Ketoruokavalio. Mitä terveyshaittoja?
Oletko ollut pitempään ketoruokavaliolla ja saanut jotain oireita joiden vuoksi jouduit lisäämään hiilihydraatteja enemmän ruokavalioon? Mitä ne oireet olivat? Tiedän että iso osa voi erittäin hyvin ja painokin putoaa helposti. Näitä tietoja en tarvitse vaan niitä joissa oikeasti on ollut pakko lisätä hiilihydraatteja koska muuten voisi huonosti.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Haju. Osa alkaa haisemaan.
Haiseva hengitys on vain välivaihe. Kun kehon kuona-aineet ovat riittävässä määrin poistuneet, hengityskään ei enää haise. Itse olen ollut vhh:lla 6 vuotta eikä ole tullut haiseva hengitys takaisin alun jälkeen.
(Toistaiseksi ei lisälyöntejä eikä muutakaan kielteistä raportoitavaa, mutta kiitos näistä maininneille. Tietää sitten epäillä ruokavaliota syyksi jos niitä tulee.)
Varmaan riippuu myös liikunnasta. Itse olin 10 ketovuoden aikana pitkänmatkan juoksija. Tarvitsen selkeästi hiilaria, kum sitähän kuluu treeneissä jo ainakin 100g. Per kerta.
Kilpirauhasen vajaatoiminta ja kolesteroliarvot nousi. Alkoi myös tympäisemään se rasvojen mättäminen.
Minä yritin ketolla käynnistää aineenvaihduntaa kun on niin jumissa ettei mikään tepsi mutta rytmihäiriöt ja tulehdukset pisti lisäämään hiilihydraatteja. Ei ehtinyt painokaan tippumaan kuin kilon kaksi.
Onko kenelläkään tullut lihaskipuja ja jänteisiin tulehduksia ilman urheilu ja salitreeniä?
AI-yhteenveto
Ketogeenisen ruokavalion haittoja
ovat alkuvaiheen "ketoflunssa" (päänsärky, väsymys, ärtyneisyys), kuitupula (ummetus, suolisto-ongelmat), ravintoainepuutokset, runsas tyydyttyneen rasvan saanti (kolesteroli, sydänterveys), sekä hankala noudatettavuus ja mahdollinen maksakuormitus, minkä vuoksi se vaatii usein lääkärin tai ravitsemusterapeutin seurantaa
Olen tämä 10v ketolla ollut. Söin tosi paljon kovaa rasvaa, mm. juustoja ym. Nyt syön chia/pellavaa, hedelmiä, kanammunia, kalaa, juureksia ym. ja voin loistavasti.
Hyvä ruokavalio sulla nyt.
Ketolla oli ummetusta. Nyt ei enää ole vaan suoli toimii säännöllisesti. Ihana olo.
Mä olin ketolla 10v kun halusin vakaasti uskoa että se on paras ruokavalio. Ei mulle sitten ollutkaan. Pakko myöntää
Mullakin tuli sydänoireita ja sydämen merkkiaineet oli koholla. Lisäsin paljon juureksia ja kasviksia ruokavalioon ja 6kk seurannassa arvot olivat laskeneet normaaliin. Oli lekurikin huolissaan aluksi.
Mulla taas alkoi henki haisemaan keton jälkeen kun lisäsin hiilaria.