Onko niin, että ruokavierailulla syödään sitä, mitä kutsuja tarjoaa
Jos ei ole allergiaa tai muuta terveydellistä syytä olla syömättä sitä, mitä tarjotaan?
Kommentit (99)
Meillä on muutaman ystävän kanssa mainita ruoan nimi, kun kutsutaan muita syömään. Esim. tulisitteko lohisopalle/ savukalalle -isäntä savustaa/ grillipihveille jne. silloin ja silloin. Toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 60-luvun puolivälissä ja lapsuuteni ajan henkeen kuului oppia nirsoilematta syömään. Kouluun mennessä se tuotti minulle vaikeuksia, koska kouluruoan taso oli alhaisempi kuin meidän kotiruoan. Mutta söinhän minä silti, enkä viitsinyt valittaa. Mielessä oli lapset nälkää näkevissä maissa. Opettaja nimittäin muistutti jatkuvasti siitä, että meidän tulisi olla kiitollisia kun on ruokaa, koska kaikilla maailman lapsilla sitä ei ole.
Sitä en kuitenkaan ymmärtänyt, että koska meillä oli ruokaa, niin miksi siitä ei voitu samantien tehdä hyvänmakuista.
Se iänikuinen Biafra!
Usein kun tekee hyvän salaatin, sitä syö kaikki.
SItten niitä lisukkeita.
Myös riisi, peruna.
Jonkinlainen kala ja liha vaihtoehto.
Samoin hyvä leipä, myös gluteeniton.
Tuoretta, kevyttä ja yksinkertaista.
Toimii 98%:lle ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjotun ruoan syömättä jättäminen on epäkohteliasta kaikkialla maailmassa. Pitää ottaa ainakin vähän ellei ole jotain niin poikkeuksellisen erikoista, että ruoan tarjoajakin tietää sen. Silloin on yleensä jokin vaihtoehto. Omia eväitä ei saa koskaan olla mukana.
Väärin. Jos sulla tai lapsellasi on jotain vaikeita ruokarajoitteita, joihin et voi olettaa kutsujan pystyvän varautumaan kunnolla (esim. keliakia niin, että vehnäpölyt ei ole pölisseet sinne vehnättömäänkin ruokaan leipoessa), tai muuten et ole saanut sanaa eteenpäin, niin voit ottaa omat eväät. Se on paljon helpompaa kuin pakottaa asiaa tuntematon sellaiseen ruoka-akrobatiaan, jota ei kuitenkaan osaa noudattaa kunnolla. Ja se kutsuja ottaa asian myös asiallisesti vastaan: ei ala taivastella voi kuinka vaikeata onkaan, tai kysellä että mitä kaikkea ei voi syödä tai millään muulla tavalla nosta sitä rajoitteista tikun nokkaan. Kumpikin puoli ottaa tilanteen niin, että tärkeintä on tavata toisia ihmsiä eikä haittaa ettei kaikki syö samaa ruokaa. Niille, joille ruoan tarjoaminen = rakastamisen teko, tämän sisäistäminen on alussa vaikeaa, mutta siltkin mahdollista oppia.
Aina löytyy saivartelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jossain virallisilla päivällisillä, jossa tuodaan annokset eteen. Onko jokaiselta erikseen kysytty allergioiden lisäksi inhokit ja yökötit
Keneltäkään ei kysytä inhokkeja . Oletus on, että kaikille maistuu kaikki hyvin tehty ruoka. Saa näyttämään itsensä aika moukalta, jos mikään ei maistu. Varsinkin ulkomailla, jossa on totuttu monipuolisempaan ruoka-aineiden käyttöön kuin Suomessa.
Toisaalta koko annoksen saa huoleti jättää syömättä, jos se ei maistu. Kukaan ei ulkomailla ihmettele sitä, että tarjoilija joutuu viemään täyden lautasen pois.
Jos on nimenomaan kutsuttu syömään, silloin ei jätetä syömättä. Kyllä se on loukkaus emäntää kohtaan, jos on kutsuttu, kysytty allergiat yms. Kutsuja ei ole tarjoilija eikä koti ravintola, jossa palautellaan annoksia keittiöön. Jos pöydässä on jotakin, mitä et voi tai halua syödä, voi sen huomiota herättämättä jättää ottamatta tai lautaselle mutta jotakin pitää todellakin syödä, jos ei ole jokin henkeä uhkaava allergia.
Vierailija kirjoitti:
Omat eväät mukaan tai syö ennen vierailua, niin ei tarvitse olla pässi.
Sehän se onkin hauskaa jos syömään kutsutut vieraat eivät syö mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai syödään mitä nokan eteen annetaan. Ja jos ei voida syödä, jätetään se väliin eikä tehdä siitä suurempaa numeroa.
Ettekö te ole koskaan olleet virallisilla edustuspäivällisillä, edes työn takia? Voin vakuuttaa, että ei siellä nälkäiseksi jää vaikkei joka sorttia söisikään.
Jos laihduttaisin niin en söisi. Ja ei, en alkaisi kuunnella mitään kyllä tämän kerran voit -lässytystä. Ja vaikka en laihduttaisikaan niin itse päätän mitä syön ja mitä en, en tanssi kenenkään pillin mukaan.
Joo, syödään, tai jätetään syömättä. Turha monimutkaistaa selittelyin.
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa kyllä, mutta jos esimerkiksi minulle ilmoittaisit, että olet valmistanut etanoita sienikastikkeella, niin kieltäytyisin kohteliaasti. Muuta ei tarvitse valmistaa ja jos löytyy vaikka leipää pöydästä, niin syön sitten sitä.
