Muistakaahan op-mobiilin käyttäjät
Että mikäli puhelimenne rikkoutuu tai katoaa ja tarvitsee saada op-mobiili uuteen puhelimeen niin siihen tarvitsee nykyään henkilökortin tai toisen pankin tunnukset, koska avainlukulista poistui käytöstä. Epäilen että toisen pankinkin varmennuskin hoituu sovelluksen kautta joten siinä on sama juttu ja jää vain henkilökortti. Joten pikku hiljaa pakko se henkilökortti hankkia ellei halua että pankkiasiat menee puhelimen myötä jäihin. Tätä ei välttämättä tule ajatelleeksi niin kauan kuin kaikki toimii mutta tilanne voi mennä nopeasti hankalaksi.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai avainlukulista ole poistunut?
Sain hiljattain juuri uuden.
Sitten et varmaankaan käytä op-mobiilia.
Kijaudun op sivuille sekä avainlukulistalla että mobiilissa,kumpa nyt sattuu olemaan tarpeen. Ja uusi lista tuli hiljattain postissa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se OP-mobiili sillä henkilökortilla avataan käyttöön?
Se meni jotenkin että oli mun tapauksessa oli ainoa vaihtoehto mennä pankkiin todistaa henkilöllisyys jotta sain uudelle luurille avattua mobiilin uudestaan. Ei ole toisessa pankissa tunnuksia eikä mobiilivarmenne ollut vaihtoehtona tunnistautumisessa uudella luurilla op mobiiliin . Siksi hain väliaikaisen henkkarin koska passiakaan mulla ei ole
Eli konttorissa piti sitten sen korttinsa kanssa käydä? Mitä sitten valehtelevat että käyttöönotto onnistuu muka ilman konttorikäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
On tämä naurettavaa säätämistä. Miksei mun tarvi sitten tunnistautua joka kerta kun kirjaudun johonkin op-mobiiliin samalla logiikalla koska voinhan olla joku väärinkäyttäjä. Kyllä pitäisi pelkkien tunnuksien riittää sovelluksen käyttöönotossakin. Tämä alkaa menemään aivan naurettavaksi kyttäykseksi jonkun tietiturvan nimissä.
Se menee "kyttäykseksi" väärinkäytösten johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se meni jotenkin että oli mun tapauksessa oli ainoa vaihtoehto mennä pankkiin todistaa henkilöllisyys jotta sain uudelle luurille avattua mobiilin uudestaan. Ei ole toisessa pankissa tunnuksia eikä mobiilivarmenne ollut vaihtoehtona tunnistautumisessa uudella luurilla op mobiiliin . Siksi hain väliaikaisen henkkarin koska passiakaan mulla ei ole
Eli konttorissa piti sitten sen korttinsa kanssa käydä? Mitä sitten valehtelevat että käyttöönotto onnistuu muka ilman konttorikäyntiä.
Onnistuu mutta ei väliaikaisella henkilökortillla koska siinä ei ole sirua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skannaamalla kännykän kameralla sen voimassaolevan henkilökortin takapuoli. Väliaikaisen henkilökortin kanssa taitaa olla eri juttu.
Itse toimin tuolla lailla kuvaamalla/skannaamalla. Ja ohjeiden mukaan. Onnistui.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on tuo tunnistettavuus joka ihmeen asiassa?
Joo tottakai jos menet verkkopankkiin tai Kela asioihin, mutta hieman ihmetyttää tunnistautuminen pankkitunnuksilla kaikenlaisille sivustoille, jopa yksityisten yritysten. Pitäisi olla turvallista joo, mutta eikö teoreettisesti siitä voi se yritys päästä henkilön verkkopankkiin?
Pitäisi olla joku muu tunnistautuminen sähköisesti muihin kun pankkitunnukset? .
Onhan sellainen, nimittäin mobiilivarmenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettele muut kun verkkopankit minne olet tunnistautunut pankkitunnuksilla?
Mm. Teleoperaattorit, sähkölaitos laskutus, Kela, Kanta.fi. Mitä muita?Veromikälie, traficom, onhan näitä..
Eihän noihin kannata tunnistautua pankkitunnisteella vaan mobiilivarmenteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei asu pankin vieressä, mutta sekin on toki valinta.
Onneksi se on valinta että missä asuu niin ei tarvi asua jossain keskustassa ja pankki olisi viimeinen syy asua keskustassa tai oikeastaan ei se edes olisi mikään syy.
En keksi yhtäkään asiaa miksi pitäisi asua pankin vieressä.
Pankin palveluita tarvitsen ehkä kerran 5 vuoden aikana korkeintaan ja sinne pääsee autolla. t:eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi se OP Mobiili kannattaa pitää aktiivisena kahdessa mobiililaitteessa. Sitten ei ole ongelmia.
Näin, ja sitä paitsi muutenkin pitää olla voimassa oleva henkilöllisyystodistus.
Jos se ihan pitää olla niin sitten moinen tulisi valtion puolesta ilmatteeksi. Onhan se nyt koomista että siitäkin pitää maksaa että voi olla virallisesti tunnistettava valtion kansalainen, eikö tässä jo veroja sen verran nyhdetä.
