HS: Tuilla elävät perheet samassa tilanteessa työssäkäyvien kanssa.
Nyt oli raikkaan rohkea mielipidekirjoitus sosiaalialan ammattilaisilta HS:n mielipidepalstalla.
Kommentit (466)
Monella tuen varassa elävällä vaikuttaa olevan ruusuinen kuva keskituloisen ihmisen elämästä: näissä kuvitelmissa kaikilla on omakotitalo, sähköauto, poreallas, matkustelua ja kalliita harrastuksia.
Wrong; asiat olivat näin ehkä vielä 15 vuotta sitten mutta kulut ovat kasvaneet tuosta ajasta, siis ihan kaikki kulut. Yhtiövastikkeet, sähkölasku, vesilasku, remonttien hinnat, vakuutukset, ruoan hinta, harrastusmaksut, verotus, verohelpotukset on poistettu jne. Moniko tuella elävä maksaa nuo itse? Palkansaaja, joka ei saa tukea maksaa joka ikisen korotuksen omasta pussistaaan. Moni ajattelee, että joo polttoaine noussut noin 20snt/ litra, ei paljoa, sähkölasku noussut noin 40% jne.
Totuus kuitenkin on, että keskituloinen perhe on nykymaailmassa se, joka asuu siinä 80-90 m2 rivarinpätkässä ja koska auto pitäå olla,se on noin 10 vuotta vanha jota pitää huoltaa välillä. Kaikki on vakuutettava koska yhteiskunta ei ota koppia keskituloisesta jos sairastuu tms.
Rahaa saattaa jonakin kuukautena jäädä muutama satanen enemmän syystä x tai y, mutta yleensä sille rahalle on käyttöä kun auto pitää huoltaa tai renkaat ostaa. Ilman autoa ei pääse syrjempään töihin.
Yhtiövastikkeet saattaa remonttien takia olla useamman satasen lainakulujen päälle. Vuokralla asuminen ei ole järkevää enkä muutenkaan kannata sitä, että muutamat vuokralordit omistaisivat suurimman osan suomen kiinteistökannasta.
Omistusasuminen antaa enemmän puskuria työssäkäyvälle, koska pankin kanssa voi neuvotella tilapäisistä lyhennysvapaista jne.
Ei kahta täysin erilaista elämää voi verrata keskenään enkä ymmärrä miksi työssäkäyvien pitäisi elää kaupungin halvimmassa vuokrakerrostalossa ja lahjoittaa asuntonsa puoli-ilmaiseksi jonkun lordin ostettavaksi. Toki siinä vuokrakerrostalossa asuminen voisi olla hetkellinen vaihtoehto mutta eiväthän tuella elävätkään toivo sen olevan pysyvä tilanne ja koti?
Olen rakentanut elämääni pikku hiljaa, säästänyt, sijoittanut, tehnyt hankintoja harkiten, vakuuttanut, remontoinut itse ja suunnitellut. Miksi minun pitäisi kurjistaa elämääni yhtäkkiä kauheasti, ettei jollekin tuella elävälle tulisi paha mieli? Älytön vaatimus.
Kahden aikuisen ja kolmen teinin perusosat ja asumisnormi ovat yhteensä noin 3800 euroa. Puhtaana käteen. Lisäksi niihin harrastuksiin, fillareihin yms. saa täydentävää toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa tätä jatkuvasti jankuttaa.
Tuohan ei juuriaan pidä edes paikkaansa.
Kyllä töissä tienaa paremmin, kun tuilla ja eläkekin kertyy, eikä sekään ole vähäinen tekijä.
Ja voi olla, että vaikka tekisit hetken töitä +-0 hommissa niin siitä voi ura auetaja kohta tienaat paljon paremmin.
Typerintä on jäädä kotiin makaamaan ja valittamaan.
