Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pluskokoisille ei ole toppahousuja

Vierailija
12.01.2026 |

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011741289.html Tuo uutisen henkilö ei löytänyt kaupasta toppahousuja ennen kuin laihtui radikaalin määrän. Pluskokoisille ei ole myynnissä lasketteluhousuja. Itse en ole ylipainoinen, mutta ruumiinrakenteeni on sellainen, että on leveä lantio ja rehevä takamus ja reidet. Kapea vyötärö kylläkin. En minäkään löydä millään toppahousuja kaupasta. Reidet ja takamus ei mahdu yksiinkään. Vyötärön kohdalle toisaalta jaa sitten koripallon verran tyhjää niissä mihin yritän sulloa leveää lantiota. Argh.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yks pylleröhän mainostaa instassaan koko ajan pluskoon ulkoiluvaatteita. https://www.instagram.com/stories/elsa.heiko/3808414180605491242/?hl=fi

Vierailija
42/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin prismassa on varmaan kaikki housut ja takit jotain d-mitoitusta. Vaikeampi löytää normaalin kokoluokan vaatteita.

Mutta ap:lle voisi löytyä sopivia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile Temua. Sieltä kuulemma löytyy hyvin kokoja.

Vierailija
44/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en ollut ylipainoinen, oli aikoinaaan vaikea löytää kun on tiimalasikroppa, muhkeat reidet ja perse. Lopulta löytyi, sen mallin nimi oli joku "naisille suunniteltu malli". Ja oli selkeästi lantiolta tehty leveämmiksi. Ne oli ainoat mitkä normaalipainoisenakaan maahtui :D

Vierailija
45/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisinta on, että mulla on uusi toppatakki kokoa xl, vanha noin 15 vuotta vanha takki on kokoa s 

Vierailija
46/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kannattaa siis laihduttaa

Alastiko meidän pitää ulkoilla ja liikkua, kun ei sopivia vaatteita myydä missään?? Siinäpä vasta kiva näky olisikin...

Eikö enää tehdä elastisia verryttlyasuja?

Saattaa tulla vähän vilu tuolla pakkasessa ja tuulessa.

Vierailija
47/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisinta on, että mulla on uusi toppatakki kokoa xl, vanha noin 15 vuotta vanha takki on kokoa s 

Unohtui mainita, että nämä takit ovat saman kokoiset 

Vierailija
48/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama.. Lautailun aktiivisesti ja pakko pitää housut auki (takin alla yoetysti) ja sitten henkselit. Olen 164 cm ja 78 kg, eli en mikään sairaalloisen lihavakaan.

No olethan sinä aivan järjetön tunkki. Olen sentilleen saman pituinen ja 20kg hoikempi enkä minäkään ole mikään laiha. 

Vierailija
49/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jaksaa rasittaa toi sana "plus-kokoinen". Miksei voi suoraan vaan sanoa olevansa lihava? Niinkun tuo lähes 80-kiloinen joka selittää, että "en mikään sairaalloisen lihava kuitenkaan". No ehkä et sairaalloisen, mutta jäätävä läski silti.

Vierailija
50/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten housut, lyhennä lahkeet. Yksiväriset mustat, ei kiinnitä huomiota.

Vierailija
51/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niille ole titaani suksiakaan lasketteluun, muut ei kestä.

Mihin ne laskettelusuksia tarvitsisivat? Hiihtohississä on painoraja ettei moottori pala tai vaijeri katkea.

Vierailija
52/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta sopivat vaikka miesten mallistosta ja lyhennä lahkeet?

Miesten housut on tehty vielä suoremmalle vartalonmallille kuin naisten.

Itse asiassa miesten malleissa voi olla jätetty haaruksiin tilaa yllättävän hyvin. Minulle ainakin sopii usein miesten housut hyvin, vaikka on hyvin kurvikas lantion seutu.

Mulle ei mahdu reisistä eikä lantiosta. Vyötäröstä ovat suuret. Siis sama vaate on yhtä aikaa sekä iso että kippana.

Vierailija
53/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin läskit tarvii toppahousuja? Eivät liiku ulkona. Ja läskeillä on jo jaloissa läskikerros, se käy kyllä toppahousuista. 

Vierailija
54/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelle ostettiin joulun alla uusi toppatakki, samaa merkkiä kuin vanha. Piti ottaa kaksi kokoa entistä takkia suurempi, että oli käytännössä saman kokoinen kuin vanha.

Vierailija
55/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on päällä täsmälleen yhtä tiukasti istuvia takkeja joiden koko on M, L, ja XL. Kaikki kuitenkin eri euroopoalaisen brändin tuotteita. Kokeilin joskus kaupassa yhden lähinnä teinien suosiman brändin toppatakkia ja olisi pitänyt ottaa XXL vaikka se oli kuitenkin aikuisten eikä lasten malli.

Vierailija
56/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin läskit tarvii toppahousuja? Eivät liiku ulkona. Ja läskeillä on jo jaloissa läskikerros, se käy kyllä toppahousuista. 

Mihin sä tarvit aivoja, kun et niitä kerran käytä?

Vierailija
57/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että jaksaa rasittaa toi sana "plus-kokoinen". Miksei voi suoraan vaan sanoa olevansa lihava? Niinkun tuo lähes 80-kiloinen joka selittää, että "en mikään sairaalloisen lihava kuitenkaan". No ehkä et sairaalloisen, mutta jäätävä läski silti.

"Plus-size" terminä tulee vaateteollisuudesta. On myös "normal" tai "regular" sekä "petite" ja joitain muitakin. Koska ihmisiä ja sitä myöden vaatteita on erilaisia ja eri stereotyyppisillä mittasuhteilla. Siltikään moni, koostaan riippumatta, ei aina löydä sopivia vaatteita. Plus-koko on hyvä termi, koska ei ole olemassa vaatetta jonka koko on "lihava" tai "läski". Ja kun vaaterekkeihin on selkeästi merkitty plus-size, d-mitoitus, petite tms. niin ne erottaa eikä tarvitse turhaan selata kaikkia väärän kokoisia ja mallisia vaatteita läpi.

Vierailija
58/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niille ole titaani suksiakaan lasketteluun, muut ei kestä.

Mihin ne laskettelusuksia tarvitsisivat? Hiihtohississä on painoraja ettei moottori pala tai vaijeri katkea.

Hiihtohissien painorajat kyllä riittää. Kestäähän ne usean ihmisen painon.

Vierailija
59/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi ihan noin. Ja hankala liikkua ulkona ilman sopivia vaatteita. Yhä useampi kyllä liikkuisi kun olisi kunnon vaatteet.

Vierailija
60/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama.. Lautailun aktiivisesti ja pakko pitää housut auki (takin alla yoetysti) ja sitten henkselit. Olen 164 cm ja 78 kg, eli en mikään sairaalloisen lihavakaan.

Minä arvelen, että ongelma koskee meitä kaikkia, jotka ei olla jotain optimimitoitettuja. Minä olen 165ca j 62 kg, 50+. Kaikki lahkeet ja hihat on mittaa "humanoidi" (15...20cm liian pitkät) ja iän aiheuttamat keholliset kertymät (vatsakas), ei tule huomioiduksi, vaikka on jo yleinen standardi. Sinulla on terveellisempi kehonkoostumus ja nuorempi ikä. Mutta yhtä ikävää on molemmille.