Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SDP:n empatiataulussa reppanoiksi ja elämässäpärjäämättömiksi määrittelemät ryhmät

Vierailija
20.01.2026 |

Etniseen vähemmistöön kuuluvat

Vuokra- tai kerrostaloaluella asuvat

Asunnottomat

Digitaalisia palveluja käyttämättömät

Alle 18-v ja yli 75-v

Paperittomat

Lihavat ja alipainoiset

Sellaiset joilla ei ole tutkintoa

Sellaiset jotka kokevat olevansa mieleltään haavoittuvia (herkät ihmiset)

Vihapuheen tai epäluottamuksen kautta hiljennetyt

Neurokirolla olevat

Perheettömät

Åänestämättömät tai eduskunnan ulkopuolisen puolueen kannattajat

Viittomakieliset, suomea tai englantia osaamattomat

Päihteidenkäyttäjät

Seksuaalivähemmistöön kuuluvat

Yksinäiset ja ulkopuoliset

Sukupuolisekoilijat

Sairaat tai aistivammaiset

Työelämän ulkopuolella olevat (vaikka olisi sijoittaja tai eläkeläinen)

Näkyvästi uskontoryhmään tai katsomusryhmään kuuluvat

Pienituloiset

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011759081.html

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoli vähemmistöt  alkaa olla jo niin arkipäivää niin mitä oikein vielä odottavat?

Olet siis kaupungin asuntojonossa? Leikkaa lerssi pois niin pääset jonossa ensimmäiseksi!

T: Bilmari

Kyllä se lihavaksi naiseksi pukeutuminen riittäisi. Oliko listalla myös huomiolasit ja mt-tukka? Entä kissojen omistaminen? Jos on yli 20 kissaa? 

Vierailija
62/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oliko tämä homomiehen tekemä? Sukupuolivähemmistöön kuuluva nainen ei ole tekijän mielestä samalla viivalla kuin sukupuolivähemmistöön kuuluva mies :D

Esim. tällaisten juttujen takia ei pitäis ottaa jotain aktivistien tekemiä aineistoja sellaisenaan vaan oikeasti miettä mikä on siinä omassa duunissa relevanttia.

Jossain setassa voidaan sitten miettiä, että mitä eri asioita lesbonaiset ja homomiehet kaipaa ja tarviiko toiset jotain "erityistä" mitä toiset ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se naurettava "empatiataulu" liity kyllä Sdp:hen mitenkään jos tarkkoja ollaan. 

Vierailija
64/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos sittenkin tosiaan kohdattaisiin ihmiset ihan ykslöinä jakamatta heitä tällä tavoin kategorioihin ja luomatta heitä kohtaan ennakkoasenteita tällaisilla tauluilla? Veikkaisin että minä keskituloisena heteromiehenä en ole mitenkään sen vahvemmassa asemassa kuin vaikkapa rikas homomies Benjamin Peltonen joka on tämän uhrikategoriataulun mukaan jotenkin minua enemmän oikeutettu empatiaan.

Kannattaa kuulua niihin sateenkaarivähemmistöihin, alatteko jo oppia! Alat saada kaikenlaisia kivoja pikku yllätyksiä kun kehtaat astua ulos kuristavasta heteromuotista, muistathan tämän?!

Vierailija
65/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistoon. Ei ole mikään "SDP:n empatiataulu". 

Vierailija
66/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä muuten menee lihavuuden raja? Laitetaanko asiakas puntariin kaupungilla asioidessaan?  

Lääkärissä asioidessa esim. voidaan laittaa ja sitten empaattisesti tarjota siihen liittyvää apua. Joka kohtaa ei joka asiaan sovelleta, vaan katsotaan tarvittavat kohdat tilanteen mukaan. 

Vierailija
67/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala, olen säälittävä ihminen, ylipainoinen ja asun kerrostalossa ja olen vielä työtön :(

Nyt tuli paha olo, kiitos demari ja bile-ilmari.haista paska.