Juu kyllä sitä eläkettä kertyy täysistä työvuosista enemmän kuin mitä heillä, jotka eivät ole töitä eläkkeensä eteen tehneet ollenkaan tai ovat sitä tehneet vain vähän. Verotus ja tuet kuten asumistuki tasaavat kuitenkin eläkeläistenkin tuloja niin, että vaikka bruttoeläkkeessä olisi lähes 1000 euron ero, niin nettotuloissa ero on vain muutamia satasia jos tuet lasketaan myös tuloksi. Pienellä palkalla ikänsä töitä tehneen ja takuueläkettä saavan eläkeläisen nettotuloissa eroa ei ole juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Monella tuen varassa elävällä vaikuttaa olevan ruusuinen kuva keskituloisen ihmisen elämästä: näissä kuvitelmissa kaikilla on omakotitalo, sähköauto, poreallas, matkustelua ja kalliita harrastuksia.
Wrong; asiat olivat näin ehkä vielä 15 vuotta sitten mutta kulut ovat kasvaneet tuosta ajasta, siis ihan kaikki kulut. Yhtiövastikkeet, sähkölasku, vesilasku, remonttien hinnat, vakuutukset, ruoan hinta, harrastusmaksut, verotus, verohelpotukset on poistettu jne. Moniko tuella elävä maksaa nuo itse? Palkansaaja, joka ei saa tukea maksaa joka ikisen korotuksen omasta pussistaaan. Moni ajattelee, että joo polttoaine noussut noin 20snt/ litra, ei paljoa, sähkölasku noussut noin 40% jne.
Totuus kuitenkin on, että keskituloinen perhe on nykymaailmassa se, joka asuu siinä 80-90 m2 rivarinpätkässä ja koska auto pitäå olla,se on noin 10 vuotta vanha jota pitää huoltaa välillä. Kaikki on vakuutettava koska yhteiskunta ei ota koppia keskituloisesta
Syyttelet muita, mutta osaat näemmä ihan itsekin rakennella olkiukkoja. Ja uhriutuminenkin onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa tätä jatkuvasti jankuttaa.
Tuohan ei juuriaan pidä edes paikkaansa.
Kyllä töissä tienaa paremmin, kun tuilla ja eläkekin kertyy, eikä sekään ole vähäinen tekijä.
Ja voi olla, että vaikka tekisit hetken töitä +-0 hommissa niin siitä voi ura auetaja kohta tienaat paljon paremmin.
Typerintä on jäädä kotiin makaamaan ja valittamaan.
Vaikka tekisit 40 vuotta duunarihommia, niin eläke on sama kuin ihmisellä joka on ollut 40 vuotta työtön.
SE on totta ja todella väärin. Nimimerkki Työeläke.
"Syyttelet muita, mutta osaat näemmä ihan itsekin rakennella olkiukkoja. Ja uhriutuminenkin onnistuu"
Ihan aitoja kokemuksia nämä on, mistä puhun. Miksi en saisi? Siksikö, että sinä et ole kokenut tai nähnyt samaa etkä halua myöntää asioita? En uhriutunut, rakentanut olkiukkoja enkä syytellyt. Jos koet kaiken eri mieltä olevan kirjoituksen noin negatiivisen kautta, niin minä en voi sille mitään. Seison joka sanani takana ja pysyn mielipiteessäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En elä lapsiperheessä enkä tunne lapsiperheitä, joten ensikäden kokemusta asiasta ei ole, mutta kuulostaa kyllä aika hurjalta. Kuulostaa oudolta, että työttömien vanhempien perhe olisi taloudellisesti paremmassa asemassa kuin työssäkäyvien vanhempien perhe. Ainakin yksinasuva, työssäkäyvä ystäväni on huomattavasti paremmassa taloudellisessa tilanteessa kuin yksinasuva, työtön minä. Jos olisin töissä, minulle jäisi käteen yli 1000 e enemmän rahaa kuukaudessa. Tuntuu, että jokin tässä lapsiperhelaskelmassa ei täsmää.
Kyllä tuo lapsiperhelaskelma täsmää täysin. Lapsiperheitä tuetaan Suomessa niin valtavasti. Sinä olet yksineläjä, joten sinun tukitilanteellasi EI OLE mitään tekemistä lapsiperheiden saamien tukien kanssa!