Sossusta saa harkinnanvaraista henkkareihin
Myönnetään Kelasta ihan perustoimeentulotukena, joten ei tarvitse hakea sossusta harkinnanvaraista.
Huh sain s-mobilin asentumaan vielä vanhaan varapuhelimeen niin nyt on sitten varalla tunnistautumiseen jos pääpuhelimelle tapahtuu jotain. op-mobiili ei edes pihahtanutkaan siinä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa epäselvyyden vuoksi:
Osuuspankki (OP) luopuu avainlukulistojen käytöstä niillä asiakkailla, jotka käyttävät kirjautumiseen pelkästään mobiiliavainta. OP sanoo asiakkailleen lähettämässään viestissä, että avainlukulistoista luopuminen parantaa asioinnin turvallisuutta.
Kaikki vanhanmalliset avainlukulistat poistetaan käytöstä tämän vuoden loppuun mennessä. Listan käyttäjien on vaihdettava suurempaan uudenmalliseen avainlukulistaan tai otettava käyttöön OP-mobiilin kanssa taskussa kulkeva mobiiliavain, jolla voi korvata avainlukulistan.
Tämä isompi avainlukulista on kyllä täys aivopieru. Ennen lista mahtui lompakkoon, nyt on sitten valokuva kännykässä.
Vierailija kirjoitti:
Et sä henkilökorttia tarvi jos sulla on passi. Sitä vahvempaa henkilöllisyystodistusta ei ole.
Eiköhän passi ja henkilöllisyystodistus myönnetä samasta paikasta? Korjaa, jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa epäselvyyden vuoksi:
Osuuspankki (OP) luopuu avainlukulistojen käytöstä niillä asiakkailla, jotka käyttävät kirjautumiseen pelkästään mobiiliavainta. OP sanoo asiakkailleen lähettämässään viestissä, että avainlukulistoista luopuminen parantaa asioinnin turvallisuutta.
Kaikki vanhanmalliset avainlukulistat poistetaan käytöstä tämän vuoden loppuun mennessä. Listan käyttäjien on vaihdettava suurempaan uudenmalliseen avainlukulistaan tai otettava käyttöön OP-mobiilin kanssa taskussa kulkeva mobiiliavain, jolla voi korvata avainlukulistan.
Tämä isompi avainlukulista on kyllä täys aivopieru. Ennen lista mahtui lompakkoon, nyt on sitten valokuva kännykässä.
Siksipä on olemassa myös tuo mobiilisovellus. Kun on molemmat käytössä, jää harvemmin pulaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos aiot äänestää, niin sinulla on oltava voimassaoleva passi tai henkilökortti. Ajokortti kelpaa vain silloin, kun olet kuvasta luotettavasti tunnistettavissa,
Miksi ap olettaa, että ihmisillä ei ole voimassaolevaa henkilöllisyystodistusta?
No ei mulla oo. Ois pitäny uusia jo viime syksynä. En oo vaivautunu passikuviin. Jos ens viikolla viittis.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo avainlukulista mihinkään poistunut, älä puhu bazookaa.
Minä en uutta saanu, ku mopiili käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole passia, eikä henkkaria ajokorttia lukuunottamatta.
Tästä syystä en saanut op mobiilia, koska siihen vaativat passia.
Avainlukulistat on siis mulla käytössä. Viimeksi käytin eilen ja hyvin onnistui. Ne on poistuneet vaan teiltä mobiilin käyttäjiltä, jos ette tilanneet ennen vuodenvaihdetta.
Henkkarit riittää. Pankki ei voi vaatia asiakkaalta passia, mikäli henkilöllisyystodistus voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aiot äänestää, niin sinulla on oltava voimassaoleva passi tai henkilökortti. Ajokortti kelpaa vain silloin, kun olet kuvasta luotettavasti tunnistettavissa,
Miksi ap olettaa, että ihmisillä ei ole voimassaolevaa henkilöllisyystodistusta?
Vanha vaaleanpunainen, paperinen ajokortti, kelpaa äänestyksessä. Muuten sillä ei tee mitään.
Pankissa vaaditaan passia.
Entä kun ei ole passia? Käykö henkkarit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä henkilökorttia tarvi jos sulla on passi. Sitä vahvempaa henkilöllisyystodistusta ei ole.
Mulla ei ole passia ja henkkarit vanhetunut.
Oonko olemassa?
Sitten kun jompaa kumpaa haet, tenttaavat sua huolella.
Ei riitä enää tenttaus kunnolla. Täytyy olla todistaja, jolla voimassaolevat henkkarit tai passi.
Tunnistaudun täyteen kerätyllä Kukkura-viholla. Saa luvan kelvata.
En ala mihinkään persu-sisäministerien valheellisesti kerättyihin biometrisiin sormenjälki ja mugshot-rekistereihin osallistumaan kun en ole rikoksia tehnyt.
On tämä naurettavaa säätämistä. Miksei mun tarvi sitten tunnistautua joka kerta kun kirjaudun johonkin op-mobiiliin samalla logiikalla koska voinhan olla joku väärinkäyttäjä. Kyllä pitäisi pelkkien tunnuksien riittää sovelluksen käyttöönotossakin. Tämä alkaa menemään aivan naurettavaksi kyttäykseksi jonkun tietiturvan nimissä.