Muistakaahan op-mobiilin käyttäjät
Että mikäli puhelimenne rikkoutuu tai katoaa ja tarvitsee saada op-mobiili uuteen puhelimeen niin siihen tarvitsee nykyään henkilökortin tai toisen pankin tunnukset, koska avainlukulista poistui käytöstä. Epäilen että toisen pankinkin varmennuskin hoituu sovelluksen kautta joten siinä on sama juttu ja jää vain henkilökortti. Joten pikku hiljaa pakko se henkilökortti hankkia ellei halua että pankkiasiat menee puhelimen myötä jäihin. Tätä ei välttämättä tule ajatelleeksi niin kauan kuin kaikki toimii mutta tilanne voi mennä nopeasti hankalaksi.
Kommentit (127)
Luettele muut kun verkkopankit minne olet tunnistautunut pankkitunnuksilla?
Mm. Teleoperaattorit, sähkölaitos laskutus, Kela, Kanta.fi. Mitä muita?
Vierailija kirjoitti:
Jos aiot äänestää, niin sinulla on oltava voimassaoleva passi tai henkilökortti. Ajokortti kelpaa vain silloin, kun olet kuvasta luotettavasti tunnistettavissa,
Miksi ap olettaa, että ihmisillä ei ole voimassaolevaa henkilöllisyystodistusta?
En minä ainakaan tiedä ketään jolla olisi henkilökortti kun ilmankin on toistaiseksi pärjännyt ajokortilla. Miksi sinä siis oletat että kaikilla tuo kortti olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai avainlukulista ole poistunut?
Sain hiljattain juuri uuden.
Sitten et varmaankaan käytä op-mobiilia.
Voi käyttää molempia. Mobiilia puhelimessa, avainlukulistaa läppärillä. Jos on noin kädetön ja aivoton, niin sietääkin joutua ongelmiin tekniikan kanssa, kun vaihtaa puhelimen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on tuo tunnistettavuus joka ihmeen asiassa?
Joo tottakai jos menet verkkopankkiin tai Kela asioihin, mutta hieman ihmetyttää tunnistautuminen pankkitunnuksilla kaikenlaisille sivustoille, jopa yksityisten yritysten. Pitäisi olla turvallista joo, mutta eikö teoreettisesti siitä voi se yritys päästä henkilön verkkopankkiin?
Pitäisi olla joku muu tunnistautuminen sähköisesti muihin kun pankkitunnukset? .
No, onhan se: mobiilivarmenne
Vierailija kirjoitti:
Et sä henkilökorttia tarvi jos sulla on passi. Sitä vahvempaa henkilöllisyystodistusta ei ole.
Mulla ei ole passia ja henkkarit vanhetunut.
Oonko olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo OP-mobiili alkoi varoittamaan jostain vakoiluohjelmasta laitteessani. No ei ollut. Oli pakko siis käyttää sitä avainlukulistaa.
Nyt viikko-pari sitten se mobiili alkoi pelittämään itsestään. OP:lla oli jotain häikkää systeemeissään. Nyt toimi kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole passia, eikä henkkaria ajokorttia lukuunottamatta.
Tästä syystä en saanut op mobiilia, koska siihen vaativat passia.
Avainlukulistat on siis mulla käytössä. Viimeksi käytin eilen ja hyvin onnistui. Ne on poistuneet vaan teiltä mobiilin käyttäjiltä, jos ette tilanneet ennen vuodenvaihdetta.
Joten keskustelu ei sitten sinua taida koskea? Mutta pakko nyt oli kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos aiot äänestää, niin sinulla on oltava voimassaoleva passi tai henkilökortti. Ajokortti kelpaa vain silloin, kun olet kuvasta luotettavasti tunnistettavissa,
Miksi ap olettaa, että ihmisillä ei ole voimassaolevaa henkilöllisyystodistusta?
Aina olen ajokortilla äänestänyt. En mä passia ole kanniskellut sinne äänestyspaikalle. Nyt 50 v. eikä passi ole edes voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi käyttää molempia. Mobiilia puhelimessa, avainlukulistaa läppärillä. Jos on noin kädetön ja aivoton, niin sietääkin joutua ongelmiin tekniikan kanssa, kun vaihtaa puhelimen.
