Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Suomen kolmanneksi rikkain ihminen jyrähtää Suomen työkulttuurista

Vierailija
19.01.2026 |

Suomen tulisi ottaa mallia Kiinasta?

Heikki Kyöstilän mukaan Suomessa ollaan liian mukavuudenhaluisia. Hänen mukaansa esimerkiksi Kiinassa kuri ja moraali ovat äärimmäisen kovia, juuri kukaan ei tee etätöitä ja talouskasvu on valtavaa.

- Tämä eurooppalainen omavapaus on mennyt äärimmäisen pitkälle. Ja ilman kovaa työtä ei tule tuloksia, Kyöstilä toteaa HS:lle.

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni rikas ja menestynyt katuu kuolinvuoteellaan että tuli oltua liikaa töissä ja liian vähän perheen ja läheisten kanssa. Ja silti puhuvat kuin kaikkien muidenkin olisi velvollisuus laittaa elämässä kaikki paukut työhön ja unohtaa muu elämä.

Eiköhän 80-vuotias ole tehnyt jo reflektoinnin elämänvalinnoistaan. 

Vierailija
122/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen fyysistä raskasta työtä ja uskokaa pois tuo 7 tuntia tehokasta työaikaa riittää raatamiselle ihan hyvin 5 päivänä viikossa ja olen jo tuollaisen ajan jälkeen aivan pskana välillä. Kaikkia vaivoja on jo alle 40 vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinähän viitattiin paljon yleisemmin kiinalaisten ahkeruuteen ja työmoraaliin, se etätyö oli vain yksi osoitus tästä. Sitä tuskin pystyt kyseenalaistamaan että kiinalaiset tosiaan tekee länsimaalaisia ahkerammin töitä."

On hassua miten aina kuvitellaan että vaikkapa kiinalaiset tai amerikkalaiset tekisivät paljon ja ahkerasti työtä koska vain ovat sellaisia. Voisiko syynä olla että heillä ei ole muuta mahdollisuutta?

Näissä maissa saa potkut jos ei roiku työssä yömyöhään ja pidä vain viikon lomaa vuodessa. Ja palaa töihin viikko synnytyksestä.

Ei se automaattisesti johdu ahkeruudesta vaan siitä että muuta vaihtoehtoa ei ole. Muuten ei palkaa tule ja se on noissa maissa huono juttu.

Euroopassa meillä ei ehkä ole niin kova tuottavuus mutta meillä on elämän laatua jossa työ ei ole koko elämä. Ja niinhän sen pitäisikin olla. Moni amerikkalainen kadehtii meidän rennompaa elämäämme eikä näe että pelkkä

Enhän minä sitä mitenkään ole kyseenalaistanutkaan, mutta motiiveista riippumatta fakta nyt vaan on se että he tekevät ahkerammin töitä. Jos mietitään puhtaasti talouskasvun kannalta, mikä oli tässä jutussa kulmana, se on ihan selvää että sillä on vaikutusta. Mikään pakko ei ole mennä suoraan toiseen ääripäähän, mutta tällaisista havainnoista voi silti ottaa opikseen ja miettiä miten sitä voisi soveltaa meidän kulttuuriimme sopivasti. 

Vierailija
124/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaudet on yleensä aikaansaatu toisia riistämällä tai perinnöllä ja siihen ei vaadita kovinkaan suurta älykkyyttä. Miksi rikkaiden aivopieruja kuitenkin julkaistaan kuin he jotain jostain tietäisivät?

Kyöstilä tuli vaatimattomista oloista, kehittänyt alaa muuttavia laitteita ja kasvattanut menestysyritystä vuodesta toiseen. Hän on tehnyt todella paljon töitä, ymmärtänyt, mitä asiakkaat tarvitsevat ja sijoittanut innovaatioihin. Tätä ei saavuta, jos ei ole fiksu ja valmis ahkeroimaan ja ottamaan riskejä. Sinun olisi syytä hävetä kommenttiasi. 

Vierailija
125/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, minusta on turhaa odottaa, että esimerkiksi minä päällikköasemassa It-alalla oleva ihminen tekisin vielä enemmän töitä. En mä saa siitä lisää liksaa, vaikka huhkisin viikonloputkin tähän päälle. Sitäpaitsi Kiinassa ihmiset nukkuvat metroissa/junissa/kaikenmaailman kapselihotelleissa, eikä ne siitä huolimatta rikastu sillä työnteolla. Repitkööt jutun johtaja omasta selkänahastaan mitä haluaa, minä en elämääni uhraa toisten rikastumisen vuoksi

Ja se on juuri sitä mukavuudenhalua josta tuossa jutussa puhutaan. Se on ihan ok jos valitsemme ennemmin niin, mutta pitää myös ymmärtää että sillä sitten voi olla vaikutuksensa esimerkiksi talouskasvuun.

Talouskasvu sitä, talouskasvu tätä. Olen eri jolle vastasit, mutta sanonpa vaan, että tämä maailman meno alkaa olemaan minulle yks pskan hailee. Olen työssäkäyvä ja teen tasan sen verran millä tulen toimeen enkä enempää. Kyllä olen mukavuudenhaluinen ja täysin k*rpiintynyt tähän yhteiskuntaan etten paljoa jaksa enkä viitsi ajatella seurauksia. It is what is is.

Vierailija
126/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaudet on yleensä aikaansaatu toisia riistämällä tai perinnöllä ja siihen ei vaadita kovinkaan suurta älykkyyttä. Miksi rikkaiden aivopieruja kuitenkin julkaistaan kuin he jotain jostain tietäisivät?

Kyöstilä tuli vaatimattomista oloista, kehittänyt alaa muuttavia laitteita ja kasvattanut menestysyritystä vuodesta toiseen. Hän on tehnyt todella paljon töitä, ymmärtänyt, mitä asiakkaat tarvitsevat ja sijoittanut innovaatioihin. Tätä ei saavuta, jos ei ole fiksu ja valmis ahkeroimaan ja ottamaan riskejä. Sinun olisi syytä hävetä kommenttiasi. 

Niinhän ne kaikki😂

Vierailija
127/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä moraalia on siinä että kaikki paskat kakkoslaatuiset romutkin lasketaan markkinoille kuluttajien riesaksi, QC tarra on pelkkä vitsi, mitään aitoa laaduntarkastusta ei kiinassa ole.

Vierailija
128/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se Ruotsin malli? Riittäiskö sen kokoinen talouskasvu toiselle pikkumaalle?

Vierailija
129/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin jenkkien "pitkistä" työpäivistä on puolet pelkkää taukoa.Saattaa ne paikan päällä ollakin pitempään kuin Suomessa.

USA:ssa on aivan normaalia tehdä 12-tuntisia työpäiviä. Töissä ollaan usein myös viikonloppuisin. Ei siis pelkästään lauantaisin, vaan usein myös sunnuntainakin käydään ainakin vähän (muutama tunti) työpaikalla. Varsinkin asiantuntijatyössä työnteko on elämäntapa, eikä rajoitu edes vain työpaikalle. Taukojakin pidetään, mutta toisaalta ei ole harvinaista hörppiä kahvia tietokoneen ääressä silloin kun lounastaukoa ei ehdi pitää lainkaan. 

Älä nauruun tapa.

Vierailija
130/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen fyysistä raskasta työtä ja uskokaa pois tuo 7 tuntia tehokasta työaikaa riittää raatamiselle ihan hyvin 5 päivänä viikossa ja olen jo tuollaisen ajan jälkeen aivan pskana välillä. Kaikkia vaivoja on jo alle 40 vuotiaana.

Tämähän se ratkaiseva ero on näihin johtajiin jotka ovat "töissä" jos puhelimessa on virta huvijahdin kannella makaillessa.

Vierailija
131/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siellä ole kaikki keinot käytössä, orjatyökin.

Vierailija
132/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa ihmiset ei myöskään jää makaamaan sohvalle tukien varaan vaan menevät töihin

Kiinassa epätoivoiset menevät puukottamaan lapsia lastentarhoihin. 

Vierailija
133/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa ja japanissahan on täysi sorto työmarkkinoilla ja loppuunpalaneet hyppii katoiltakin alas. Onko tuo ukko ihan terve kun sellaista tänne haluaa.

Vierailija
134/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän boomerien ole aika istua jo keinutuoliin ja katsella telkkarista uusintoja.

Vierailija
135/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa myös lasten tulisi osallistuttua perheen elatukseen jos vanhemmat eivät siihen kykene. Mallia Kiinasta

Vierailija
136/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyöstilä on vaatimaton, ei pröystäile. On aina tehnyt kovasti töitä, luonut yhden merkittävän teollisuuden kivijalan Suomeen. Kunnioitan.

