Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelu - elämäni suurin virhe

Vierailija
14.01.2026 |

Biokemian opiskelu oli elämäni suurin virhe. Opiskelemaan oli melko helppoa päästä, ja opiskelu oli mielekästä ja yhteishenki oli hyvä fuksivuotena. Fuksivuosi olikin opiskeluajan ainoa valopilkku. Tulevaisuus oli valoisa ja ura auki. Opettajat lupailivat meille suuria, mutta ne osoittautuivat valheiksi.

Mitä pidemmälle opintoja edettiin, niin sitä ahdistavammaksi koko opiskelu muuttui. Opinnot muuttuivat paljon stressaavammaksi kun tajusi, että alan työpaikkoja on oikeastaan todella vähän siihen nähden kuinka paljon meitä koulutetaan.  

Kesätyöhauissa en koskaan päässyt ensimmäistä haastattelukierrosta pidemmälle. Keskiarvoni on 4,1, ja hylkäyskirjeissä mainittiin aina, että olit hyvä ja motivoitunut ehdokas, mutta valintamme ei kohdistunut teihin. Liian vähän työkokemusta.

Nyt olen maisterin papereita vaille valmis biokemisti, ja ainoa työkokemus kaikesta vaivannäöstä huolimatta on kurssiassistentin ja jouluapulaisen työt kaupassa. Velkaa tutkinnosta on noin 20 000 €.  

Olotilaanihelpottaa vähän se, että todella monet kurssitoverini ovat samassa jamassa. Harva on saanut alan töitä, suurin osa alityöllistettyjä sekä joillekin tohtorikoulutus oli ns. varaventtiili, kun maisterintutkinnolla ei töitä löytynyt.

Pitää varmaan keväällä hakea lähihoitajaksi.

Luonnontieteistä kiinnostuneille vinkki: Hakekaa lääkikseen, pitäkää vaikka muutama välivuosi.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi luovuttaa tai sitten voi hankkia sitä kokemusta. Aloita vähän alempaa ihan noin vinkiksi vaan. Älä heti hae asiantuntijan paikkaa.

Ei sieltä alempaa välttämättä koskaan pääse etenemään yhtään mihinkään. Itse tein ruohonjuuritason hommia yli 5 vuotta enkä liikkunut sieltä tuumaakaan ylöspäin eikä tuo kokemus ole edistänyt työnhakua muutenkaan. Nyt olen sitten pitkäaikaistyötön ja tästä tilanteesta tuskin enää lähtee minkäänlaista urakehitystä etenemään. Hukkaan meni mullakin koulut.

Koulut ei mene koskaan hukkaan, väitän. 

Vierailija
42/49 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä Ap olisit lapseni ja jaksaisit vielä motivoitua lääkiksenkin läpi viemään niin kyllä mä myisin vaikka kämppäni ja auttaisin kaikin tavoin yli opiskeluajan, ettei sun tarvitsisi rasittaa itseään puoli kuoliaaksi henkisesti ja fyysisesti epävarmoilla hanttihommilla. 

Keskustele vanhempiesi/isovanhempiesi  kanssa löytyisikö sponssitukea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin vähän aikaa toista bio-alkuista tutkintoa 2012-2013, mutta tajusin melko pian, ettei töitä ole ja jätin opinnot kesken. Seuraan kuitenkin ig:ssä edelleen tuon opintoryhmän tiliä, ja ihmettelen kyllä sitä suurta määrää opiskelijoita edelleen. Kun ei niitä töitä tosiaan ole. Aivan sairasta ylikouluttaa nuoria, jotka valmistuvat hirveät lainat niskassaan kortistoon. Tehkää nyt äkkiä joku jotain, vähentäkää niitä aloituspaikkoja.

Mikä olisi se ala sitten, joka työllistää kaikki, kun tekoäly vie työpaikkoja ja talous sakkaa, kun ihmiset ei kuluta. Ei tätä menoa ikinä ala kuluttamaan ja valtion työpaikkojakin vähennetään. 

Vierailija
44/49 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä aloittaja välttistä lähärinä saa töitä. Nyt irtisanotaan todella paljon niitäkin. Lääkikseen vaan, vaikka sitten hammaslääkäriksi.

Hammaslääkäreilläkään ei mene nyt hyvin. Ehkei lääkäreilläkään tulevaisuudessa, kun koulutusapaikkoja on lisätty niin paljon ja ulkomailla opiskelevat palaavat Suomeen.

Hyvin on hammaslääkärinä töitä riittänyt. Siis todella hyvin.

Ei ole ainakaan minulla. T. Viime vuonna valmistunut hammalääkäri

Julkiselta on säästetty (josta seurauksena törkeän pitkät jonot+hampaita poistetaan aiempaa matalammalla kynnyksellä tai näin jotkut väittäneet, mitään "ylimääräistä" kuten purentakiskoja ei enää saa). Yksityiseen ei monella ole varaa, kun ihan kaikesta joutuu säästämään (koskee myös keskituloisia, jotka kävivät aiemmin yksityisellä). Kohta näkee ihmisten hampaista (tai niiden puutteesta) yhteiskuntaluokan.  -eri

Vierailija
45/49 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut kauan sitten biologiksi. Tunnelmat olivat valmistuessa  samantyyppiset kuin aplla. Oman alan töitä oli kourallunen tarjolla, vaikka oli nousukausi. Jotenkin töitä sitten löytyi, mutta työttömänäkin olen ollut useasti. 

Vierailija
46/49 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biokemia on ollut läpi historian liikakoulutettu ala. Edes mahdollinen nousukausi ei tilannetta paranna.

Vierailija
47/49 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä aloittaja välttistä lähärinä saa töitä. Nyt irtisanotaan todella paljon niitäkin. Lääkikseen vaan, vaikka sitten hammaslääkäriksi.

Mistä? Vain hyvinvointialueet irtisanoo, työvoima siirtyy yksityisille.

Osa Norjaan, Ruotsiin tai Kanadaan.

Lähihoitajan vuosipalkka Kanadassa 27-40 tuhatta euroissa.

Vierailija
48/49 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biokemia on ollut läpi historian liikakoulutettu ala. Edes mahdollinen nousukausi ei tilannetta paranna.

Osloon tulee uusi tutkimuslaitos.

Vierailija
49/49 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sä Ap olisit lapseni ja jaksaisit vielä motivoitua lääkiksenkin läpi viemään niin kyllä mä myisin vaikka kämppäni ja auttaisin kaikin tavoin yli opiskeluajan, ettei sun tarvitsisi rasittaa itseään puoli kuoliaaksi henkisesti ja fyysisesti epävarmoilla hanttihommilla. 

Keskustele vanhempiesi/isovanhempiesi  kanssa löytyisikö sponssitukea. 

Ei ole realistisia nää lääkishöpinät. Ihmiset eivät enää käy polin pakollisiakaan tarkkeja.

Polimaksut viime vuonna melkein 70e kerta ja kyydit päälle.

Meillä ei oteta enää käyntejä. Jos on parantumattomasti sairas, turhaa rahan haaskausta. Perheessä siis ms- tautia sairastava.