Työtön lapsiperhe ON paremmassa taloudellisessa asemassa kuin töissäkäyvien vanhempien perhe. Sen tietää jokainen, joka tunt
Kerro vähän summia. Jos molemmat tienaavat vaikka 2000 e kk nettona tulot yht 4000 e kk lisäksi lapsilisät vaikka kahdesta. Eli 4200 e kk nettona. Työtön 2 lapsinen perhe ei saa 4200 e kk tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ajatellaan, että tuilla eläjällekin kuuluu hyvä kämppä laatualueelta, tietokone, älypuhelin, televisio, maksukanavat, ulkomaan matka vuosittain, laadukkaat vaatteet, auto ja monen monta muuta asiaa, jotka lasketaan elämän perusasioiksi. Hyvä niin, mutta emme ole niin vauras valtio, että kaikille työssäkäyville voisi jäädä varaa tuota enempää. Pakko se on verottaa ylimääräinen pois.
Esim.suurin osa Helan asunnoista on Itä- ja Pohjois-Helsingissä ja segregaatio on Helsingissä ongelma. Segregaatio tarkoittaa että erituloiset ihmiset eriytyy eri alueille.Toimeentulotuen perusosa on n. 600e Sillä ei makseta autoa, ulkomaanmatkoja, maksukanavia, laadukkaita vaatteita muuten kuin kirpputorilta, televisiota kuin korkeintaan kirpputorilta. Yhteiskunta edellyttää kaikkien toimivan netissä, mutta tietokonettakin voi käyttää ja käytetäänkin kirjastossa. Esim kolme
Niin. Ja kuinka turvallista on käyttää kirjaston tietokonetta henkilökohtaiseen asiointiin?
Vierailija kirjoitti:
Totuus kuitenkin on, että keskituloinen perhe on nykymaailmassa se, joka asuu siinä 80-90 m2 rivarinpätkässä ja koska auto pitäå olla,se on noin 10 vuotta vanha jota pitää huoltaa välillä. Kaikki on vakuutettava koska yhteiskunta ei ota koppia keskituloisesta
Ei tietenkään pidä kurjistaa mutta älä vertaa elämääsi köyhän tuilla elävän elämään, kiitos. Minä olen työtön yh ja avioeron jälkeen köyhyyteen tippunut. Kaksi kertaa olemme muuttaneet jo 2 v sisällä laosen kanssa halvempaan asuntoon nyt asumme kaksiossa. Tukia saamme yhteensä 1750 e kk josta maksan vuokran ja muun elämisen. Töissä ollessani nettopalkka oli 1900 e kk mutta siuhen tuli päälle lapsilisä ja elatustuki eli yht 2400 e kk olivat tulot silloin.
Kyllä se keskiluokkainen elämä rivarinpätkineen ja työpaikkoineen minullekin kelpaisi. Saisi valita oman kodin ja laittaa se mieleisekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ajatellaan, että tuilla eläjällekin kuuluu hyvä kämppä laatualueelta, tietokone, älypuhelin, televisio, maksukanavat, ulkomaan matka vuosittain, laadukkaat vaatteet, auto ja monen monta muuta asiaa, jotka lasketaan elämän perusasioiksi. Hyvä niin, mutta emme ole niin vauras valtio, että kaikille työssäkäyville voisi jäädä varaa tuota enempää. Pakko se on verottaa ylimääräinen pois.
Tätä olen aina ihmetellyt. Itselle on ollut ihan selvää aina, ettei minulle kuulu mitään sellaista, mitä en pysty omilla tuloillani hankkimaan. Ja sitten on näitä, joille mielestänsä kuuluu vaikka mitä sellaistakin, jonka hankkimista minä hyvätuloisena mietin tosi pitkään. Olen esimerkiksi elänyt ilman toimivaa telkkaria nyt jo jokusen vuoden, ihan koska on ollut tärkeämpääkin hankittavaa. Kuitenkin telkkari taitaa olla köyhillä ihan perusjuttu.
