Tampereen kaupunginvaltuusto aikoo tänään hyväksyä syrjintään ohjaavan empatiataulun
Tampereen kaupunginvaltuusto aikoo tänään maanantaina hyväksyä kaupunkilaisten positiiviseen erityiskohteluun ohjaavan empatiataulun. Taulun mukaan esimerkiksi näkyvään etniseen vähemmistöön kuuluvat tai seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvat tarvitsevat mahdollisesti positiivista erityiskohtelua.
Positiivisen erityiskohtelun piirissä olisivat taulun mukaan myös esimerkiksi päihderiippuvaiset ja työelämän ulkopuolella olevat. Vastaavasti esimerkiksi suurituloiset, suomen kielen taitoiset tai seksuaalienemmistöön kuuluvat heteroseksuaalit eivät olisi taulun mukaan positiivisen erityiskohtelun tarpeessa. Empatiataulussa mainitaan erikseen vielä sekin, että sukupuolienemmistöön kuuluvat miehet eivät todennäköisesti tarvitse positiivista erityiskohtelua.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tampere-aanestaa-empatiataulusta-harvoin…
Kommentit (855)
"Ei se välttämättä vaikuta mihinkään palveluun tai ole erityinen palvelu jota heille tarjottaisiin, vaan voi olla esim. niin että nämä ihmiset jäävät jostain syystä joidenkin palveluiden ulkopuolelle, esim. ihan oma-aloitteisesti tai sitten vaikka siitä syystä etteivät edes saa tietoa palveluista. Kun se on tuonne paperiin nostettu, niin se on varmasti tutkimuksissa havaittu, että tämä ryhmä on esim. syrjäytyneempi kuin toiset. Ja "erityiskohtelu" saattaa vaan olla toimia, joilla heidät yritetään saada hyvinvointipalveluihin mukaan. Ei mitään puolue kantoja syynätä.
Ja eikö tuolla logiikalla SDP syrjisi eniten itseään, ollessaan suurin puolue? "
Siis Sinisen äänestäjä kun häntä kielletään kokoontumasta kirjastossa? Muita ei nyt äkkiä tule mieleen.
Kyllä, valkoinen sosialisti on ahkera syrjimään itseään ja omaa demografista ryhmäänsä jos sillä houkuttelee itselleen lisää äänestäjiä ja pitää vihreän oksansa.
Millä perusteilla valkoista omakotialossa asuvaa heteromiestä pidetään jotenkin etuoikeutettuna? Hän on asevelvollinen 65-vuotiaaksi asti, elinikänsä jää useimmiten lyhyemmäksi kuin naisen ja huoltajuuskiistoissa lähes säännönmukaisesti häviää naiselle. Mutta ei siis tarvitse samalla tavalla empatiaa, kun on tekemisissä julkisen sektorin kanssa?
Oisko pikkasen subjektiivisuutta tuossa taulukossa?
Vierailija kirjoitti:
"Ei se välttämättä vaikuta mihinkään palveluun tai ole erityinen palvelu jota heille tarjottaisiin, vaan voi olla esim. niin että nämä ihmiset jäävät jostain syystä joidenkin palveluiden ulkopuolelle, esim. ihan oma-aloitteisesti tai sitten vaikka siitä syystä etteivät edes saa tietoa palveluista. Kun se on tuonne paperiin nostettu, niin se on varmasti tutkimuksissa havaittu, että tämä ryhmä on esim. syrjäytyneempi kuin toiset. Ja "erityiskohtelu" saattaa vaan olla toimia, joilla heidät yritetään saada hyvinvointipalveluihin mukaan. Ei mitään puolue kantoja syynätä.
Ja eikö tuolla logiikalla SDP syrjisi eniten itseään, ollessaan suurin puolue? "
Siis Sinisen äänestäjä kun häntä kielletään kokoontumasta kirjastossa? Muita ei nyt äkkiä tule mieleen.
Kyllä, valkoinen sosialisti on ahkera syrjimään itseään ja omaa demografista ryhmäänsä jos sillä houkuttelee itselleen lisää äänestäji
Kyllä minä uskon, että sinimustat ovat suuresti avun ja tuen tarpeessa ja toivon, että he osallistuu kaikkiin heille mahdollisiin hyvinvointipalveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vassarit täällä ja eilisessä kokouksessa Tampereella puolustelevat empatiataulua ollenkaan tietämättä mitä puolustelevat. Empatiataulu on pelkkää jaottelua ja rasismia. Ei yhtään mitään muuta.
Vasurin logiikka on taas kerran sitä että jos persu vastustaa niin vasurin pitää kannattaa. Muuta nuo ei ajattele.
Vasemmisto on lampaita, jotka kaikki määkivät samaa itkuvirttä.
Vaikea ymmärtää mihin tuolla pyritään. Eihän ihminen kuljeta hihassaan tai edes Kannassa tietoa puolestakaan noista asioista, kuten haavoittuvaksi itsensä tunteminen tai äänestyskäyttäytyminen. Jos hän sitten kertoo palvelutilanteessa että hänellä on vaikka ADHD ja vaikea omaksua pitkiä ohjeita, niin mihin siinä tarvitaan jotain plakaattia kertomaan että palveluntarjoajalta osoittaa empatiaa huomioida asia?
Siis keskustelua ja kuuntelua tuo ei jokatapauksessa tee tarpeettomaksi -siis yksilöllisen palveluntarpeen arviointia. Mutta, tuo saattaa johtaa turhiin ja jopa loukkaaviin huomiohin, silloin kun ihmisen oletetaan esim kärsivän yli-tai alipainostaan tai olevan vähempiosainen ihonvärin perusteella.
Toisaalta tuo saattaisi ohjata tarjoamaan sosiaalisia palveluja vuokra-asunto valtaisella alueella, lähinnä hyväosaisille opiskelijoille, mutta jättää tarjoamatta niitä omistusasuntovaltaisilla alueilla pelkällä takuueläkkeellä kituuttaville, yksinäisille ja sairaille vanhuksille.
Etuoikeuskehä ei yksinkertaisesti toimi siksi, että me emme tiedä kuinka moneen kehällä edustettuun ryhmään kukakin kuuluu, tai tuntee kuuluvansa, muuten kuin silmin nähtävien mittareiden kautta jotka ovat liian yleistäviä, kuten ihonväri, kieli, ikä, paino, tulotaso jne.
Olin eilen illalla ketjussa ja jäin sivulle 18. Nyt kun menin uudestaan ketjuun ja siirryin toiselle sivulle, huomasin, että kolme sivua on kokonaisuudessaan poistettu. Arvatkaa minkälaiset sivut on poistettu. T. Ei vihervassari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä asia. kaikki valkoiset heteromiehet vaan pois tampereelta. Hus hus!
Jep, kaikki tuon hulluuden rahoittajat pois. Kannatetaan.
Miltähän se kaupunki kohta näyttäiskään...
Olishan se hienoa nähdä mitä tuo wokeilu aiheuttais. Katastrofi olis vaan jo vuoden sisään.
Detroit, Philadelphia ja Minneapolis
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen illalla ketjussa ja jäin sivulle 18. Nyt kun menin uudestaan ketjuun ja siirryin toiselle sivulle, huomasin, että kolme sivua on kokonaisuudessaan poistettu. Arvatkaa minkälaiset sivut on poistettu. T. Ei vihervassari
Mun lähes kaikki Trumpia ja fasismia koskevat viestit on poistettu. Niissä rinnastuksia persuja ja magaa yhdistävään woke-sotaan.
Vierailija kirjoitti:
Priorisointia on tehtävä joka paikassa nyt. Ei ole mitään järkeä varata tunnin selkosuomi aikaa jollekin korkeakoulutetulle työttömälle, kun taas jollekin toiselle se olisi hyvinkin tärkeä palvelu. Eli tämän idea on suunnata resursseja sinne missä niistä on eniten hyötyä. Miten jaksattekin olla kateellisia jostakin sellaisesta mitä ette edes tarvitse tai halua.
Kyllähän virkailija keskusteltuaan asiakkaan kanssa jo nyt huomaa, että juuri tämä tarvitsee selkosuomiaikaa ja huomaa myös, että korkeakoulutettu ei tarvitse. Sitten vain ohjaa vain toisen heistä selkosuomitunnille. Problem resolved. Ihan ilman tauluja, kuten ennenkin on toimittu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on nyt anteeksipyynnöt näiltä ihmisryhmiltä, että heidät yleistettiin ja esitettiin poliitikkojen toimesta julkisesti muita heikompina ja jotenkin peräänkatsottavina? Minä lihavana en ole yhtään muita tyhmempi tai huonompi ja harmittaa, että sellaisen vaikutelman tuosta taulukosta saa. Ikään kuin olisi jotenkin vajaa verrattuna täyden pisteen ihmisiin. Lihavuus ei määrittele minua ihmisenä ja en halua, että sitä etenkään muut tekevät puolestani.
