Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS:n inhottava Oulu-pääkirjoitus

Vierailija
15.01.2026 |

Olipa ilkeä kirjoitus. Lisäksi kirjoittaja ei tunnu oikeasti ymmärtävän Oulusta mitään. Todella kummallisia, virheellisiäkin väitteitä. En ole varmaan koskaan lukenut yhtä huonoa pääkirjoitusta. 

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011725712.html

Kommentit (751)

Vierailija
381/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulu on Pohjois-Skandian pääkaupunki ja Suomen kännykkäpääkaupunki.

Melkoinen väite kun Suomi ei edes ole osa skandiaa.

No niin vain lukee oululaisten bussien kyljessä, capital of scandinavia tms. Myötähäpeäni on suuri, miten moinen on nennyt läpi.

Joo taisin joskus itsekin nähdä sellaisen mainoslauseen jossain.

Tuohon aikaan meillä oli kaupunginjohtajana tullista tullut tuppukylän tyttö. Vieläkö se on poliisitutkinnassa muutaman muun ylemmän ja myös entisen virkamiehen kanssa?

Kukas teillä nyt on ?

Vierailija
382/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hukkaan heitetty 2 milliä +600 000. Kulttuurivuosi ja jouluvalot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdyn ihmettelyyn. Vaikka lessut olisivat itse Perkeleitä, mitä te 195 tuhatta muuta oululaista teette? Ilmeisesti ette mitään muuta kuin kyräilette toisianne. Olisiko se vika kuitenkin teissä?

Lestoja, nimenomaan vanhoollislestadiolaisia on Suomessa laskutavasta riippuen 100 000. - 200 000, joista suurin osa asuu Pohjois-Suomessa, erityisesti Oulun seudulla kymmeniätuhansia.

Lapissa Ranua on lestakunta. Itse olen kasvanut L-Lapissa ilman mitään uskontohumppaa. Oli siinä ihmettelimistä , kun muutin Ouluun. Veelliä työpaikka täynnä

Vierailija
384/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulusta en tiedä mitään, mutta Hesarin tilaus loppui tähän. Voiko enää enempää vihervasemmalle pääkirjoitusta viedä?

Vierailija
385/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää ennoo lukenu tuota hesarin juttua enkä taijja lukiakkaan. Meen älyä että mitä ne muut tullee tolokottammaan Oulustako eivät siittä mittään kerta älyä.

Ohan täälä hienua sivistystä ja kulttuuria ja aivan tolokkua väkiä ja meki vanahat avojalakaset ollaan oikioita rehellisiä vanahankansan porukkaa.

Ei me palion ennää tuola keskustasa etes käyvvä.

Kävästää peltomarketteisako niistä saa kaikki eikä tartte autua ajjaa milioonamonttuun.

Toista soli vielä kaheksankymmentä luvullako meitä työikäsiä oli aivan sikana joka lähtöön. 

Joka hiijjen pulijuun piisasi asiakkaita ja oli hänyjä erikoisliikkeitäki.

Lauvvantait kuluki niisä kulukiisa ja romppeita loniesa.

Mutta mennäämme kesällä ainaski kerran ihimettelleen, että mitä noon keksineet, että voijjaan sitte lehesä valittaaa ja tyrmätä uuvet ideat.

Mene takas savvoon väänteleen pjelle.

Vierailija
386/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin perustein Oulu voi olla "The Capital of Northern Scandinavia" kuin millä Tukholma mainostaa itseään termillä "The Capital of Scandinavia"

No mutta. Tukholman kohdalla se oikein, Oulu on VAIN Pohjois-Pohjanmaan pikkukaupunki

Vierailija
387/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana asu Saara Aallolla

Muutenkin kaunista, kun sattui satamaan lunta avajaisten aikana

Ihana Saara Aalto, ylpeä hänestä! 🤗

T. (lestadiolainen) oululainen

Onpas hienoo, kun hyväksyt kun Saara on julkilesbo. Kaikki teikäläiset ei hyväksy ja kiittele.

Vierailija
388/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdyn ihmettelyyn. Vaikka lessut olisivat itse Perkeleitä, mitä te 195 tuhatta muuta oululaista teette? Ilmeisesti ette mitään muuta kuin kyräilette toisianne. Olisiko se vika kuitenkin teissä?

Lestoja, nimenomaan vanhoollislestadiolaisia on Suomessa laskutavasta riippuen 100 000. - 200 000, joista suurin osa asuu Pohjois-Suomessa, erityisesti Oulun seudulla kymmeniätuhansia.

