Pörssisähkön keskihinnalla EI ole merkitystä
Vaan sillä paljonko hinta on silloin kun kulutus on kovaa. Kulutus ei jakaudu tasaisesti kuten keskihinta, tätä ei pörssisähköspedet tajua
Kommentit (61)
Ihan mielenkiinnosta, paljonko ne halvimmat kiinteät nykyään on? Mun (toteutunut) keskihinta oli viime vuonna n. 5,7 snt/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi fingridin datahubista hakea oman käyttönsä ja tunkea sen liukuri.fi laskuriin ja laskeskella että kannattaako pörssisähkö vai ei omalla kulutusprofiililla.
Näin menee, täällä huudellaa "mun sähkönkeskihinta oli 5.5 per kwh mutta mitä se oli kulutuksen mukaan?
Ei sillä ole väliä, jos keskihinta on jotain, niin silloin se tarkoittaa sitä että keskihinta on sen varran
Hitto mitä idiootteja täällä pyörii. Onko apukoulu jäänyt kesken?
Jos laskee oman keskihintansa, niin saa selville paljonko on keskimäärin itse maksanut sähköstä. Tätå voi sitten verrata niihin hintoihin, joita itselle on tarjottu kiinteähintaisesta sopimuksesta. Toki aina voi miettiä, että
Tuo on juuri se pointti. Jos muokkaa voimakkasti kulutusta kalliin pörssisähkön aikaan sähköä säästäen ei se anna luotettavaa vertailua siihen,että eläisi samalla tavalla sekä kiinteän hinnan että pörssisähkön taloudessa! Harva tätä tekee tai myöntää, että talvella muuttaa voimakkasti kulutusta pörssisähkötaloudessa. Niin kauan kuin tilanne on tämä, nämä öyhötysketjut täällä ovat merkityksettömiä.
Vierailija kirjoitti:
Päivällä se pörssisähkön hinta "jostain syystä" on korkeampi kuin yöllä...
Saadakseen parhaan hyödyn pörssisähköstä, pitäisi muuttua yöeläjäksi ja nukkua päivät.
Ei se aina noinkaan mene. Usein keskipäivä on halpa. Ja esimerkiksi eilen ilta oli halvempi kuin yö.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, paljonko ne halvimmat kiinteät nykyään on? Mun (toteutunut) keskihinta oli viime vuonna n. 5,7 snt/kWh.
Paljonko on sähkölaskusi tammikuussa eli tässä kuussa? Mulla on siirto noin 40 e/kk ja kiinteä määräaikainen myyntisähkö noin 40 e/kk. Kerrostalokämppä saunalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kiinteä hinta määräaikaisessa sopparissa 7.4 snt/kwh kahden vuoden ajan.
"Harva tätä tekee tai myöntää, että talvella muuttaa voimakkasti kulutusta pörssisähkötaloudessa"
Ei tarvitse itse tehdä mitään kun automatiikka hyödyntää halvimmat tunnit esimerkiksi veden lämmityksessä. Sitten taas ei tulisi mieleenkään poltella takkaa kesällä se puiden poltto ihan mukavuussyistä sijoittuu kylmimpään ja pimeimpään aikaan, oli sähkö sitten kiinteä taikka pörssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi fingridin datahubista hakea oman käyttönsä ja tunkea sen liukuri.fi laskuriin ja laskeskella että kannattaako pörssisähkö vai ei omalla kulutusprofiililla.
Näin menee, täällä huudellaa "mun sähkönkeskihinta oli 5.5 per kwh mutta mitä se oli kulutuksen mukaan?
Ei sillä ole väliä, jos keskihinta on jotain, niin silloin se tarkoittaa sitä että keskihinta on sen varran
Hitto mitä idiootteja täällä pyörii. Onko apukoulu jäänyt kesken?
