Paljonko teillä menee kuukaudessa rahaa puhelimeen, nettiin ja suoratoistoihin?
Olen tutkinut taloutemme kustannuksia. Meidän perheessä on nämä:
Kolme puhelinliittymää 82,00e
Nettiliittymä kotiin 37,50e
Spotify kahdelle 18,50e
Yhteensä 138 e. Miten työttämät ja pienipalkkaiset oikein pärjää, kun ihan tämmöiseen "perushommaan" menee lähes 150 e/kk ?
Paljonko teillä menee kuukaudessa rahaa puhelimeen, nettiin ja suoratoistoihin? (Ja ok, en edes tiedä onko spotify "suoratoisto", mut se nyt on kai tarpeellinen musiikin kuunteluun)
Kommentit (117)
2 puhehlinliittymää 70-80e
1 nettiliittymä 23e
1 suoratoisto 9,90e
Nuo puhelinliittymät on verenimua nykyisin. Ei jaksa vähän väliä olla vaihtamassakaan.
Nettiyhteyden maksaa miehen työnantaja, miehellä myös työsuhdepuhelimen. Mutta mun ja lasten puhelimiin ja erilaisiin suoratoistoihin menee meillä varmaan n. 200 euroa kuukaudessa.
35-40€ kk yhdelle puhelin + netti tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiönettiä voi sanoa maksuttomaksi vain jos se on vastikkeessa väkisin mukana, riippumatta siitä voiko sitä itse valita.
Niin se on mulla ollut kolmessa viimeisessä asunnossa eli vuodesta 2005.
Telia 24,99. Puoliso maksaa nettiliittymän, en tiedä paljonko on.
Vähän naurattaa toi "Miten työttämät ja pienipalkkaiset oikein pärjää, kun ihan tämmöiseen "perushommaan" menee lähes 150 e/kk ?"
Koskaan ei ole laitettu senttiäkään mihinkään suoratoistoihin ja hyvin pärjätään, ei olla työttömiä kylläkään vaan kotirouva ja osa-aikatyöläinen/-eläkeläinen. Varattomuuden takia tosin ei olla ilman suoratoistoja, mutta ei mulla ainakaan aika riitä moisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei taloyhtiön netit ole koskaan ilmaisia. Vastikkeessa, vuokrassa tai jotenkin muuten se peritään.
Mä jo aikaisemmin tuolla kommentoin, että siellähän se on leivottuna sisälle, mutta kun sitä ei pysty siitä erikseen näkemään, niin ei voi kauheesti kommentoida. Eikä se monta euroa ole muutenkaan, taloyhtiönetti on todella halpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taloyhtiön netit ole koskaan ilmaisia. Vastikkeessa, vuokrassa tai jotenkin muuten se peritään.
Ehkä jotkut vuokranantajat eivät peri sitä tai se sisältyy siihen vuokraan? Meillä omistajilla se on vastikkeessa.
Kaikki vuokranantajan kustannukset vaikuttavat lopulta suoraan siihen vuokraan.
Saivartelua. Ei meillä ole ilmaiset katuvalotkaan, veroissa se maksetaan. Sanoisin, että kun vuokralainen maksoi saman hinnan ennen ja jälkeen taloyhtiönetin hankkimista, niin voin oikein hyvin hyväksyä, että hän sanoo sitä ilmaiseksi. Haluat vain niuhottaa.
kaksi puhelinta ja telian 100 meganen koti toimistoon, ehkä 70 kuussa. suoratoistoplaveluita ei ole eikä tule kahden nörtin kotiin, ei ole tarve. äänikirjapalveluistakaan viitsi enää maksaa kun tuntirajat ovat naurettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dna 4g kännykkäliittymät sis kaiken 7,99€ viidelle eli 40€ ja kodin netti sama 7,99€. Eli alle 50€ viidelle kaikki. Sittne onspotofy ja netflix, meniskö viidelle kaikkeen yhteensä joku 150€
Taitaakin satasella suunnilleen selvitä kaikesta viidelle hengelle. Onneksi kännykkäliittymät halpoja. Siirryttiin jo telialle 10,99€ hintaan mut dna teki vastatarjouksen 7,99€. Äitini maksanut samasta liittymästä melkein 40€ eli viiden ihmisen hinnan kunnes nyt vaihtui ja melkein 40€ liittymä alle kympillä. Halpaa on kun kilpailuttaa ja jaksaa vekslata.
Siis noi liittymät maksoi tuon verran joskus 20 vuotta sitten... DNA:lla halvin liittymä 20e, että en mitenkään usko että kilpailuttamalla saat sen 8 euroon ja vielä netin siihen lisäksi.
Netissä olevat listahinnat eivät kerro yhtään mitään. Koko ajan on halvempia hintoja olemassa mutta ei niitä suoraan missään netissä tarjota. Pitää itse laittaa ensin numeronsiirto johonkin toiseen (ihan sama minkä hintaiseen) ja sitten odottaa parempaa tarjousta. Tarjousta voi myös kysyä itse puhelimitse tai netissä. Esimerkiksi jos sinulla on nyt Telian puhelinliittymä niin vaihdat sen Telian ihan mihin tahansa muuhun vaikka Elisaan. Menet sitten Telian chatiin ja saat rajattoman 4 G-puhelinliittymän 7,99 €/kk (100 M nopeus netissä) ja vielä lahjakortin kaupan päälle. Vastaavia hintoja saa muiltakin.
5G-puhelinliittymiä saa noin 12 - 15 €/kk.
Aivan järkyttäviä hintoja tässäkin ketjussa kun pienellä vaivalla hinta putoaisi roimasti. Tässä on nimenomaan asia jossa olisi helppo säästää ja perheen kohdalla säästö on vuodessa jo satoja euroja. Usein saa vielä lahjakortin/liittymä (esimerkiksi ruokakauppaan) arvo yleensä 30 - 100 €.
Ei voi millään sanoa mitään yleispätevää yleistystä "ei työttömällä ole varaa suoratoistoihin". Sehän riippuu ihan täysin siitä mitä juuri sinun pankkitililläsi tapahtuu: mitkä sinun tulosi ovat ja mihin niitä käytät. Eikä niiden tarvitse olla suuret jotta pääset katselemaan sydämesi kyllyydestä. Suoratoistopalvelujen vaihtoehtoja löytyy paljon, paljon ja eri hintaisia. Saat varmasti maksaa itsesi kipeäksi jos tahdot. Sen päälle on paljon paikkoja mistä katsella ilmaiseksikin. Enkä tarkoita todellakaan jotain täällä lueteltuja ylejä, mtveitä ja mitä ne nyt olikaan. Joten älkää valittako sitä ettei ole varaa. Kyse on siitä että te ette tiedä ettekä ymmärrä edes ottaa selvää. Ettekä osaa.
16,90€/kk (4G 150 megaa) + mobiilivarmenne. Mökillä lisäksi 10 megan laitenetti, 4,50kk.60kk soppari. Suoratoistoja ei ole.
Vaimolla samanhintainen kännykkäliittymä, sai siihen 50€ lahjakortin kaupan päälle.
Kumpikin jakaa kännykän nettiyhteyden siihen laitteeseen ( pc, tablet, älytelevisio, tms) jota käyttää. Hyvin on toiminut näin jo liki 20 vuotta.
Tiedän digineuvontaa tekevänä yhden hengen talouksia, joiden tietotekniikka maksuihin menee yli 200€ kuussa. Joka laitteeseen myyry omat liittymät, joiden hinta nostettu tappiin, kun eivät kilpailuta, kun olen aina ollut Telian ( tai muun) asiakas ja pappa vainaskin oli. Uskollista asiakata rangaistaan.
Eihän tuossa mitään, jos on varaa. Mutta ne vanhukset säälittää, joilla on tiukkaa rahasta. Tänään viimeksi autoin 8 kymppistä miestä. Oli myyty tonnin kännykkä 5G liittymällä seudulle, jossa 5G ei edes vielä toimi. Ei osannut käyttää puhelinta. Tekstiviestit on vaikein digitekniikka, jota hän käyttää kännykällä. Niissäkin etupäässä vain lukee, kun ei sormet osu näppikseen. Soittaa takaisin jos on tarve. Täyttä kusetusta.
Suurin osa ihmisistä ei tarvitse mitään huipputehokkaita liittymiä. Pelaajille ja raskaiden ohjelmistojen pyörittäjille ne on tarpeen. Muille täysin turha kuluerä, kännykkä riittäisi kaikkeen. No, lapsiperheissä reititin on hyvä. Yhden hengen talouksissa yleensä tarpeeton.
Meillä, eläkeläispariskunta, 2 puhelinliittymää, 1 nettiliittymä ja sähköpostipalvelu noin 120 €/kk, ei suoratoistoja tai maksu-TV-kanavia.
Kohta vaihtuu kerrostalossa operaattori jolloin nettiliittymän hinta halpenee.
puhelin 10€ vuosi
Netti 5€ kk
Muut 0€
Puhelinliittymä: 0-10e
Nettiliittymä: 19,99e
Viestit ja puhelut voi hoitaa ilmaisissa sovelluksissa mitä pystyy. Netin voi ottaa halvimman mahdollisen, ei tarvitse mitään superhypermega nopeaa nettiä. Spotifyt ym kuukausimaksut on turhia, musiikkia voi kuunnella ilmaiseksikin.
Puhelinliittymä 8€
Netti 0€
Suoratoistot 0€
Laajakaista kuuluu vuokraan, kaiketi jotain maksaa mutten tiedä mitä. Puhelinliittymä käytön mukaan, vähällä käytöllä lähes ilmainen. Suoratoistoja ei ole.
Taloyhtiönettiä voi sanoa maksuttomaksi vain jos se on vastikkeessa väkisin mukana, riippumatta siitä voiko sitä itse valita.