Käyn säännöllisesti tapaamassa köyhää henkilöä, jolla ei ole älykännykkää, tietokonetta tai televisiota. Hänen CD-radionsa hajosi 1-2 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Harkinnanvarainen toimeentulotuki hyvinvointialueelta tulee lapsiperheelle vielä Kela-tuen päälle. Tukea voi saada harrastamiseen, osallistumiseen ja vaikka rippijuhliin! Työssäkäyvät maksavat sellaiset itse
Tästä on omakohtaista kokemusta lamavuosilta, kun vanhempi lapsi pääsi ylioppilaaksi. Yritin turhaan saada juhlaa varten vähän tukea sossusta. Minulla oli työpaikka ja sossussa letkautettiin, että olen onnekas, kun minulla on työpaikka. Kuitenkin jokapäiväinen elämämme oli pelkkää hengissäpysymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä se pienipalkkaisessa työssä käyvä perhe ehtii käydä niitä tukia hakemassa? Pitää kuitenkin olla päivät töissä.
Nehän haetaan omakelassa ja hyvinvointialueen asiointipalvelussa. Rutiinilla lomakkeen täyttämiseen kuuluu tyyliin minuutti.
Kyllä siinä huomattavasti kauemmin menee. Eilen asiakkaan kanssa täytettiin perustthakemus ja meni 45min. Eikä vielä edes liitteitä laitettu vaan ne laitetaan perässä tulemaan. Haluan nähdä sen joka minuutissa täyttää tuon 12-suvuisen hakemuksen liitteineen.
"Ei tietenkään pidä kurjistaa mutta älä vertaa elämääsi köyhän tuilla elävän elämään, kiitos. Minä olen työtön yh ja avioeron jälkeen köyhyyteen tippunut. Kaksi kertaa olemme muuttaneet jo 2 v sisällä laosen kanssa halvempaan asuntoon nyt asumme kaksiossa. Tukia saamme yhteensä 1750 e kk josta maksan vuokran ja muun elämisen. Töissä ollessani nettopalkka oli 1900 e kk mutta siuhen tuli päälle lapsilisä ja elatustuki eli yht 2400 e kk olivat tulot silloin.
Kyllä se keskiluokkainen elämä rivarinpätkineen ja työpaikkoineen minullekin kelpaisi. Saisi valita oman kodin ja laittaa se mieleisekseen"
Siitähän tässä kirjoituksessaninoli kyse, jos luit sen. Ei pidä edes verrata mutta ei pidä myöskään kuvitella, että se keskiluokkainen elämä olisi pelkkää ruusuilla tanssimista- siihen sisältyy paljon enemmän taloudellisia vastuita ja riskejä vaikka ei mitään ylihintaista taloa olisi ostanutkaan ikinä.
Mielenkiinnosta kysyn, miksi tipuit avioeron myötä taloudellisesti huonoon jamaan? Oliko talo puolison, tehtiinkö ositus reilusti vai mistä kyse?
Kun olin töissä lastenhoitajana tienasin 2900 e kk netto ja mies 2500 e kk netto. Meillä yksi lapsi. Voin kertoa ettei rahasta ollut pulaa ei tullut edes mielern että pitäisi hakea tukea johonkin.
Nyt olen yh ja tuet yhteenlaskettuna 1750 e kk josta maksan vuokran ja muut menot. Voin kertoa että tiukkaa on teinin kanssa. Haluaa harrastaa teatteria johon sain vapaaoppilaspaikan ei olisi varaa ollut maksaa 600 e lukuvuodessa edes erissä. Sitä voi hakea muuten työssäkäyvätkin tulojen perusteella.
Edellinen elämä tuntuu unelta ja epätodelliselta, miten huoletonta se oli. Nyt joudun joka kk hakemasn toimeentulotukea Kelasta ja vatsa kipeänä jännitän paljonko nyt saadaan. Edellisessä elämässä oli ihanaa kun oli esim kesäloma kun sai lomarahaa ja teimme lomareissuja, oli epassi edut joita käytin leffaan jne . Asuimme rivarissa, nyt kaupungin vuokrakerrostalossa.
