Työkkäri tai se, mikä se nyt onkaan, soitti, ja kyllä täytyy pitää kieli keskellä suuta!
Olen ollut työtön 19kk, eli kunta maksaa minusta sakkoa, ja kohta maksaa vielä enemmän sakkoa.
Työkkäristä soitti joku uusi mies (SELITYS 1: minun on aikaisemmin tarvinnut hakea vain 2 työpaikkaa, koska ikä ja koska ala). Ja tää uusi työkkärityyppimies olikin sit aivan jotain muuta. Se olevinaan jutteli mulle kivoja, ja kyseli sitä ja tätä. Somestakin se kyseli, ja naapuriavusta ja vanhojen tuttujen auttamisesta - että miten on ihan tavallista, että tuttuja autetaan. (SELITYS 2: Työskentelin graafisella alalla, joten nähtävästi minulla on lähtökohtaisesti jo harmaaseen työskentelyyn taipuvainen luonne.) Koko 45 puhelun aikana minulle tuli vahvasti sellainen olo, että tää hyypiö yritti saada minut kiinni edes jonkinlaisesta toiminnasta, jonka voisi tulkita työksi - ja jonka perusteella minulta voitaisiin evätä työttömyysturva (joka mulla on siis se perus, eli 595e).
Varokaa te kaikki työttömät, mitä sanotte puhelimessa niille nykyisille työttömien asioita (muka) ajaville tyypeille! Pieninkin virhesana voi johtaa aivan mihin tahansa suohon.
Onko kukaan muu huomannut tällaisen?
Kommentit (69)
Saakohan kertoa, että kävi kahvittelemassa firmojen pomojen kanssa? Sitähän on tänään hehkutettu uutisissa työttömän keinoksi työllistyä.
Työkkärin tanttojen tai setien kanssa pärjää kaikista parhaiten kun ottaa tarkasti selvää omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan, sekä asioidessaan heidän kanssaan on itse mahdollisimman passiivinen omissa puheissaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri on ystävällinen, mutta kela on saanut päähänsä, että olen yrittäjä! Työvoimapoliittinen lausunto oli, että ei estettä. Kela laittaa selvityspyynnön, koska olen saanu työkorvauksia. Eli niitä kertaluonteisia korvauksia jostain hommasta, joka ei ole palkkaa, mutta en ole yrittäjä.
Mistä ne ovat saaneet tilitietosi, ellet ole tt-tukea saava? Kela käsittääkseni saa palkkatulotiedot Tulorekisteristä. Ei sinne ilmoiteta mitä tahansa kaverilta saatuja rahasummia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri on ystävällinen, mutta kela on saanut päähänsä, että olen yrittäjä! Työvoimapoliittinen lausunto oli, että ei estettä. Kela laittaa selvityspyynnön, koska olen saanu työkorvauksia. Eli niitä kertaluonteisia korvauksia jostain hommasta, joka ei ole palkkaa, mutta en ole yrittäjä.
Mistä ne ovat saaneet tilitietosi, ellet ole tt-tukea saava? Kela käsittääkseni saa palkkatulotiedot Tulorekisteristä. Ei sinne ilmoiteta mitä tahansa kaverilta saatuja rahasummia.
Tämäpä tämä, tulorekisteristä saavat ja siellä näkyvät kertakorvaukset, joihin on käytetty verokorttia. Eli pimeänä on edelleen turvassa tällaisilta, mutta ei jos maksaa veronsa niinkuin kunnon kansalainen.
Erikoista toki on, että kun hakee työttömyyskorvausta, Kela katsoo 28 kuukauden ajalta tulorekisterin ja jos tulee niitä tarkasteluajan pidennyksiä, jopa vuoteen 2019 kun tulorekisterin tarkasteluoikeus Kelalle tuli.
