Muistakaahan op-mobiilin käyttäjät
Että mikäli puhelimenne rikkoutuu tai katoaa ja tarvitsee saada op-mobiili uuteen puhelimeen niin siihen tarvitsee nykyään henkilökortin tai toisen pankin tunnukset, koska avainlukulista poistui käytöstä. Epäilen että toisen pankinkin varmennuskin hoituu sovelluksen kautta joten siinä on sama juttu ja jää vain henkilökortti. Joten pikku hiljaa pakko se henkilökortti hankkia ellei halua että pankkiasiat menee puhelimen myötä jäihin. Tätä ei välttämättä tule ajatelleeksi niin kauan kuin kaikki toimii mutta tilanne voi mennä nopeasti hankalaksi.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt passi jokaisella on?
Miksi? Jos asuu koko elämänsä Suomessa ja vielä samalla paikkakunnalla, niin mihin sitä tarvitsee?
Henkilöllisyyden todistamiseen ts. se ei ole VAIN matkustusasiakirja.
Minulla on henkilökortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai avainlukulista ole poistunut?
Sain hiljattain juuri uuden.
Sitten et varmaankaan käytä op-mobiilia.
En, mutta joku väitti, ett avainlukulista olisi poistunut.
Mulle ainakin OP ilmoitti, että kun näytän käyttävän vain OP-mobiilia, niin mulle ei enää lähetetä uusia avainlukulistoja.
Lukiko siinä ilmoituksessa, että se tulee itse erikseen tilata tarvittaessa?
Ei lukenut.
Siinä luki, että "tulevaisuudessa mobiiliavaimen käyttöönotto onnistuu ilman avainlukulistaa, konttorikäyntiä tai yhteydenottoa as
Noniin, kaivoin läppärin naftaliinista ja tässä se koko OP:n 1.10.2025 lähettämä viesti sanasta sanaan:
Hyvä asiakkaamme,
käytät tietojemme mukaan OP-mobiilia ja Mobiiliavainta. Yksinkertaistamme tänä vuonna OP:n tunnuksia, ja haluamme kertoa sinulle etukäteen tunnustesi muutoksista.
Poistamme vuoden 2025 loppuun mennessä avainlukulistat käytöstä asiakkailta, jotka käyttävät pelkästään Mobiiliavainta. Tämä parantaa asioinnin turvallisuutta.
Sinun ei tarvitse tehdä mitään, jos haluat jatkaa pelkän Mobiiliavaimen käyttöä. Älä siis tilaa uutta avainlukulistaa. Mobiiliavain riittää jatkossakin.
Tulevaisuudessa Mobiiliavaimen käyttöönotto onnistuu ilman avainlukulistaa, konttorikäyntiä tai yhteydenottoa asiakaspalveluun. Poistamme tämän myötä avainlukulistalla aktivoinnin OP-mobiilista.
Saat OP-mobiilin etusivulle ilmoituksen, kun olemme poistaneet tunnuksiisi liitetyn avainlukulistan käytöstä. Voit sen jälkeen hävittää vanhan avainlukulistasi.
Muista pitää passisi tai henkilökorttisi voimassa. Huolehdi myös, että asiakastiedoissasi oleva sähköpostiosoite ja lisävahvistuksen puhelinnumero ovat ajan tasalla. Tarvitset näitä pankkiasiointiin jatkossakin.
Ystävällisin terveisin
OP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap antoi hyvän neuvon ja vaavilaiset vaan alapeukuttaa. Perusmeininkiä
No ei antanut, vaan AP puhuu täyttä paskaa.
Sanovat avainlukulistalaiset jotka ei edes op-mobiilia käytä eivätkä osaa lukea.
Mulla oli tuo tilanne että puhelin rikkoutui. Hankin väliaikaisen henkiökortin koska tarvitsin sen heti käyttööni uudella luurilla. Ei ole muuten tarvetta henkilökortille. Sitten jos tämäkin hajoaa niin haen taas väliaikaisen kortin.
Miten se OP-mobiili sillä henkilökortilla avataan käyttöön?
Mobiilivarmenne olemassa, mihin toisen pankin tunnistautumista tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuo tilanne että puhelin rikkoutui. Hankin väliaikaisen henkiökortin koska tarvitsin sen heti käyttööni uudella luurilla. Ei ole muuten tarvetta henkilökortille. Sitten jos tämäkin hajoaa niin haen taas väliaikaisen kortin.
No eikö se ole sama hakea se oikea henkilökortti kun näyttää väliaikainen maksavan yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Se meni jotenkin että oli mun tapauksessa oli ainoa vaihtoehto mennä pankkiin todistaa henkilöllisyys jotta sain uudelle luurille avattua mobiilin uudestaan. Ei ole toisessa pankissa tunnuksia eikä mobiilivarmenne ollut vaihtoehtona tunnistautumisessa uudella luurilla op mobiiliin . Siksi hain väliaikaisen henkkarin koska passiakaan mulla ei ole
Tästä viisastuneena koetinpa asentaa pankkisovelluksia tablettiini. "Sovellus ei toimi laitteellasi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö se ole sama hakea se oikea henkilökortti kun näyttää väliaikainen maksavan yhtä paljon.
