Opiskelu - elämäni suurin virhe
Biokemian opiskelu oli elämäni suurin virhe. Opiskelemaan oli melko helppoa päästä, ja opiskelu oli mielekästä ja yhteishenki oli hyvä fuksivuotena. Fuksivuosi olikin opiskeluajan ainoa valopilkku. Tulevaisuus oli valoisa ja ura auki. Opettajat lupailivat meille suuria, mutta ne osoittautuivat valheiksi.
Mitä pidemmälle opintoja edettiin, niin sitä ahdistavammaksi koko opiskelu muuttui. Opinnot muuttuivat paljon stressaavammaksi kun tajusi, että alan työpaikkoja on oikeastaan todella vähän siihen nähden kuinka paljon meitä koulutetaan.
Kesätyöhauissa en koskaan päässyt ensimmäistä haastattelukierrosta pidemmälle. Keskiarvoni on 4,1, ja hylkäyskirjeissä mainittiin aina, että olit hyvä ja motivoitunut ehdokas, mutta valintamme ei kohdistunut teihin. Liian vähän työkokemusta.
Nyt olen maisterin papereita vaille valmis biokemisti, ja ainoa työkokemus kaikesta vaivannäöstä huolimatta on kurssiassistentin ja jouluapulaisen työt kaupassa. Velkaa tutkinnosta on noin 20 000 €.
Olotilaanihelpottaa vähän se, että todella monet kurssitoverini ovat samassa jamassa. Harva on saanut alan töitä, suurin osa alityöllistettyjä sekä joillekin tohtorikoulutus oli ns. varaventtiili, kun maisterintutkinnolla ei töitä löytynyt.
Pitää varmaan keväällä hakea lähihoitajaksi.
Luonnontieteistä kiinnostuneille vinkki: Hakekaa lääkikseen, pitäkää vaikka muutama välivuosi.
Kommentit (49)
Aina voi luovuttaa tai sitten voi hankkia sitä kokemusta. Aloita vähän alempaa ihan noin vinkiksi vaan. Älä heti hae asiantuntijan paikkaa.
Juu. Itse välttelisin kaikkea missä on sana bio.
T. Bio- ja elintarviketekniikan insinööri
Vierailija kirjoitti:
Jää laitokselle tekemään väitöskirjaa?
En tiedä, että kannattaako kärsimystä pitkittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei opiskelu koskaan turhaa ole, työllisyystilanne varmasti paranee muutaman vuoden päästä.
Tuskin kemian alalla kuitenkaan. Se on ollut aika kauan vähän kuoleva ala täällä.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi luovuttaa tai sitten voi hankkia sitä kokemusta. Aloita vähän alempaa ihan noin vinkiksi vaan. Älä heti hae asiantuntijan paikkaa.
Kaveri haki siivoojaksi työttömyyspaikkakunnalla ja heti löytyi töitä.
Sipilän hallitus koetti panostaa biotalouteen, mutta eihän siitä mitään tullut.
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä alempaa välttämättä koskaan pääse etenemään yhtään mihinkään. Itse tein ruohonjuuritason hommia yli 5 vuotta enkä liikkunut sieltä tuumaakaan ylöspäin eikä tuo kokemus ole edistänyt työnhakua muutenkaan. Nyt olen sitten pitkäaikaistyötön ja tästä tilanteesta tuskin enää lähtee minkäänlaista urakehitystä etenemään. Hukkaan meni mullakin koulut.
Joku hyvä kurssi. Tekoäly vaikka. Älä luovuta. Tota samaa se on ollut meillä muillakin. Kyllä sä vielä paikkas löydät.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos hakisit sinäkin lääkikseen?
Mutta millä rahalla se onnistuisi? Yhden tutkinnon jo suorittaneelle ei opintotukia juuri heru ja nyt on niin heikko työllisyystilanne, ettei opintojen ohelle saa välttämättä mitään töitä. Kuusi vuotta on pitkä aika kituutella laina niskassaan.
Et sä aloittaja välttistä lähärinä saa töitä. Nyt irtisanotaan todella paljon niitäkin. Lääkikseen vaan, vaikka sitten hammaslääkäriksi.
Nuorten velkavankeuttamista opiskelun vuoksi pitäisi vastustaa enemmän. Suoraan verrattavissa ihmiskauppaan. Hallitus (Kela) on ravintolan omistaja, joka on antanut työpaikan (opiskelupaikan) velkaa vastaan. Sitten nuoret kituroivat lopun ikänsä velkojen kanssa pääsemättä muuhun, kuin ulosottoon. Paitsi se pieni onnekas joukko, joka pääsee töihin ja maksaa itsensä vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä alempaa välttämättä koskaan pääse etenemään yhtään mihinkään. Itse tein ruohonjuuritason hommia yli 5 vuotta enkä liikkunut sieltä tuumaakaan ylöspäin eikä tuo kokemus ole edistänyt työnhakua muutenkaan. Nyt olen sitten pitkäaikaistyötön ja tästä tilanteesta tuskin enää lähtee minkäänlaista urakehitystä etenemään. Hukkaan meni mullakin koulut.
Ei välttämättä samassa paikassa, mutta voi olla helpompi löytää toisesta paikasta kun on edes vähän perustason kokemusta
Vierailija kirjoitti:
Et sä aloittaja välttistä lähärinä saa töitä. Nyt irtisanotaan todella paljon niitäkin. Lääkikseen vaan, vaikka sitten hammaslääkäriksi.
Hammaslääkäreilläkään ei mene nyt hyvin. Ehkei lääkäreilläkään tulevaisuudessa, kun koulutusapaikkoja on lisätty niin paljon ja ulkomailla opiskelevat palaavat Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäreilläkään ei mene nyt hyvin. Ehkei lääkäreilläkään tulevaisuudessa, kun koulutusapaikkoja on lisätty niin paljon ja ulkomailla opiskelevat palaavat Suomeen.
Hyvin on hammaslääkärinä töitä riittänyt. Siis todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä samassa paikassa, mutta voi olla helpompi löytää toisesta paikasta kun on edes vähän perustason kokemusta
Eipä ole ainakaan mua auttanut kuten tuossa jo kirjoitinkin..
Hae ap opiskelemaan mieluummin bioanalyytikoksi. Niillä riittää töitä, ja koulutuksesi voit hyödyntää. Sitten teet vielä työn ohessa opettajan opinnot, eli ylemmän AMK:n ja opettajan opinnot---> saat töitä.
Ei opiskelu koskaan turhaa ole, työllisyystilanne varmasti paranee muutaman vuoden päästä.