Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhaku ja työttömien kiusaaminen

Vierailija
19.01.2026 |

https://yle.fi/a/74-20202878

Anteeksi vaan mutta todellakin tuollaiset työttömien monivaiheiset rekrytointi kiusaamiset sais jättää, oli ala ja duuni mikä hyvänsä mihin haetaan, kukaan työtön ei kaipaa enää lisää kiusaamista ja nöyryyttämistä vaan sitä aitoa, oikeaa työtä. 

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyisi olla täysin hullu ja tyhmä idiootti jotta tavallinen resurssiton työtön lähtisi perustamaan yritystä.

Minä perustin maalausfirman . Kirjanpidon hoitaa ulkopuolinen, kesäaikaan olen ottanut työntekijöitä. 

Oliko sulla hyvin alkupääomaa perustaessasi yrityksen? Oliko sinun helppoa hoitaa kaikki elinkustannukset (asuminen, tuoka jne.) myös yrtyksen kulujen lisäksi? Onko sinulla puoliso, jonka kanssa jaat elinkustannukset - tuolla on nimittäin iso merkitys.

Ihan vain jatkoin ammattiani itsenäisesti. Tottakai oli jo vehkeet hankittu pikkuhiljaa. Eikä siinä paljon omaa tarvita. Konevuokraamosta saa urakkakohtaisia laitteita. Varsinkin rajumpia hiekka

Eli sinulla oli osaamista ja työkaluja jo valmiina.

Mietipä vasta valmistunutta työtöntä nuorta: Osaamisessa on puutteita, ei ole valmiiksi hankittuja työkaluja eikä rahaa. Tämän päivän velkajarruyhteiskunnassa lainaa ei saa, ei etenkään pientä lainaa. Tai ehkä saa, jos on hyvä puhumaan pankkiirin pyörryksiin. Kaikki ei oo.

Vierailija
62/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää maa tarvii takaisin perinteiset vihervasemmistolaiset arvot. Ne mitkä oli 2000-luvun alussa kukoistuksessaan.

Juuri niiden viher-vasuriarvojen takia Suomi on talousvaikeuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyisi olla täysin hullu ja tyhmä idiootti jotta tavallinen resurssiton työtön lähtisi perustamaan yritystä.

voi sitä olla silti työnhakija tai töissä ja tekee sitä ihan keikkahommana

Vierailija
64/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paukautan perkele ihan suoraan mistä hänen palkkaamisensa jäi kiinni. Mikäli henkilö selviytyi kuuden prosessin vaiheesta loppukilpailuun, jäi tällä kertaa valinta kiinni henkilön ylipainosta, NÄIN SE NYT VAAN JUMALAUTA ON.

Vierailija
65/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paukautan perkele ihan suoraan mistä hänen palkkaamisensa jäi kiinni. Mikäli henkilö selviytyi kuuden prosessin vaiheesta loppukilpailuun, jäi tällä kertaa valinta kiinni henkilön ylipainosta, NÄIN SE NYT VAAN JUMALAUTA ON.

kuuden prosessin? ei voi olla painosta kiinni

Vierailija
66/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nykyään vaikeaa. 20 vuotta sitten mentiin firman ovesta sisään kysymään töitä ja itse sain heti töitä. Nykyään ei kukaan pyydä haastatteluun vaikka lähettää 100 hakemusta.

Aiemmin oltiin aktiivisia ja kysyttiin töitä. Nykyään istutaan kotona krapulassa kalsareissa ja lähetellään sähköpostilla copypaste-hakemuksia kun työkkärin täti käskee.

Jättäisit sitten sen krapulajuomisen pois ja olisit aktiivinen...mutta ei. Valivali.

Vierailija
67/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää maa tarvii takaisin perinteiset vihervasemmistolaiset arvot. Ne mitkä oli 2000-luvun alussa kukoistuksessaan.

Kysypä Kataiselta...ai niin, pakeni...

Kysy Sipilältä...ai niin, pakeni...

Mihin Orpo mahtaa paeta?

Vierailija
68/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuuden prosessin? ei voi olla painosta kiinni

Prosessi ja palkkaaminen on eri asia. Hän selvityi 6 vaiheen työhönottohaastattelusta mutta jäi rannalle ylipainonsa vuoksi mikäli toisella hakijalla oli vähemmän painoa ja parempi ulkonäkö. Älä laita päätäsi pensaaseen, peilit on keksitty.

Vierailija
69/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutkusanna taas. Riikka-Petteri ollut vallassa jo kolmatta vuotta ja talouden alamäki senkun kiihtyy. Euroopan korkein työttömyys. Firmoja konkurssissa. Suurin kuluttajaryhmä, taviskansalaiset, eivät enää kuluta, sillä peruselämistä on kiristetty, ylimääräistä ei ole ostaa tavaraa/palvelua. Kait se nyt yritysten rahavirroissa näkyy.

Vierailija
70/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei työttömät perusta yrityksiä, kuten muualla maailmassa. 