En tiedä, onko hän oikeassa vai väärässä etätyön suhteen. Itse tarvitsen työyhteisön tuoman inspiraation ja sen toisen näkökulman, käpertyisin omiin rutiineihini etätöissä, tiedän ja tunnustan sen vuoden kokemuksella.

No jaa, se on sitten sinun heikkoutesi. Mutta pitääkö meidän muiden tulla toimistolle inspiroimaan sinua, vaikka se tuhoaa oman tuottavuutemme? Tuo on eräänlaista loisimista tuokin.

Vierailija
137/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä, mutta se että joskus oli oikeassa paikassa tekemässä oikeita asioita ei vielä todista että olisi aina ja kaikessa muussakin oikeassa mielipiteineen.

Olin joskus tuollaisessa vanhanaikaisessa tehtaassa kesätyössä ja siellä tosiaan katsottiin minuuttitarkkuudella kellokortit, koska sai poistua koneen äärestä, eikä tietenkään saanut vaihtaa haalareita normivaatteisiin ennen kuin oli leimattu kellokortti, oli jotain tekemistä tai ei, etc. 

Ei tuollainen vanhanaikainen tapa ihan toimi asiantuntijatyössä jossa pitäisi luottaa siihen että se asiantuntija osaa itse arvioida työnsä tehokkaimman työtavan ja tulokset tuossa hommassa ratkaisee eikä kellokortin leimat ja minuutit. Jos ei osaa niin miksi edes palkkaa tuollaista asiantuntijaksi.

Siksi toiseksi tuolla tehtaassakin käytännössä porukka oppi säätämään ja teeskentelemään joten ei se tehokkuus ihan niin loistava ollut vaikka kuinka minuutteja kyylättiin kellokorteista. Lisäksi rahaa meni siihen että piti olla jatkuvasti joku työnjohtaja paapomassa duunarien perään. 

Vierailija
138/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä pitäisi puhua paljon enemmän: siitä, miten fyysinen työ kuluttaa ihmistä ja ettei ole realistista tehdä sitä enää edes viisikymppisenä. Myös mun puoliso, nyt 38, kärsii kipeistä lihaksista ja hermopinteistä. Ei ole varaa käydä säännöllisesti hierojalla, fyssarista nyt puhumattakaan! 

Vierailija
139/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä moraalia on siinä että kaikki paskat kakkoslaatuiset romutkin lasketaan markkinoille kuluttajien riesaksi, QC tarra on pelkkä vitsi, mitään aitoa laaduntarkastusta ei kiinassa ole.

Joskus jäi mieleen uutinen siitä että kiinassa oli pidätetty tehtaiden johtajia kun markkinoille oli pistetty jotain maitojauhoa joka oli käytännössä jotain valkoista mitälie jätejauhoa. Olisko ollut myrkyllistäkin. Et semmoista laadunvalvontaa kotimaassakin. 

Vierailija
140/147 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni rikas ja menestynyt katuu kuolinvuoteellaan että tuli oltua liikaa töissä ja liian vähän perheen ja läheisten kanssa. Ja silti puhuvat kuin kaikkien muidenkin olisi velvollisuus laittaa elämässä kaikki paukut työhön ja unohtaa muu elämä.

Tuossa tilanteessa ei ole epätavallista, että

halutaan uskoa uhrausten olleen välttämättömiä. Jos sattuu olemaan valta-asemaa, yritetään aktiivisesti aiheuttaa tämä välttämättömyys nuoremmille, eli ajetaan ankaraa työkulttuuria ja kostetaan niille, jotka ovat paremmin läsnä perheellensä. Tuon ikäpolven menestyneet naiset ovat myös tosi hanakoita puhumaan valinnoista ja syyllistämään nuorempia naisia ihan tavallisesta perhevapaiden käytöstä, jossa ei ole oikeasti mitään ihmeellistä nykypäivänä. Mutta kun itse on pulloruokituttanut vauvansa lastenhoitajalla, pitää uskoa, että muulla keinoin ei hyvää työuraa voi saada.

Sama tällä papparaisella. On ollut itse aina töissä ja nyt ei halua myöntää, että se ei ollut koskaan välttämätöntä. Sen pitää olla kaikille muillekin välttämätöntä! Kyllä pitää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä