HS: Tuilla elävät perheet samassa tilanteessa työssäkäyvien kanssa.
Nyt oli raikkaan rohkea mielipidekirjoitus sosiaalialan ammattilaisilta HS:n mielipidepalstalla.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ajatellaan, että tuilla eläjällekin kuuluu hyvä kämppä laatualueelta, tietokone, älypuhelin, televisio, maksukanavat, ulkomaan matka vuosittain, laadukkaat vaatteet, auto ja monen monta muuta asiaa, jotka lasketaan elämän perusasioiksi. Hyvä niin, mutta emme ole niin vauras valtio, että kaikille työssäkäyville voisi jäädä varaa tuota enempää. Pakko se on verottaa ylimääräinen pois.
Perustoimeentuloturvaan ei todellakaan kuulu yllä mainittuja asioita.
Asuminen maksetaan miltei kokonaan ja hanskaa 850 rahaa. Auton kanssa on tiukkaa, mutta muuten kaiken tuosta saa kyllä.
Tuosta kirjoituksesta ei välttämättä saanut sellaista käsitystä, että työssäkäyvään omakotitalossa asuvaan perheen ja toimeentulotuella elävän perheen saatu yhteenlaskettu rahamäärä olisi sama. Mutta mikäli on otettu ylisuuri asuntolaina, voi olla että rahat eivät enää lyhennysten jälkeen riitä lasten tarpeisiin. Elämänhallinnan ongelmia voi olla myös omakotitaloissa asuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei avattu lukuja, niin ei tuo kirjoitus tarkoita yhtään mitään. Tulot? Kulut? Kummallakin.
Kertoohan se. Senkun lasket laskurilla tuet, ja sitten mietit minkä verran pitäisi palkkaa saada, jotta käteen jäisi saman verran.
Pitää muistaa kuitenkin laskea palkansaajankin tuet mukaan. Lapsilisät unohtuu jostain kumman syystä usein näissä vertailuissa, jos vertailukohde on vastaava perhe. Samoin vannaistuet eivät ole tuloihin sidottuja, mutta jostain syystä se aina halutaan unohtaa.
Mulla jää käteen 4,5xenemmän nyt kuin viimeksi työttömänä. Ihan tavallista toimihenkilöduunia teen, opisto+amk-koulutus.
Eniten saa pk-seudulla asuva kelaperhe. Tuet on valtavat! Asunnot sellaiset ettei työssäkäyvällä ole niihin varaa. Asumisnormit voidaan aina ylittää kun kyseessä on lapsiperhe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ajatellaan, että tuilla eläjällekin kuuluu hyvä kämppä laatualueelta, tietokone, älypuhelin, televisio, maksukanavat, ulkomaan matka vuosittain, laadukkaat vaatteet, auto ja monen monta muuta asiaa, jotka lasketaan elämän perusasioiksi. Hyvä niin, mutta emme ole niin vauras valtio, että kaikille työssäkäyville voisi jäädä varaa tuota enempää. Pakko se on verottaa ylimääräinen pois.
Perustoimeentuloturvaan ei todellakaan kuulu yllä mainittuja asioita.Asuminen maksetaan miltei kokonaan ja hanskaa 850 rahaa. Auton kanssa on tiukkaa, mutta muuten kaiken tuosta saa kyllä.
Toimeentulotuen perusosa on kyllä alle 600e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentuloturvaan ei todellakaan kuulu yllä mainittuja asioita.Asuminen maksetaan miltei kokonaan ja hanskaa 850 rahaa. Auton kanssa on tiukkaa, mutta muuten kaiken tuosta saa kyllä.
Tunnen perustoimeentulotuella eläviä, eikä todellakaan kenellekään makseta ulkomaan matkoja, ei maksukanavia, ei tietokonetta, eikä merkkivaatteita. Yhdelle aikuiselle kuuluu 600 euroa, josta on maksettava asumisen omavastuu, lääkkeet, vaatteet ja kaikki muu oma kulutus.
Outoa vertailla työssäkävijän ja työttömän tuloja. Toinen käyttää ainoasta elämästään joka arkipäivä matkoineen 10 tuntia tanssiakseen muiden pillin tahdissa, kun toinen saa käyttää kaiken aikansa itse haluamiinsa asioihin.
Sanotaan nyt, että työssäkäyvä saisi vaikka 500 enemmän käteen. Hieno homma, mutta se tarkoittaa, että hän sai 2 euroa (!) korvausta per tunti, jonka joutui muita nöyristelemään työpaikalla. Onpa upea korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää käteen 4,5xenemmän nyt kuin viimeksi työttömänä. Ihan tavallista toimihenkilöduunia teen, opisto+amk-koulutus.
Minä sain 595e kuukaudessa käteen tukia kun asun pienessä omakotitalossa. nyt saan 3400e käteen palkkaa.
