Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Tuilla elävät perheet samassa tilanteessa työssäkäyvien kanssa.

Vierailija
12.01.2026 |

Nyt oli raikkaan rohkea mielipidekirjoitus sosiaalialan ammattilaisilta HS:n mielipidepalstalla.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011730026.html

Kommentit (181)

Vierailija
81/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien lapsilla paremmat vaatteet, enemmän tavaraa kotona, ja cittarin kärryt notkuu epäterveellisiä kalliita herkkuja!

Vierailija
82/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väite, että Suomen sosiaaliturva olisi runsas, ei pidä paikkaansa kansainvälisen arvioinnin perusteella. Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea on todennut toistuvasti vuosina 2015, 2018 ja 2023, että Suomen perusturvan taso (mm. työttömyysturva, sairaus- ja vähimmäisetuudet) alittaa Euroopan sosiaalisen peruskirjan vähimmäisvaatimukset.

Lisäksi useat ihmisoikeus- ja köyhyysraportit ovat todenneet, että etuudet eivät turvaa kohtuullista elintasoa, etenkin elinkustannusten nousun jälkeen. Jos sosiaaliturva olisi runsas, Suomi ei saisi jatkuvia kansainvälisiä huomautuksia sen riittämättömyydestä.

Kyse ei ole mielipiteestä vaan dokumentoidusta ja toistuvasta kansainvälisestä kritiikistä.

Kertomatta jää taas kerran että Suomessa jaetaan myös harkinnanvaraista sosiaaliturvaa perusturvan lisäksi, mikä nostaa suo

Olen kolme kertaa elämäni aikana hakenut harkinnanvaraista sosiaaliturvaa ja kolme kertaa se on hylätty. Eli se siitä harkinnanvaraisesta. Yhden kerran sänkyyn, toisen kerran pesukoneeseen ja kolmannen kerran ruokaan. Sanky ja pesukone olisivat olleet käytettyjä mutta en saanut. Ja tuo huomautus pitää täysin paikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien lapsilla paremmat vaatteet, enemmän tavaraa kotona, ja cittarin kärryt notkuu epäterveellisiä kalliita herkkuja!

Et sitten muuta keksinyt?  0/5

Vierailija
84/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etuuksilla elävä saa ilmaiset päivähoidot päälle, työssäkäyvä maksaa näistä satoja euroja kuussa. Oikeasti tämä tilanne on järjetön Suomessa. 

Myyn paljon lasten käytettyjä vaatteita ja tavaroita, kaikki ostajat on keskiluokkaisia työssäkäyjiä. Yhtäkään työtöntä ei ole vastaan tullut. Ja kyllä, tunnen/tiedän nämä ihmiset. Kertonee kaiken nykytilanteesta. 

On muuten totta tämä. Me ostettiin lapsille kaikki käytettynä, koska ei ollut varaa uuteen, ollaan siis työssäkäyviä. Työttömät hankkii enemmän uutta, jos toki jotain käytettyäkin.  Olen jopa ostanut työttömältä käytettyjä ja kohta se oli itse Reiman liikkeessä uutta ostamassa.

Tää on taas näitä: trust me bro-juttuja. 

Mä olen viime aikoina nähnyt asunnottomia ostoskeskuksess

Asunnottomat ovat yksinasuvia. Perheet saavat vaikka harkinnanvaraisena tt-tukena mitä vain, ainakin täällä Helsingissä 

Vierailija
85/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinän takana asuu työtön yh yhden lapsen kanssa, kolme huonetta ja keittiö. Äiti ei tule ikipäivänä työllistymään, koska on ns erityisaikuinen. Lapsi virikehoidossa päivät. Elämä 100% työssäkäyvien piikkiin.

Minä olen työssäkäyvä yh yhden lapsen kanssa kaksiossa, koska mun palkalla ei makseta isompaa kämppää, mutta en saa asumistukeakaan. Lapsi osapäivähoidossa, koska minulla on jonkin verran arkivapaita.

Arvatkaapa vit*ttaako joskus?

