HS: Tuilla elävät perheet samassa tilanteessa työssäkäyvien kanssa.
Nyt oli raikkaan rohkea mielipidekirjoitus sosiaalialan ammattilaisilta HS:n mielipidepalstalla.
Kommentit (466)
Faktahan se on, ettei puutteellista elämänhallintaa voi korjata lapioimalla ihmiselle lisää rahaa. Köyhäkin perhe voi olla vauras henkisesti ja onnellinen.
Tässä ketjussa on kyllä hauskoja lohkaisuja kuten että vähävaraisella on esim TV vaikka ilmankin pärjää. Siis... Tuolla joka päivä joku on roskalava jne ryhmissä lahjoittamassa telkkareita ja ihan parilla kympilläkin saa. TV ei todellakaan ole mikään ylellisyys jota vähävarainen ei saisi omistaa 😂
Ja joku kirjoitti miten muka tietää ettei tt tuki asiakkaat osta kirppiksiltä? Juu juu...
Mua rupes ihmetyttään nää jotka reuhaa ja haukkuu työttömiä ja köyhiä tukiloisiksi ja laiskoiksi ja ties miksi ja niitä joutuu elättään jne. Kun leikataan ja leikataan ja otetaan köyhiltä pois niin nouseeko sen keskituloisen työläisen palkka yhtään sen enempää kuin ennenkään?? Vaikka kuinka niistetään köyhiltä niin työläisen palkka ei nouse. Ei se raha sille perkeleen työläiselle mene, vaan kaikkeen muuhun. Se köyhiltä riistetty raha menee rikkaille. Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Köyhienkö tää Suomi pitää pelastaa, mitä? Ei kohta ole mistä ottaa. Onko köyhän ainoa rikastumiskonsti tehdä saatanasti penikoita?
Vierailija kirjoitti:
Faktahan se on, ettei puutteellista elämänhallintaa voi korjata lapioimalla ihmiselle lisää rahaa. Köyhäkin perhe voi olla vauras henkisesti ja onnellinen.
Tässäkin ketjussa kyllä huomaa miten pitkäjänteisyys ihmisiltä puuttuu. Ja nuorilla on jonkinlainen hullu illuusio, että aiemmat sukupolvet ovat saaneet kaiken ilmaiseksi ja epärealistisen nuorella iällä.
Mulle tuli n. 10v sitten jonkun somppuperheen kelakirje kotiin. Jo silloin saivat yli 3800 puhtaana kuussa. Nyt varmaan jo 6000. Niin avasin toki.
Nyt ollaan kyllä totuttu liian hyvään. Yhteiskunnan ei tarvitse kustantaa ihmiselle kaikkea, riittää, että perustarpeet täyttyvät.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuitenkin puutteellisen elämänhallinnan (jota myös työpaikan puute on nykymaailmassa) voi korjata leikkaamalla tukia ja tekemällä tukien hakemisesta mahdollisimman byrokraattista ja nöyryyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli n. 10v sitten jonkun somppuperheen kelakirje kotiin. Jo silloin saivat yli 3800 puhtaana kuussa. Nyt varmaan jo 6000. Niin avasin toki.
Somalihullu bongattu! MENE HOITOON!
Vierailija kirjoitti:
En elä lapsiperheessä enkä tunne lapsiperheitä, joten ensikäden kokemusta asiasta ei ole, mutta kuulostaa kyllä aika hurjalta. Kuulostaa oudolta, että työttömien vanhempien perhe olisi taloudellisesti paremmassa asemassa kuin työssäkäyvien vanhempien perhe. Ainakin yksinasuva, työssäkäyvä ystäväni on huomattavasti paremmassa taloudellisessa tilanteessa kuin yksinasuva, työtön minä. Jos olisin töissä, minulle jäisi käteen yli 1000 e enemmän rahaa kuukaudessa. Tuntuu, että jokin tässä lapsiperhelaskelmassa ei täsmää.
Kyllä tuo lapsiperhelaskelma täsmää täysin. Lapsiperheitä tuetaan Suomessa niin valtavasti. Sinä olet yksineläjä, joten sinun tukitilanteellasi EI OLE mitään tekemistä lapsiperheiden saamien tukien kanssa!
Työtön lapsiperhe ON paremmassa taloudellisessa asemassa kuin töissäkäyvien vanhempien perhe. Sen tietää jokainen, joka tuntee lapsiperheitä.
Minä en ymmärrä, miksi ihmiset ei heittäydy tuilla eläjäksi, jos todellakin ajattelevat pienempien tukien vastaavan kuuden tonnin kuukausipalkkaa.
Ihan olisi kaikkien etu, jos joku paremman ymmärryksen omaava korvaisi tällaisen työntekijä, joka ei edes kykene Kelan sivuilta tarkistamaan oikeaa tietoa vaan uskoo yhtään kakistelematta, että omakotitalossa ja kerrostalossa olevalla perheellä olisi jotenkin sama elintaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei avattu lukuja, niin ei tuo kirjoitus tarkoita yhtään mitään. Tulot? Kulut? Kummallakin.