Somalit vetää kotiin 5000 - 10 000 eur. Lapsilla on merkkilenkkarit, merkkivaatteet, ruokakärryt täynnä ruokaa, kaikki maksetaan jopa Linnanmäellä käynnit ilmaisia.
Somalit nuo Suomen kuninkaalliset.
Näitä ei näy ruokajonoissa eikä Hurstin ruokajakelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen perusosa on kyllä alle 600e.
Työmarkkinatuki on hitusen päälle 800.
Kansainvälisissä huomautuksissa on huomioitu kaikki vähimmäisturvaan kuuluvat etuudet, myös toimeentulotuki, ja niistä huolimatta on toistuvasti todettu, että Suomen sosiaaliturvan kokonaisuus ei turvaa kohtuullista elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Etuuksilla elävä saa ilmaiset päivähoidot päälle, työssäkäyvä maksaa näistä satoja euroja kuussa. Oikeasti tämä tilanne on järjetön Suomessa.
Myyn paljon lasten käytettyjä vaatteita ja tavaroita, kaikki ostajat on keskiluokkaisia työssäkäyjiä. Yhtäkään työtöntä ei ole vastaan tullut. Ja kyllä, tunnen/tiedän nämä ihmiset. Kertonee kaiken nykytilanteesta.
On muuten totta tämä. Me ostettiin lapsille kaikki käytettynä, koska ei ollut varaa uuteen, ollaan siis työssäkäyviä. Työttömät hankkii enemmän uutta, jos toki jotain käytettyäkin. Olen jopa ostanut työttömältä käytettyjä ja kohta se oli itse Reiman liikkeessä uutta ostamassa.
Olin 15 vuotta töissä, nyt alkaa kuudes vuosi työttömänä. Ehdin jo kerätä elämän perustarpeet kasaan työssäoloaikana, joten nyt pärjäilen tuilla hyvin. Totta kai lisäraha kelpaisi, mutta ihanaa se vaan on heräillä aamulla kiireettömästi ja lähteä hiihtolenkille näillä talvisäillä tyhjille laduille.
Vierailija kirjoitti:
Kansainvälisissä huomautuksissa on huomioitu kaikki vähimmäisturvaan kuuluvat etuudet, myös toimeentulotuki, ja niistä huolimatta on toistuvasti todettu, että Suomen sosiaaliturvan kokonaisuus ei turvaa kohtuullista elintasoa.
Jankuti jankuti jankuti..............................................................
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kirjoituksesta ei välttämättä saanut sellaista käsitystä, että työssäkäyvään omakotitalossa asuvaan perheen ja toimeentulotuella elävän perheen saatu yhteenlaskettu rahamäärä olisi sama. Mutta mikäli on otettu ylisuuri asuntolaina, voi olla että rahat eivät enää lyhennysten jälkeen riitä lasten tarpeisiin. Elämänhallinnan ongelmia voi olla myös omakotitaloissa asuvilla.
Omakotitalossakin voi asua vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuuksilla elävä saa ilmaiset päivähoidot päälle, työssäkäyvä maksaa näistä satoja euroja kuussa. Oikeasti tämä tilanne on järjetön Suomessa.
Myyn paljon lasten käytettyjä vaatteita ja tavaroita, kaikki ostajat on keskiluokkaisia työssäkäyjiä. Yhtäkään työtöntä ei ole vastaan tullut. Ja kyllä, tunnen/tiedän nämä ihmiset. Kertonee kaiken nykytilanteesta.
On muuten totta tämä. Me ostettiin lapsille kaikki käytettynä, koska ei ollut varaa uuteen, ollaan siis työssäkäyviä. Työttömät hankkii enemmän uutta, jos toki jotain käytettyäkin. Olen jopa ostanut työttömältä käytettyjä ja kohta se oli itse Reiman liikkeessä uutta ostamassa.
Tämä on totta. Työttömät ovat usein niitä himoshoppailijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on taas näitä: trust me bro-juttuja.
Mä olen viime aikoina nähnyt asunnottomia ostoskeskuksessa nukkumassa.
Onko niilläkin liian isot tuet? Että kokemuksen takia työntelevät sitä omaisuuttaan ostoskärryissä?
Ei kyllä ennen tätä hallitusta ollut tälläistä tulvaa asunnottomia joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi aikuista ja lapsi. 2600-3000 euroa on laskureiden mukaan tukien määrä (ei ansiosidonnaista). Ei hassumpaa.
No ei se kai kovin paljoa ole kolmihenkiselle perheelle? Jos molemmat vanhemmat olisivat töissä olisi tuo summa helposti kaksinkertainen. Vuokraan menee iso osa ja toimeentulotuessa on aina se ongelma, että ei saa kerryttää säästöjä edes lapselle.
Harkinnanvarainen toimeentulotuki hyvinvointialueelta tulee lapsiperheelle vielä Kela-tuen päälle. Tukea voi saada harrastamiseen, osallistumiseen ja vaikka rippijuhliin! Työssäkäyvät maksavat sellaiset itse