HS: Tuilla elävät perheet samassa tilanteessa työssäkäyvien kanssa.
Nyt oli raikkaan rohkea mielipidekirjoitus sosiaalialan ammattilaisilta HS:n mielipidepalstalla.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Seinän takana asuu työtön yh yhden lapsen kanssa, kolme huonetta ja keittiö. Äiti ei tule ikipäivänä työllistymään, koska on ns erityisaikuinen. Lapsi virikehoidossa päivät. Elämä 100% työssäkäyvien piikkiin.
Minä olen työssäkäyvä yh yhden lapsen kanssa kaksiossa, koska mun palkalla ei makseta isompaa kämppää, mutta en saa asumistukeakaan. Lapsi osapäivähoidossa, koska minulla on jonkin verran arkivapaita.
Arvatkaapa vit*ttaako joskus?
Mikä sua vituttaa? Jos kerran naapurisi on niin ongelmainen, ettei kukaan halua häntä töihin, niin eihän hän silloin voi tehdä työtä. Ei ole silloin muuta mahdollisuutta kuin elättää häntä tuilla.
Sitten kun lapsenne kasvavat, et ole enää kateellinen, kun pystyt palkallasi tukemaan häntä opiskeluaikana. Naapurisi ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa tätä jatkuvasti jankuttaa.
Tuohan ei juuriaan pidä edes paikkaansa.
Kyllä töissä tienaa paremmin, kun tuilla ja eläkekin kertyy, eikä sekään ole vähäinen tekijä.
Ja voi olla, että vaikka tekisit hetken töitä +-0 hommissa niin siitä voi ura auetaja kohta tienaat paljon paremmin.
Typerintä on jäädä kotiin makaamaan ja valittamaan.
Vaikka tekisit 40 vuotta duunarihommia, niin eläke on sama kuin ihmisellä joka on ollut 40 vuotta työtön.
No tämä on ikuisuusongelma ellei lopeteta koko sosiaaliturvaa.
Asumis- ja ruokakulut yhdessä ovat joidenkin työpalkkaa vastaava summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinän takana asuu työtön yh yhden lapsen kanssa, kolme huonetta ja keittiö. Äiti ei tule ikipäivänä työllistymään, koska on ns erityisaikuinen. Lapsi virikehoidossa päivät. Elämä 100% työssäkäyvien piikkiin.
Minä olen työssäkäyvä yh yhden lapsen kanssa kaksiossa, koska mun palkalla ei makseta isompaa kämppää, mutta en saa asumistukeakaan. Lapsi osapäivähoidossa, koska minulla on jonkin verran arkivapaita.
Onpa sulla surullinen elämä, kun olet jollekin sossunaiselle kateellinen.
Varmaan ottaisit ne mielenterveyden ongelmat myös, jos vaan saisit rahaa?
Sillä mitään mielenterveysongelmia ole, pirteä kuin peipponen. Systeemin hyväksikäyttäjä jo ainakin toisessa polvessa ja lapsestaan kouluttaa seuraajaa, apukoulun priimus. Sehän se kummaa on, kun ei kuulemma mitään osaa eikä mihinkään pysty, peruskoulusta pääsi pois kun ikää tuli tarpeeksi. Mutta kyllä Kelan hinnasto osataan ulkoa ja tiedetään tasan tarkkaan mitä diagnooseja hakea ja miten, että saa kaiken löysän rahan imuroitua. Jos ei muuten irtoa niin kun vähän kyyneltä tirauttaa niin taaspa sossutäti heltyy.
persujen ajatushautomosta lähtenyt mielipidekirjoitus..persuthan ovat kateellisia, jopa köyhillekin, se on sairaus heillä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sulla surullinen elämä, kun olet jollekin sossunaiselle kateellinen.
Varmaan ottaisit ne mielenterveyden ongelmat myös, jos vaan saisit rahaa?Sillä mitään mielenterveysongelmia ole, pirteä kuin peipponen. Systeemin hyväksikäyttäjä jo ainakin toisessa polvessa ja lapsestaan kouluttaa seuraajaa, apukoulun priimus. Sehän se k
Sulla viiraa päässä. Ei mulla muuta.
101 taitaa olla oikean työn vieroksuja
Vierailija kirjoitti:
Totta kait vituttaa. Ja niin se porvaria pitääkin vituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua vituttaa? Jos kerran naapurisi on niin ongelmainen, ettei kukaan halua häntä töihin, niin eihän hän silloin voi tehdä työtä. Ei ole silloin muuta mahdollisuutta kuin elättää häntä tuilla.
Sitten kun lapsenne kasvavat, et ole enää kateellinen, kun pystyt palkallasi tukemaan häntä opiskeluaikana. Naapurisi ei pysty.
Se lapsi ei tule mitään tukea opintoihin tarviimaan, koska se ei tule opiskelemaan yhtään mitään. On äitinsä tapaan erityislapsi. Siitä tulee sossuelätti kolmannessa polvessa. Se on jo nähtävissä.
Helsingissä työttömät perheet saavat käsittämättömän hulppeita kämppiä tt-tuella.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä työttömät perheet saavat käsittämättömän hulppeita kämppiä tt-tuella.
Kuinka se on mahdollista kun tuet ovat rajoitettuja vuokran määrään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on Suomessa täysin totta, kun puhutaan matalapalkka-aloilla työskentelevistä. Toista se on sitten jos perheen molemmat vanhemmat sattuu kuulumaan ylimpään tulodesiiliin.
Hämmästyisit, jos tietäisit, miten vähän sekään auttaa. Omista ajoista pikkulapsiperheen äitinä on jo tovi, mutta kustannukset kumuloituivat etenkin päiväkotivaiheessa niin, ettei hyvistä tuloista jäänyt verojen ja pakollisten maksujen jälkeen juurikaan enempää kuin pienituloisellekaan perheelle.
Juurikin näin. Näissä aina unohtuu että verojen jälkeen pk-maksut ovat silti korkeimmat mahdolliset ja kun pesukone hajoaa niin et todellakaan saa tukea uuden ostoon. Kun on kolme lasta päivähoidossa, asuntolaina, asumiskulut, työssäkäyntiä varten pakko olla kaksi autoa niin ei siinä 11000 yhteisistä bruttotuloista kovinkaan paljon käteen jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan ylittää, jos perheessä on erityislapsi, esim nepsy
"Toimeentulotukea saavan perheen talous onkin joskus varmistettu paremmin: rikkinäiseen pesukoneeseen, lasten harrastuksiin, vanhenevaan passiin tai reseptilääkkeisiin saa Kelan tai hyvinvointialueen tukea, ja talven aikana korkeammat lämmityslaskut huomioidaan täysimääräisinä toimeentulotuessa."
Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa. Mitään lämmityslaskuja ei todellakaan huomioida tt-tuessa. Lämmityksen tulee sisältyä siihen kohtuullisiin asumiskustannuksiin, eikä lämmityssähköä makseta erikseen ollenkaan.
Ei pidä paikkaansa. Asunnottomissa on yhä enemmän tavallisia perheitä. Itsekin olin lasten kanssa ilman asuntoa monta kuukautta. En käytä alkoa tai mitään aineita, ainoa ongelma on työkyvyn menetys ja rahattomuus. Tt-tukia ei ole saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan ylittää, jos perheessä on erityislapsi, esim nepsy
No tuskin on mikään peruste. En löytänyt sellaista kohtaa mikä oikeuttaisi tuolla syyllä poikkeukseen.
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa tätä jatkuvasti jankuttaa.
Tuohan ei juuriaan pidä edes paikkaansa.
Kyllä töissä tienaa paremmin, kun tuilla ja eläkekin kertyy, eikä sekään ole vähäinen tekijä.
Ja voi olla, että vaikka tekisit hetken töitä +-0 hommissa niin siitä voi ura auetaja kohta tienaat paljon paremmin.
Typerintä on jäädä kotiin makaamaan ja valittamaan.
Ehkä työssääyvä saa enemmän mutta nuo saa paljon tekemättä mitään. Töissäkäyvä uhraa vähän parempaan palkkaansa suurimman osan parhaista vuosistaan. Ja ennekuin alatte kehottaa jäämään itsekkin työttömäksi loiseksi niin yhteiskunta ei toimi kövin pitkään niin ja nytkin porukka saa ihan liikaa laskottelun palkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan Helsingissä noin 1000 e vuokraa kaksiosta. Hyvä alue joten ei halvin vuokra kaksiosta pk-seudulla. Naapurissa identtinen asunto jossa työtön mmuuttaja. Joku sen hänelle maksaa kun hän ei käy töissä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Persujen tilaustyö tämä mielipidekirjoitus. Todellinen ammattilainen ei kirjoittele tuollaista.
Alkaen siitä, että asuntolainan lyhentäjä kerää itselleen omaisuutta.
Kun sulla on 8 lasta yh:na niin kyllä sitä pystyy kuule talon niillä rahoilla lyhentään. Talon rantatontilla pohjanmaalla. Tulot menee kaikki luettuna noin 80 000€ vuodessa.
"..useat ihmisoikeus- ja köyhyysraportit ovat todenneet, että etuudet eivät turvaa kohtuullista elintasoa, etenkin elinkustannusten nousun jälkeen. Jos sosiaaliturva olisi runsas, Suomi ei saisi jatkuvia kansainvälisiä huomautuksia sen riittämättömyydestä.
Kyse ei ole mielipiteestä vaan dokumentoidusta ja toistuvasta kansainvälisestä kritiikistä."
Näin,siinä sinulle sitä rehellistä eurooppalaista kriittistä keskustelua aiheesta-et saa suomalaisesta tukien varassa elävästä köyhästä rikasta, vaikka vertaisit millä mittareilla tahansa. Vinkukaa lisää palkkaa vai eikö ole kanttia mennä pomon pakeille? Helpompaa potkia jo maassa makaavia syrjäytettyjä, kun ei muuten narsistinen suomiduunari pääse pätemään.