Kertoohan se. Senkun lasket laskurilla tuet, ja sitten mietit minkä verran pitäisi palkkaa saada, jotta käteen jäisi saman verran.
Unohdetaanko me asuntovarallisuuden kerryttäminen tästä yhtälöstä kokonaan, koska se ei sovi Kokkareiden agendaan?
Itse myin 3h+k rivitaloasunnon syksyllä. Sain 60t pyyntiä vähemmän. Eli tein reippaasti tappiota. Asuimme asunnossa 10v ja teimme paljon remonttia lisäksi. Eli aina, etenkään nykyään, varallisuus ei aina kasva asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa väitteet lapsiperheköyhyydestä, kun kuulee miten hurjia tukisummia nämä ns. köyhät saavat tekemättä mitään. Noista summista pitää leikata ainakin puolet pois, tai muuten Suomi on pian konkassa Euroopan köyhimpänä valtiona.
Uskon lapsiperheköyhyyteen, mutta osa tarvitsisi ihan talous-ja kotitalousneuvontaa.
Lisäksi lapsilisä pitäisi olla sama kaikille lapsille ja yksinhuoltajalisä vain oikeille yksinhuoltajille. Ei yhteishuoltajuudessa.
Toiset on velkaa pankille, toiset Kelalle.
Kela-velalla saa vähän vähemmän, mutta sitä ei pidä maksaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En elä lapsiperheessä enkä tunne lapsiperheitä, joten ensikäden kokemusta asiasta ei ole, mutta kuulostaa kyllä aika hurjalta. Kuulostaa oudolta, että työttömien vanhempien perhe olisi taloudellisesti paremmassa asemassa kuin työssäkäyvien vanhempien perhe. Ainakin yksinasuva, työssäkäyvä ystäväni on huomattavasti paremmassa taloudellisessa tilanteessa kuin yksinasuva, työtön minä. Jos olisin töissä, minulle jäisi käteen yli 1000 e enemmän rahaa kuukaudessa. Tuntuu, että jokin tässä lapsiperhelaskelmassa ei täsmää.
Kyllä tuo lapsiperhelaskelma täsmää täysin. Lapsiperheitä tuetaan Suomessa niin valtavasti. Sinä olet yksineläjä, joten sinun tukitilanteellasi EI OLE mitään tekemistä lapsiperheiden saamien tukien kanssa!
Työtön lapsiperhe ON paremmassa taloudellisessa asemassa kuin töissäkäyvien vanhempien perhe. Sen tietää jokainen, joka tunt
Ei ole.
Mikäli lapsiperhe on huonommassa asemassa kuin toimeentulotukea saava lapsiperhe, niin silloin vanhempien pitäisi anoa heille kuuluvaa toimeentulotukea. Yhdenkään ihmisen ei pitäisi räkiä toimeentulotukea saavan lapsiperheen päälle vain sillä perusteella, että itse päättää jättää omat tuet hakematta.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään somppu koskaan milloinkaan ei ole Suomessa valittanut köyhyydestään ja rahan puutteesta.
Näin olisi tapahtunut ainakin Hesarin toimesta, jos nuo olisivat kokeneet pienintäkään puutetta täällä...
Missä välissä se pienipalkkaisessa työssä käyvä perhe ehtii käydä niitä tukia hakemassa? Pitää kuitenkin olla päivät töissä.
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä se pienipalkkaisessa työssä käyvä perhe ehtii käydä niitä tukia hakemassa? Pitää kuitenkin olla päivät töissä.
Nehän haetaan omakelassa ja hyvinvointialueen asiointipalvelussa. Rutiinilla lomakkeen täyttämiseen kuuluu tyyliin minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön lapsiperhe ON paremmassa taloudellisessa asemassa kuin töissäkäyvien vanhempien perhe. Sen tietää jokainen, joka tunt
Hohhoijaa. Minä, kuten varmasti moni muukin, tunnen useita lapsiperheitä ja ihan fakta on, että kyllä vaan niillä työssäkäyvillä vanhemmilla on varaa maksaa lapsilleen harrastukset, polkupyörät, skuutit ja lomamatkat huvipuistoihin, risteilyille, jopa ulkomaille. Ja vaatteita muualtakin kuin kirpparilta tai alennusmyynnistä. Työttömillä vanhemmilla ei. On ihan absurdia väittää tukien olevan enemmän kuin kahden aikuisen palkka.
Vierailija kirjoitti:
No voi vit tu onpa iso homma näpytellä hakemus vaikka sitten ILLALLA tai vaikka lounastauolla.
Jååde jåå. Nostetaan pienempien tukien tasoa ja laitetaan suojaosa 500 euroon niin jo alkaa talous rullaamaan. Niin se vaan toimii. Mutta eihän tyhmä kansa sitä tajua vaan ulisevat vaan netissä kun pitäisi olla barrikadeille.