Olen 55v, eläkeyhtiö antoi OVE-summaksi 1500 eur/kk
Eli 62v eläkkeelle 1500 eur/kk ja 65v sitten kokoeläke eli 3300 eur/kk. Taidan ottaa, OVE pienensi eläkettä n.300 eur/kk
Kommentit (186)
Ei kyllä ainakaan itsellä kannata. Se vaikuttaa myös palkan verotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OVE kannattaa aina, sillä maksimoit kokonaiseläkepotin.
Eikö tuo riipu ihan siitä kuinka pitkään elät?
Aivan.
OVE kannattaa taloudellisesti, jos et elä kovin vanhaksi.
OVE ei kannata taloudellisesti, jos elät pitkään, koska täysimääräinen eläke kumoaa etukäteen otetut summat.
Kannattavuusraja on noin 12 - 15 vuotta eli käytännössä ihan karkeasti haarukoiden:
OVE kannattaa, jos elinikä jää alle ~80 vuoden
OVE ei kannata, jos elät yli ~80 vuoden
Mihin sitä rahaa tarvii kasikymppisenä jos edes sattuu elämäänkään niin vanhaksi. Kaikki pitää ottaa heti mitä vaan on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille se ei kannata, jotka joutuvat yleistuella sinnittelemään ennen eläkettä. Koskee ainakin sataatuhatta työtöntä.
Ja se tilanne voi tulla vasta OVE:n oton jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata aina.
Jos olet työtön, Ove vaikuttaa yleistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Ens kesänä alan saada, summa ei ole kovin iso mutta parempi kuitenkin kuin nykyiset nollatulot. Pitkään ollut tässä "vapaaherrattarena".
Kappas, taisi olla oma kommenttini alkuvuodelta. Nyt on haettu tuo ja päätös tuli saman tien, tosi kiva taas "tienatakin" jotain! 1.7. alkaen.
Ove vähentää yleistuen määrää työttömänä.
En jaksa lukea, mutta Ove pienentää varsinaista eläkettä 0,4%/ kuukausi.
Kyllä kannattaa!
Itse otin heti 61 vuotiaana ja käyn töissä silloin tällöin, kun huvittaa ja useinkaan ei huvita.
-sh
Vierailija kirjoitti:
Olen 63 vuotta ikäinen pitkäaikaistyötön. Ihan mielelläni olen. Hoitelen sairasta eläkeläismiestäni ja vanhoja vanhempiani. TE on vain kimpussa ja yrittää hiillostaa pupukursseille ja pajoille ns. töihin, siis röihin.
Kun ilmoitin olevani OVE:lla, niin laskivat työnhakuvelvollisuuden neljästä kuukaudessa yhteen hakuun.
Silläkään ei olisi väliä, voin pistää vaikka 40 hakua kuukaudessa, ei ole ongelma.
Jotkut virkailijat ovat katsoneet, että OVE:lla oleskelijaa ei enää ns. häiritä, toisia se suoranaisesti innostaa pistämään kaikenlaisiin työllistymisiin.
Hyvä tietää, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 63 vuotta ikäinen pitkäaikaistyötön. Ihan mielelläni olen. Hoitelen sairasta eläkeläismiestäni ja vanhoja vanhempiani. TE on vain kimpussa ja yrittää hiillostaa pupukursseille ja pajoille ns. töihin, siis röihin.
Kun ilmoitin olevani OVE:lla, niin laskivat työnhakuvelvollisuuden neljästä kuukaudessa yhteen hakuun.
Silläkään ei olisi väliä, voin pistää vaikka 40 hakua kuukaudessa, ei ole ongelma.
Jotkut virkailijat ovat katsoneet, että OVE:lla oleskelijaa ei enää ns. häiritä, toisia se suoranaisesti innostaa pistämään kaikenlaisiin työllistymisiin.
Minulla on tuttu, joka vielä 64-vuotiaana joutuu hakemaan sitä neljää paikkaa kuukaudessa, täysin naurettavaa touhua kyllä.
Olen pahoillani puolestasi kun TE vielä kimpussa, toivon sinulle jaksamista, työstä käy todellakin sairaan puolison ja omien vanhempien hoitaminenkin.
Olethan huomannut hakea omaishoidon tukea?
Miksi? Silloin hän menettäisi työttömyystuen, kun hänet luokiteltaisiin omaishoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä OVE 1670,- 62 v, alennettu eläke 4000,- 65 vuotiaana siis jos jatkan työntekoa OVEn saamisen jälkeen. Jos jään pois töistä 62 v niin lopullinen eläke noin 3700,- Olen nyt 59.
Ketjussa tähän asti puhuttu niin ruhtinaallisista eläkkeistä (olen itse eläkkeellä) että enemmän harmituksen välttämiseksi lopetan tämän ketjun lukemisen tähän.
Voin lohduttaa, saisin Ovea 700 e/kk.
En ota, ei kannata.
Pieni palkka, pieni eläke. En halua alentaa eläkettä yhtään.
Lisäksi vero% on hankala laskea ja tietää varma netto ovella ja ovetta.
Vierailija kirjoitti:
En ota, ei kannata.
Niin eri tavoin ihmiset ajattelee - mä taas ajattelin että ilman muuta ove heti kun vaan saa, eihän sitä tiedä onko kuusvitosena enää hengissä ;-) Pieni eläke tuo mullakin on kun olen mieluummin rötväillyt kuin antanut kaikki vuoteni työnteolle.
Vierailija kirjoitti:
En ota, ei kannata.
Veroprosentti hankala laskea? Verottajan sivuilla on veroprosenttilaskuri, jonka avulla voi nopeasti tarkistaa veroprosenttinsa eri tapauksissa. Laskuri antaa puolen prosenttiyksikön tarkkuudella ihan oikean veroprosentin, kunhan täyttää kaikki tiedot oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo riipu ihan siitä kuinka pitkään elät?
Aivan.
OVE kannattaa taloudellisesti, jos et elä kovin vanhaksi.
OVE ei kannata taloudellisesti, jos elät pitkään, koska täysimääräinen eläke kumoaa etukäteen otetut summat.
Kannattavuusraja on noin 12 - 15 vuotta eli käytännössä ihan karkeasti haarukoiden:
OVE kannattaa, jos elinikä jää alle ~80 vuoden
OVE ei kannata, jos elät yli ~80 vuodenMihin sitä rahaa tarvii kasikymppisenä jos edes sattuu elämäänkään niin vanhaksi. Kaikki pitää ottaa heti mitä vaan on saatavilla.
Näin juuri rahalla on "aika-arvo" (sijoitustieteessä voi sanalla toinenkin merkitys). Otatko vaikka 3x12x750 eli 27 000 (miinus verot) 62-65 vuotiaana vielä suht terveenä vai saman summan ripoteltuna liki huomaamattomaksi kk eräksi 65-80 vuotiaana. Varmempi veikkaus olla kykenevä nauttimaan rahasta nuorempana. Ääriesimerkki: Otatko nyt 10 000 euroa vai miljoona euroa 102-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota, ei kannata.
Veroprosentti hankala laskea? Verottajan sivuilla on veroprosenttilaskuri, jonka avulla voi nopeasti tarkistaa veroprosenttinsa eri tapauksissa. Laskuri antaa puolen prosenttiyksikön tarkkuudella ihan oikean veroprosentin, kunhan täyttää kaikki tiedot oikein.
1.) Mene pankkitunnuksilla eläkeyhtiön sivuille ja katso eläkekertymäsi, eläkeikäsi ja laita laskuriin miten paljon aiot tehdä töitä ennen eläkeikää (jos poikkeaa laskurin oletuksesta, että jatkat nykyisellä tulotasolla). 2) Syötä luvut ja palkkasi chatGPT:lle ja kysy missä iässä alat häviämään rahaa jos otat ovea 25% tai 50% työntekoa jatkaen tai vaikka puolipäivätyöhön siirtyessä.
Tai vielä helpompi kysy chatGPT:ltä : mitä lukuja tarvitset, jotta voit laskea kannattaako minun ottaa OVEa ja missä iässä alan hävitä saamaani nettosummaa. Hae sitten luvut, eli silti mentävä eläkeyhtiön sivulle ja kerro chatGPT:lle.
Vastaus on jokaiselle yksilöllinen.
No ei toetenkään työttömän kannata ovea ottaa, sehän on selvä.
Koskee enemmän meitä, pitkän uran tehneitä, jotka eivät meinaa viimeistä 3-4 vuotta olla oravanpyörässä.
Ja varsinkin jos on lyhytikäisestä suvusta, kuten minä, kuolla kupsahdetaan ennen eläkeikää.
En oikein ymmärtänyt tuota laskuria, kun laitoin palkan 8000e ja tähän mennessä kertyneen eläkkeen 3800e laskuri antoi 50% OVEksi 1650e?? Senhän pitäisi olla 1900e
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärtänyt tuota laskuria, kun laitoin palkan 8000e ja tähän mennessä kertyneen eläkkeen 3800e laskuri antoi 50% OVEksi 1650e?? Senhän pitäisi olla 1900e
Tätä minäkin ihmettelin aikaisemmin, mutta kun selvittelin asiaa, selvisi, että OVEen tehdään vastaava varhennusvähennys kuin lopulliseen eläkkeeseen. Jos lopullista eläkettäsi pienennetään 250 €/kk siksi, että nostat OVEa, niin myös OVEen tehdään 250 euron vähennys. Eli OVE onkin 50 % kertyneestä eläkkeestä - 250 €. Kevan sivuilta löytyi esimerkkilaskelma.
Just det. Flera år före pensionsåldern bör du kunna förutse hur gammal du kommer att leva.