Vierailija kirjoitti:
Outo yhtälö: työtön ei saa tehdä töitä, ei auttaa vapaaehtoistyössä, ei saada lisätuloja mistään, ei harrastaa mitään missä menee liikaa aikaa,vei opiskella. Samalla vaaditaan, että työtön on aktiivinen, luo siteitä, pitää yllä työkykyä ja osaamista sekä terveyttään ja kuntoaan.
Ihan absurdia touhua!
Tottakai työtön saa tehdä töitä. Silloin vain saa soviteltua työttömyysturvaa, eli jokainen palkkaeuro vähentää työttömyysturvaa 50 senttiä.
Ap on alhainen, kun loisii veronmaksajien kustannuksella ja huijaa sosiaaliturvaa laittomasti.
Minä olen oikeudessakin riidellyt työkkärin kanssa koska niitten mielestä olin työkyvytön ja kirjoittivat perättömiä lausuntoja minun sairauuksista vaikka minua ei kukaan lääkäri ollut ees tutkinut. Joten oli pakko tehdä rikosilmoitus työkkärin virkailijasta. Sitten jouduin hankkimaan todistuksen terveydestäni oikeutta varten ja kas olinkin ihan terve. Otettiin verikokeet ja kaikki.
Kelalle tulee oikeus nähdä tukiensaajien tilitiedot, hyvä! Toivottavasti ap jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo yhtälö: työtön ei saa tehdä töitä, ei auttaa vapaaehtoistyössä, ei saada lisätuloja mistään, ei harrastaa mitään missä menee liikaa aikaa,vei opiskella. Samalla vaaditaan, että työtön on aktiivinen, luo siteitä, pitää yllä työkykyä ja osaamista sekä terveyttään ja kuntoaan.
Ihan absurdia touhua!
Tottakai työtön saa tehdä töitä. Silloin vain saa soviteltua työttömyysturvaa, eli jokainen palkkaeuro vähentää työttömyysturvaa 50 senttiä.
Ap on alhainen, kun loisii veronmaksajien kustannuksella ja huijaa sosiaaliturvaa laittomasti.
Tämä on väärä tieto. Ansiosidonnainen vähenee vielä enemmän, sillä myöskään työpäivien osalta ei makseta korvausta. Saan noin 26 % bruttotuloistani itse.
Tämä on väärä tieto. Ansiosidonnainen vähenee vielä enemmän, sillä myöskään työpäivien osalta ei makseta korvausta. Saan noin 26 % bruttotuloistani itse.
Meinaat siis että soviteltu työttömyysetuus toimii niin, että ensin leikataan kokonaan korvaus kaikilta niiltä päiviltä, jolloin on ollut töissä edes osa-aikaisesti ja sen jälkeen 50 prosenttia lopuista varmuuden vuoksi vielä toiseen kertaan? Juu ei :D Ihme disinformaatiota ja työttömien pelottelua taas.
Vierailija kirjoitti:
Eli saat palkkaa ja valehtelulla varastat verorahoja???
Eiköhän ne Hallituksessa olevat niitä varastele enemmän
Tuntuu että ennen työkkärin ihmiset oli työttömien puolella.
Nykyään vain yritetään kalastaa joku väärä sana että työttömyystuki saadaan lakkautettua.
Ehkä näillä on nykyään joku "tulosvastuu".
Mitä enemmän saat jengiä tiputettua pois päivärahalta = mieron tielle , niin sitä parempi työntekijä olet.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö nuo soittelevat työkkärin virkailijat, että saako työtön pientä peruspäivärahaa vai ansiosidonnaista? Olin kerran hetken aikaa työttömänä ja sattui olemaan kova palkka edeltäneessä työpaikassa ja ansiosidonnainen oli sen mukainen. Ihan jäätävää jahtausa oli työkkärin virkailijan taholta - tuli silloin mieleen, että virkailija oli kateellinen kun joku saa "loisia" niin hyvällä työttömyyskorvauksella. Valitin lopulta siitä virkailijasta, meni niin naurettavuuksiin se touhu.
