Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 55v, eläkeyhtiö antoi OVE-summaksi 1500 eur/kk

Vierailija
18.01.2026 |

Eli 62v eläkkeelle 1500 eur/kk ja 65v sitten kokoeläke eli 3300 eur/kk. Taidan ottaa, OVE pienensi eläkettä n.300 eur/kk

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

OVE kannattaa aina, sillä maksimoit kokonaiseläkepotin.

Vierailija
2/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on OVE?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa tulee ove:sta ja ikkunoista vai?

Vierailija
4/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on OVE?

KVG mutta sanon kuitenkin eli Osittainen Vanhuus Eläke

Vierailija
5/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuollaisen eläkkeen jo saanut. Sen kokoista ei kaikki saa. Vuositulot oltava reilut 65 000 vuodessa. Ja minullahan oli. Aukotonta työuraa se 40 vuotta

Vierailija
6/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuollaisen eläkkeen jo saanut. Sen kokoista ei kaikki saa. Vuositulot oltava reilut 65 000 vuodessa. Ja minullahan oli. Aukotonta työuraa se 40 vuotta

Oletko ollut tyytyväinen?

Vierailija
7/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens kesänä alan saada, summa ei ole kovin iso mutta parempi kuitenkin kuin nykyiset nollatulot. Pitkään ollut tässä "vapaaherrattarena". 

Vierailija
8/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puoliso on yrittäjä ja hänen ove summa oli alle tonnin mutta otti sen silti pari vuotta sitten. No sen jälkeen tuohon hänen eläkkeeseen on tullut noin 10% korotukset jotka olisivat varmaan jääneet saamatta jos ei olisi ottanut ovea. Eli kannatti. Ja muutenkin kannattaa nuo mahdollisuudet hyödyntää, ne kenelle mahdollista, kun kohta tuokin varmaan poistetaan.

Vierailija
9/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä OVE 1670,- 62 v, alennettu eläke 4000,- 65 vuotiaana siis jos jatkan työntekoa OVEn saamisen jälkeen. Jos jään pois töistä 62 v niin lopullinen eläke noin 3700,- Olen nyt 59.

Vierailija
10/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen, aikoinaan alalle pakollinen, lisäeläke, nykyisin se on vapaaehtoinen. Sitä saa nostaa 10 vuoden ajan täytettyään 63v. 

Oon säästänyt sitä jo vuodesta 2004 asti ja siellä on vasta 18 000 euroa. Silti seillä sivuilla oli laskuri, jonka mukaan saisin 63-73-vuotiaana sieltä ulos 207€/kk, vaikken enää säästäisi sinne senttiäkään. (Siinä oli oletus, että varat kasvavat siihen asti 2,5% vuodessa ja myös tuon rahojen ulosottoajan.)

Se vaan, että siirsin varat 05/2025 kasvamaan indeksiin, joka sijoittaa kultaan. Harmittaa vähän, että tuli tehtyä kyseinen siirto vasta silloin, koska koko viime vuoden osalta se salkku oli noussut 48%. Oma osuuteni ehti nousta "vain" 36%, koska menin mukaan kesken vuoden.

Ne sijoitukset, jossa pottini oli aiemmin, olivat nousseet 7% :D

Ja siis olen tuossa mukana vain sen takia, että työnantaja laittaa sinne 1,2% per kk palkasta, kun itsekin laittaa.  Mietin, että jos tää nyt kasvaa "vähän" enemmän kuin 2,5% vuosittain ja mä vielä jatkan sinne säästämistäkin, niin saan ulos ihan kivan lisäsumman kuukaudessa aikanaan. 

Sitä en vielä ole selvittänyt, saako varat halutessaan nostaa sieltä nopemminkin. Olen vasta 53v. ja aion jatkaa työelämässä vielä joitain vuosia tai kauemminkin, jos vain jaksan. Teen osa-aikaa, niin jaksan paremmin.

Vierailija
11/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille se ei kannata, jotka joutuvat yleistuella sinnittelemään ennen eläkettä. Koskee ainakin sataatuhatta työtöntä.

Vierailija
12/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niille se ei kannata, jotka joutuvat yleistuella sinnittelemään ennen eläkettä. Koskee ainakin sataatuhatta työtöntä.

Mulle käy just näin. Otin OVE:n koska hehkutettiin, ettei se vaikuta työmarkkinatukeen. Olen 62 ja pitkäaikaistyötön. Ikänikään vuoksi minua ei enää palkkaa kukaan.

OVE:n avulla olen saanut lisäsenttisiä. Ja nyt sitten lyödään OVE:lla päähän, että se pienentää yleistukea. 

Raukkamaista..........

Vierailija
13/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59v.

Eli Ove:n vielä 3v, jos sitä silloin edes on enää.

Jos jatkaa työelämässä oven aikana, niin kannattako sitä edes ottaa, koska tulot nousee, niin verotkin nousee.

Vierailija
14/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä OVEen ainakin 8v.

Vierailija
15/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo OVE  varmaan poistuu tämän vuoden aikana.

Vierailija
16/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle käy just näin. Otin OVE:n koska hehkutettiin, ettei se vaikuta työmarkkinatukeen. Olen 62 ja pitkäaikaistyötön. Ikänikään vuoksi minua ei enää palkkaa kukaan.

OVE:n avulla olen saanut lisäsenttisiä. Ja nyt sitten lyödään OVE:lla päähän, että se pienentää yleistukea. 

Raukkamaista..........

Minä olin eläkeputkessa ja OVE:lla samanaikaisesti. Putki ei vähentänyt OVE:a.

Vierailija
17/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin heti eläkkeelle mutta suomen valtio on päättänyt toisin. Tv. Rouva 54v. 

Vierailija
18/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin heti eläkkeelle mutta suomen valtio on päättänyt toisin. Tv. Rouva 54v. 

No eihän tuossa iässä kukaan oikealle eläkkeelle vielä pääse.

Vierailija
19/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet 55 v. Kun olet ove-iässä eli 62-vuotias, mitään ovea ei ole enää olemassa tai jos on, niin ove-ikä on vähintään 65 vuotta. Eikös sinun ikäisillä aikaisin eläkeikä ole joskus 65 ikävuoden jälkeen. Minä olen nyt 60 ja olen niiden viimeisten joukossa, joiden aikaisin eläkeikä on 65 vuotta.

Vierailija
20/36 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa ove?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi