Onko se pettäminen niin paha synti? Jos menee yhteen 25-vuotiaana, niin aika latistava ajatus että ei voisi koskaan enää harrastaa seksiä...
...Kenenkään muun kanssa koko loppuelämän aikana.
Onko pettäminen mielestäsi tosi paha juttu?
Kommentit (373)
"Parisuhde on paljon, paljon muutakin, ja hyvä parisuhde pysyy kasassa muista syistä kuin siitä, kenen kanssa seksiä harrastetaan tai ei. "
Olen samaa mieltä siitä että parisuhde on paljon, paljon muutakin. Itselleni ikä ja kokemus on tuonut perspektiiviä siinä että vaikka puolisoni ei enää juurikaan kykene seksiin, meillä on silti nimenomaan rakkaudentäyteinen liitto, vaikka monet sitä kaveri/kämppissuhteeksi kutsuisivatkin. Se että puolisoni ei enää kykene seksiin ei ole kuitenkaan mikään syy minulle lähteä hakemaan sitä seksiä muualta. Tai jos saisin tietää että puolisoni ei kykenekään enää seksiin vain minun kanssani ja hän hakeekin sen seksin jostain muualta, kyllä se olisi liittomme loppu. Kyseessä ei enää olisi se puoliso jota olen kuvitellut rakastavani vaan joku ihan vieras ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Sen vieraissa käymisen voi hoitaa muutenkin kuin pettämällä.
Et ole kuullut avoimesta suhteesta? Siinä on tietysti se hankaluus, että pitää sopia kumppanin kanssa pelisäännöistä.
Toinen vaihtoehto on erota, jolloin on vapaa harrastamaan tilapäisiä alapääromansseja.
Näinhän normaali ihminen toimisi. Neuvottelisi suhteen säännöt uusiksi rehellisesti ja suoraan, jos se sopisi kumppanille. Ellei kumppanin kanssa tulisi yhteisymmärrystä, sitten ero on vaihtoehto.
Valintakysymys. Itse olen ollut 18 vuotiaasta asti saman ihmisen kanssa eikä minulla ole mitään tarvetta olla muiden kanssa.
Pettäjällä käytännössä aina olematon itsetunto ja narsististen piirteiden ilmentymiä käytöksessään.
Minusta sellainen ihminen kuulostaa jäykältä tai sitten ehkä elää jossain pullossa. Elämänkokemus väkisinkin tuo uutta perspektiiviä, ja erilaisuuden hyväksymistä. Lisäksi laittaa asioita todella tehokkaasti tärkeysjärjestykseen, itselleni ainakin se seksi rakkaudenosoituksena on pudonnut hyvin alas. Parisuhde on paljon, paljon muutakin, ja hyvä parisuhde pysyy kasassa muista syistä kuin siitä, kenen kanssa seksiä harrastetaan tai ei.
Ikä tuo ymmärrystä, joka vie tilaa siltä nuoruuden jyrkkyydeltä.
Minusta tämä kuulostaa taas selittelyltä. Pettäjät ovat iänkaikkisia selittäjiä ja maalitolppien siirtelijöitä.
Jos seksin merkitys sinulla iän myötä vähenee, hyvä niin. Silloinhan sinun on aina vain helpompaa olla pettämättä, kun ei tule kiusauksiakaan.
Kyllä, parisuhde on paljon, paljon muutakin kuin seksiä. Mutta pettäminen ei kuulu hyviin ihmissuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
"Ja tosielämässä harva pettäjä tunnustaa rehdisti puolisolleen, vaikka tällä olisi todisteet. Sittenkin vaan pettäjä jatkaa valehtelua."
Voi kuule, on myös hyviä suhteita olemassa. Ehkäpä se seksi juuri siksi ei näissä joissain olekaan niin keskiössä, kun on parempi keskusteluyhteys, eikä tarvetta piilotella asioita.
Juuri näin. En olisi suhteessa, jossa en tuntisi oloani niin turvalliseksi etten uskaltaisi jakaa huonojakin asioita itsestäni. Tai jos toinen ei kokisi samoin.
Miksi mennä parisuhteeseen, jos on tarve tehdä asioita, jotka eivät kuulu parisuhteeseen?