Lapissa Ranua on lestakunta. Itse olen kasvanut L-Lapissa ilman mitään uskontohumppaa. Oli siinä ihmettelimistä , kun muutin Ouluun. Veelliä työpaikka täynnä

Mikä semmoinen työpaikka mahtaa olla? Minkä alan työpaikka? Olen asunut Oulussa 55 vuotta enkä vuosien varrelta tiedä yhtään tuommoista työpaikkaa täällä. Olen itse ollut vuosien varrella kolmessa eri työpaikassa. Jokaisessa niissä on ollut yksi lestadiolainen.

Vierailija
389/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana asu Saara Aallolla

Onpas hienoo, kun hyväksyt kun Saara on julkilesbo. Kaikki teikäläiset ei hyväksy ja kiittele.

Olen eri. Minusta Saara on hyvä Oulun ja oululaisuuden edustaja, taitava ja monilahjakkuus. Luulen, että sinun on vaikeampi hyväksyä minua/meitä ja minun tapaani elää, kiitoksesta puhumattakaan (kuin minun Saaraa). 

Vierailija
390/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti jonkin sortin kateudesta kyse. En oikein muuta motivaatiota moiselle häväistyskirjoitukselle tässä kohtaa keksi.

Toisaalta: ei noiden päivälehtien pääkirjoitusten merkitys nykypäivänä ole suuri.

Vierailija
391/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulun keskustaa halkoo Mississippi-tyyppisen hitaasti virtaava Laana-oja, josta teekkarit ovat joskus kalastelleetkin, mutta se on kai nykyisin kielletty.

Laaniskasa lysti kesällä ompi vilivottautua 😁

Vierailija
392/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lähinnä ihmetyttää, että joku vielä lukee hesarin pääkirjoituksia. Tai kai jotkut aina tarvitsevat päivittäisen vasemmistopropaganda-aineksensa

Opetuslapset lukevat tunnollisesti pravdansa. Uhmakkaat sitten ihan mitä itse päättävät.

Vierailija
393/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana asu Saara Aallolla

Melko hankalaksi menisi elämä, jos alkaisin miettiä kenenkin henkilökohtaisen elämän perusteella, voinko olla hänestä ylpeä esimerkiksi juuri ihanan luonteen ja vahvan ammattiosaamisen vuoksi.

Lisäksi tuomitseminen kuuluu vain Jumalalle, ei ihmisille. Ja koskaan kukaan ei voi täysin tietää toisen ihmisen sydämen tilaa. Loppujen lopuksi kukaan ei voi uskoa toisen puolesta vaan se on syvästi henkilökohtainen valinta ja asia. Mistä minä edes tiedän, vaikka Saara olisi tehnytkin tämän valinnan? Sen tietävät yksin hän ja Jumala.

- Se Saarasta ylpeä

Vierailija
394/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hukkaan heitetty 2 milliä +600 000. Kulttuurivuosi ja jouluvalot. 

Kuka vei välistä?

Vierailija
395/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti jonkin sortin kateudesta kyse. En oikein muuta motivaatiota moiselle häväistyskirjoitukselle tässä kohtaa keksi.

Toisaalta: ei noiden päivälehtien pääkirjoitusten merkitys nykypäivänä ole suuri.

Ennen osattiin olla asiallisia ja informatiivisia. Ei voinut kuvitellakaan tätä päivää missä kokonaista kaupunkia arvoineen ja elämänvalintoineen mitätöidään, väheksytään, työnnetään omituiseen valoon erityisesti tietyn yksittäisen elämänkatsomuksen takia.

Ei tällä tavoin ainakaan Helsingin seudun arvostusta kasvateta.

Uskon helposti että Oulussa on hyvinvointipuutteita mutta missäpä näitä ei olisi tämän hetken Suomessa?

Vierailija
396/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee just se oululaisten tietämättömyys. Oululainen ei tiedä että sisämaassa todellakin on täysin erilainen ilmasto. Paljon lämpimämpi, ei tuule, talvellakin hyvä. Pidemmät ja paremmat kesät, vähemmän sateita jne. Kasvillisuusvyöhyke hyvin erilainen. Ei hyttysiä kun ei ole pajukkoa ja lehtipuumetsää. Sitten tämä. Sanginsuu ja kaukana korvessa olevat purot. Muissa kaupungeissa ne on kävely ja pyörämatkan päässä. Muissa kaupungeissa ne löytyy omasta kaupunginosasta johon kaupunki o satsannut. Mitä löytyy Välivainiolta, Puolivälinkankaalta, Tuirasta? Missä haluat siellä viettää aikaa ja voit todeta että onpas kaunista arkkitehtuuria, kauniita puistoja ja kivoja liikuntapaikkoja. Castrenin urheilupuisto on kuin Neuvostoliitosta. Kun ei tiedä paremmasta niin silloin Välivainiokin on tosi kiva. 

Ai on vai? Oulussa on usein lämpimämpää kuin Hesassa, eihän uskoisi, kesälläkin! 

Muuten, ihminen voi asua ympäristössään vaikka se ei joka nurkalta tarjoakaan kukkuloita, väyliä, polkuja, monumentteja sun muuta. Hän viihtyy vaikkapa Välivainion vanhassa omakotitalossaan mainiosti ja elämän täyttää tekemiset, harrasteet ja tuvan lämmitys. 
Hän kyllä tietää että maailmassa on monenlaisia paikkoja ja on käynytkin niissä monessa. Hän rakastaa kotipihansa lintuja ja jäniksiä jotka hyppivät pihalla.

Onko sinulla itselläsi talosi joka nurkalta sadan metrin päässä kaikki aivan vautsivauta sun muuta? Itsekö olet ne tehnyt? Liikuntaa voi harrastaa niin monella tapaa ja hiljaiset lähiöt ovat myös täynnä kauneutta, omanlaistaan. 

Voisi tehdä sloganin sun kaltaisille, että Oulu on tylsä, tule toteamaan pääsetkö sinäkin siitä jyvälle! Jos pääset, sinähän olet itse tylsä! 

Vierailija
397/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee just se oululaisten tietämättömyys. Oululainen ei tiedä että sisämaassa todellakin on täysin erilainen ilmasto. Paljon lämpimämpi, ei tuule, talvellakin hyvä. Pidemmät ja paremmat kesät, vähemmän sateita jne. Kasvillisuusvyöhyke hyvin erilainen. Ei hyttysiä kun ei ole pajukkoa ja lehtipuumetsää. Sitten tämä. Sanginsuu ja kaukana korvessa olevat purot. Muissa kaupungeissa ne on kävely ja pyörämatkan päässä. Muissa kaupungeissa ne löytyy omasta kaupunginosasta johon kaupunki o satsannut. Mitä löytyy Välivainiolta, Puolivälinkankaalta, Tuirasta? Missä haluat siellä viettää aikaa ja voit todeta että onpas kaunista arkkitehtuuria, kauniita puistoja ja kivoja liikuntapaikkoja. Castrenin urheilupuisto on kuin Neuvostoliitosta. Kun ei tiedä paremmasta niin silloin Välivainiokin on tosi kiva. 

Ai on vai? Oulussa on usein lämpimämpää kuin Hesassa, eihän usk

Näinhän se menee!

Eikä Oulussa saisi olla omaa kasvillisuutta? Miks sen pitäisi olla samanlaista kuin Jämsässä tai kiteellä? 

Etkö sinä osaa maantietoa, tämä alkuperäiselle asuinalueiden arvostelijalle!

Vierailija
398/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä Vantaa -5, Helsinki -4 , Jämsä -3 ja Oulu -1.  Kaikissa sama tuuli.

Oulu jälleen lämpimin paikka.

Mutta kun laiskat ei liiku. Ne jaksaa polkea pyörää vain kesällä kilometrin ja Oulussa heidän mielestään aina liian kylmä.

Minä seuraan säätä nääs.

Vierailija
399/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin perustein Oulu voi olla "The Capital of Northern Scandinavia" kuin millä Tukholma mainostaa itseään termillä "The Capital of Scandinavia"

No mutta. Tukholman kohdalla se oikein, Oulu on VAIN Pohjois-Pohjanmaan pikkukaupunki

Tukholmakin on ihan itse keksinyt sen tittelin. Miksi vaikka Oslo ei voisi yhtä lailla olla "Skandinavian pääkaupunki"?

Ja aina puhutaan siitä, miten suomalaiset eivät ole tarpeeksi rohkeita markkinoimaan itseään. Ainakin Oulu otti rohkeasti iskevän ja mieleenjäävän sloganin käyttöön. Olisiko parempi ollut jokin vaatimaton "The Tiny Nordic Town Somewhere In The Middle Of Nowhere"

Vierailija
400/751 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukholmakin on ihan itse keksinyt sen tittelin. Miksi vaikka Oslo ei voisi yhtä lailla olla "Skandinavian pääkaupunki"?

Ja aina puhutaan siitä, miten suomalaiset eivät ole tarpeeksi rohkeita markkinoimaan itseään. Ainakin Oulu otti rohkeasti iskevän ja mieleenjäävän sloganin käyttöön. Olisiko parempi ollut jokin vaatimaton "The Tiny Nordic Town Somewhere In The Middle Of Nowhere"

Olisi, koska sehän on totta. Slogan ei ole mieleenjäävä vaan naurettava. Paljonko maksoi ? Tukholma on Skandinaviassa, Oulu ei. Oulun pitäisi mainostaa itseään Pohjois-Pohjanmaana, ei mitään pääkaupunki hömppää. Sanooko lappilainen olevansa Pohjois-Suomesta ? Eeii