Pienin asunto missä voisit asua?
Itsellä varmaan minimi joku 45 neliötä jos pohja olisi hyvä, mutta mieluiten yli 50 neliötä.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain 60 neliössä varmaan menisi kipuraja, kun en haluaisi kolmiota pienempään. Itse mahtuisin kyllä varmasti kaksioonkin, mutta kun tytär asuu muualla ja tarvitsee yökyläpaikkaa aina kotona käydessään, niin haluan vierashuoneen. Se toimii minulle samalla sitten työhuoneena, kun teen aika paljon etätöitä.
Mihin yksin asuva tarvitsee työhuonetta? Sen funktio on sulkea perheen häly pois, jotta saa keskittyä työhön. Jos asuu yksin niin sinänsä aivan turhake.
Olet täysin oikeassa. Ei yksin asuva tarvitse työhuonetta.
Pakussa mulla oli 6 neliötä. Silmät kun on kiinni niin ei neliöitä paljoa tarvitse. Seuraava asunto olikin sitten 200 neliön ateljee jossa kattokorkeus 5 m, sinne mahtuikin sitten kaikki mitä halusin ja tilaa riitti.
Pienin asumiseen riittävä tila olisi varmaankin 3 neliötä (eli pikkupaku), siihen mahtuu vuode ja muu ehdottoman välttämätön - pesutiloja tietenkään ei - kysehän ei ollut mukavuuksista vaan välttämättömyyksistä.
Haluaisin asua rannalla Kesämajassa, mutta neliöitä saisi olla > 20m2. Ja lisäksi vesi sekä viemäri. Muurinpohja pata olisi kätevä. Oma pieni piha, jossa puutarha keinu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne ihmeen tavarat ovat, joille tarvitsee sitä tilaa, joku kommentoi että jopa 30 neliötä? Oikeasti ihminen tarvitsee hyvin vähän tavaroita, elleivät ne liity esim. työntekoon.
En elä pelkästään sen mukaan mitä tarvitse, vaan mitä haluan. Sinullakin lienee paljon tavaroita, jotka ovat muille täysin tarpeettomia.
Pienin asunto, jossa olen asunut oli 48 m2 Tukholman Östermalmilla: avoin olohuone/keittiǒ ja erillinen makuuhuone/työhuone, jossa oli kiva parveke. Hyvä pohja ja yli 100 vuotta vanhan talon charmikkuus pelastivat paljon, samoin hyvä sijainti. Kiva koti opiskelijalle, toki vuokra oli ihan törkeä.
Nyt on vaikea kuvitella että asuisimme viisihenkisenä perheenä pienemmässä kuin 6h ja keittiöasunnossa, kaksi kylpyhuonetta ja kolmas wc myös ihan must. Eli varmasti puhutaan tuollaisesta 150 m2 asunnosta. Nyt asumme huomattavasti suuremmassa vanhassa maalaistalossa, jossa on tarpeen mukaan tilaa myös isovanhemmille.
Meillä on myös kakkosasunto Helsingissä, 4h ja k Katajanokalla vanhoissa lapsuudenmaisemissani. Sitä käytämme kun työasiat tai kulttuuririennot kutsuvat Helsinkiin. Vanhin lapsemme mahdollisesti aloittaa lukion Helsingissä parin vuoden kuluttua, ja silloin Hesan kodillemme tulee enemmän käyttöä.
Mihin yksin asuva tarvitsee työhuonetta? Sen funktio on sulkea perheen häly pois,
Tuolla perusteella perheellinenkään ei tarvitse työhuonetta, jos perhe ei ole kotona silloin kun yksi etätyöskentelee kotona.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten asuin 35-vuotiana 14 neliössä (yksiö) ja pärjäsin ihan hyvin.
"Minulla on noin 13 neliötä lämmintä tilaa. Puuhella jossa kokkaan,. nukun pienessä 70cm leveessä sängyssä harrastan käsitöitä joogaa mitä nyt milloinkin keksin. niin kuin te kaikki muutkin toteutatte asumista. Vessa ja sauna ulkorakennuksessa. Olen 70vuotias eläkelläinen ja parempaan ei ole varaa. Ai niin on minulla keskikokoinen koira joka asuu myös täällä sisällä.
6m2 riittää hyvin, vuoden asunut sellaisessa aikanaan.
28 neliön yksiö silloisen poikakaverin kanssa oli aivan riittävä. Oli järkevä pohjaratkaisu. Huone, keittokomerot jota olisi voinut sanoa pieneksi keittiöksi, kylpyhuone ammeineen ja eteinen, jossa hyvin säilytystilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain 60 neliössä varmaan menisi kipuraja, kun en haluaisi kolmiota pienempään. Itse mahtuisin kyllä varmasti kaksioonkin, mutta kun tytär asuu muualla ja tarvitsee yökyläpaikkaa aina kotona käydessään, niin haluan vierashuoneen. Se toimii minulle samalla sitten työhuoneena, kun teen aika paljon etätöitä.
Mihin yksin asuva tarvitsee työhuonetta? Sen funktio on sulkea perheen häly pois, jotta saa keskittyä työhön. Jos asuu yksin niin sinänsä aivan turhake.
Olet täysin oikeassa. Ei yksin asuva tarvitse työhuonetta.
Työhuoneen tarkoitus on erottaa työ- ja vapaa-aika. Silloin lähdetään töihin, kun mennään työkoneen ääreen autotalliin, vaatehuoneeseen tai missä sitten onkaan. Jos se on keittiössä tai makuuhuoneessa, mikä erottaa työn muusta samassa tilassa vietetystä ajasta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne ihmeen tavarat ovat, joille tarvitsee sitä tilaa, joku kommentoi että jopa 30 neliötä? Oikeasti ihminen tarvitsee hyvin vähän tavaroita, elleivät ne liity esim. työntekoon.
Ei ne mitään ihmeellistä ole. Olen käynyt varastossa, jossa oli mm. harrastustarvikkeita ja toiminimiyrittäjän pientä varastoa. Taisi olla enemmän kuin 30 neliötä, ja se oli täynnä. Omassa pikkuisessa kaksiossaan heillä ei paljon ollutkaan.
Moni isosta omakotitalosta pienempään asuntoon muuttava tarvitsee varastotilaa mm. niille huonekaluille ja sisustustarvikkeille, joita tarvitsee myöhemmin eikä halua luopua niistä, harrastusvälineille, sesonkivaatteille ja muille tavaroille kuten suksille ja kalastusvälineille.
Ajatusleikkinä pieni kylppäri riittäis että pystyis asumaan.
Sellainen missä on tavalliseen tapaan wc ja jossain sähkötöpseli.
70-80m2 pihallinen rivari, 3h kahdelle. Keittiön pitää olla iso ja avoin, 12 hengen ruokapöytä pitää mahtua myös
Kun on tottunut tilaan pienempi ahdistasi (nyk talot 120m2 ja 200m2)
Asuin joskus 16 m2 yksiössä (Hgin kantakaupunki). Huonekorkeus oli lähes 4m, joten parvi oli ehdoton. Jos normaali huonekorkeus, pitää tilaa olla min. 20 m2.
Riippuu sijainnista. Jossain Berliinissä tai muussa mielikaupungissa voisi riittää joku 20 m2, tai esim. 40 m2 mummonmökki maalla mieluisassa paikassa. Noin muuten 45-55 m2 on mulle ok.
24m2 on ollut pienin. Asuin siinä noin 6vuotta. Yksin.
Yksin voisin asua vaikka asuntovaunussa. Tai vastaavan kokoisessa mökissä. Ja todennäköisesti viihtyisin ihan ok.
Mutta en ole yksin. Joten perheen kanssa on kiva että on lapsilla tilaa temmeltää ja jos isompi porukka tulee kylään / syömään niin mahtuu esim 8 henkeä hyvin ruokapöydän ääreen.
ELi minimi on kokemukseni mukaan 80m2. Siinä ei tosin temmelletä ja roinaa pitää karsia pois että pysyy toimivana. Nyt on 100m2 päälle ton. Ja ei tarvii paljon asiaa miettiä. On muunmuassa kotikuntosali ja erillinen työ/ vierashuone. Ja kuraeteinen ja kodinhoitohuone. Ja sauna. Se jätetään monesti pois jos tarvitaan Kompakti perheasunto.
Eli riippuu pitääkö miettiä vain itseään vai myös kanssaeläjiä.
Pärjäsin yksinäni ihan hyvin 20 neliön yksiössä aikanaan. Nykyään viihdyn enemmän kotona joten yksinkin voisi tuntua ahtaalta, mutta 40 neliön kaksio varmasti riittäisi.
Nyt meitä on neljä, ja talosta iso osa tällä hetkellä remontissa siten, että käytössä on noin 60 neliöä ja pärjätään, mutta on se auttamatta liian vähän toimivaan arkeen. Se reilu 130 neliöä mitä talo kokonaisuudessaan on, on ihan sopiva. Alle 100 neliöön en ns. pysyvästi haluaisi tällä porukalka ahtautua.
Tämä nykyinen 540 neliötä on minulle ja miehelleni juuri sopiva. En kaipaa pienempää, tosin pärjäämme kesäisin muutaman viikon asuntoautossakin.