Saattaa olla joku pläski, joka ei kehtaa painonsa takia hakeutua palveluihin tai käyttää vaikka liikuntapaikkoja. Sitten sen pläskin kanssa voidaan tehdä jotain, mikä saa sen innostumaan liikkumisesta. Se on hyvä että sä et ole sellainen pläski. Muut voi olla.
Ai ton "empatia"taulun avulla? Eikö vain keskustelemalla ammattilaisen kanssa, jota tehdään koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto huutaa ensin vuosikaudet: kauheaa rasismia, kauheaa ja esittelee sen jälkeen itse listan, missä ihmisiä jaotellaan ihonvärin, uskonnon, painoindeksin ja jopa poliittisen kannan mukaan
Ehdottomasti persulogiikalla on järkevää suunnata palvelut tasapuolisesti kaikille ilman mitään jaottelua. Kutsutaan eläkeläiset neuvolaan ja järjestetään työikäisille taksikyydit keskellä päivää uimahalliin, ettei kukaan vaan jää paitsi palveluista. Äly hoi.
Et semmoinen olkiukko sitten.
Mitä sinä luulet vastustavasi? Tuollaisiin asioihin se paperi vaikuttaa, eikä mihinkään muiden ohittamiseen jonossa lääkärissä tai työhaastattelussa.
Empatiapaperi vaikuttaa siihen, että eläkeläinen osaa hakeutua eläkeläispalveluihin :DDD Voi luoja näitä vassukoita!
Onkohan media jo kysellyt esimerkkejä kuinka tätä taulukkoa tosiaan olisi ollut tarkoitus kaupungin palveluissa soveltaa. Ihmisten luokittelullahan mahdollisesti erityiskohdeltavaksi ei ole mitään merkitystä, jos ei heti ensimmäisenä ole määritelty mitä se erityiskohtelu tarkoittaa missäkin palvelussa. Siksi tähän on niin helppo keksiä villejä, järjettömiä ideoita. Koska kyse kuitenkaan ei toivottavasti olisi ollut ao. kaltaisista ideoista, olisi pitänyt olla helppo määritellä mitä se erityiskohtelu sitten on?
- tonttiarvonnassa voittaneiden kaikki nimet ovat suomenkielisiä, joten pakko hylätä joidenkin arpaonni ja valita käsin jotain vieraskielisiä nimiä joukkoon
- nimen perusteella jossain kaupungin palvelussa on kaikki varatut ajat menneet heteropariskunnille, peruttava joidenkin varaus jotta tilalle voidaan valita homopariskunta
- ajanvarauksessa puhelimessa kysellään sukupuoli-identiteettiä, jotta voidaan antaa tiskin alta aikaisempi aika
- jos paikan päällä palveluissa on lävistetty, tatuoitu, erikoisesti pukeutuva ihminen jolla on huomiovärillä värjätyt. hiukset, hänet profiloidaan joihinkin erityisryhmiin kuuluvaksi ja häntä kohdellaan paremmin kuin muita paikan päällä olevia, tavanomaisen näköisiä ihmisiä
- työllisyyspalveluissa kysellään mitä puoluetta ihminen on äänestänyt, jotta voidaan helpottaa työnhakuvelvoitetta eduskunnan ulkopuolisia puolueita äänestäneille
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää mihin tuolla pyritään. Eihän ihminen kuljeta hihassaan tai edes Kannassa tietoa puolestakaan noista asioista, kuten haavoittuvaksi itsensä tunteminen tai äänestyskäyttäytyminen. Jos hän sitten kertoo palvelutilanteessa että hänellä on vaikka ADHD ja vaikea omaksua pitkiä ohjeita, niin mihin siinä tarvitaan jotain plakaattia kertomaan että palveluntarjoajalta osoittaa empatiaa huomioida asia?
Siis keskustelua ja kuuntelua tuo ei jokatapauksessa tee tarpeettomaksi -siis yksilöllisen palveluntarpeen arviointia. Mutta, tuo saattaa johtaa turhiin ja jopa loukkaaviin huomiohin, silloin kun ihmisen oletetaan esim kärsivän yli-tai alipainostaan tai olevan vähempiosainen ihonvärin perusteella.
