Koskahan ihmiset sisäistävät että keitetty peruna on yksi epäterveellisimmistä ruoista mitä voi syödä.
Glykeeminen indeksi lähellä fruktoosia eli nostaa insuliinitasoa lähes yhtä tehokkaasti kuin joku mehu.
Tolla verensokerivaihtelulla diabeteksen saa takuuvarmasti vuosien saatossa
Kommentit (126)
Asiantuntijoiden mukaan tähteeksi jäänyt riisi kannattaa heittää pois, sillä sitä ei ole turvallista lämmittää uudelleen. Bakteeri aiheuttaa ruokamyrkytyksen, sanoo Ethelberg. Mikäli riisiä joka tapauksessa haluaa käyttää uudelleen, tulisi riisi paistaa tai antaa kiehua vähintään 30 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt perunaa vuosikymmenien ajan, useita kertoja viikossa. Olen normaalipainoinen, verensokeri on normaali ja olen muutenkin terve ja hyvinvoiva mummeli.
Good for you Mutta, ystävä hyvä, ymmärtänet, että et voi yleistää omakohtaista tilannettasi koskemaan koko väestöä. Tämä on vähän samaa kuin joku kertoisi, että yli kuusikymmentä vuotta tupakoinut sukulsismies on yhä paremmassa kunnossa kuin 15 vuotta nuoremmat ihmiset ja vetäisi siitä johtopäätöksen, että tupakointi on tervellistä ja takaa pitkän elämän.
Vanhempieni päivittäinen perusruoka koko ikänsä oli peruna. Juurekset kypsennettynä. Ei juurikaan kasviksia eikä hedelmiä. Jotain mansikoita ja mustikoita ja hilloja. Leipää.
Elivät normaalipainoisina kumpikin 86 -vuotiaaksi. Muuta vaivaa oli, isä reuman runtelema, äidillä vanhana alkoi sydän reistata.
Tumma riisi ja pasta on terveellisempää kuin peruna.
Kerro tuo 100 vuotiaalle isoäidilleni, joka ei muuta syökään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi peruna on myrkyllinen kasvi kuten myös sukulaisensa tomaatti ja muut koisokasvit.
Eli porkkana on myrkyllinen, koska kuuluu samaan heimoon kuin myrkkykatko? Voi iän kaiken tätä tietämyksen tasoa.
Niin, kannattaisi tarkistaa se oma tietämyksesi. Sekä peruna että tomaatti sisältävät myrkkyä nimeltä solaniini.
Juu, ne tappaa hitaasti riippuen vasustuskyvystä. Voi menna satakin vuotta, joten olkaapa varovaisia siellä.
Oireita ovat huonovointisuus, ripuli, oksentaminen, vatsakipu, polttava tunne kurkussa, sydämen rytmihäiriöt, päänsärky ja sekavuus. Harvinaisempia ja vakavampia oireita ovat h
Mummo ei päässyt ihan sataan vuoteen. Kuoli 96-vuotiaana, mutta hän söikin perunaa päivittäin. Joten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Ja perunoita päivittäin syovät ihmiset ihmettelevät, miksi paino ei laske.
Ja ylipäätään kaikki paljon tärkkelystä sisältävät ruoka-aineet ovat painonhallinnan kannalta haitallisia. ne myös syövyttävät hampaitasi. Kysy vaikka hammaslääkäriltäsi, jos et minua usko.
Minä olen laihduttanut tehokkaimmin syömällä paljon perunoita. Ne ovat täyttäviä ja vähäkalorisia.
Painonvartijoissa sai vatsan täyttää perunoilla kun muissa piti pisteet kohdallaan.
Höpö höpö sillä suomalainen pysynyt hengissä.
Suomalaiset on syöneet perunaa jo 1700-luvulta lähtien. Eikä ollut lihavia ihmisiä 100-300 vuotta sitten. Kyllä ne on ne pizzat, hampparit, limsat, keksit, kakut, munkit ja karkit suomalaiset lihottaneet.
Vierailija kirjoitti:
Sama aloitus ylilaudalla tänään.
Hänhän jankkaa päivittäin noita juttujaan ja lääkevastaisuuttaan. Pahasti syömisongelmainen.
Taas nähtiin, kuinka asiallinen keskustelu muuttuu pelkäksi älämölöksi, kun keskustelemassa ovat yksinkertaiset, aivopestyt ihmiset, joille tärkeintä on väittä vastaan ja vedota omakohtaisuus kokemuksiinsa.
Tsekkaa ap fruktoosin gi arvo...
Onhan se hienoa että jonkun mummo veti perse veressä perunoita mitä nyt pumppu vähän läpätti ylimääräisiä, kurkussa kuristi ja ajatus jumitti.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijoiden mukaan tähteeksi jäänyt riisi kannattaa heittää pois, sillä sitä ei ole turvallista lämmittää uudelleen. Bakteeri aiheuttaa ruokamyrkytyksen, sanoo Ethelberg. Mikäli riisiä joka tapauksessa haluaa käyttää uudelleen, tulisi riisi paistaa tai antaa kiehua vähintään 30 minuuttia.
Olen syönyt puoli päivää seissyttä riisipuuroa useita kertoja elämässäni. Kylmänä. Miksi elän vieläkin?
Kaverin mummo 103 vuotias ja lähes jokapäivä syönyt perunaa ja ruisleipää eikä tuolla lääkityksiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on syöneet perunaa jo 1700-luvulta lähtien. Eikä ollut lihavia ihmisiä 100-300 vuotta sitten. Kyllä ne on ne pizzat, hampparit, limsat, keksit, kakut, munkit ja karkit suomalaiset lihottaneet.
Naurista syötiin enemmän aina 1900-luvun alkuun asti. Nauris on suomalaisten perinneruokaa eikä mitään myrkyllistä tuontitavaraa Etelä-Amerikasta.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kohta siinä jamassa, että peruna on erittäin tervetullut C-vitamiinin ja energian lähde.
Ei ole.
Syököhän aloittaja niitä perunan hedelmiä jotka kukkimisen jälkeen ilmestyy varteen? Nehän ovat myrkyllisiä. Eikö kukaan ole kertonut perunan kasvavan mullassa juuristossa?
Niin pienestä maalla vanhemmat toisti ja toisti, perunan "pampuloita" ei saa syödä. Niistä tulee kipeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin mummo 103 vuotias ja lähes jokapäivä syönyt perunaa ja ruisleipää eikä tuolla lääkityksiä ole.
Mitä nyt vatsa, pumppu ja pää sekaisin kun myrkkyä vetelee kitusiinsa. Kuka sanoi että siihen myrkkyyn kuolee?
Peruna on pyöreä, peruna on soikea, peruna on ruoka ihan oikea. Perunan kun suuhun vie, sille alkaa pitkä tie, vatsassa sen paras paikka, eikös lie.
Perunaa kun syödä saa, voimia se kasvattaa, suuriksi saa meidät pieni peruna. Hei-hei-peruna!