Vierailija
68/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjaa, kun joku luettelee ongelmia, joihin kaupunki voi tarjota apua. Kyllä siitä pitää triggeröityä!!! 

Vierailija
69/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että taulun teetättäjä Nurminen on homoutensa yms. takia sorrettu vähemmistö, samalla ollessaan Tampereen PORMESTARI. 

Vierailija
70/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtava avaus vihvasilta. Empatiamatriisia voivat persut hyödyntää tulevaisuudessa, tarvitsee vain kääntää matriisi ja ihmisluokitus pätee

Vierailija
71/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurjaa, kun joku luettelee ongelmia, joihin kaupunki voi tarjota apua. Kyllä siitä pitää triggeröityä!!! 

Näinpä. Kaupungin tehtävä on auttaa asukkaitaan, mutta jostain syystä mahdollisesti apua tarvitsevien yksilöiden tunnistaminen on paha asia.

Vierailija
72/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä hengen Aurajoet (eli saastaiset prutakot) koskaan tulleet kysyneeksi näiltä "uhriryhmiltä", haluavatko tai kaipaavatko nämä erityiskohtelua?

Itse kuulun vähintäänkin neljään "uhriryhmään" (autistmin kirjolla, fyysisestikin kroonisesti sairas, vakuutuslääkärin ihmeparantama, työelämän ulkopuolella, jokseenkin syrjäytynyt jonkun määritelmän mukaan, mielenterveyskin häilyväinen ja aistiyliherkkä) ja se on vähän saatanan varma, että en ole kenenkään viherkommarin empatian vaivainen. 

Minä tarvitsen ja haluan vain, ja ainoastaan, ja yksinomaan sen avun ja tuen mitä minulle lain mukaan kuuluu. En erityiskohtelua. 

Uhriutuminen on pahinta mitä ihmisen psyykelle voi tapahtua, ja toisen näkeminen uhrina on vain pyrkimystä saada tuntea ITSENSÄ jonkun yläpuolella olevaksi. Siksi näitä uhriryhmiä on niin paljon, löytyy jokaiselle joku jonka yläpuolella voi kokea olevansa. 

Empatian kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. 

Vierailija
73/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos sittenkin tosiaan kohdattaisiin ihmiset ihan ykslöinä jakamatta heitä tällä tavoin kategorioihin ja luomatta heitä kohtaan ennakkoasenteita tällaisilla tauluilla? Veikkaisin että minä keskituloisena heteromiehenä en ole mitenkään sen vahvemmassa asemassa kuin vaikkapa rikas homomies Benjamin Peltonen joka on tämän uhrikategoriataulun mukaan jotenkin minua enemmän oikeutettu empatiaan.

No tuohan juuri taulussa oli pointtina. Nimenomaan se, että on tosi monia asioita, joiden kohdalla ihminen voi olla heikommassa asemassa. Varakas valkoinen heteromies saattaa kärsiä mielenterveysongelmista ja tarvita apua. Terve töissäkäyvä nainen saattaa kohdata syrjintää, koska hän on musta. Hyvin koulutettukin ihminen voi joutua asunnottomaksi. Siinä nimenomaan EI esitetty asioita niin, että keskituloinen heteromies olisi jotenkin automaattisesti aina vahvassa asemassa eikä tarvitsisi erityistä apua.

Vierailija
74/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa että taulun teetättäjä Nurminen on homoutensa yms. takia sorrettu vähemmistö, samalla ollessaan Tampereen PORMESTARI. 

Ilmari pitää tulevaisuudessakin asettaa etusijalle äänestyksissä koska säälittävä vähemmistön edustaja. 

Vierailija
75/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Kaupungin tehtävä on auttaa asukkaitaan, mutta jostain syystä mahdollisesti apua tarvitsevien yksilöiden tunnistaminen on paha asia.

avun saantia luokitellaan mielipiteen ja poliittisen toiminnan perusteella. Ja myös ihonvärin mukaan (valkoinen?), ette näe tässä jaossa mitään ongelmaa?