Mihin noista uuvateista voi valittaa?
Sulla oli selvästi jotain salattavaa :-)
Vierailija kirjoitti:
Voiko vielä työkkärille jättää puhelinnumeron ilmoittamatta?
Voi ja kannattaa!
Samoin S-posti ja suomi.fi kannattaa lopettaa. Ohjeet löytyy helposti dvv:n sivuilta.
Ilmoitat ettet pysty mitenkään vahvasti tunnistamaan. Sanot että pidetään yhteyttä paperipostilla ja vierailuilla.
Ja sitten toimeen marsmars!
Voiko työkkärin tätille ehdottaa puhelimessa seksitreffejä? Mun työkkärintätillä on aika seksikäs ääni ja viime puhelissakin, mulla alkoi kesken puhelun jöpöttämåän ihan kunnolla. Hyvää juttua riitti meillä viimeksikin mutta en saanut oikeen aasinsiltaa, että olisin.voinut ehdotella tapaamista vaikka päiväkahvien merkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri on ystävällinen, mutta kela on saanut päähänsä, että olen yrittäjä! Työvoimapoliittinen lausunto oli, että ei estettä. Kela laittaa selvityspyynnön, koska olen saanu työkorvauksia. Eli niitä kertaluonteisia korvauksia jostain hommasta, joka ei ole palkkaa, mutta en ole yrittäjä. Kela pakotti te-palvelut pyytämään multa niistä selvityksen ja te-palveluita tekemään uuden lausunnon. Tulos: en ole yrittäjä. Kela: viime kuusta ei jää maksettavaa koska olet saanut palkkatuloja - ja yrittäjätuloa!
Pahimmillaan siis joka kerta jos saat jotain muuta kuin palkkaa työkorvauksena, kela laittaa sinut yrittäjäselvitykseen, joka kestää 3 viikkoa.
Minä taas olen yrittäjä, ja sain samanlaisen kivan rupattelupuhelun Kelalta, kun olin ollut sairaana. Koronan aikaan työterveyden työpaikkakartoitukset tehtiin Teams-puheluna. Mulla on työpiste siis kotona yhdessä huoneessa pöytä ja tietokone - konsulttina toimin.
Kelalta soittivat lirkuttelu mitä kuuluu puhelun, jonka tuloksena eväsivät kelan työterveystuet ja valehtelivat että minun työpistettä ei ole tarkastettu kuin videonauhalta katsoen. Valitin ja sain sen 20e korvauksen jonka eväsivät valehdellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli saat palkkaa ja valehtelulla varastat verorahoja???
Eiköhän ne Hallituksessa olevat niitä varastele enemmän
Niin, ja Suomessa asuvilla työttömillä ulkkiksilla on jopa varaa lähettää ulkomaille rahaa.
Te-pelle soitti ja aloitti kuulustelun. Vastasin kielteisesti kaikkeen, en käy missään ei ole sosiaalisia suhteita, ei kavereita, ei sometilejä. Käytän nettiä vain työnhakuun 16h/vrk ja muun ajan nukun työvaatteissa valmiina lähteen heti työhön.
Työkkäri on ystävällinen, mutta kela on saanut päähänsä, että olen yrittäjä! Työvoimapoliittinen lausunto oli, että ei estettä. Kela laittaa selvityspyynnön, koska olen saanu työkorvauksia. Eli niitä kertaluonteisia korvauksia jostain hommasta, joka ei ole palkkaa, mutta en ole yrittäjä. Kela pakotti te-palvelut pyytämään multa niistä selvityksen ja te-palveluita tekemään uuden lausunnon. Tulos: en ole yrittäjä. Kela: viime kuusta ei jää maksettavaa koska olet saanut palkkatuloja - ja yrittäjätuloa!
Pahimmillaan siis joka kerta jos saat jotain muuta kuin palkkaa työkorvauksena, kela laittaa sinut yrittäjäselvitykseen, joka kestää 3 viikkoa.