €/kk ja siihen riittää yksi lapsi. Sen päälle tulee vielä 160 €/kk lapsilisä.
Kovin vaatimattomia ovat nuo Suomen tuet, jos yh saa kolmesta lapsesta vain 2700 €/kk, jos niitä vertaa muihin Eu-maihin.
https://www.hs.fi/alueet/art-2000011676879.html
Otatko mieluummin Suomeen samanlaisen verotuksen ja palkkatason, mutta kovemmat tuet? Ottaisitko silloinkin, jos olisit matalapalkka-alalla?
Ei tietenkään jääkään. Vuokra-asunnossa kohtuullisilla menolla tuo summa on se, joka jää, jos saa toimeentulotukea. Se on ihan sama, että mistä se raha kertyy, mutta nuo on perusosat. Jos et edelleenkään tajunnut niin toimeentulotukea maksetaan sen verran, että tuon verran jää. Ja edelleen kohtuullisilla menoilla.
Kätevää! Minäkin saan automaattisesti 1800€/kk toimeentulotukea, koska muilla tuloilla ei ole väliä. Mukavat kymppitonnin tulot tulossa jatkossa. Hyvä, kun kerroit tästä käytännöstä. Oletin itse tyhmänä, että sillä olisi jotain merkitystä, maksetaanko tuen hakijalle palkkatuloja vai ei.