Jos laskee oman keskihintansa, niin saa selville paljonko on keskimäärin itse maksanut sähköstä. Tätå voi sitten verrata niihin hintoihin, joita itselle on tarjottu kiinteähintaisesta sopimuksesta. Toki aina voi miettiä, että
Eipä se pösä ainakaan pienehköllä kulutuksella kannata kun kiinteät perusmaksut syö ne hiki päässä metsästetyt halvat kilowatit. Tuli vähän hölömö olo kun pari vuotta kyttäsin tunteja ja kuvittelin pääseväni halvemmalla mutta vähän kun viitsi laskea niin olisin kalliimmalla kiinteällä päässyt samaan ja voinut käyttää sähköä vapaasti vielä lisäksi.
Matematiikka ei taida olla aloittajan vahvuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa, jolla taitaa olla ymmärtämisen kanssa vaikeuksia, olet sinä. Jos joku huutelee, että "mun sähkön keskihinta oli 5,5 snt/kWh", niin se on todennäköisesti osannut katsoa vuoden laskuista, että esim. maksoi sähköstään 550 euroa ja kulutti 10 MWh sähköä samassa ajassa. Ja kappas, tuosta sattuu tulemaan aika jämptisti 5,5 snt/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Näinhän se on. Meillä kulutus on aina kovimmillaan, kun pörssisähkö on myös kalliimmillaan. Hintaero aikalailla miinus nolla ja silloin saatiin pörssillä säästöt, kun piti niitä hintoja päivittäin seurata ja niiden mukaan omaa elämää suunnitella
Tuo on muuttunut aika paljon, nykyään ei ole selvää vuorokausivaihtelua. Itse en seuraa enää ollenkaan, silti pörssi on ollut halvempi kuin halvin kiinteä.
No eipä ole muuttunut, kun ainakin tänäänkin katsottuna hinnat on meidän kovimman kulutuksen aikaan taas korkeimmillaan.
Me ei säästetty lainkaan silloin, kun ei seurattu hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin kallis ja erittäin halpa, tuosta ei tule keskihinnaksi mitään kohtuuhintaista. Hinnalla ei ole kattoa mutta alaraja kyllä on.
Ei sillä kyllä ole alarajaakaan.
Viime vuosi oli halpa pörssisähkövuosi, tuulivoima on lisääntynyt paljon.
tammikuu 20256,63 c/kWh
helmikuu 20255,93 c/kWh
maaliskuu 20255,96 c/kWh
huhtikuu 20255,99 c/kWh
toukokuu 20252,30 c/kWh
kesäkuu 20252,34 c/kWh
heinäkuu 20253,03 c/kWh
elokuu 20256,93 c/kWh
syyskuu 20255,25 c/kWh
lokakuu 20256,14 c/kWh
marraskuu 20256,02 c/kWh
joulukuu 20254,51 c/kWh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se todellinen laskutettu keskihinta näkyy minulla kyllä ihan laskussakin.
Tämä kai riittänee useimmille?
Ja tarkempaa seurantaa voi tosiaan hakea myös oman sähköntoimittaja sovelluksista.
Että missä on sitä korjaamista, jos lasku tuntuu liian suurelta.
Mutta tuo vuorokauden keskihinta ei kerro paljon mitään varsinkin jos erot ovat suuria yöllä ja päivällä, ja et pysty käyttämään halpaa jaksoa hyväksesi.
Vierailija kirjoitti:
tammikuu 20256,63 c/kWh
helmikuu 20255,93 c/kWh
maaliskuu 20255,96 c/kWh
huhtikuu 20255,99 c/kWh
toukokuu 20252,30 c/kWh
kesäkuu 20252,34 c/kWh
heinäkuu 20253,03 c/kWh
elokuu 20256,93 c/kWh
syyskuu 20255,25 c/kWh
lokakuu 20256,14 c/kWh
marraskuu 20256,02 c/kWh
joulukuu 20254,51 c/kWh
Nämä on kyllä tyhmiä vertailuja, kun noissa "keskihinnoissa" otetaan huomioon se yöhinnat, jolloin ei ainakaan meillä kuluteta paljoa mitään.
Keskihinnat olisi ihan toista luokkaa, jos vain huomioon otettaisiin ne tunnit, jolloin kulutusta on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kiinteä hinta määräaikaisessa sopparissa 7.4 snt/kwh kahden vuoden ajan.