Oli se oikea muistaakseni vähän enemmän hinnaltaan mutta kuitenkin syy sille oli että mulla ei ollut aikaa odotella oikeaa. Tarvin sen heti samana päivänä käyttööni. Sitten olis pitäny maksaa uudestaan sama summa jos olisin oikean halunnut lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että se avainkukulista on edelleen käytössä. Itse tilasin OP:n kehotuksesta ja sain juuri uuden.
Käskivät pankista uusimaan, sillä se vanha avainlukulista uhkasi vanhentua. Käyttämättömiä lukija oli jotain parisataa siinä edelleen.
Johtuuko tuo väärinkäsitys tuosta kehoittamisesta?
Omituista. Minulla taas pankki ilmoitti ettei enää ole/tule olemaan avainlukulistoja käytössäni koska minulla on OP-mobiili. Onpa erilaiset käytännöt saman pankkiryhmän sisällä.
Ja minulla tuo OP-mobiili varoitteli jne. vakoiluohjelmista, jonka jälkeen menin ja pääsin tilaamaan uuden avainlukulistan. Tilatessa vielä ilmoittivat kotisivulla, että tilaa se lista heti. Joskus viime kesällä tiedottivat vanhan listan olevan menossa vanhaksi, mutta sain sillä kuitenkin tilattua uuden. Ja tosiaan ymmärsin, että vastaisuudessakin se pitää itse tilata, eivät lähetä uutta automaattisesti lukujen loppuessa.
One Plus 10 Pro on puhelimeni ja siinä on vielä tietoturvapäivitykset tulossa säännöllisesti ja kaiketi uusin seuraava Android versiokin. Eli 16. Ja F-secure. Asennan ohjelmat playkaupasta tarpeen mukaa. En muualta!
Sillä ei päässyt kirjautumaan mobiiliOP:hen. Muka vakoiluu tjsp. oli laitteessa. Mutta itse pikkuhiljaa OP päivitti ohjelmansa, joten nyt taianomaiseti alkoi itsestään toimimaan.
Tätä kannattaa pohtia onko järkevää olla yhden kirjautumistavan varassa.
Vierailija kirjoitti:
Mobiilivarmenne olemassa, mihin toisen pankin tunnistautumista tarvitsee.
No katsos jos sun puhelin hajoaa tai katoaa niin et voi käyttää sitä mobiilivarmennetta eikö niin. Joten kun uuteen puhelimeen otat pankkisovellusta käyttöön niin sun pitää jotenkin tunnistautua siihen sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se meni jotenkin että oli mun tapauksessa oli ainoa vaihtoehto mennä pankkiin todistaa henkilöllisyys jotta sain uudelle luurille avattua mobiilin uudestaan. Ei ole toisessa pankissa tunnuksia eikä mobiilivarmenne ollut vaihtoehtona tunnistautumisessa uudella luurilla op mobiiliin . Siksi hain väliaikaisen henkkarin koska passiakaan mulla ei ole
Kaikki ei asu pankin vieressä, mutta sekin on toki valinta.
Ei kai kukaan avainlukulistaa enää ole 10 vuoteen käyttänyt?
En minä ainakaan voi enää tilata avainlukulistaa ja se poistettiin minulta käytöstä. Että ota tai jätä ja näillä mennään
Saisko nyt vaan sen sirun sinne aivoihin niin ei tarvis 5 vuoden välein juosta läpysköjä uusimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei asu pankin vieressä, mutta sekin on toki valinta.
Miten se liittyy tuohon asuuko vieressä vai ei? Ei se vieressä asuminen olisi mun tilanteeseen vaikuttanut millään tavalla .
Vierailija kirjoitti:
Saisko nyt vaan sen sirun sinne aivoihin niin ei tarvis 5 vuoden välein juosta läpysköjä uusimassa.
Sitten joutuisi kuitenkin aivoja käydä formatoimassa vuoden välein.
Tuossa epäselvyyden vuoksi:
Osuuspankki (OP) luopuu avainlukulistojen käytöstä niillä asiakkailla, jotka käyttävät kirjautumiseen pelkästään mobiiliavainta. OP sanoo asiakkailleen lähettämässään viestissä, että avainlukulistoista luopuminen parantaa asioinnin turvallisuutta.
Kaikki vanhanmalliset avainlukulistat poistetaan käytöstä tämän vuoden loppuun mennessä. Listan käyttäjien on vaihdettava suurempaan uudenmalliseen avainlukulistaan tai otettava käyttöön OP-mobiilin kanssa taskussa kulkeva mobiiliavain, jolla voi korvata avainlukulistan.
Taitaa ne androidilaitteetkin vanhentua samassa ajassa niin ettei niihin saa enää mitään pankin sovelluksia asennettua varmennukseksi. Että helpommaksi ja halvemmaksi taitaa loppupeleissä tulla se henkilökortti jos ei halua joutuaa kusheen.