Minulta poistivat koska käytän mobiilivarmennetta. Että olehan aivoton hiljaa siellä.
Vierailija kirjoitti:
Siksi se OP Mobiili kannattaa pitää aktiivisena kahdessa mobiililaitteessa. Sitten ei ole ongelmia.
Nämä mobiili jutut on aina riski varsinkin pankkiasoiden hoidossa jos ei ole mitään tietoturva softaa luurissa, siksi käytän vain pöytäkonetta missä on F-Secure Total, siinä erillinen suojaus juuri pankkitoimintojen aikana.
Just uusin F-Securen 1 vuosi 1 kone 21€, ei mielestäni paha hinta vuoden turvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tiedä ketään jolla olisi henkilökortti kun ilmankin on toistaiseksi pärjännyt ajokortilla. Miksi sinä siis oletat että kaikilla tuo kortti olisi?
Ajokortti ei ole ollut virallinen henkilöllisyystodistus pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että se avainkukulista on edelleen käytössä. Itse tilasin OP:n kehotuksesta ja sain juuri uuden.
Käskivät pankista uusimaan, sillä se vanha avainlukulista uhkasi vanhentua. Käyttämättömiä lukija oli jotain parisataa siinä edelleen.
Johtuuko tuo väärinkäsitys tuosta kehoittamisesta?
Sitten sinä et käytä op-mobiilia tunnistautumiseen ja kaivelet aina sitä listaa koska lista poistui mobiilivarmenteen käyttäjiltä. Saisikohan sen vielä takaisin käyttöön koska alkaa kyrvimään tämä digitouhu pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt passi jokaisella on?
Miksi ihmeessä olisi? Ei kaikki matkustele.
Euroopassa riittää henkkari matkustukseen.
Edelleen kumpaakaan ei välttämättä kaikilla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti ei ole ollut virallinen henkilöllisyystodistus pitkään aikaan.
No kummasti on äänestämiset sillä hoituneet ja pakettien haku postista sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten matkustat Suomesta ulkomaille, jos sinulla ei ole henkilökorttia tai passia? Ajokortti ei kelpaa. Tai miten saat postipaketin palvelutiskiltä, jos sinulla ei edes ole ajokorttia? Tai ostat nettiliittymän?
Henkkarin ja passin saadaksensa otetaan nykyään sormenjäljet. Muutos hyväksyttiin aikanaan sillä ehdolla, ettei sormenjäljistä muodosteta tiedustelukäyttöön rekisteriä. Tilanteeseen tulee nyt lakimuutos. Kaikki, joilla on voimassa oleva passi tai henkkari ovat jatkossa lähtökohtaisesti rikoksesta epäiltyjä. Poliisi kun ottaa rikospaikalta aina kaikki sormenjäljet ja kun on tämä tiedustelun graalin malja, lähes kaikkien sormenjäljet, olet lähtökohtaisesti epäiltynä rikoksesta, koska poliisi tekee skannauksen tuosta jättirekisteristä kaikille rikospaikalta löytyneille sormenjäljille.
Miten tämä muka haittaa tavallista, rehtiä kansalaista? Siten, että rikospaikalta löytyy aina useita eri henkilöiden sormenjälkiä, joista moni voi olla vanhojakin. Näin tulee kutsuja kamarille ja joudut todistelemaan, ettet ole tehnyt mitään.
Pankkisalaisuus muuten päättyi 1.12.2025 ja lisäksihän nyt Kela on saamassa rajoittamattomat oikeudet kaikkien suomalaisten tili- ja omaisuustietoihin. Kuten myös tulli. Suomi on luisumassa vapauden jälkeiseen aikaan ja se on kaikille ok. Suomalaiset eivät kaipaa vapautta, vaan sitä, että heidän kaikki yksityisimmätkin ajatuksensa ovat valtaapitävien tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri op mobiili?
Miksi miksi?
Mulla ei ole passia, eikä henkkaria ajokorttia lukuunottamatta.
Tästä syystä en saanut op mobiilia, koska siihen vaativat passia.
Avainlukulistat on siis mulla käytössä. Viimeksi käytin eilen ja hyvin onnistui. Ne on poistuneet vaan teiltä mobiilin käyttäjiltä, jos ette tilanneet ennen vuodenvaihdetta.