Suomi ja EU sahaavat omaa oksaa kun ei tehdä kauppaa Venäjän kanssa. Samaan aikaan kyllä "kritiikittä" tehdään liittolais-USA:n kanssa ja jopa Israelin. Kiina pärjää koska ne ei sotke talouspolitiikkaa muihin suhteisiin, EU:ssa olisi aika oppia tämä myös ja pistää Eurooppa kuntoon tästä suosta. Typeryyttä alasajaa näin pientä maata kun samaan aikaan kuitenkin Ukrainaakin tuetaan, meidänkin tulisi pärjätä ja tulevaisuudessa.
Ehkä tämän ihanan elämän työttömänä saa kokea vielä moni palstan kommentoijista. Voitte sitten miettiä kun haette sitä harkinnanvaraista tukea lapsen polkupyörään kuinka helppoa se on. Voin kertoa että mikään automaatti se ei ole ja sitä ei kaikki saa
T: harkinnanvaraista hakenut työtön yh jonka lapsella eikä itsellä ole pyörää eikä sänkyä
Tämähän kertoo vain sitä, että huonon tuloluokan talouksissa on opittu elämään köyhästi ja hallitsemaan olemassa olevia varoja taitavasti. Sen sijaan sossun luukulle eksyvän hyvä tai keskituloisen kriisin takana on jotain isoa elämäntapaongelmaa - ei hallita rahankäyttöä, vaikka olisi ihan säännölliset kunnon tulot. Ei osasta priorisoida niin, että lapset saisivat tarvitsemansa ruuan, vaatteet jne. vaan taustalla on jokin vanhempien elämänhallinnan ongelma.
Yleisesti ottaen ei voi olettaa että nykyinen hallitus osaisi vastata ihmisten konkreettiseen hätään, eiväthän he edes kuuntele asiantuntijoita tai vastaa heille esitettyihin kysymyksiin. Tämä kävi ilmi eilisestä a-studion keskustelusta, jossa kokoomuksen edustaja tarjosi vastauksena keski-ikäiselle irtisanotulle naiselle ratkaisuksi hallituksen laatimaa " nuorten työllistymisseteliä". Mutta Orpon hallitus on ihan alusta asti vain vetänyt korvansa lukkoon ja mekaanisesti toistellut tyhjiä mantroja.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä työttömät perheet saavat käsittämättömän hulppeita kämppiä tt-tuella.
Tässä on paha epäkohta. Jo monta vuotta sitten kerrottiin asiallisissa lähteissä kuten sanomalehdessä ja TV:n uutisissa, että asumistukea saavat ihmiset asuvat isommissa asunnoissa kuin ne, joiden täytyy maksaa asumiskulut kokonaan itse. Se ei voi olla oikein työtätekeviä kohtaan. Tänä päivänä tosin ei ole työpaikkoja kaikille. En tiedä miten asiat pitäisi hoitaa. Näin kylmässä maassa ei voi ajaa ihmisiä taivasallekaan. Tai siis osa on jo siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä työttömät perheet saavat käsittämättömän hulppeita kämppiä tt-tuella.
Kuinka se on mahdollista kun tuet ovat rajoitettuja vuokran määrään?
Voidaan ylittää, jos perheessä on erityislapsi, esim nepsy
Vuokrarajoja voidaan ylittää toimeentulotuessa, jos halvempaa asuntoa ei ole saatavilla tai jos muutto vaarantaisi lapsen hyvinvoinnin. Erityisesti nepsy-lasten perheissä tämä on laissa tunnistettu peruste. Kyse ei ole hulppeista eduista vaan siitä, ettei perhettä pakoteta tilanteeseen, joka pahentaa ongelmia.
Käsi sydämellä: kuinka moni ketjua seuraava haluaisi vapaaehtoisi oman terveen lapsensa olevan autisti tai vaikea ADHD-tapaus tai muulla tavalla selvästi "poikkeava"?