Olette siis antaneet toisillenne vapauden käydä panemassa muita, jos sille tuulelle tulee. Ette siis petä toisianne, eli sinä ja parisuhteesi ette edes tähän keskusteluun kuulu
Ei ole lupaa, vaikkei se parisuhdetta kaatava asia olekaan. Seksi nyt vain ei ole meille sellainen asia joka parisuhdetta määrittää, vaan aivan muut asiat.
Olette antaneet vapauden pettää ja sitten jälkikäteen siitä kertoa. Mutta määrittäkää se teidän parisuhteen tilanne sitten sen oikeasti tapahtuneen pettämisen jälkeen vasta, kun pettämisessä voi olla aika järkyttäviäkin tilanteita.
"Sinun mielestä siis seksielämä ja perhe-elämä kuuluu yhteen, melko kuvottavaa. Paljon fiksumpaa että seksijutut hoidetaan kodin ulkopuolella. "
SINUN asenteesi tässä kuvottava on. Ei ole niinkään varmaa, ettei kumpikaan osapuoli ota siinä perheen ulkopuolisessa seksissä tunteita mukaan. Ja siitä ei seuraa kuin ongelmia.
Ja jos kyse on pelkästään seksistä, miksei oma käsi aja saman asian?
Vierailija kirjoitti:
"Ja tosielämässä harva pettäjä tunnustaa rehdisti puolisolleen, vaikka tällä olisi todisteet. Sittenkin vaan pettäjä jatkaa valehtelua."
Voi kuule, on myös hyviä suhteita olemassa. Ehkäpä se seksi juuri siksi ei näissä joissain olekaan niin keskiössä, kun on parempi keskusteluyhteys, eikä tarvetta piilotella asioita.
Eli vihjaatko nyt, että kun on hyvä keskusteluyhteys, vieraissa saa käydä luvan kanssa? No sepä ei ole pettämistä.
Miten tämä on niin vaikeaa? Seli, seli ja seli.
Se joka vastasi minulle, että hänestä olisi hirveää olla ilman seksiä elämän lopulla, ja ettei 54v elä vielä elämän loppupuolta, niin saathan sinä ihan vapaasti nussia luonnottomassa iässä itse jos siltä tuntuu, mutta kyllä 50+ elää silti jo elämän viimeistä lukua ja siihen ei luonto ole mitään seksiä tarkottanut kuuluvaksi, sen tilalle on tullut esim lapsenlapset, tai lapsettomilla joku intohimoinen harrastus. Sääliksi käy ihminen joka ei osaa luopua seksistä luonnollisessa iässä, vaan uskoo kaiken mitä mediassa tuputetaan ja pillereillä ja voiteilla hässii natisevalla rusahtelevalla pierevällä zombie-kehollaan hautaan asti. Iljettää pelkkänä ajatuksenakin jo itseäni, saati että joutuisin omalla ruumiillani taipumaan vielä niihin puuhiin, hyi olkoon.
T. Se 54v
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jo tuo sana pettäminen kerro että useimmille meistä se on vakava asia. Siinä petetään yhteinen lupaus ja luottamus. Kyllä, se on paha juttu.
Niinpä. Kun koko suhde perustuu yhteiseen sopimukseen, miten sopimuksenrikkojaan voi enää luottaa? Yhteinen arki perustuu yhdessä sovittuihin asioihin. Voiko sopimusten rikkojaan luottaa enää missään muussakaan asiassa? Kyseessä on aikuinen, joka ei pysty noudattamaan itse vapaaehtoisesti sopimiaan asioita.
Pettäminen tarkoittaa sitä, että ei kunnoita kumppaniaan lainkaan. Ja jos ei kunnioita kumppaniaan, ei rakasta. Ja jos ei rakasta, suhde kannattaa päättää.
"Jos pelkkää seksiä myytäisiin, kaikkihan sitä ostaisivat." (Arja Tiainen)
Ulkopuolisen seksikontaktin mukana tulee kaikkea muutakin kuten tunneainesta, joka vaikuttaa myös vakisuhteeseen.
Pysy vapaana ja hypi kukasta kukkaan, ei tartte pettää.
"Jos seksin merkitys sinulla iän myötä vähenee, hyvä niin. Silloinhan sinun on aina vain helpompaa olla pettämättä, kun ei tule kiusauksiakaan."
Seksin merkitys itsessään ei ole vähentynyt, vaan seksin merkitys rakkauden osoituksena ei ole yhtä tärkeää. Muut tavat osoittaa rakkautta ovat paljon tärkeämpiä, ja menneet elämänkokemuksen myötä kauas sen seksin ohi.
Se, kun toinen jaksaa vaikeidenkin aikojen ajan olla tukena ja pitää huolen on minulle tuhansia kertoja hienompi rakkaudenosoitus kuin seksi. Se, että nauretaan yhdessä vaikka kyyneleet valuu. Nuorena oli toisin, mutta kun paljon on ehtinyt nähdä niin prioriteetit ovat muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun lukeminen saa minut taas kerran epäilemään suomalaisten lukutaitoa ja luetun ymmärtämisen kykyä. Sen verran puhutaan ristiin aidoista ja seipäistä.
Mäkään en usko, että meidän parisuhde kaatuisi satunnaiseen pettämiseen, vaikkei meidän suhteemme avoin olisikaan, eli sillä tavalla se ei ole anteeksiantamaton virhe. Meidän suhde on selvinnyt muistakin luottamuskriiseistä.
Niin kuin täälläkin on sanottu, seksi on kuitenkin vain seksiä. Kyllä pettämisessä isompi kriisi aiheutuu juuri luottamuksen rikkomisesta kuin siitä, että kettu käy vieraassa kolossa. Mielestäni kertapanoa kamalampaa pettämistä olisi, jos puoliso virittelisi salasuhdetta, joka syö meidän muutenkin rajallista yhteistä aikaa.
Monigaaminen ei tosiaan tarvitse olla, jos ei halua, mutta on pelattava avoimin kortein, jotta jokainen voi tehdä omat ratkaisunsa.
Jos kumppanisi kertoisi vasta jälkikäteen, että on pannut jotain toista, niin kuinka monta kertaa sen täytyisi panna, että se olisi susta niin kamalaa,että se rikkois teidän suhteen, jos kertapano ei vielä ois? Ja niinkuin sanot, se luottamus on just se joka rikkoontuu, niinkuin täälläkin on moneen kertaan todettu.
Vierailija kirjoitti:
Se joka vastasi minulle, että hänestä olisi hirveää olla ilman seksiä elämän lopulla, ja ettei 54v elä vielä elämän loppupuolta, niin saathan sinä ihan vapaasti nussia luonnottomassa iässä itse jos siltä tuntuu, mutta kyllä 50+ elää silti jo elämän viimeistä lukua ja siihen ei luonto ole mitään seksiä tarkottanut kuuluvaksi, sen tilalle on tullut esim lapsenlapset, tai lapsettomilla joku intohimoinen harrastus. Sääliksi käy ihminen joka ei osaa luopua seksistä luonnollisessa iässä, vaan uskoo kaiken mitä mediassa tuputetaan ja pillereillä ja voiteilla hässii natisevalla rusahtelevalla pierevällä zombie-kehollaan hautaan asti. Iljettää pelkkänä ajatuksenakin jo itseäni, saati että joutuisin omalla ruumiillani taipumaan vielä niihin puuhiin, hyi olkoon.
T. Se 54v
Kyllä, seksi ei ole tässä iässä enää tärkein asia. Mutta jos sinä inhoat noin paljon itseäsi, kehoasi ja elämääsi, niin se on ihan sinun oma ongelmasi, älä yleistä sitä meihin muihin.
57v
Vierailija kirjoitti:
Pettäjällä käytännössä aina olematon itsetunto ja narsististen piirteiden ilmentymiä käytöksessään.
Tai sitten vaan kova kiima siinä hetkessä kun alkaa yhdyntäpuuhat vieraan kanssa. Ei seksi ole kuin vietti, turha sitä on liian suvällisesti ajatella, varsinkaan uroksen kohdalla. Ihminen on eläin.
Sulla jäi nyt keskeinen seikka ymmärtämättä: jos sillä pettäjällä on niin huono itsetunto, että hänen pitää valehdella, pettää ja mennä kumppanin selän taakse, niin onko hänen lupauksillaan mitään arvoa? Onko hänen todellisen luonteensa paljastuttua mahdollisuutta luottaa häneen ollenkaan ja jatkaa suhdetta?
Ei riipu lainkaan petetyn osapuolen itsetunnosta, vaan siitä pystyykö se pettäjä muuttumaan ja pitämään sanansa.