Hakunilaa ei saa kutsua Mogadishuksi vaan siitä kovin loukkaannutaan, samaan aikaan ihon värin perusteella luokitellaan avun saantia höhö

Vierailija
76/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä hengen Aurajoet (eli saastaiset prutakot) koskaan tulleet kysyneeksi näiltä "uhriryhmiltä", haluavatko tai kaipaavatko nämä erityiskohtelua?

Itse kuulun vähintäänkin neljään "uhriryhmään" (autistmin kirjolla, fyysisestikin kroonisesti sairas, vakuutuslääkärin ihmeparantama, työelämän ulkopuolella, jokseenkin syrjäytynyt jonkun määritelmän mukaan, mielenterveyskin häilyväinen ja aistiyliherkkä) ja se on vähän saatanan varma, että en ole kenenkään viherkommarin empatian vaivainen. 

Minä tarvitsen ja haluan vain, ja ainoastaan, ja yksinomaan sen avun ja tuen mitä minulle lain mukaan kuuluu. En erityiskohtelua. 

Uhriutuminen on pahinta mitä ihmisen psyykelle voi tapahtua, ja toisen näkeminen uhrina on vain pyrkimystä saada tuntea ITSENSÄ jonkun yläpuolella olevaksi. Siksi näitä uhriryhmiä on niin paljon, löytyy jokaiselle joku jonka yläpuolella voi kokea olevansa.&nbs

Tässä on kummallinen ristiriita: olet "työelämän ulkopuolella" mutta haluat "vain, ja ainoastaan, ja yksinomaan sen avun ja tuen mitä sinulle lain mukaan kuuluu, ei erityiskohtelua". Mutta laissahan juuri määrätään työelämän ulkopuolella oleville erityiskohtelua eli työttömyystuki tai eläke, koska työelämän ulkopuolella oleva ei yleensä voi muutenkaan hankkia elantoaan. Sinustako se on jotenkin paha asia, että laissa määrätään tällaisia erityisetuja ihmisille, jotka kipeästi tarvitsevat niitä?

Vierailija
77/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit ihmetellään miksi Trump ja valtaosa jenkeistä pitää eurooppalaisia tyhminä..

Vierailija
78/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai että tuntuu hyvältä olla parempi! Kiitoksia määrittelystä! 

Vierailija
79/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti ei mennyt läpi, kun yritin sanoa että idea on varmaan ollut ehkä empatia. Mutta kategorioinnista tms tulee lähinnä mieleen n       4  tsi   en luettolot epäsuotuisista ihmisistä, vaikka se ei varmasti ole ollut tässä ideana. Kategoriointi ja erittely, varsinkaan julkinen ei ole yleensä hyvä asia tasa-arvon kannalta.

Vierailija
80/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

avun saantia luokitellaan mielipiteen ja poliittisen toiminnan perusteella. Ja myös ihonvärin mukaan (valkoinen?), ette näe tässä jaossa mitään ongelmaa?

Hakunilaa ei saa kutsua Mogadishuksi vaan siitä kovin loukkaannutaan, samaan aikaan ihon värin perusteella luokitellaan avun saantia höhö

Totta kai tukitoimet pitää kohdistaa sen perusteella, kuka niitä tarvitsee. Esim. asunnottomille majoitukseen ja asunnon saamiseen liittyvää apua. En mä niitä tarvitse, mulla on asunto, niistä ei olisi mulle yhtään mitään hyötyä vaikka kaupunki rupeaisi tuputtamaan niitä jonkun ihmeellisen tasapuolisuuden nimissä. Miksi mun pitäisi nähdä tässä asiassa joku ongelma? Ihonväri ja mielipiteet taas liittyy syrjinnän välttämiseen.

Minuun taas kaupunki kohdistaa sellaista tukea/apua, jota itse tarvitsen. Tarvitsen onneksi aika vähän nyt, kun terveydenhuoltokin kuuluu hyvinvointialueille. Mutta hyödyn epäsuorasti siitä, että kaupunki välttää syrjintää, koska se tekee yhteiskunnan paremmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme