Tt-tukeen muutos: Mikäli tuen tarvitsija tekee alle 30 tuntista työviikkoa tulee hänen hakea kokopäivätyötä tai häneltä leikataan 50%
tuista. Tämä on hyvä muutos. Yhteiskunnan ei tule tarjota lyhyttä työviikkoa kenellekään. Kaikki kokopäivätöihin!!!!
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on kohtuutonta? Jos tarvitsee palkkatuloista huolimatta toimeentulotukea sopeutettujen tukien sijaan, niin selvästikään tulot eivät riitä alkuunkaan. Tai tulot ovat niin epäsäännölliset, että työn vaihtaminen on tarpeen.
Ketkä niitä osa-aikatöitä sitten tekisivät tässä maassa? Olisi ihan mahdoton palapeli, että niihin otettaisiin vain henkilöitä, jotka eivät tarvitse tukia. Työnantajat valittavat ihan turhaan työvoimapulasta jo nyt, joten miten kävisi, jos heidän satunnaisiin töihinsä saisi hakea vain rikkaiden ihmisten puolisot, jotka etsivät vähän täytettä päiväänsä. Voin vakuuttaa, ettei kovin moni sellainen viitsisi lopulta kovin kauan olla hyppyytettävänä.
Suomessa 25% työvoimasta tekee osa-aikaista. Mistä haet saman määrän ihmisiä, jotka voivat tehdä niitä täysin ilman tukia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama menettely on ollut aiemminkin, nyt se on vaan lisätty lakiin. Eli ihan turhaan kadehditte.
Ei ole ollut eikä se yläpeukusta muuksi muutu. Palkansaajalla ei ole ollut työnhakuvelvoitetta ja osa-aikatyötä tekevä on palkansaaja yhtä lailla kuin muut. Osa-aikatyötä tekevällä soviteltu työttömyysetuus on kuitenkin ensisijainen etuus, eli hänen täytyy ilmoittautua kokoaikatyön hakijaksi, mutta perusosan alentaminen ei voi tulla kyseeseen - ei vaikka ei sitä soviteltuakaan hakisi lainkaan. Näin siis ennen ja nyt on nyt.
Jos pärjää rahallisesti osa-aikatyöllä ja osa-aikatyön palkka on sen verran hyvä eikä hae mitään tukia niin ei ole mitään velvollisuutta hakea yhtään mitään töitä ellei itse halua.
Trumpin toimet maahanmuutossa ovat oikean suuntaisia ja vakuuttavia Suomenkin saisi liittää Yhdysvaltoihin. Ei- toivottujen, ei-haluttujen maahantulijoiden palautus sinne mistä tuleetkin (todellisiin kotimaihinsa) on aina hyvä asia. Suomessakin on paljon sellaisia muualta tulleita jotka eivät Suomeen kuulu eikä niiden kotimaa koskaan tule olemaan Suomessa. Trump hoitaa homman toisinkuin ydinjätepaska, idiootti/kusipää Stubb joka on todellinen idiotismin esikuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt viimeiset 20v. 20h viikkoa. Ilman korvauksia tai tukia. En tarvitse enempää rahaa, koska tavara ja matkustelu esim. ei voisi vähempää kiinnostaa.
Minäkin tekisin mielelläni 20 tuntia viikossa, enkä tarvitsisi sen päälle tukia. Kaikille ei vaan riitä tuollaista työtä.
Ota huomioon, että koulunkäynninavustajille (nyk. koulunköynninohjaaja) ei ole pahemmin tarjolla kokoaikatöitä vaan työt ovat osa-aikatöitä pääosin. Kokoaikatöitä on tarjolla vain harvoille ja valituille ja siihen pitää olla erikseen koulutus. Ei siis riitä, että juuri sinä itse haluat kokoaikatöitä. Ei se haluaminen siihen asiaan mitenkään vaikuta. Kokoaikatöitä ei ole, piste, vaikka kuinka itse haluaisit kokoaikatöitä niin sitä et tule mitä todennäköisemmin
Ymmärsit väärin. Minä nimenomaan en halua kokoaikatyötä. Tulisin hyvin toimeen ilman tukia jos työtä olisi noin 20 h/vk. Nyt minulla on vain 8 h/vk. Se ei riitä, mutta mistään en löydä lisätöitä (yhdessä vaiheessa minulla oli kaksi työtä, mutta toinen meni konkurssiin). En ole mikään kouluttautumaton ihminen, tosin se varmaan ongelma onkin. Ei kukaan halua koulutettua ja ns. hyviä töitä jo aiemmin tehnyttä ihmistä hanttihommiin. Ikääkin on minulla liikaa.
Jos olet vaikka osa-aikainen puhelinmyyjä provikkapalkalla ja sun palkka on niin hyvä kuin olisit kokoaikatöissä, etkä hae etkä saa tukia niin ei sulla ole mitään velvollisuutta hakea mitään muita töitä ellet itse halua. Kadehditko? No, siitä vaan itse tekemään ja yrittämään samaa!
Kaksi vuotta sitten jäin työttömäksi, ei ole työnhakuvelvollisuutta. En siis ole ainuttakaan työpaikkaa hakenut. Tuet tulee kuin Manulle illallinen...😅🤣😂
Onhan lääkärin, opettajan ja kansanedustajankin palkka osa-aikaisena sen verran hyvä ettei osa-aikaisena mitään tukia saa. Jos tälle olet kateellinen niin siitä vaan ryhtymään itse lääkäriksi, opettajaksi tai kansanedustajaksi!
Miten hallitus voi olla noin pihalla.
Osa-aikatyöläiset ovat osa-aikatyöläisiä siksi että heille ei ole löytynyt kokoaikaista työtä.
Ainakin enimmäkseen.
Missä on aivot?
Kaikki varmaa n jaksaa sen 2-4 hakemusta kuussa tehdä, vaikka siinä ei järkeä olekaan.
Osa-aikatyö ei välttämättä tarkoita huonoa palkkaa. On paljon eri ammatteja, joissa osa-aikatyön palkka on sen verran hyvä ettei mitään tukia saa ikinä.
Sitten toisekseen, on paljon eri ammatteja, joita ei tehdä klo 8-16 ma-pe. Ne ovat töitä siinä missä muutkin.
Sitten myös niin kuin korona-aika on varmaan opettanut niin monia töitä voi tehdä etänä kotoa käsin. Se, että ei joka aamu poistu kotoa töihin, ei vielä tarkoita sitä, että ei käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ei edes ole kokopäivätöihin. Tunnen muutaman mt- henkilön, jotka kuitenkin tekevät osa-aikaista työtä, mutta eivät kykene kokoaikaiseen työhön. Tulotkaan eivät ole kuin alle 100€ kuukaudessa vs jos tekisivät kokoaikaista työtä,mutta mieluummin tekevät tuota osa-aikaista. Mutta, jos pakotetaan tähän, niin jäävät kokonaan työelämästä pois.
No mutta jos kerran ei juurikaan vaikuta tuloihin ja palkka melkein sama kuin kokoaikatyössä, niin silloinhan ei varmaan tarvitse hakea toimeentulotukea.
En nosta toimeentulotukea elän alle 600 e:lla kuussa. Nyt sain osapäivätyön ja olen kiitollinen. Tiedoksi, että osapäivätyössäkäyvä on velvoitettu hakemaan kokopäivätyötä koko ajan, muuten ei saa edes tuota 595 euroaan elämiseen.
Niin se aina ennenkin on ollut. Jos haet työttömyystukea niin olet velvoitettu hakemaan kokoaikatöitä. Näin se aina ennenkin on ollut. Ei siinä mitään muutosta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on kohtuutonta? Jos tarvitsee palkkatuloista huolimatta toimeentulotukea sopeutettujen tukien sijaan, niin selvästikään tulot eivät riitä alkuunkaan. Tai tulot ovat niin epäsäännölliset, että työn vaihtaminen on tarpeen.
Ketkä niitä osa-aikatöitä sitten tekisivät tässä maassa? Olisi ihan mahdoton palapeli, että niihin otettaisiin vain henkilöitä, jotka eivät tarvitse tukia. Työnantajat valittavat ihan turhaan työvoimapulasta jo nyt, joten miten kävisi, jos heidän satunnaisiin töihinsä saisi hakea vain rikkaiden ihmisten puolisot, jotka etsivät vähän täytettä päiväänsä. Voin vakuuttaa, ettei kovin moni sellainen viitsisi lopulta kovin kauan olla hyppyytettävänä.
Suomessa 25% työvoimasta tekee osa-aikaista. Mistä haet saman määrän ihmisiä, jotka voivat tehdä niitä täysin ilman tukia?
Eihän tässä ollut kyse siitä, ettei voisi hakea toimeentulotukea, vaan siitä, että saadakseen toimeentulotuen täysimääräisenä on osa-aikaista työtä tekevän lähetettävä neljä kappaletta hakemuksia kuukaudessa kokoaikaisiin työpaikkoihin. Ja näin se on ollut jo aiemminkin.
Yhteiskuntako meillä työllistää? Olen aina luullut, että yrittäjät.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntako meillä työllistää? Olen aina luullut, että yrittäjät.
Suomessa on se asenne ettei saa olla muualla kuin valtiolla (tai kunnalla) töissä. Tämä asenne ajaa Suomen suohon. Ei kaikki voi olla millään valtion virkamiehiä ammatiltaan.
"saadakseen toimeentulotuen täysimääräisenä on osa-aikaista työtä tekevän lähetettävä neljä kappaletta hakemuksia kuukaudessa kokoaikaisiin työpaikkoihin. Ja näin se on ollut jo aiemminkin. "
Aika monella osa-aikaisella hakuvelvollisuus on vähemmän kuin tuo. Minulla esim. vain 1 paikka kolmessa kuukaudessa.
Mutta kerro sinä vastaus kysymykseeni: ketkä osa-aikaisia töitä jatkossa tekisivät, jos kaikki me (25% työvoimasta) nyt saataisiin kokoaikatyö? Mistä se porukka tulee, joka pärjää osa-aikatyön palkalla koko kuukauden ilman mitään tukia?
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynninohjaajat tekee vajaa tuntisia viikkoja. Täysiä tunteja ei saa ja useat vielä kesän lomautettuna. Näin valtio ja kunta työllistää😳 siitä sitten kaikki kokopäivä töihin ja opettajat ja oppilaat selvitkööt sitten keskenään.
Nyt puhutaan tuista palkan päälle. Ei kaikkien tarvitse mennä kokopäivä töihin, jos omaan tilanteeseen vajaat tunnit on ok. Kyllä noihin tekijät löydetään. Itsekin olen harkinnut ja nyt, kun lapset aikuistuu ja talo on maksettu niin alkaisi olla mahdollista. Ei mulle ole aiemmin tullut mieleenkään, että alanpa tekemään osa-aikaista ja nostan tukina loput. Mun mielestä ihan perusasioita, että jos terveyttä riittää ja on mahdollista niin tehdään sen verran töitä, että itse saa itsensä ja perheensä elätettyä.
Ehdotin YLE:n yhdessä keskustelussa miksei maahantulleille voida ehdottaa yhtenä vaihtoehtona takaisin omiin lähtömaihinsa muuttoa. Ei julkaistu. Vihervas. agenda jyrää edelleen. vert.kuv. Kaikki apinat viidakon pitäisi haalia mukamas Suomeen eikä paluu takaisin viihdakkoon olisi muka vaihtoehtona. Jos jotkut eivät selvästi sopeudu, työllisty, ei osaa kieltä....eikö sellaiselle paluu takaisin sinne omaan ainoaan oikeaan kotimaahansa olisi paras mahdollinen vaihtoehto? Kyllähän tämäkin tulisi voida keskustella. Yle keskusteluun laittamani viesti oli tästä salonki kelpoisempi mutta siltikään eivät julkaisseet.
Ota huomioon, että koulunkäynninavustajille (nyk. koulunköynninohjaaja) ei ole pahemmin tarjolla kokoaikatöitä vaan työt ovat osa-aikatöitä pääosin. Kokoaikatöitä on tarjolla vain harvoille ja valituille ja siihen pitää olla erikseen koulutus. Ei siis riitä, että juuri sinä itse haluat kokoaikatöitä. Ei se haluaminen siihen asiaan mitenkään vaikuta. Kokoaikatöitä ei ole, piste, vaikka kuinka itse haluaisit kokoaikatöitä niin sitä et tule mitä todennäköisemmin saamaan. Lisäksi alalla ollaan kesäisin kokonaan työttömänä ja työ jatkuu taas syksyllä, jos jatkuu. Ei kesäajalta saa mitään palkkaa.
Ota myös huomioon, että kokoaikaisen lähihoitajan palkka on parempi kuin osa-aikaisen koulunköynninohjaajan. Näyttää 22 viikkotunnilla koulunkäynninohjaajan bruttopalkka olevan 1200 e/kk. Sitäkö kadehdit? Lähihoitajia on nykyään myös työttömänå ja siihenkin ammattiin tarvitaan erikseen tutkinto, lähihoitajan tutkinto. Koulutukseen ei mennä noin vaan, vaikka niin luuletkin. Ei sinne kaikkia oteta opiskelemaan.. Eikä kaikki kalja-ja huumeveikot sinne kelpaa.