HS: Suomen kolmanneksi rikkain ihminen jyrähtää Suomen työkulttuurista
Suomen tulisi ottaa mallia Kiinasta?
Heikki Kyöstilän mukaan Suomessa ollaan liian mukavuudenhaluisia. Hänen mukaansa esimerkiksi Kiinassa kuri ja moraali ovat äärimmäisen kovia, juuri kukaan ei tee etätöitä ja talouskasvu on valtavaa.
- Tämä eurooppalainen omavapaus on mennyt äärimmäisen pitkälle. Ja ilman kovaa työtä ei tule tuloksia, Kyöstilä toteaa HS:lle.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuossa kyllä vedeltiin mutkat oikein huolella suoriksi, kun onnistuttiin luomaan käänteinen korrelaatio etätyölle ja talouskasvulle. Vailla tietystikään ainuttakaan todistetta, että kytköstä olisi.
Näinhän se on. Toki tuossakin puhuttiin laajemmin mukavuudenhalusta, mikä ei ole ihan sam kuin etätyö.
Kerropa sitten huolellisesti, miksi Suomen talous ei ole kasvanut viimeiseen 17 vuoteen?
Etätyöt yleistyivät vuonna 2020 eli vajaat kuusi vuotta sitten. Niitä on paha syyttää 10-luvun nollakasvusta. Sen sijaan Suomen talouden pysähtymisellä on ajallisesti hyvin vahva korrelaatio siihen, kun Jyri Häkämiehestä tuli EK:n toimitusjohtaja, työnantajapuoli lopetti kaiken yhteistyön työntekijäpuolen kanssa, firmat rupesivat maksamaan järjettömän isoja osinkoja ja kaikki investoinnit lakkautettiin. Siueltä se sylttytehdas löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuossa kyllä vedeltiin mutkat oikein huolella suoriksi, kun onnistuttiin luomaan käänteinen korrelaatio etätyölle ja talouskasvulle. Vailla tietystikään ainuttakaan todistetta, että kytköstä olisi.
Näinhän se on. Toki tuossakin puhuttiin laajemmin mukavuudenhalusta, mikä ei ole ihan sam kuin etätyö.
Kerropa sitten huolellisesti, miksi Suomen talous ei ole kasvanut viimeiseen 17 vuoteen?
Suomen talous ei ole kasvanut mm. siitä syystä, että täällä tuetaan taloudellisesti kuolevia savupiipputeollisuudenaloja. Täällä sysätään hirveästi rahaa maakuntiin, vaikka pitäisi panostaa kaupungistumiseen. Täällä ratkaisuksi nähdään turve, ei modernit teollisuudenalat.
Suomi ja suomalaiset elävät menneessä ajassa.
Taantumukselliset puolueet saavat liikaa ääniä vaaleissa ja neliraajaesto uudistuksille torpataan. Kepu, PS ja KD pahimpia jarruttajia ja todella tulevat kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, minusta on turhaa odottaa, että esimerkiksi minä päällikköasemassa It-alalla oleva ihminen tekisin vielä enemmän töitä. En mä saa siitä lisää liksaa, vaikka huhkisin viikonloputkin tähän päälle. Sitäpaitsi Kiinassa ihmiset nukkuvat metroissa/junissa/kaikenmaailman kapselihotelleissa, eikä ne siitä huolimatta rikastu sillä työnteolla. Repitkööt jutun johtaja omasta selkänahastaan mitä haluaa, minä en elämääni uhraa toisten rikastumisen vuoksi
Ja se on juuri sitä mukavuudenhalua josta tuossa jutussa puhutaan. Se on ihan ok jos valitsemme ennemmin niin, mutta pitää myös ymmärtää että sillä sitten voi olla vaikutuksensa esimerkiksi talouskasvuun.
Jaahas, nyt kun Putinia ja Trumpia ei voi enää julkisesti fanittaa, niin kova oikeistomme ryhtyy näemmä etsimään esikuvia totalitaristisesta Kiinasta. Miksi eivät muuta itse sinne onnelaansa, jos täällä kerran on kaikki pielessä?
Vierailija kirjoitti:
Niin, minusta on turhaa odottaa, että esimerkiksi minä päällikköasemassa It-alalla oleva ihminen tekisin vielä enemmän töitä. En mä saa siitä lisää liksaa, vaikka huhkisin viikonloputkin tähän päälle. Sitäpaitsi Kiinassa ihmiset nukkuvat metroissa/junissa/kaikenmaailman kapselihotelleissa, eikä ne siitä huolimatta rikastu sillä työnteolla. Repitkööt jutun johtaja omasta selkänahastaan mitä haluaa, minä en elämääni uhraa toisten rikastumisen vuoksi
Jutun perusteella Kyöstilä on ollut aina töissä eli on luultavasti saanut jälkipolvestaan aikaan kunnon kusipäitä. Olin aikoinaan töissä yrityksessä, jossa omistaja-toimitusjohtaja oli aina töissä. Sitten eläköityi ja poikansa nimettiin toimitusjohtajaksi. Tästä ei mennyt kuin 1,5 vuotta, niin kaikki kokeneet työntekijät olivat vaihtaneet työpaikkaa, koska uusi tj oli täysi kusipää, joka ei ollut ikinä oppinut ihmissuhdetaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, nyt kun Putinia ja Trumpia ei voi enää julkisesti fanittaa, niin kova oikeistomme ryhtyy näemmä etsimään esikuvia totalitaristisesta Kiinasta. Miksi eivät muuta itse sinne onnelaansa, jos täällä kerran on kaikki pielessä?
Eikö voi keskustella kulttuurien eroista ja siitä onko muualla jotain mistä voisimme ottaa oppia, ihan ilman että heti muka fanittaa kaikkea siellä tapahtuvaa ja pitää muuttaa sinne?
Onkohan Eläintieteellisen museon dinosaurussalissa tilaa yhdelle?
Meinaako Heikki, että Suomessakin vähimmistöt, kuten saamelaiset tai ahvenanmaalaiset sulkea pakkotyöhön tehtaisiin kuten kiina tekee omilleen? Vai meinaako heikki, että on syytä luopua tekijänoikeuksista, työntekijän oikeuksista, puhtaasta ympäristöstä ja demokratiasta?
Ei sillä, kyl varmaan syntyisi kasvua, mutta millä hinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi keskustella kulttuurien eroista ja siitä onko muualla jotain mistä voisimme ottaa oppia, ihan ilman että heti muka fanittaa kaikkea siellä tapahtuvaa ja pitää muuttaa sinne?
Ei. Ei Kiinaa ja Suomea voi verrata eikä sieltä voi ottaa mallia. Erot ovat niin valtavat joka suhteessa lähtien poliittisesta systeemistä ja väestön määrästä. Suomen viiteryhmä on EU eikä diktastorisesti johdetut maat kuten Kiina ja nykyisin USA.
Kiinassa jo valmiiksi huonopalkkaiset työntekijät osoittavat mieltään istumalla kylttien kanssa, kun niitäkään palkkoja ei makseta ja tulee nälkä. Oikkarit haluaa samaa tänne?
Onko tää huawein keskijohdon ukko? Helppoa vaatia pulla kahvien seasta jotain palomiestä tai metsuria tekemään 16 tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole oleellista, vaan se ettei mutuilu ole sen arvokkaampaa, jos sen tekee eläköitynyt teollisuusneuvos. Se on pelkkää sivusta huutelua. Tutkittu tieto asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa jo valmiiksi huonopalkkaiset työntekijät osoittavat mieltään istumalla kylttien kanssa, kun niitäkään palkkoja ei makseta ja tulee nälkä. Oikkarit haluaa samaa tänne?
Ja todellinen ongelmasi on tuo, että koko maailmankuvasi näyttää olevan se, että koko maailmasi on jakautunut vasemmisto vs oikeisto ja toistelet jotain umpityperiä olkiukkoja vahvistaaksesi omaa maailmankuvaasi ja omaa kuulumistasi siihen näennäisesti parempaan puoliskoon.
No, hän on omansa aikansa vanki ja papparainen ei oikein ymmärrä, miten työelämä on muuttunut. Toki siinä hän on oikeassa, että Suomessa työelämässä ollaan liian mukavuudenhaluisia. Ainakin itse olen huomannut sen, kun on palannut ulkomailta töihin Suomeen. Mutta pitää myös muistaa, että pitäisikö se talouskasvu tehdä sitten työntekijöiden hyvinvoinnin kustannuksella? Nykyään työtahti ja vaatimukset ovat todella kovia, ja nää yrityspomot odottaa, että työntekijä raataa raajarikkona seuraavat 40 vuotta. Ihan sama, mitä työntekijöille tapahtuu, kunhan yrityksen voitto kasvaa.
Äkkiä se tuottavuus vähenee, kun pakotetaan toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
Siinä jälleen esimerkki itsekäästä paskiaisesta, joka on rikastunut muiden työllä.
Ole sinäkin itsekäs paskiainen ja tarjoa meille muille töitä.
"Taantumukselliset puolueet saavat liikaa ääniä vaaleissa ja neliraajaesto uudistuksille torpataan. Kepu, PS ja KD pahimpia jarruttajia ja todella tulevat kalliiksi. "
Jännä miten väärin sitä ihminen voi kirjoittaa SDP, vasemmistoliitto, vihreät ja isolta osin RKP.
Enkä nyt kepua mitenkään edistykselliseksi sanoisi, ja KD:ssä ja persuissakin on omat ideologiset jääräpäänsä ja ongelmansa, mutta ei nuo silti ole edes samalla liigatasolla kuin nää vasemmistoparemmistomme talouden sotkemispelissä. Ja lisätään vielä että kokoomuskin todisti tällä vaalikaudella olevansa talouden osalta pelkkä broileripuolue josta ei ole taloudelle mitään iloa mutta saapahan leikkausfanaatikot ja köyhänkyykytysfanaatikot kuten sanni g-l toteuttaa täysillä fantasioitaan taas neljä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Hesarin kiina-kiima jatkuu.
Ai kun haastattelevat 80 vuotta täyttävää?
Hesarin kiina-kiima jatkuu.