Olen 55v, eläkeyhtiö antoi OVE-summaksi 1500 eur/kk
Eli 62v eläkkeelle 1500 eur/kk ja 65v sitten kokoeläke eli 3300 eur/kk. Taidan ottaa, OVE pienensi eläkettä n.300 eur/kk
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OVEstakin tehtiin rikkaitten etu.
Miten niin?
Köyhiltä se vähennetään suoraan tuesta pois.
Ai jos ei saa tukia (mitä tukia?) on automaattisesti rikas? Aika matala on rikkaan raja siinä tapauksessa.
Jokin noissa luvuissa ei nyt stemmaa. Ensinnäkin alin mahdollinen eläkeikäsi on 65v 10kk. Ja jos olet 4 vuotta ovella niin se pienentää lopullista eläkettä liki 20 prosentilla.
Vierailija kirjoitti:
Jokin noissa luvuissa ei nyt stemmaa. Ensinnäkin alin mahdollinen eläkeikäsi on 65v 10kk. Ja jos olet 4 vuotta ovella niin se pienentää lopullista eläkettä liki 20 prosentilla.
Ovella voi olla maksimissaan kolme vuotta. 50 % OVE pienentää silloin lopullista bruttoeläkettä 7,2 %. Vaikutus nettoeläkkeeseen on kuitenkin paljon pienempi.
Pienituloisen ja siten myös pientä työeläkettä saavan ei kannata ottaa OVEa, koska tulevasta työeläkkeestä leikataan 0,4% jokaiselta kuukaudelta, mitä olet saanut ovea ennen alinta eläkeikää. Eli jos aloitat Oven nostamisen esim.20kk aikaisemmin ennen työeläkkeelle pääsyä , tuleva työeläkkeesi on 0.420=8% pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Jokin noissa luvuissa ei nyt stemmaa. Ensinnäkin alin mahdollinen eläkeikäsi on 65v 10kk. Ja jos olet 4 vuotta ovella niin se pienentää lopullista eläkettä liki 20 prosentilla
>>>>>
Ei pienennä niin paljon. Se pienentää 0,4%/kk OVEn osaa, eli jos nostat 50% OVEa, pienee kokonaiseläke 0,2% per kuukausi. yhteensä vajaa 10% siten 46 kk aikana.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisen ja siten myös pientä työeläkettä saavan ei kannata ottaa OVEa, koska tulevasta työeläkkeestä leikataan 0,4% jokaiselta kuukaudelta, mitä olet saanut ovea ennen alinta eläkeikää. Eli jos aloitat Oven nostamisen esim.20kk aikaisemmin ennen työeläkkeelle pääsyä , tuleva työeläkkeesi on 0.420=8% pienempi.
Kannattaa, mutta rahaa ei kannata käyttää elämiseen vaan pistää se tuottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, mutta rahaa ei kannata käyttää elämiseen vaan pistää se tuottamaan.
Vaikea syödä ja säästää samaa rahaa
Eläkkeesi pienenisi ainoastaan 216 €/kk. Pääsisit ovelle vasta 62 vuotta 8 kuukautta ikäisenä. Siitä kolmen vuoden päästä koko eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin noissa luvuissa ei nyt stemmaa. Ensinnäkin alin mahdollinen eläkeikäsi on 65v 10kk. Ja jos olet 4 vuotta ovella niin se pienentää lopullista eläkettä liki 20 prosentilla
>>>>>
Ei pienennä niin paljon. Se pienentää 0,4%/kk OVEn osaa, eli jos nostat 50% OVEa, pienee kokonaiseläke 0,2% per kuukausi. yhteensä vajaa 10% siten 46 kk aikana.
Tämä on oikea laskutapa! Se 0,4 % vähennetään siitä osuudesta joka eläkettä otetaan, eikä koko eläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>>>>>
Tämä on oikea laskutapa! Se 0,4 % vähennetään siitä osuudesta joka eläkettä otetaan, eikä koko eläkkeestä.
Kyllä se nyt vaan pienentää lopullista eläkettä sen 0.4 prossaa per kuukausi. Googlaa vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OVE kannattaa aina, sillä maksimoit kokonaiseläkepotin.
Niille se ei kannata, jotka joutuvat yleistuella sinnittelemään ennen eläkettä. Koskee ainakin sataatuhatta työtöntä.
Mulle käy just näin. Otin OVE:n koska hehkutettiin, ettei se vaikuta työmarkkinatukeen. Olen 62 ja pitkäaikaistyötön. Ikänikään vuoksi minua ei enää palkkaa kukaan.
OVE:n avulla olen saanut lisäsenttisiä. Ja nyt sitten lyödään OVE:lla päähän, että se pienentää yleistukea.
Raukkamaista..........
Tuo tosiaan tuli varmasti monelle ikävänä yllätyksenä. On tuo kyllä ollut tiedossa jo jonkin aikaa ja olen yrittänyt tuosta ansasta varoitella täällä vauviksellakin.
"Kyllä se nyt vaan pienentää lopullista eläkettä sen 0.4 prossaa per kuukausi. Googlaa vaikka."
Olet väärässä. Kokeile minkä tahansa työeläkeyhtiön laskurilla, niin näet itse. Tuo 0,4 % lasketaan vain siitä osasta, jonka nostaa OVEna. Jos nostaa 50 % OVEa (maksimi), niin lopullinen eläke pienenee 0,2 % jokaista OVE-kuukautta kohti, eli kolmen vuoden OVEn aikana yhteensä 7,2 %. Jos nostaa 25 % OVEa, niin lopullinen eläke pienenee 0,1 % jokaista OVE-kuukautta kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan pienentää lopullista eläkettä sen 0.4 prossaa per kuukausi. Googlaa vaikka.
>>>>>
Höpsistä, mieti nyt vähän. OVEa voi ottaa joko 25% tai 50% ansaitusta eläkkeestä. Molemmissako tapauksissa loppueläke pienenisi yhtä paljon?Se osa ei pienene, jota ei ota aiemmin maksuun.
Omalla kohdallani olen laskenut, ettei ove kannata. Eläkettä ei ole kertynyt isosti. Jos jäisin töistä pois 62-vuotiaana, niin eläkekertymä lakkaisi, millä olisi iso vaikutus työeläkkeen määrään (tällä hetkellä isot tulot). Ove työn ohella ei kannata verotuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä eläkkeitä monilla. Minä olen 58v ja ansiotulot nykyisin 6700€/kk. Työhistoriaa lähes 35v.
OVE mulla olisi 62-vuotiaana 1300€. Eläke 65-vuotiaana 3200, jos jatkaisin OVEn rinnalla töitä. Jos lopettaisin työnteon siihen, niin eläke alimmassa eläkeiässä noin 2900€. Ilman OVEa eläke 3400€.
Valehtelevat, älä ikinä luota palstan juttuihin sokeasti
Ensinkin OVE:n saamisikä nousee joka vuosi. Et ainakaan saa sitä 62-vuotiaana seitsemän vuoden päästä! Päälle on toiveajattelua, että koko OVE:a ylipäätänsä on olemassakaan, kun olet yli 60-vuotias! Sen lakkauttamisesta on puhuttu.
Eiköhän se 4000 euron eläkekatto olisi ihan sopiva. Ei kukaan tarvitse suurempia eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo riipu ihan siitä kuinka pitkään elät?
Aivan.
OVE kannattaa taloudellisesti, jos et elä kovin vanhaksi.
OVE ei kannata taloudellisesti, jos elät pitkään, koska täysimääräinen eläke kumoaa etukäteen otetut summat.
Kannattavuusraja on noin 12 - 15 vuotta eli käytännössä ihan karkeasti haarukoiden:
OVE kannattaa, jos elinikä jää alle ~80 vuoden
OVE ei kannata, jos elät yli ~80 vuoden
Vierailija kirjoitti:
Det beror väl på hur länge du lever? Break even beror på din pensionsskatt. Deltidspensionen är inte uppfunnet för att den som tar den skall sko sig på det.
Köyhiltä se vähennetään suoraan tuesta pois.