Pörssisähkön keskihinnalla EI ole merkitystä
Vaan sillä paljonko hinta on silloin kun kulutus on kovaa. Kulutus ei jakaudu tasaisesti kuten keskihinta, tätä ei pörssisähköspedet tajua
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Katsot yhden päivän...? Mikset katso samalla edes eilisen jolloin taas oli päinvastoin kuin tänään, eilen klo 16-01 oli halvinta.
Meillä loppuu kuluttaminen aikalailla siinä 19:00 jälkeen. Suurin kulutuksen ajat alkavat 06:00-17:00 välillä. Ihan turhaa siis pörssisähköä käyttää.
Olin pörssisähkön asiakas kuitenkin 2-vuotta. En lähtisi missään nimessä siihen takaisin. Nyt voin kuluttaa ja tehdä ihan silloin kun haluan miettimättä, että no onko se sähkö nyt minkä hintaista, ettei vaan tule isompaa laskua.
Pörssisähkö sopii niille, jotka kuluttavat öisin. Me ollaan jo nukkumassa yhdeksän aikaa illasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosi oli halpa pörssisähkövuosi, tuulivoima on lisääntynyt paljon.
tammikuu 20256,63 c/kWh
helmikuu 20255,93 c/kWh
maaliskuu 20255,96 c/kWh
huhtikuu 20255,99 c/kWh
toukokuu 20252,30 c/kWh
kesäkuu 20252,34 c/kWh
heinäkuu 20253,03 c/kWh
elokuu 20256,93 c/kWh
syyskuu 20255,25 c/kWh
lokakuu 20256,14 c/kWh
marraskuu 20256,02 c/kWh
joulukuu 20254,51 c/kWh
Nämä on kyllä tyhmiä vertailuja, kun noissa "keskihinnoissa" otetaan huomioon se yöhinnat, jolloin ei ainakaan meillä kuluteta paljoa mitään. Keskihinnat olisi ihan toista luokkaa, jos vain huomioon otettaisiin ne tunnit, jolloin kulutusta on paljon.
No siis nuo on niitä vuorokauden keskihintoja. Varmasti suurimaalla osalla pörssisähköläisistä on mahdollisuus hyödyntää ainakin jollain tasolla yön halpoja tunteja. Ihan sellainen ilman mitään huipputeknologiaa oleva sovellus jostain viime vuosituhannelta on ns. yösähkö, joka lämmittää veden ja varaavan lattialämmityksen yöllä. Siihen kun vielä isketään päälle sähköauto, joka lautautuu yöllä, niin kappas vaan, suurin osa yön tunneista tulee käytettyä sähköä reilusti.
Jos teillä kulutus osuu aina kalliimpiin tunteihin ja sähkön hinnan kyttäys ei kiinnosta, niin silloin ei tietenkään kannata pörssisähköä hankkia. Ja jos on esimerkiksi kaukolämpöasunto ilman auton latausta, saunaa tai puukiukaalla ja jossa on led-valaistus, niin ei siinä kovin monta kymppiä vuodessa edes pysty säästämään vaikka miten ajoittaisi pörssisähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, paljonko ne halvimmat kiinteät nykyään on? Mun (toteutunut) keskihinta oli viime vuonna n. 5,7 snt/kWh.
Paljonko on sähkölaskusi tammikuussa eli tässä kuussa? Mulla on siirto noin 40 e/kk ja kiinteä määräaikainen myyntisähkö noin 40 e/kk. Kerrostalokämppä saunalla.
Kuu on vasta puolessavälissä. T: eri
Mutta miten sinulla on noin isot laskut? Eikö ole kaukolämpöä? Vai saunotko monta kertaa viikossa? Minulla sähkö on keskimäärin noin 6-10€/kk ja siirto noin 15€/kk. Kulutus luokkaa 140kWh. Sauna kerran viikossa.
Minulla on pörssisähkö ja sähkölaskussa näkyy ihan valmiiksi laskettuna toteutunut keskihinta pohjautuen siihen miten olen sähköä käyttänyt.
Tässä juuri maksoin vuoden 2025 kolmen viimeisen kuukauden sähkölaskun ja todellinen keskihinta sähkölle oli vähän yli 5 snt / kWh näiltä kolmelta kuukaudelta.
Joulukuussa sähkö maksoi minulle 4,54 snt / kWh. Nyt tammikuussa pörssisähkön hinta on ollut korkeammalla. Nähtäväksi mikä tulee olemaan toteutunut lopullinen keskihinta.
Tähän jos vertaan 7 snt / kWh kiinteähintaista sopimusta niin aivan selvästi pörssisähkö on ollut minulle edullisempi vaihtoehto. Ainakin viime vuoden osalta pörssisähkö voittaa ihan selvällä etumatkalla. Minun kohdallani kiinteähintainen sähkö olisi ollut monta kymmentä prosenttia kalliimpi vaihtoehto.
Kannattaa muuten muistaa että pörssisähkö on nykyään keskimäärin halvempaa kuin joskus 2022-2023. Eli ei kannata nykyisiä kiinteitä verrata vuosien takaisiin pörssihintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuten muistaa että pörssisähkö on nykyään keskimäärin halvempaa kuin joskus 2022-2023. Eli ei kannata nykyisiä kiinteitä verrata vuosien takaisiin pörssihintoihin.
Parhaimmillaan kiinteähintaiset sopimukset oli monta kymmentä senttiä per kWh. Sähkön hinta ylipäätään on tullut alaspäin.
Näitä sopimuksia jotkut teki missä sitoutuivat 30 snt / kWh kiinteään hintaan moneksi vuodeksi. Kyllä siinä saa maksaa itsensä kipeäksi tuollaisella sopparilla.
Nykyisin sentään saa ihan kohtuu edullisia kiinteähintaisia sopimuksia. Joku 7 snt / kWh on ihan kohtuullinen hinta sähköstä. Silloin maksaa sen pari senttiä per kWh siitä varmuudesta, että sähkön hinta on aina sama.
Eiköhän jokainen tee itse hintavertailunsa ja valitsee sen itselleen sopivimman? Oman sähkönkulutuksensa saa niin helposti selville ja vertailtua mitä kannattaa käyttää. Meillä se ero olis ollut yli 300€ vuodessa viime vuonna, ilman mitään pörssisähkö-optimointia. Silloin oli valitettavasti kalliimpi kiinteä soppari, nyt pörssisähkö.
Vierailija kirjoitti:
"Tuo on juuri se pointti. Jos muokkaa voimakkasti kulutusta kalliin pörssisähkön aikaan sähköä säästäen ei se anna luotettavaa vertailua siihen,että eläisi samalla tavalla sekä kiinteän hinnan että pörssisähkön taloudessa! "
Pörssisähkö tulee useimmilla halvemmaksi ilman kulutuksen muokkaamistakin, mutta oikeastaan koko pörssisähkön pointti on juuri se, että sillä saadaan hieman tasattua kulutusta koko valtakunnan mittakaavassa ja yksittäisellä asiakkaalla on mahdollisuus ennestään pienentää keskihintaa siirtämällä kulutusta halvemmille tunneille.
Yksityiskuluttajan sähkön hinnan säätäminen on yhtä tyhjän känssa. Jos Suomessa on sähkökapasiteettia ylimääräisesti,se myydään ulkomaille. Jos on sähköstä pulaa, se ostetaan ulkomailta. Sähköyhtiöt nostavat hintoja, jos tuotot meinaavat alentua. Toki voi elämänsä käyttää sähkön hinnan ympärillä, jos haluaa!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pörssisähkö ja sähkölaskussa näkyy ihan valmiiksi laskettuna toteutunut keskihinta pohjautuen siihen miten olen sähköä käyttänyt.
Tässä juuri maksoin vuoden 2025 kolmen viimeisen kuukauden sähkölaskun ja todellinen keskihinta sähkölle oli vähän yli 5 snt / kWh näiltä kolmelta kuukaudelta.
Joulukuussa sähkö maksoi minulle 4,54 snt / kWh. Nyt tammikuussa pörssisähkön hinta on ollut korkeammalla. Nähtäväksi mikä tulee olemaan toteutunut lopullinen keskihinta.
Tähän jos vertaan 7 snt / kWh kiinteähintaista sopimusta niin aivan selvästi pörssisähkö on ollut minulle edullisempi vaihtoehto. Ainakin viime vuoden osalta pörssisähkö voittaa ihan selvällä etumatkalla. Minun kohdallani kiinteähintainen sähkö olisi ollut monta kymmentä prosenttia kalliimpi vaihtoehto.
