Tänään meni hermot kirjastossa. Jos olisin kehdannut, olisin mennyt valittamaan henkilökunnalle.
Ilmeisesti olisi ollut kuitenkin turhaa kun ei henkilökunta nytkään mitenkään reagoinut vaikka varmasti kuulivat ja näkivät.
Kirjasto oli siis täynnä metelöiviä ukrainalaisia lapsia, jotka oikeasti olivat häiriöksi. Kirkumista, kovaa naurua, huutoa ym.
Eikö kirjastot enää nykyään ole rauhallisia paikkoja, vai onko vain meidän kirjasto muuttunut joksikin pakolaislasten puuhamaaksi?
Kommentit (58)
Ulko maiset lapset ovat kovaäänisempiä kuin suomalaiset. Tuntuvat myös jotenkin moukkamaisemmilta. Vaikka yrittävät olla parempia kuin suomalaiset.
On ihmisiä jotka ärsyyntyvät joka paikassa muista ihmisistä. Kaupassa, kassajonoissa, joukkoliikenteessä, mäkkärillä, terveyskeskuksessa, apteekissa, ihan joka paikassa.
Itse en, koska en enää opiskelija, on oma rauhallinen koti edes haluaisi lukea kirjastossa. Ei siellä ees tuoleja ja pöytiä niin paljon. Lukusalin jätän opiskelijoille mieluusti.
Meidän kirjasto on nykyään monikäyttötila kaikille. Häiriöstä valitettiin, jolloin lukeville rakennettiin koppeja keskittymiseen. Kaipaan vanhaa kirjastomallia.
Vierailija kirjoitti:
0/5
TAASKO!
MIKSI et pysy poissa jos noin ärsyttää!
Kirjastothan ovat nykyään koko kansan olohuoneita. Ihan vain siitä syystä, että saadaan kävijätilastot ylös ja ehkä jos joku sitten erehtyy lainaamaan jotain niin saadaan lainaustilastotkin ylös. Saa siellä kaikki huutaa; vauvoista vaareihin, mukuloista mummoihin. Kus'sukassa loppuunkulutetut työntekijät hymyilevät väkinäisesti, ettei tule toiminnan tehostamisia.
t. ent. virkailija
Meillä ei kyllä silloin ollut vielä ukrainalaisia lapsia, kun lopetin kirjastossa käynnin. Jotain mölyäviä ja huutavia nuoria kylläkin. Ja kahviossa mammat (suomalaiset) vaihtoivat pöydillä kakkavaippoja pienokaisilleen. No vessoissa kyllä oli siniset valot ja ilmeisesti sitä käytettiin pistopaikkana.
Olenkin ostanut kirjoja kaupasta siitä lähtien, koska lukemista en jätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Tämä ei ihan oikeasti ollut trolli, vaan täysin totta. En ole aikoihin ollut kirjastossa ja tänään iltapäivällä menin, ja lähdin sieltä nopeasti pois pahantuulisena.
En ymmärrä, miksi pitäisi käydä (muissa kuin tieteellisissä) kirjastoissa. Oodi ei merkitse minulle mitään - minkä takia en helsinkiläisenä ole koskaan käynytkään siellä (en ole käynyt myöskään Puhoksen ostoskeskuksessa, vaikka asun ihan vieressä). Onko Oodissa vielä neulanvaihtopiste?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kyllä silloin ollut vielä ukrainalaisia lapsia, kun lopetin kirjastossa käynnin. Jotain mölyäviä ja huutavia nuoria kylläkin. Ja kahviossa mammat (suomalaiset) vaihtoivat pöydillä kakkavaippoja pienokaisilleen. No vessoissa kyllä oli siniset valot ja ilmeisesti sitä käytettiin pistopaikkana.
Ne siniset valot liittynevät Lux Helsinkiin...
Vierailija kirjoitti:
Ulko maiset lapset ovat kovaäänisempiä kuin suomalaiset. Tuntuvat myös jotenkin moukkamaisemmilta. Vaikka yrittävät olla parempia kuin suomalaiset.
Jumala on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kirjasto on nykyään monikäyttötila kaikille. Häiriöstä valitettiin, jolloin lukeville rakennettiin koppeja keskittymiseen. Kaipaan vanhaa kirjastomallia.
Onhan se tosiaan erikoista, että kirjastot toimivat lukutaidottomien ehdoilla. Sillä, että kirjastoalan ammattilaiset ovat punavihreitä, ei tietenkään ole mitään vaikutusta syntyneeseen asiantilaan...
Vierailija kirjoitti:
Pehmustettuja koppeja lukutaitoisille.
Sitä ihmettelen, että JOKA PAIKASSA pitää HUUTAA. Onko tavallinen puheääni kokonaan kadonnut ihmisiltä, vai ovatko kuulokkeidensa takana tulleet kuuroiksi. Mistä tällainen huutokulttuuri on pesiytynyt tänne. Koko ajan ollaan kuin marokkolaisella torilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala on suuri.
Ulkomaiset lapset? Kehittyneistä maista tulevat lapset (lue: länsimaista tulevat) osaavat käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että JOKA PAIKASSA pitää HUUTAA. Onko tavallinen puheääni kokonaan kadonnut ihmisiltä, vai ovatko kuulokkeidensa takana tulleet kuuroiksi. Mistä tällainen huutokulttuuri on pesiytynyt tänne. Koko ajan ollaan kuin marokkolaisella torilla.
Vastasit jo kysymykseesi.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hel vetti! Toi paskavaippojen vaihto kahvilan pöydässä ja imettäminen kahvilan pöydässä on niin kuvottavaa. Mikä ihmisiä vaivaa?🤮
Sama havinto itsellä, mutta omassa lähikirjastossa täällä kaupungissa melskaa kyllä ihan kotimaiset rakkauspakkaukset. Kirjunista ei tietenkään kielletä vaan Metsänusvamännynkävyn kaverivanhempi vaan myhäilee kaikelle tyytyväisenä. En ymmärrä mikä lasten leikkimaa toi kirjasto nykyään on.
Itse en siellä aikaa vietä mainitusta syystä. Ei vaan jaksa kuunnella tuollaista. Harmi kyllä sinänsä. Lapsena olin kirjaston suurkuluttaja. Yhtenä vuonna mut oikein palkittiin, kun olin lainannut eniten kirjoja ja myös palauttanut ne aina ajallaan. Rakkaus kirjoihin on ollut elämän mittaista. Silloin kirjastot oli vielä kirjastoja eikä, mitään leikkipuistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko venäjää, vai mistä tiesit niiden olevan ukrainalaisia? Itse en ainakaan erota venäjän kieltä ukrainan kielestä.
No minä erotan. Olen opiskellut venäjää nuorempana ja jopa asunut siellä vähän aikaa kauan sitten.
Minusta näiden kielien erottaminen on kyllä tosi hankalaa, varsinkin kun osa ukrainalaisista puhuu venäjää ja monet ns. venäläiset ovatkin kansallisuudeltaan ukrainalaisia.
En osaa venäjää mitenkään hyvin, mutta olin töissä Ukrainassa monta vuotta (EU-hommissa)
Ovat vaan oppineent persutavoille eli kotoutuneet Suomeen hyvin. Kulttuuripalvelut kuten kirjastot ovat turhaa luksusta...