Mulla on ollut 7,2 snt/kWh mutta päättyy tänä vuonna. Sopimukseni on ollut näitä kulutusjoustollisia malleja ja sen verran mulla painottuu kulutushuiput yleisesti halvempaan aikaan eli yöhön, että mulla kulutusvaikutus on ollut hieman negatiivinen. 7,07 snt/kWh. Viime vuoden osalta en ole laskenut, paljonko se pörssisähkön keskihinta minulla olisi ollut, mutta kääntäen sen voi toki laskea kulutusvaikutuksenkin kautta. Voinee sanoa, että pari snt/kWh olen "ottanut takkiin", mutta lasken sen niin että maksan sähköyhtiölle mielenrauhasta. Nyt ei ole tarttenut pohtia pätkääkään, missään kohtaa, mitä sähkö maksaa jos satun lataamaan autoa, huudattamaan keittiössä kaikkia mahdollisia aparaatteja täysillä ja lämmittämään saunaa, samanaikaisesti.
"Tuo on juuri se pointti. Jos muokkaa voimakkasti kulutusta kalliin pörssisähkön aikaan sähköä säästäen ei se anna luotettavaa vertailua siihen,että eläisi samalla tavalla sekä kiinteän hinnan että pörssisähkön taloudessa! "
Pörssisähkö tulee useimmilla halvemmaksi ilman kulutuksen muokkaamistakin, mutta oikeastaan koko pörssisähkön pointti on juuri se, että sillä saadaan hieman tasattua kulutusta koko valtakunnan mittakaavassa ja yksittäisellä asiakkaalla on mahdollisuus ennestään pienentää keskihintaa siirtämällä kulutusta halvemmille tunneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Näinhän se on. Meillä kulutus on aina kovimmillaan, kun pörssisähkö on myös kalliimmillaan. Hintaero aikalailla miinus nolla ja silloin saatiin pörssillä säästöt, kun piti niitä hintoja päivittäin seurata ja niiden mukaan omaa elämää suunnitella
Tuo on muuttunut aika paljon, nykyään ei ole selvää vuorokausivaihtelua. Itse en seuraa enää ollenkaan, silti pörssi on ollut halvempi kuin halvin kiinteä.
No eipä ole muuttunut, kun ainakin tänäänkin katsottuna hinnat on meidän kovimman kulutuksen aikaan taas korkeimmillaan. Me ei säästetty lainkaan silloin, kun ei seurattu hintoja.
Katsot yhden päivän...? Mikset katso samalla edes eilisen jolloin taas oli päinvastoin kuin tänään, eilen klo 16-01 oli halvinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tammikuu 20256,63 c/kWh
helmikuu 20255,93 c/kWh
maaliskuu 20255,96 c/kWh
huhtikuu 20255,99 c/kWh
toukokuu 20252,30 c/kWh
kesäkuu 20252,34 c/kWh
heinäkuu 20253,03 c/kWh
elokuu 20256,93 c/kWh
syyskuu 20255,25 c/kWh
lokakuu 20256,14 c/kWh
marraskuu 20256,02 c/kWh
joulukuu 20254,51 c/kWh
Nämä on kyllä tyhmiä vertailuja, kun noissa "keskihinnoissa" otetaan huomioon se yöhinnat, jolloin ei ainakaan meillä kuluteta paljoa mitään. Keskihinnat olisi ihan toista luokkaa, jos vain huomioon otettaisiin ne tunnit, jolloin kulutusta on paljon.
Silloin sulla ei varmaan pörssisähkö ole se oikea valinta. Sen sijaan jos on varaavalla sähkölämmityksellä varustettu omakotitalo ja ajaa sähköautolla, niin silloin yöaikaan pystyy nimenomaan siirtämään sitä omaa kulutushuippuaan hyvinkin vaivattomasti.
"Harva tätä tekee tai myöntää, että talvella muuttaa voimakkasti kulutusta pörssisähkötaloudessa."
Mutta sehän on juuri se pörssisähkön idea!!
Että muutat kulutustasi ja siirtelet kulutusta halvemmille jaksoille!
Älyenergia-sovellus on hyvä, kun se hakee kulutustiedon suoraan Datahubista niin ei tarvitse itse käyttää aikaa datan hakemiseen ja viemiseen Liukuriin.