Olen 55v, eläkeyhtiö antoi OVE-summaksi 1500 eur/kk
Eli 62v eläkkeelle 1500 eur/kk ja 65v sitten kokoeläke eli 3300 eur/kk. Taidan ottaa, OVE pienensi eläkettä n.300 eur/kk
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärtänyt tuota laskuria, kun laitoin palkan 8000e ja tähän mennessä kertyneen eläkkeen 3800e laskuri antoi 50% OVEksi 1650e?? Senhän pitäisi olla 1900e
Tätä minäkin ihmettelin aikaisemmin, mutta kun selvittelin asiaa, selvisi, että OVEen tehdään vastaava varhennusvähennys kuin lopulliseen eläkkeeseen. Jos lopullista eläkettäsi pienennetään 250 €/kk siksi, että nostat OVEa, niin myös OVEen tehdään 250 euron vähennys. Eli OVE onkin 50 % kertyneestä eläkkeestä - 250 €. Kevan sivuilta löytyi esimerkkilaskelma.
Tulee päänsärky pelkästään näiden lukemisesta saati että osaisin tehdä omat laskelmani.
Ehkä tosuaan pitää päästä jo vapaalle...
Ei näitä laskelmia tarvitse tehdä itse. Eläkeyhtiöiden sivuilla on laskurit, joiden avulla voi laskea, paljonko saisi itse OVEa ja mitä sen nostaminen vaikuittaisi lopulliseen eläkkeeseen.
Eläkeyhtiöiden laskurilla on helppo vertailla mm. miten vaikuttaa, jos ottaakin oven kuukautta myöhemmin, tai jos jatkaa töissä kuukauden pidempään ennen lopulliselle vanhuuseläkkeelle jäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärtänyt tuota laskuria, kun laitoin palkan 8000e ja tähän mennessä kertyneen eläkkeen 3800e laskuri antoi 50% OVEksi 1650e?? Senhän pitäisi olla 1900e
Tätä minäkin ihmettelin aikaisemmin, mutta kun selvittelin asiaa, selvisi, että OVEen tehdään vastaava varhennusvähennys kuin lopulliseen eläkkeeseen. Jos lopullista eläkettäsi pienennetään 250 €/kk siksi, että nostat OVEa, niin myös OVEen tehdään 250 euron vähennys. Eli OVE onkin 50 % kertyneestä eläkkeestä - 250 €. Kevan sivuilta löytyi esimerkkilaskelma.
Vähennys tehdään nimenomaan siihen oveen, eli siihen osaan eläkettä, jonka nostat ennakkoon. Ei siihen osaan, jota et nosta.
En tajua tuostakaan mitään.
No sitten ei enää voi mitään. Käytä eläkeyhtiöiden laiskureita tai ole käyttämättä.
Paitsi jos jää vajaa 2 vuotta ennen eläkeikää ansiosidonnaiselle eikä koskaan tule tarvitsemaan yleistukea.
Toki silloinkin kannattaa tehdä laskelmat tulevasta eläkkeestä, jota oven otto pienentää.
Vierailija kirjoitti:
Laskelmat tehdään olettaen että jatkat töitä sinne noin 66v asti. Eli ove vähentää vanhuuseläkettä 300 mutta töistä poisjäänti ennen vanhuuseläkeikää pienentää vanhuuseläkettä myös kun kertymät loppuu ennen aikojaan.
Pienipalkkaisella mitättömän vähän ja itselläni niin, että verotus nousee juuri niin, että viimeisinä työvuosina kertyvä lisä eläkkeeseen meneekin veroihin. Pirullisen tarkka on oltava, jos haluaa netota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo OVE varmaan poistuu tämän vuoden aikana.
Miksi se poistuisi?
Sehän on "omaa" ennakkoon saatua eläkettä.
No nytkö se on omaa ja peräti itsensä tienaamaa eläkettä?
Tietenkin on. Laskennallisesti arvioidaan eläke koko eläkkeellä olon ajaksi, ja sitä voit alkaa nostaa joko aikaisemmin (eli nostat pidempään ja vähemmän kuukaudessa) tai myöhemmin (lyhyemmän aikaa, mutta korkeampana).
Miten ihmiset ei tiedä mitään eläkkeistä, mutta kommentoivat kuitenkin innolla!?
Paljon mennään luuloilla ja olettamuksilla ja vanhoilla opeilla, ja sehän on aivan ok keskustelupalstalla. Tämä ei ole luotettava tietotoimisto.
Vierailija kirjoitti:
Minun puoliso on yrittäjä ja hänen ove summa oli alle tonnin mutta otti sen silti pari vuotta sitten. No sen jälkeen tuohon hänen eläkkeeseen on tullut noin 10% korotukset jotka olisivat varmaan jääneet saamatta jos ei olisi ottanut ovea. Eli kannatti. Ja muutenkin kannattaa nuo mahdollisuudet hyödyntää, ne kenelle mahdollista, kun kohta tuokin varmaan poistetaan.
No, se pienentää lopullista eläkettä vähintään 20%, riippuen, mikä on elinaikakerroin.
Eläkkeestä niistetään 0,4% kuukaudessa jos jää eläkkeelle ennen tavoiteikää. Mikä on siis eri, kuin alin ikäraja, jolloin voi jäädä "täydelle" eläkkeelle.
Aiemmin, kun OVE:n ikäraja oli 61, kokonaiseläke väheni/vähenee 25%, jos otti 50% OVE:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota, ei kannata.
Pieni palkka, pieni eläke. En halua alentaa eläkettä yhtään.
Lisäksi vero% on hankala laskea ja tietää varma netto ovella ja ovetta.
Niin eri tavoin ihmiset ajattelee - mä taas ajattelin että ilman muuta ove heti kun vaan saa, eihän sitä tiedä onko kuusvitosena enää hengissä ;-) Pieni eläke tuo mullakin on kun olen mieluummin rötväillyt kuin antanut kaikki vuoteni työnteolle.
Ei voikaan, mutta jos elääkin 100-vuotiaaksi, kiten meidän sivussa jotkut, niin sitten on taiteilua pienen eläkkkeen kanssa ja ne muutamatkin eurot ovat tärkeitä.
Mutta hyvä, että voi valita.
Tätä ja mietin. On ihmiselo monimutkaista kun ei tiedä, koska kualee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö ap että oven rinnalla on tarkoitus jatkaa töitä. Et siis ole eläkeläinen 62v vaan olet työtön tai työmarkkinoiden ulkopuolinen joka saa ovea ellet jatka töissä oven rinnalla. Et voi jäädä eläkkeelle ennen oikeaa eläkeikää mutta voit ottaa oven maksuun.
"Tarkoitus jatkaa töitä?" Ei mulla ainakaan ole.
Tässä vielä lainaus. Ovella oleva ei ole eläkeläinen. Jos lopetet työt oven kanssa olet työtön.
Osittaisella vanhuuseläkkeellä (OVE) tarkoitetaan järjestelmää, jossa voit nostaa 25 % tai 50 % jo kertyneestä työeläkkeestäsi etukäteen ja jatkaa samalla työskentelyä. Se on tarkoitettu joustavaksi vaihtoehdoksi työuran keventämiseen, ja sitä voi hakea aikaisintaan 61-vuotiaana
Työtön kai on kuitenkin "työtön työnhakija", en mä ainakaan ole itseäni mieltänyt enkä kutsunut työttömäksi kun olen ollut kotona ihan muuten vaan.
Täh?
Niin?
Tarkoitan että jos oven alkaessa lopettaa työt eikä ilmoittaudu työnhakijaksi työkkäriin niin ei ole mun käsittääkseni "työtön" vaan vaikka sitten kotirouva, vapaaherra tai osaeläkeläinen. Ja itse olen ollut ns. "vapaaherrattarena", en mä ole työtön ennen enkä jälkeen oven alkamisen.
Tuolla perusteella kukaan yleistukea saava ei ole työtön. Sillä 600 ei nimittäin kukaan pärjää. Osa-aika työtön ja lopun aikaa vapaaherra joka elää säästöillä ;).
No, mä en ole perhtynyt tuohon uuteen yleistukeen kun en sellaista ole ollut missään vaiheessa hakemassa. Ihan kokoaikaisena vapaaherrana olen ollut ilman palkkaa tai etuuksia.
Tajusin kyllä. Olet tukiperheestä ja yhteiskunnan tuet hävettää aikuisena. Et ole työtöntä parempi Olet vain rikkaampi. Muista se.
Taidat olla työtön, jota hävettää työttömänä olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puoliso on yrittäjä ja hänen ove summa oli alle tonnin mutta otti sen silti pari vuotta sitten. No sen jälkeen tuohon hänen eläkkeeseen on tullut noin 10% korotukset jotka olisivat varmaan jääneet saamatta jos ei olisi ottanut ovea. Eli kannatti. Ja muutenkin kannattaa nuo mahdollisuudet hyödyntää, ne kenelle mahdollista, kun kohta tuokin varmaan poistetaan.
No, se pienentää lopullista eläkettä vähintään 20%, riippuen, mikä on elinaikakerroin.
Eläkkeestä niistetään 0,4% kuukaudessa jos jää eläkkeelle ennen tavoiteikää. Mikä on siis eri, kuin alin ikäraja, jolloin voi jäädä "täydelle" eläkkeelle.
Aiemmin, kun OVE:n ikäraja oli 61, kokonaiseläke väheni/vähenee 25%, jos otti 50% OVE:n.
Tietysti jos jatkaa työelämässä ja kerryttää eläkettä samalla kuin nostaa OVE:a, se on todella kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen, aikoinaan alalle pakollinen, lisäeläke, nykyisin se on vapaaehtoinen. Sitä saa nostaa 10 vuoden ajan täytettyään 63v.
Oon säästänyt sitä jo vuodesta 2004 asti ja siellä on vasta 18 000 euroa. Silti seillä sivuilla oli laskuri, jonka mukaan saisin 63-73-vuotiaana sieltä ulos 207€/kk, vaikken enää säästäisi sinne senttiäkään. (Siinä oli oletus, että varat kasvavat siihen asti 2,5% vuodessa ja myös tuon rahojen ulosottoajan.)
Se vaan, että siirsin varat 05/2025 kasvamaan indeksiin, joka sijoittaa kultaan. Harmittaa vähän, että tuli tehtyä kyseinen siirto vasta silloin, koska koko viime vuoden osalta se salkku oli noussut 48%. Oma osuuteni ehti nousta "vain" 36%, koska menin mukaan kesken vuoden.
Ne sijoitukset, jossa pottini oli aiemmin, olivat nousseet 7% :D
Ja siis olen tuossa mukana vain sen takia, että työnantaja laittaa sinne 1,2% per kk palkasta, kun itsekin laittaa. Mietin, että jos tää nyt kasvaa "vähän" enemmän kuin 2,5% vuosittain ja mä vielä jatkan sinne säästämistäkin, niin saan ulos ihan kivan lisäsumman kuukaudessa aikanaan.
Sitä en vielä ole selvittänyt, saako varat halutessaan nostaa sieltä nopemminkin. Olen vasta 53v. ja aion jatkaa työelämässä vielä joitain vuosia tai kauemminkin, jos vain jaksan. Teen osa-aikaa, niin jaksan paremmin.
Nuo lisäeläkkeen varat voi nostaa nopeamminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähennys tehdään nimenomaan siihen oveen, eli siihen osaan eläkettä, jonka nostat ennakkoon. Ei siihen osaan, jota et nosta.
En tajua tuostakaan mitään.
No sitten ei enää voi mitään. Käytä eläkeyhtiöiden laiskureita tai ole käyttämättä.
Ystävällistä, että täällä jotkut ovat yrittäneet auttaa, mutta koettakaa ymmärtää, että nämä asiat voivat olla raskaita monista syistä ihmisille, joilla on el'ämässään kaikenlaista muutakin mietittävää.
Joskus laskuri nettisivustollakin on uuvuttavaa.
t. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskelmat tehdään olettaen että jatkat töitä sinne noin 66v asti. Eli ove vähentää vanhuuseläkettä 300 mutta töistä poisjäänti ennen vanhuuseläkeikää pienentää vanhuuseläkettä myös kun kertymät loppuu ennen aikojaan.
Pienipalkkaisella mitättömän vähän ja itselläni niin, että verotus nousee juuri niin, että viimeisinä työvuosina kertyvä lisä eläkkeeseen meneekin veroihin. Pirullisen tarkka on oltava, jos haluaa netota.
Mitä pienempi eläke, sitä merkityksellisempiä on pienetkin erot euromäärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jos jatkaa työelämässä ja kerryttää eläkettä samalla kuin nostaa OVE:a, se on todella kannattavaa.
Sekin riippuu palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pidä paikkaansa. Tuota 0,4 % / kk vähennystä ei lasketa koko eläkkeestä, vaan vain joko puolikkaasta tai neljäsosasta eläkkeestä sen mukaan, nostaako 50 % vai 25 % OVEa. Jos nostaa täydet kolme vuotta 50 % OVEa, niin lopullinen bruttoeläke pienenee 7,2 %.
Sen lisäksi jos ei tee OVEn aikana töitä, niin niiltä vuosilta ei tule eläkekertymää, mutta OVEn nostamista ei ole sidottu työnteon lopettamiseen tai vähentämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pienempi eläke, sitä merkityksellisempiä on pienetkin erot euromäärissä.
Juuri niin.
Työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa ei enää ole, niiden tilalle tuli yleistuki toukokuussa.
"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."
Vierailija kirjoitti:
Löytyy myös työeläke hakusanalla laskuri jolla voi tehdä ainakin kaksi skenaariota siitä, että lopettaa työt ennen alinta eläkeikää. Eli niin, että lopettaa työt nyt ja eläke ei enää kartu ja aloittaa OVE:n heti kun mahdollista. Tai aloittaa OVE:n heti kun mahdollista ja lopettaa silloin työt ja eläke ei enää kartu lisää.
Itse seuraan noitakin kahta skenaariota vuosittain. Vuosia on vielä OVE:kin alkamiseen.
Oven nostoa voi halutessaan kompensoida sillä, että tekee muutaman vuoden töitä jo eläkkeellä ollessaan. Jos jaksaa.829
1965 syntyneiden eläkeikää ei ole vahvistettu. Eli tuleeko se olemaan korkeampi kuin 1964 ikäluokalla jolla se on 65
Eläkkeen verotus on kovempi kuin samansuuruisen palkan, kyllä, mutta jos palkka on suurempi kuin eläke (kuten yleensä on, vaikka vähentäisi työntekoa puoleen), niin progressio nostaa palkan verotusta.
Muistakaa, että jos saa palkkaa ja eläkettä, saa myös kummastakin normaalit vähennykset.