Toisaalta tuo saattaisi ohjata tarjoamaan sosiaalisia palveluja vuokra-asunto valtaisella alueella, lähinnä hyväosaisille opiskelijoille, mutta jättää tarjoamatta niitä omistusasuntovaltaisilla alueilla pelkällä takuueläkkeellä kituuttaville
Mä olen sun kanssasi samoilla linkoilla. Ymmärrän, että kaupunkien suunnittelussa - sekä rakentaminen että palvelut - pitää ottaa huomioon erilaisten kaupunkilaisten tarpeita, mutta esimerkiksi liikuntarajoitteisten tarpeitahan on otettu varsinkin julkisten tilojen suunnittelussa huomioon jo muutaman vuosikymmenen. Moniin erilaisiin palveluihin saa tulkin, jos on kuuro tai kielitaidoton. On saanut jo vuosikymmeniä. Ihmettelin kans hieman sitä äänestysjuttua kun siinä oli että ei voi äänestää. Juu, on ihmisiä, joilla ei ole esimerkiksi terveydentilansa vuoksi mahdollisuuksia mennä äänestyspaikoille, mutta näillekin tarjotaa jo mahdollisuutta äänestää ennakkoon kotonaan. Jos taas ei halua lainkaan äänestää, niin eikös tämän pitäisi olla vapaa maa, jossa kansalainen saa itse päättää, äänestääkö vai ei? Digitaitojen puute on kuitenkin mielestäni ihan oikea ongelma, kun yhä usempi asia pitää hoitaa digitaalisesti. Mutta ei sillä ole mielestäni merkitystä, onko se digitaidoton lihava vai laiha, asuuko kerrostalossa vai omakotitalossa tai minkä värinen on. Ja noin muutenkin outoa ajatella, että kerrostalossa asuvat asuisivat siinä vain olosuhteiden pakosta. Moni varsinkin iäkkäämpi ihminen muuttaa kerrostaloon sen vuoksi, että se asumismuoto on hänelle helpompi ja palvelutkin on todennäköisesti lähempänä. Lisäksi samassa kerrostalossa voi asua hyvin erilaisia ihmisiä. Vuokralla tai omassa. Nuoria tai vanhoja. Työssäkäyviä tai työttömiä. Terveitä tai sairaita. Ihmisten niputtaminen samaan ryhmään esimerkiksi just asumismuodon perusteella on aika lyhytnäköistä.
Vierailija kirjoitti:
" Tampereen uuden empatiataulun mukaan Ruandan kansanmurhasta tuomittu pastori Francois Bazaramba olisi ollut etuoikeuskehällä uhriasemassa ja saanut erityiskohtelua. Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta.
Homma löyhkää alusta loppuun vasemmiston identiteettipolitiikalta"
Miten nämä ihmiset eivät näe ajatustensa kuonaa. Eikö todella ole mahdollista olla heikomman asialla ilman ideologisia ylilyöntejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto huutaa ensin vuosikaudet: kauheaa rasismia, kauheaa ja esittelee sen jälkeen itse listan, missä ihmisiä jaotellaan ihonvärin, uskonnon, painoindeksin ja jopa poliittisen kannan mukaan
Ehdottomasti persulogiikalla on järkevää suunnata palvelut tasapuolisesti kaikille ilman mitään jaottelua. Kutsutaan eläkeläiset neuvolaan ja järjestetään työikäisille taksikyydit keskellä päivää uimahalliin, ettei kukaan vaan jää paitsi palveluista. Äly hoi.
Sun mielestä ihmiset eivät osaa hakeutua neuvolapalveluihin tai eläkeläisten palveluihin ilman tätä rotuoppitaulukkoa?
Pointti oli ilmaista, että tottakai ihmisiä pitää jaotella, jotta heille voi tarjota kohdennetusti ja järkevästi palveluita. Ja osa palveluista on sellaisia, mistä jää muut "paitsi". Näitä kohdennuksia sekä erityiskohtelua persut nyt kadehtii. Niin kuinka järkevää on työssäkäyvän persun kadehtia eläkeläisen taksikyytiä uimahalliin?
Onko nämä hengen Aurajoet (eli saastaiset prutakot) koskaan tulleet kysyneeksi näiltä "uhriryhmiltä", haluavatko tai kaipaavatko nämä erityiskohtelua?
Itse kuulun vähintäänkin neljään "uhriryhmään" (autistmin kirjolla, fyysisestikin kroonisesti sairas, vakuutuslääkärin ihmeparantama, työelämän ulkopuolella, jokseenkin syrjäytynyt jonkun määritelmän mukaan, mielenterveyskin häilyväinen ja aistiyliherkkä) ja se on vähän saatanan varma, että en ole kenenkään viherkommarin empatian vaivainen.
Minä tarvitsen ja haluan vain, ja ainoastaan, ja yksinomaan sen avun ja tuen mitä minulle lain mukaan kuuluu. En erityiskohtelua.
Uhriutuminen on pahinta mitä ihmisen psyykelle voi tapahtua, ja toisen näkeminen uhrina on vain pyrkimystä saada tuntea ITSENSÄ jonkun yläpuolella olevaksi. Siksi näitä uhriryhmiä on niin paljon, löytyy jokaiselle joku jonka yläpuolella voi kokea olevansa.
Empatian kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä hengen Aurajoet (eli saastaiset prutakot) koskaan tulleet kysyneeksi näiltä "uhriryhmiltä", haluavatko tai kaipaavatko nämä erityiskohtelua?
Itse kuulun vähintäänkin neljään "uhriryhmään" (autistmin kirjolla, fyysisestikin kroonisesti sairas, vakuutuslääkärin ihmeparantama, työelämän ulkopuolella, jokseenkin syrjäytynyt jonkun määritelmän mukaan, mielenterveyskin häilyväinen ja aistiyliherkkä) ja se on vähän saatanan varma, että en ole kenenkään viherkommarin empatian vaivainen.
Minä tarvitsen ja haluan vain, ja ainoastaan, ja yksinomaan sen avun ja tuen mitä minulle lain mukaan kuuluu. En erityiskohtelua.
Uhriutuminen on pahinta mitä ihmisen psyykelle voi tapahtua, ja toisen näkeminen uhrina on vain pyrkimystä saada tuntea ITSENSÄ jonkun yläpuolella olevaksi. Siksi näitä uhriryhmiä on niin paljon, löytyy jokaiselle joku jonka yläpuolella voi kokea olevansa.&nbs
Näinpä! En ymmärrä miksi jotkut haluaa asettua eriryisasemaan tai haluavat pysyä siellä ja vielä jonkun muun höyryämisen johdosta. Minä ainakin asettuisin sitä vastaan. Mutta olenkin todellisen tasa-arvon kannattaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kaikkia pitäisi kohdella samalla tavalla? Missä tätä erityiskohtelua on tarkoitus saada ja miten se käytännössä ilmenee? Se ei käynyt oikein selväksi tuosta jutusta.
No tämä on Tampereen kaupungin "empatia(ihmisarvonjako)taulu" eli varmaan sitten kaikessa mihin kaupunki on osallisena.
Kun asuin työpaikan takia Tampereella 13 vuotta, aina tuntui että siinä paikassa on pahasti jotain vikaa ja joku mättää. OLIN niin onnellinen kun pääsin sieltä pois ja nyt TÄMÄ.
Mä ymmärrän ilman muuta esimerkiksi invapaikat, invaluiskat, selkotekstit ja pistekirjoitukset. Kunnilla on myös paljon ilmaisia palveluita kuten kirjastot, ulkoilureitit, nuotiopaikat ja leikkipuistot, jotka ovat avoimia kaikille varallisuusryhmille. Eihän näitä kukaan halua poistaa.
Mutta missä kunnallisessa palvelussa tarvitaan tietoa äänestyskäyttäytymisestä? Miten kunta aikoo antaa erityiskohtelua esimerkiksi "heikommassa asemassa oleville" sinimustien äänestäjille?
Entä mikä kunnallinen ratkaisu tai erityiskohtelu on sellainen, että se pitää suunnata nimenomaan 17- tai 75-vuotiaalle muttei 18- tai 74-vuotiaalle? Mistä nämä ikärajat tulevat ja mihin ne perustuvat?
Mä kaipaan tosi paljon konkreettisia esimerkkejä, jotta hahmotan empatiataulun käytön ja funktion. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että empatiataulussa on turhia faktoreita.
Lisäksi 51-sivuisessa dokumentissa on puhuttu monella sivulla "positiivisesta erityiskohtelusta", mutta sitä ei ole määritelty. Jos termi olisi määritelty esimerkkeineen, se helpottaisi ymmärtämistä.
Ylipainoisena naisena haluaisin kuulla minkälaisia erityistarpeita minulla on kaupungin tuottamien palvelujen suhteen. Olen ylipainoinen, siis haavoittuvimmassa luokassa ja nainen, eli toiseksi haavoittuvimmassa luokassa -minkälaisia vaikeuksia on kaupungin palveluissa odotettavissa mistä lihaksikkaat, valkoiset suomalaismiehet eivät kärsi? Vaikka kaavoitukseen liittyen, tai kirjastoon?