Mikö oikeus teillä on elämänsä loppuun asti elää toisten kukkarolla?

Omalta kohdaltani ei työ eikä yrittäminen kiinnosta. Kela maksaa pääkaupunkiseudulla uudehkon kaksion vuokran lähes kokonaan ja sitten päälle saa työttömyyskorvauksen. Kun tarvitsen jotain enemmän, käytän perintöä. Luulen että meitä on satojatuhansia, jopa miljoona ihmistä, jotka elää perinnöillä. Suuri ikäpolvi loi melkoisen vaurauden, jota nyt kulutamme. 

Kela ei maksa mitään asuntoa kokonaan eikä edes "lähes".

Vierailija
71/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrityksen perustamiseen tarvitaan alkupääomaa, jota työttömällä harvemmin on. Pankit eivät myönnä työttömälle lainaa. 

Vierailija
72/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai perustetaan lisää yrityksiä kun edellisetkin ovat menossa konkurssiin? Et taida olla kovin älykäs? Kerro nyt miten työtön perustaa yrityksen? Kenelle? 

Maija oli siivooja, joutui työttömäksi. Nyt Maijalla on oma yritys ja töitä on eikä tarvitse elää toisten armoilla,

Miten ne siivoustyöt lisääntyy jos 20 työtöntä siivoojaa perustaa yrityksen?

Mistä sille firmalle töitä. Ei se mitään tuota jos yrittäjä istuskelee kotona odottamassa töitä. Menettää vain kaikki tuet.

Vierailija
73/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla usein osuu kohdalle lintsaajia ja työ vieroksuja virkailijoita. Eli peruu ajat tai vaihtaa alaa tai jää vain pois kesken kun tulisi antaa aika työvoimatoimistolle. Että tuohon on meno tullut. Menee turhaa ovelle. Kun itse haluaisi käydä ja saada ideaa niin mitään ei tarjota ja jätetään vain. Turha syyllistää työttömiä kun tähän tultu! Ja sitten 6kk odotus ja kun vihdoin saa ajan niin tarjotaan ilmais työpaja jos edes sitä ja on täyttä sekin. Ja tietysti tulisi itse maksaa liput sun muut paikalle koska säästää. Uudet virkailijat jätetään myös ilman tietoa kun edelliset lopettaa kesken. 

Vierailija
74/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nykyään vaikeaa. 20 vuotta sitten mentiin firman ovesta sisään kysymään töitä ja itse sain heti töitä. Nykyään ei kukaan pyydä haastatteluun vaikka lähettää 100 hakemusta.

Ite muistan vuonna 2009 sen nöyryytyksen kun työkkärin tantta käski hakemaan meidän paikkakunnan shelliltä töitä kun siellä kuulemma olisi tarvetta kipeästi työntekijöille, menin paikan päälle, kättelin paikan pomoa joka katsoi mua kuin ruttotautista, ojensin hakemuksen, CV:n yms ja muistan vieläkin kun esittelin itseni, kerroin millä asialla ja kuka suositteli tulemaan, se esimies oli ihan että öööö ei meillä ole tarvetta tekijöille.... Tonnin seteli ilme ja mä halusin että lattia aukenis ja nielaisis mut, olin ihan tulipunainen kun sopersin että anteeksi häiriö ja poistuin nöyryytettynä muiden ihmisten edestä, saivat varmaan makeat naurut että taas joku hullu..

Sinussa on kyllä pahasti vikaa, kun menet noin sekaisin minuutin keskustelusta toisetoisen ihmisen kanssa. Eikö edes hävetä?

Vierailija
75/75 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäön perusteella valitaan mm kaupan kassoille ja iän, ei kelpaa 20 vuotta kaupan alalla työskentelevä ammattilainen jonka ikä on 50, kassalle valitaan se nuori nätti likka joka hyvä että edes tervehtii ja on kokoajan muiden avun varassa,sama koskee muitakin duunarialoja,,joo nuorille pitää antaa töitä ja mahdollisuus mutta jokaisessa rekrykiusaamisessa nuoret menevät edelle kaikessa,monissa rekryissä etsitään iloista,positiivista naurattajaa ei alan ammattilaista.

Ai täällä ihan eri meno, itse en nuorena saa työtä ei huolita kun minun edellee menee aina miehet vaikka hajuvesiä myymään. Ja sitten käyn katsomassa ketkä siellä kassalla on mm. Ulkomaalaisia, sitten myös eläke ikäisiä todella usein ja yleensä aina miehiä usein myös naisten kaupoissa syrjitty nais hakijoita täällä. Alue on pk-seudulla. Vaikka myydään muka naisten tuotteita palkataan sinnekin aina mieluiten mies ensin. Ja siivoojat on täällä joka ikinen muualta tullut. Vaikuttaa ettei he halua palkata naisia ei suomalaisia enää. Monet kävin katsomassa ketkä palkkasi. Eli miesten kannattaa alkaa hakea naisten tuotteita myyviin liikkeisiin nyt.