Vierailija
86/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somalit vetää kotiin 5000 - 10 000 eur. Lapsilla on merkkilenkkarit, merkkivaatteet, ruokakärryt täynnä ruokaa, kaikki maksetaan jopa Linnanmäellä käynnit ilmaisia. 

Somalit nuo Suomen kuninkaalliset. 

Näitä ei näy ruokajonoissa eikä Hurstin ruokajakelussa. 

Tämä on aivan totta, että ruokajonoissa heitä ei ole. Niissä on lähinnä suomea, viroa ja venäjää puhuvia työttömiä ja eläkeläisiä.

Vierailija
87/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi aikuista ja lapsi. 2600-3000 euroa on laskureiden mukaan tukien määrä (ei ansiosidonnaista). Ei hassumpaa.

No ei se kai kovin paljoa ole kolmihenkiselle perheelle? Jos molemmat vanhemmat olisivat töissä olisi tuo summa helposti kaksinkertainen. Vuokraan menee iso osa ja toimeentulotuessa on aina se ongelma, että ei saa kerryttää säästöjä edes lapselle. 

Kattaako paritonnia sinulle sen, että vanhemmat eivät saa olla lastensa kanssa täysipainoisesti, vaan joutuvat väsyneenä raatamaan päivät ja illalla kiireessä kiukutellaan? Työstä jotain saa, mutta kyllä siitä hirveä hinta maksetaan. Ymmärrän hyvin, ettei työhaluja isolla osalla ole.

Vierailija
88/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etuuksilla elävä saa ilmaiset päivähoidot päälle, työssäkäyvä maksaa näistä satoja euroja kuussa. Oikeasti tämä tilanne on järjetön Suomessa. 

Myyn paljon lasten käytettyjä vaatteita ja tavaroita, kaikki ostajat on keskiluokkaisia työssäkäyjiä. Yhtäkään työtöntä ei ole vastaan tullut. Ja kyllä, tunnen/tiedän nämä ihmiset. Kertonee kaiken nykytilanteesta. 

On muuten totta tämä. Me ostettiin lapsille kaikki käytettynä, koska ei ollut varaa uuteen, ollaan siis työssäkäyviä. Työttömät hankkii enemmän uutta, jos toki jotain käytettyäkin.  Olen jopa ostanut työttömältä käytettyjä ja kohta se oli itse Reiman liikkeessä uutta ostamassa.

Tää on taas näitä: trust me bro-juttuja. 

Mä olen viime aikoina nähnyt asunnottomia ostoskeskuksess

Onks niillä lapsia siinä mukana?

Vierailija
89/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väite, että Suomen sosiaaliturva olisi runsas, ei pidä paikkaansa kansainvälisen arvioinnin perusteella. Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea on todennut toistuvasti vuosina 2015, 2018 ja 2023, että Suomen perusturvan taso (mm. työttömyysturva, sairaus- ja vähimmäisetuudet) alittaa Euroopan sosiaalisen peruskirjan vähimmäisvaatimukset.

Lisäksi useat ihmisoikeus- ja köyhyysraportit ovat todenneet, että etuudet eivät turvaa kohtuullista elintasoa, etenkin elinkustannusten nousun jälkeen. Jos sosiaaliturva olisi runsas, Suomi ei saisi jatkuvia kansainvälisiä huomautuksia sen riittämättömyydestä.

Kyse ei ole mielipiteestä vaan dokumentoidusta ja toistuvasta kansainvälisestä kritiikistä.

Muut maat estivät samat valitukset ja esim. asumistukeahan nuo eivät huomioi mitenkään.

Vierailija
90/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muut maat estivät samat valitukset ja esim. asumistukeahan nuo eivät huomioi mitenkään.

Itse asiassa huomioidaan. Jos perusturva jää alle tietyn tason niin täydentävät tuet otetaan huomioon. Näin on tehty ja Suomi sai siitä huolimatta huomautuksen. 

Vierailija
91/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pelkkää paskaa. Kokemus kummastakin ja yksi korkeakoulutettu.  Hävytöntä valehtelua. Arvaa kummilla rahoilla oli nälkä ja mitään ei saanut.

Vierailija
92/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seinän takana asuu työtön yh yhden lapsen kanssa, kolme huonetta ja keittiö. Äiti ei tule ikipäivänä työllistymään, koska on ns erityisaikuinen. Lapsi virikehoidossa päivät. Elämä 100% työssäkäyvien piikkiin.

Minä olen työssäkäyvä yh yhden lapsen kanssa kaksiossa, koska mun palkalla ei makseta isompaa kämppää, mutta en saa asumistukeakaan. Lapsi osapäivähoidossa, koska minulla on jonkin verran arkivapaita.

Arvatkaapa vit*ttaako joskus?

Onpa sulla surullinen elämä, kun olet jollekin sossunaiselle kateellinen. 

Varmaan ottaisit ne mielenterveyden ongelmat myös, jos vaan saisit rahaa? 

Vierailija
93/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kansainvälisissä arvioissa on huomioitu myös asumistuki osana vähimmäisturvaa, mutta siitä huolimatta on toistuvasti todettu, että etuudet (ml. asumistuki ja toimeentulotuki) yhteenlaskettuinakaan eivät kaikissa tilanteissa turvaa Euroopan sosiaalisen peruskirjan edellyttämää kohtuullista elintasoa.

Vierailija
94/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapse ei kykene valitsemaan vanhempiaan. Tyhmältä kun ei onnistu kovillakaan tuloilla taloudenhoito, kun rahat kuluvat vääriin paikkoihin. Britanniassa muuten 30 % lapsista on köyhiä eli talouden tulot ovat alle 60 % mediaanista. Lukuun kuuluu tietysti valtava määrä yksinhuoltajaperheitä.

Erääseen brittikouluun tuli joka arkiaamu 50-100 vanhempaa aamiaiselle,todellinen syy oli ettei ollut varaa syödä kotona.Tämä muutaman vuoden takaisessa Ylen jutussa.

Vierailija
95/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alanuolta jos joku sanoo saavansa huomattavasti enemmän palkkaa kuin työttömänä tukia? No monelle tuleekin yllätyksenä että keskustelupalstojen luulot olivat väärin. Minä sain vastavalmistuneena vain työmarkkinatukea, kun on omaisuutta, sööstökä ja työssä käyvä puolisi niin silloin ei saa muuta - eikä tarvitse. 15 vuotta sitten ei olisi saanut samassa tilanteessa yhtään mitään ja tähän palaamista suunniteliinkin jossain vaiheessa. Insinöörin palkka on enemmän vaikken ole isopalkkainen edes. 

96/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka todettiin uutisankaksi, koska tässä vertailussa ei ollut mukana asumistuki. Asumistuen kanssa Suomen tukien taso on todella korkea.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
97/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan missään laskelmissa selvitetty, kuinka paljon pääkaupunkiseudun kaupungit tukevat lapsiperheitä harkinnanvaraisesti - tuntuma on että aika lailla. 

Vierailija
98/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteosta saa eläkkeen. Kannatta muistaa tämäkin asia. Noi tuet ei riitä mihinkään.

Vierailija
99/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen töissä mutta hirveen turhalta tää tuntuu. Pitäs tehdä enemmän ja enemmän mikään ei riitä. Joka kohdasta säästetään. Säästän kyllä itsekin. Kaupasta edullisinta ruokaa ja kaikki muu ylimääräinen pois. Alkoholia ja tupakkaa en ole koskaan käyttänyt.

Vierailija
100/181 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka todettiin uutisankaksi, koska tässä vertailussa ei ollut mukana asumistuki. Asumistuen kanssa Suomen tukien taso on todell

Kyllä. Kansainvälisissä arvioissa on huomioitu myös asumistuki osana vähimmäisturvaa, mutta siitä huolimatta on toistuvasti todettu, että etuudet (ml. asumistuki ja toimeentulotuki) yhteenlaskettuinakaan eivät kaikissa tilanteissa turvaa Euroopan sosiaalisen peruskirjan edellyttämää kohtuullista elintasoa.