Olen 55v, eläkeyhtiö antoi OVE-summaksi 1500 eur/kk
Eli 62v eläkkeelle 1500 eur/kk ja 65v sitten kokoeläke eli 3300 eur/kk. Taidan ottaa, OVE pienensi eläkettä n.300 eur/kk
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Onko ap eläkkeesi todella 3000e?
Jos, niin palkkasihan on hyvin korkea...
Taitaa olla satusetä.
Vierailija kirjoitti:
OVE kannattaa aina, sillä maksimoit kokonaiseläkepotin.
Ei todellakaan!!!
Vierailija kirjoitti:
VÄÄRIN.
Ei kannata jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VÄÄRIN.
Ei kannata jokaiselle.
Miksi alapeukutit? Selitäpä, mikä kommentissa olisi väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen, aikoinaan alalle pakollinen, lisäeläke, nykyisin se on vapaaehtoinen. Sitä saa nostaa 10 vuoden ajan täytettyään 63v.
Oon säästänyt sitä jo vuodesta 2004 asti ja siellä on vasta 18 000 euroa. Silti seillä sivuilla oli laskuri, jonka mukaan saisin 63-73-vuotiaana sieltä ulos 207€/kk, vaikken enää säästäisi sinne senttiäkään. (Siinä oli oletus, että varat kasvavat siihen asti 2,5% vuodessa ja myös tuon rahojen ulosottoajan.)
Se vaan, että siirsin varat 05/2025 kasvamaan indeksiin, joka sijoittaa kultaan. Harmittaa vähän, että tuli tehtyä kyseinen siirto vasta silloin, koska koko viime vuoden osalta se salkku oli noussut 48%. Oma osuuteni ehti nousta "vain" 36%, koska menin mukaan kesken vuoden.
Ne sijoitukset, jossa pottini oli aiemmin, olivat nousseet 7% :D
Ja siis olen tuossa mukana vain sen takia, että työnantaja laittaa sinne 1,2% per kk palkasta, kun itsekin laittaa. Mietin, että jos tää nyt kasvaa "vähän" enemmän kuin 2,5% vuosittain ja mä vielä jatkan sinne säästämistäkin, niin saan ulos ihan kivan lisäsumman kuukaudessa aikanaan.
Sitä en vielä ole selvittänyt, saako varat halutessaan nostaa sieltä nopemminkin. Olen vasta 53v. ja aion jatkaa työelämässä vielä joitain vuosia tai kauemminkin, jos vain jaksan. Teen osa-aikaa, niin jaksan paremmin.
Nuo lisäeläkkeen varat voi nostaa nopeamminkin.
Työnantajan maksama lisäeläke pienetään ansiosidonnaista koko summalla.
Onko ap eläkkeesi todella 3000e?
Jos, niin palkkasihan on hyvin korkea...