Hieno juttu! Joillakin on aikaa ja rahaa enrmmän,ettei tarvitse nillittää sähkön hinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Päivällä se pörssisähkön hinta "jostain syystä" on korkeampi kuin yöllä...
Saadakseen parhaan hyödyn pörssisähköstä, pitäisi muuttua yöeläjäksi ja nukkua päivät.
Ei tarvitse kuin säätää pääasiallinen lämmitys yölle (silloinhan on kylmintä) ja veden lämmitys aamuyölle aamusuihkua varten. Pikkujuttu automatiikalla
Vierailija kirjoitti:
Olisin säästänyt 150e viime vuonna pörssisähköllä. Liian pieni säästö jotta jaksais kovin kiinnostaa vaihtaa.
Vaikka meidän tulot on 140ke vuodessa arvostan jopa 150e säästöä. Antaisin vaikka lastenlapsille vähän extraa!
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, paljonko ne halvimmat kiinteät nykyään on? Mun (toteutunut) keskihinta oli viime vuonna n. 5,7 snt/kWh.
Meille tarjottiin okt 6,6cnt joulukuussa
Eipä se pösä ainakaan pienehköllä kulutuksella kannata kun kiinteät perusmaksut syö ne hiki päässä metsästetyt halvat kilowatit. Tuli vähän hölömö olo kun pari vuotta kyttäsin tunteja ja kuvittelin pääseväni halvemmalla mutta vähän kun viitsi laskea niin olisin kalliimmalla kiinteällä päässyt samaan ja voinut käyttää sähköä vapaasti vielä lisäksi
Eikö kiinteissä muka ole perusmaksua??
Äkkiä kun katsoin niin ihan samat 2,99-5,99e perkk ja siirrossa omansa. Eli ei ne mitään syö!
Vain sähkön hinta versus kulutus vaikuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuo on juuri se pointti. Jos muokkaa voimakkasti kulutusta kalliin pörssisähkön aikaan sähköä säästäen ei se anna luotettavaa vertailua siihen,että eläisi samalla tavalla sekä kiinteän hinnan että pörssisähkön taloudessa! "
Pörssisähkö tulee useimmilla halvemmaksi ilman kulutuksen muokkaamistakin, mutta oikeastaan koko pörssisähkön pointti on juuri se, että sillä saadaan hieman tasattua kulutusta koko valtakunnan mittakaavassa ja yksittäisellä asiakkaalla on mahdollisuus ennestään pienentää keskihintaa siirtämällä kulutusta halvemmille tunneille.
Yksityiskuluttajan sähkön hinnan säätäminen on yhtä tyhjän känssa. Jos Suomessa on sähkökapasiteettia ylimääräisesti,se myydään ulkomaille. Jos on sähköstä pulaa, se ostetaan ulkomailta. Sähköyhtiöt nostavat hintoja, jos tuotot meinaavat alentua. Toki voi elämänsä käyttää s
Suomessa on monta miljoonaa kotitaloutta. Tottakai yksityiskuluttajien sähkönkäytöllä on merkitystä! Sähkölämmitteisiä omakotitalojakin yli puoli miljoonaa kappaletta.
Vierailija kirjoitti:
Päivällä se pörssisähkön hinta "jostain syystä" on korkeampi kuin yöllä...
Saadakseen parhaan hyödyn pörssisähköstä, pitäisi muuttua yöeläjäksi ja nukkua päivät.
Vahdit siis lämminvesivaraajan vieressä aina kun se lämmittää vettä? Ehditkö töihin ollenkaan?
Millään muulla kulutuksella ei ole merkittävää merkitystä sähkön kulutuksessa kuin lämmityksellä. Jos et pysty, niin et pysty. Mitä siitä muille valittamaan
Itse teen etätöitä, joten käytän sähköä aamusta iltaan, eli kalleimmilla pösä-tunneilla. Kiinteähintainen (määräaikainen soppari) sähkö tuleekin halvemmaksi, mitä enemmän sitä käyttää kalleilla pösä-tunneilla. Suosittelen jokaista kiinteähintaista laittamaan saunan päälle juurikin kalliimpina päivinä/tunteina ja nipistää sähkönkulutusta silloin kun sähkön hinta on halpaa. Näin saatte eniten hyötyä kiinteähintaiselle sopparillenne ja näin myös saadaan sähkön hinta optimoitua paremmin pörssisähkön suhteen. :)
Ei me ainakaan pörssisähkön kanssa mitenkään merkittävästi pyritä ajastamaan kulutusta. Suurin taitaa olla, että pyykkiä pestään yleensä silloin kun pörssihinta on alhainen. Jos on yli 20 snt / kWh päivä niin sitten voi valita, että laittaa pyykkikoneen pyörimään vasta seuraavana päivänä. Yleensä viikonloppuisin on lähes ilmaista sähköä niin esimerkiksi silloin.
Jos olisi sähköauto niin sitä varmaan tulisi ladattua keskellä yötä puoli-ilmaiseksi. Viime vuonna ainakin oli monta kuukautta kun joka yö oli lähes nollassa sähkön hinta joka yö.
Samoin jos olisi sähkösauna niin varmaan sitä valikoisi päiviä milloin lämmittää. Harvoin on sellainen, että juuri täsmälleen NYT pitää päästä saunaan. Voin ihan hyvin mennä pari tuntia myöhemmin tai vaikka vasta huomenna. Pörssisähkö sopii sellaiselle ihmiselle jonka arki on joustavaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen etätöitä, joten käytän sähköä aamusta iltaan, eli kalleimmilla pösä-tunneilla. Kiinteähintainen (määräaikainen soppari) sähkö tuleekin halvemmaksi, mitä enemmän sitä käyttää kalleilla pösä-tunneilla. Suosittelen jokaista kiinteähintaista laittamaan saunan päälle juurikin kalliimpina päivinä/tunteina ja nipistää sähkönkulutusta silloin kun sähkön hinta on halpaa. Näin saatte eniten hyötyä kiinteähintaiselle sopparillenne ja näin myös saadaan sähkön hinta optimoitua paremmin pörssisähkön suhteen. :)
Teet etätöitä. Joten käytät jotain suurtehoista työkalua kotonasi? Poraat kalliota vai mitä teet?
Vierailija kirjoitti:
Ei me ainakaan pörssisähkön kanssa mitenkään merkittävästi pyritä ajastamaan kulutusta. Suurin taitaa olla, että pyykkiä pestään yleensä silloin kun pörssihinta on alhainen. Jos on yli 20 snt / kWh päivä niin sitten voi valita, että laittaa pyykkikoneen pyörimään vasta seuraavana päivänä. Yleensä viikonloppuisin on lähes ilmaista sähköä niin esimerkiksi silloin.
Jos olisi sähköauto niin sitä varmaan tulisi ladattua keskellä yötä puoli-ilmaiseksi. Viime vuonna ainakin oli monta kuukautta kun joka yö oli lähes nollassa sähkön hinta joka yö.
Samoin jos olisi sähkösauna niin varmaan sitä valikoisi päiviä milloin lämmittää. Harvoin on sellainen, että juuri täsmälleen NYT pitää päästä saunaan. Voin ihan hyvin mennä pari tuntia myöhemmin tai vaikka vasta huomenna. Pörssisähkö sopii sellaiselle ihmiselle jonka arki on joustavaa muutenkin.
Meillä ei ole valikoitu edes saunan lämmittämistä, koska se ei yleensä ole niin pitkään päällä että sillä olisi laskuun mitään olennaista merkitystä. Lämmitys ja joku sähköauton lataus ovat ne jotka merkitsevät kaikkein eniten.
Ensimmäisenä vuonna pörssisähkön kanssa tuijoteltiin noita laitteiden käyttöaikoja, mutta nyt kun siitä on luovuttu, niin laskussa en ole sellaisia muutoksia huomannut, että kannattaisi se kyttääminen. Yöllä lämpiää lattiat ja lämminvesivaraaja ja sillä ollaan saatu tehtyä se oikea erotus sähkölaskuun, sekä lämmittämällä varaavaa takkaa. Sellaista toimintaa joka kestää kauemmin kuin edes kaksi tuntia.
Ei ne yö/päivä-vaihtelut enää ole niin selkeitä kuin aiempina vuosina. Ihan keskitalvea lukuun ottamatta keskipäivä on lisääntyneen aurinkovoiman vuoksi ollut jopa halvempi kuin yö.