Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko kun paahtoleipä tehtiin hellan levyllä - ei ollut paahtimia. Hyvää, mutta erilaista kun nyt! Mitä makuja kaipaat entisajoilta?

Vierailija
18.05.2024 |

Muistatteko kun paahtoleipä tehtiin hellan levyllä - ei ollut paahtimia. Hyvää, mutta erilaista kun nyt! Mitä makuja kaipaat entisajoilta?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäkö makuja kaipaan?

Vierailija
2/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha oikein olet? Leivänpaahdin keksittiin 1909.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut aina leivänpaahdin, mutta olenkin vasta 54v

Vierailija
4/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuo hankittiin heti seuraavana vuonna.

Vierailija
5/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pienen kylän ainut leivänpaahdin. Kavereille piti paahtaa leipää välipalaksi. Ja tunsin itseni rikkaaksi.

67v.

Vierailija
6/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pienen kylän ainut leivänpaahdin. Kavereille piti paahtaa leipää välipalaksi. Ja tunsin itseni rikkaaksi.

67v.

Niin, 50 vuotta sitten leibänpaahdin oli vain kylän rikkaimmilla taloilla, kuten esimerkiksi meillä.

Isä osti sen Saksasta vuonna 1969.

Vierailija
7/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ikäisesi, eikä meillä ollut lapsuudessani paahdinta, eikä edes kahvinkeitintä tai puhelinta. Silti en hellalla ole leipää paahtanut. Nykyäänkin paahdan leivät muilla tavoin kuin paahtimella.

Vierailija
8/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ikäisesi, eikä meillä ollut lapsuudessani paahdinta, eikä edes kahvinkeitintä tai puhelinta. Silti en hellalla ole leipää paahtanut. Nykyäänkin paahdan leivät muilla tavoin kuin paahtimella.

Eikö rahat riitä vieläkään paahtimeen? Tässä on hyvä esimerkki ylisukupolvisesta köyhyydestä.

Vierailija
9/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ole paahdinta kun olen tilapäishommissa. Pannulla tulee oikein hyvät

Vierailija
10/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

67v.

Niin, 50 vuotta sitten leibänpaahdin oli vain kylän rikkaimmilla taloilla, kuten esimerkiksi meillä.

Isä osti sen Saksasta vuonna 1969.

Mun isäni osti Ruotsista jo 1958, mutta se olikin DI.

Vierailija
11/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö rahat riitä vieläkään paahtimeen? Tässä on hyvä esimerkki ylisukupolvisesta köyhyydestä.

Sinä olet esimerkki ylisukupolvisesta tyhmyydestä. 

Vierailija
12/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muistatteko kun paahtoleipä tehtiin hellan levyllä"

Muistanpa hyvinkin ja oli paljon parempaa kuin paahtimessa paahdettu. Yksikään paahdin ei ole sen jälkeenkään paahtanut yhtä maukasta leipää. 

Vierailija
13/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin jossain tv-ohjelmassa, kuinka leipä paahdettiin (ja poltettiin) lieden levyllä. 

En tiennyt aiemmin, että joku toimii noin.

N 59

Vierailija
14/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin jossain tv-ohjelmassa, kuinka leipä paahdettiin (ja poltettiin) lieden levyllä. 

En tiennyt aiemmin, että joku toimii noin.

N 59

Sultsinoiden kuoretkin paistetaan perinteisesti suoraan hellan levyllä, mitään pannua ei käytetä.

Vierailija
15/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan syönyt paahtoleipää. Ei vaan ole tehnyt mieli.

N54

Vierailija
16/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen suvulla täällä vanhin puhelin? Mikä kaupunki mikä alue (Venäjä-, Ruotsi-, Eesti- alueet)?

Saatan olla melkein lähellä voittajaa... uskoisin että kartanoissa, pappiloissa, 'tehtaissa' yms ollut ensimmäiset puhelimet... ajatelkaa että niissäkin tiedettiin joku henkilö joka todella vastaa puhelimeen... joku tietty porukoihin kuulunut... (eikä kuka tahansa kuten prepaid-mahdollisuuden aikana...) 

Albert Edelfelt kirjoittaa aikansa Pariisista, että siellä on niin hankalaa (sopia mitään tapaamisia) kun ei ole puhelimia niin kuin Suomessa. (Ur Albert Edelfelts brev krings sekelskiftet)... 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Puhelin 

Kreikankielisestä nimestä telefoni - puhelin 1897?

Milloin puhelin tuli Suomeen?

Suomi oli ajan hermolla puhelinliikenteen kehityksessä Venäjän vallan loppuvuosina. Puhelin oli 1910-luvulla monelle suomalaiselle osa arkipäivää. Suomen ensimmäinen puhelinlinja valmistui tehtailija Nissisen tontille Annankadun ja Eerikinkadun kulmaan joulukuussa 1877.

Vierailija
17/17 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sumessa ei ole oikein voinut laittaa keittiöihin sähköisiä lisähärpäkkeitä kuin vasta 70-luvun elementtitaloihin, niissä on jo huomioitu enempien pistorasioiden tarve. Vanhemmissa taloissa ei välttämättä edes sulakkeet kestä useampaa laitetta, vaikka tekisikin jatkojohtovirityksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme