Miten voin muka parantaa kolesteroliarvojani kun ne on vaan koholla vaikka elän terveellisesti
Syön kasvisruokaa, papuja, linssejä, kikherneitä ja lohta. En ole vuosikausiin syönyt punaista lihaa. Marjoja ja kasviksia kuluu suuria määriä. Syön vähän juustoa (max 2 siivua päivä) ja kananmunia noin 3 kpl viikossa. Urheilen. En syö rasvaisia maitotuotteita, en keksejä, kakkuja enkä suklaata. Niin mistä ihmeestä tämä nyt johtuu ja mitä voin enää tehdä... Terveydenhoitaja ei usko minua ja kehottaa elämäntapamuutokseen. Eli pitäisi sitten kai alkaa syömään kaikkea epäteveellistä mitä nyt en syö. Suututtaa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti näin: Älä syö rasvaa, elimistö alkaa tällöin käyttämään kehossa olevaa rasvaa ja kolesteroliarvot alkavat laskea.
Syö maitorahkaa, riisiä, jne.
Ei ole mistään geeneistä kiinni tämä asia.
Tuo nyt on typerin neuvo mitä pitkään aikaan olen kuullut. Hyvistä rasvoista saa hyvää kolesterolia, joka auttaa alentamaan huonoa kolesterolia ja myös vähentämään sen haittoja.
Jotkut ihmiset... 🤦🏼
Maksa tekee joillakin henkilöillä liikaa kolestrolia. Heillä ruokavalio ei vaikuta kolestroliin lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako nämä Benecol-tuotteet tai vastaavat? t. Ap
Kyllä niistä jotain apua on. Mutta sinuna tomerasti sanoisin sille lääkärille, että ruokavalio on jo kunnossa ja vaatisin ne lääkkeet.
Kolesterolilääkkeet ehkäisee myös muistisairauksia.
Perinnölliselle korkealle kolesterolille on vaikea tehdä itse mitään. Jos LDL liian korkea, niin statiineja tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti näin: Älä syö rasvaa, elimistö alkaa tällöin käyttämään kehossa olevaa rasvaa ja kolesteroliarvot alkavat laskea.
Hä? Rasvaa nimenomaan pitää syödä ja terveellistä eläinrasvaa. Vähärasvaisella ruoalla saa metaboliansa rikki.
Sanoit varmaan väärin? Pitää syödä terveellistä, pehmeää kasvirasvaa, ei eläin.
Tausta: Veren lipidipitoisuuksien nousu on merkittävä ateroskleroosin ja siten sydän- ja verisuonitautien aiheuttaja. Useissa tutkimuksissa käytettiin inkivääriä lipidin alentamisaineena.
Tarkoitus: Tämän systemaattisen tarkastelun ja meta-analyysin tavoitteena oli selventää inkiväärilisäyksen vaikutusta lipidiparametreihin.
Menetelmät: PubMed, Scopus, Science Direct, ISI Web of Science ja Google Scholar etsivät systemaattisesti toukokuuhun 2017 asti löytääkseen kliinisiä tutkimuksia, joissa tutkittiin inkiväärin täydennyksen vaikutusta aikuisten osallistujien lipidiparametrien tasoon. Veren lipidien ja mahdollisten heterogeenisyyden lähteiden keinot poistettiin. Tutkimusten välisen heterogeenisuuden mahdollisten lähteiden selvittämiseksi käytettiin alaryhmäanalyysiä.
Tulokset: Meta-analyysiin osallistui yhteensä 12 tutkimusta (586 osallistujaa). Yhdistetty analyysi viittasi siihen, että inkiväärin täydennys vähensi triasyyliglyserolia (TAG) (-17,59 mg/dl; 95 % CI: -29,32 --5,87) ja matalan tiheyden lipoproteiinikolesterolia (LDL-C) (-4,90 mg/dl; 95 % CI: -22,30 --6,17). Inkiväärillä ei ollut merkittävää vaikutusta kokonaiskolesteroliin (TC) (-5,13 mg/dl, 95 %:n luottamusväli: -11,050,78; P = 0,089) ja suuritiheyksiseen lipoproteiinikolesteroliin (HDL-C) (2,18 mg/dl, 95 %:n luottamusväli: -0,084,45; P = 0,059). Koska tutkimuksen välinen heterogeenisuus oli korkea, tutkimukset luokiteltiin inkiväärin annoksella. Ositettu analyysi osoitti merkitsevää TC:n (-12,26 mg/dl; 95 %:n luottamusväli: -22,37-2,16) ja TAG:n (-38,42 mg/dl; 95 %:n luottamusväli: -57,01 - -19,82) vähenemistä tutkimuksissa, joissa käytettiin 2 g/vrk inkivääriä. Samankaltaista merkittävää vaikutusta ei kuitenkaan havaittu tutkimuksissa, joissa inkivääriä oli >2 g/vrk. Tutkimukset, joissa käytettiin 2 g/vrk, eivätkä tutkimuksissa, joissa käytettiin >2 g/vrk inkivääriä, ei havaittu merkittäviä muutoksia LDL-kolesterolissa tai HDL-kolesterolissa.
Johtopäätös: Nykyinen systemaattinen katsaus ja meta-analyysi viittaavat siihen, että inkiväärillä oli suotuisa vaikutus TAG: hen ja LDL-C: hen. Tulos paljasti myös, että pieni inkivääriannos ( 2 g/vrk) vähensi enemmän vaikutusta TAG:hen ja TC:hen. Tämän tuloksen vahvistamiseksi tarvitaan lisätutkimuksia, joissa on laajamittainen ja parempi suunnittelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hä? Rasvaa nimenomaan pitää syödä ja terveellistä eläinrasvaa. Vähärasvaisella ruoalla saa metaboliansa rikki.
Väärin, terveellisintä on rasva joka on kiinteässä muodossa huoneenlämmössä. Kasvirasvat ja varsinkin siemenöljyt aiheuttavat tulehdustilaa elimistössä.
Minulla oli kolesteroli hiukan koholla, en muista lukuja mutta lääkäri ei alkuun suositellut kolesterolilääkitystä. Sain arvon laskemaan vähän ruokavaliolla.
Olin kuitenkin huolissani arvoista ja myöhemmin pyysin lääkkeet.
Lääkkeillä kolesteroli tippuikin nopeasti mutta maksa-arvot nousivat. Lääkärin mielestä kolesterolilääkitystä kannattaisi kuitenkin jatkaa enkä ymmärrä miksi, kun hänhän se alunperin ei sitä suositellut vaan pyysin itse.
Olen aina syönyt kasvispainotteisesti enkä käytä esim vaaleita jauhoja tai sokeria. Viljat on aina täysjyvää. Juon vettä.
Nyt vähensin lihaa ja juustoa entisestään, ostin benecolia jne.
Pyydän kontrolliverinäytteet kun ruokavalio ehtii vaikuttaa.
Itseäni ärsytti, että lääkäri tuntui automaattisesti olettavan että mässäilen jollain pullalla ja elän epäterveellisesti vaikka asia ei ole koskaan ollut niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin, terveellisintä on rasva joka on kiinteässä muodossa huoneenlämmössä. Kasvirasvat ja varsinkin siemenöljyt aiheuttavat tulehdustilaa elimistössä.
Mene jonnekin antivax-foorumille siitä. Jos itse haluat kuolla sydänkohtaukseen niin aivan vapaasti, mutta älä tule tänne antamaan surkeita neuvoja muille.
Hyvä luento siemenöljyjen myrkyllisyydestä:
Minulla on kolestrooli myös korkealla. Syön terveellisesti enimmäkseen, liikun, olen normaali painoinen. Ikää vasta 36v.
Verenpaine on aina ollut normaali, joskus tosi alhainen 55-69/99-117 välillä. Työterveyslääkäri 3 vuotta sitten kysyi liikunko, syönkö terveellisesti ja verenpaineita kysyi. Vastailin kaikkeen. Kaikesta huolimatta, kolestrooli lääkkeitä ei annettu vaan sanottiin, koita pärjäillä.
Sanoin, viimeksi normi netti lääkärille, että kolestrooli arvoni ovat koholla, pappa kuollut sydänkohtaukseen, setä kuollut sydänkohtaukseen isän pappa kuollut sydänkohtaukseen. Isä syö maksimi annoksen kolestroli lääkkeitä, pikku sisko syö kolestrolilääkkeitä. Pitäisikö minunkin syödä. Kirjoitti suoraan reseptin ja nyt olen syönyt kolestroli lääkkeitä puoli vuotta.
kolestroli tippui 3kk lääkkeiden käytön jälkeen 7--3,6(pitää olla alle 5) ja ldl rasva arvot 5-->1,8.
Nyt käyttänyt puolivuotta, työterveyttä ei kiinnostanut.
Kasvisterolit laskevat toki 'kolestrolia' ja toimivat elimistössä lähes kuten oikea kolestorli, mutta kuitenkin sen verran väärin että ennemminkin aiheuttavat sydän- ja verisuonisairauksia.