Sitten tekisin sieniä etanakastikkeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetalla syömään muutakin kuin pizzaa ja hampurilaisia, niin pärjää paremmin. Turhan kapean ruokavalion kanssa kerjää ongelmia sekä sosiaalisissa tilanteissa että terveyden suhteen.
No jos jossain olisi tarjolla vaikkapa voimakkaan makuisia juustoja, siskonmakkarakeittoa ja vuohenjuustopiirakkaa, niin minä en söisi niistä mitään.
En tiedä, tekeekö se minusta turhan kapean ruokavalion omaavan ihmisen, mutta ei oikeastaan kiinnostakaan :D
Kaikki tosi hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergiat voi tuolloin unohtaa ja syödä sitä mitä tarjotaan. Allergikko voi kyllä kerran syödä.
Oletko valmiina elvyttämään ja tilaamaan ambulanssin? Olet joko tyhmä tai ääliö.
Kala-allergikko esimerkiksi ei todellakaan voi syödä kalaa!! Voisin ihan nopeasti nimetä tuttupiiristä ainakin kaksi, joilta voi lähteä kalasta henki, kun henkitorvi pamahtaa tukkoon. Ensiapuun joutui tuttu, joka söi vahingossa salaatin kätköissä lymyilleen pikkupalan kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetalla syömään muutakin kuin pizzaa ja hampurilaisia, niin pärjää paremmin. Turhan kapean ruokavalion kanssa kerjää ongelmia sekä sosiaalisissa tilanteissa että terveyden suhteen.
No jos jossain olisi tarjolla vaikkapa voimakkaan makuisia juustoja, siskonmakkarakeittoa ja vuohenjuustopiirakkaa, niin minä en söisi niistä mitään.
En tiedä, tekeekö se minusta turhan kapean ruokavalion omaavan ihmisen, mutta ei oikeastaan kiinnostakaan :D
Kaikki tosi hyviä.
No joo, mutta en kyllä keksi yhtään tilannetta missä tarjoaisin aikuisille ruokavieraille siskonmakkarakeittoa, se on enemmän lapsiperheiden arkiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergiat voi tuolloin unohtaa ja syödä sitä mitä tarjotaan. Allergikko voi kyllä kerran syödä.
Oletko valmiina elvyttämään ja tilaamaan ambulanssin? Olet joko tyhmä tai ääliö.
Kala-allergikko esimerkiksi ei todellakaan voi syödä kalaa!! Voisin ihan nopeasti nimetä tuttupiiristä ainakin kaksi, joilta voi lähteä kalasta henki, kun henkitorvi pamahtaa tukkoon. Ensiapuun joutui tuttu, joka söi vahingossa salaatin kätköissä lymyilleen pikkupalan kalaa.
Allergioiden kanssa ei pelleillä. Meillä yksi tuttu on anafylaktisen allerginen pähkinöille. En tee mitään pähkinää sisältävää syötävää kun hän tulee kylään, en edes muille vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jossain virallisilla päivällisillä, jossa tuodaan annokset eteen. Onko jokaiselta erikseen kysytty allergioiden lisäksi inhokit ja yökötit
Keneltäkään ei kysytä inhokkeja . Oletus on, että kaikille maistuu kaikki hyvin tehty ruoka. Saa näyttämään itsensä aika moukalta, jos mikään ei maistu. Varsinkin ulkomailla, jossa on totuttu monipuolisempaan ruoka-aineiden käyttöön kuin Suomessa.
Toisaalta koko annoksen saa huoleti jättää syömättä, jos se ei maistu. Kukaan ei ulkomailla ihmettele sitä, että tarjoilija joutuu viemään täyden lautasen pois.
Jos on nimenomaan kutsuttu syömään, silloin ei jätetä syömättä. Kyllä se on loukkaus emäntää kohtaan, jos on kutsuttu, kysytty allergiat yms. Kutsuja ei ole tarjoilija eik
Jos osaisit lukea, niin vastasin kysymykseen "mites jossain virallisilla päivällisillä...", en siihen, että mites jonkun kotona.
Jos emäntä loukkaantuu siitä, että en syö, niin kyse on hänen omista tunteistaan, en ole niistä vastuussa. Fiksu emäntä kun varaa erilaisia vaihtoehtoja.
Ei ruokavierailuihin ole kenenkään mikään pakko osallistua, eikä kannatakaan. Jos ja kun syö aina muiden ihmisten kuulo ja näköetäisyyden ulkopuolella, ei joudu kuuntelemaan vaivan näkemistä syömisistä ja syömättä jättämisistä.
Millainen ihminen kutsuu kotiinsa aterialle ja sitten pakottaa syömään, koska omasta mielestä ruoka on niin hyvää, että kaikki pitää syödä?
Itse tunnen ystäväni niin hyvin, että tiedän minkälaista ruokaa he syövät. Ja tiedän myös ruokarajoitteet erikseen sanomatta (toki aina varmistan, onko tullut päivityksiä). Ei ole homma eikä mikään valmistaa ruokaa laktoosittomana, pähkinättömänä ja tietyillä tutuilla ainesosilla. Myös suolistosairas ystäväni uskaltaa syödä luonani, koska tarjoan FODMAP-ystävällistä ruokaa. Gluteenittomalla on kaverit myös välillä olleet, ei ole ongelma.
Minua kyrsii se, että ruokarajoitteita ei noudateta. Mainostetaan kaikkialla olevamme laktoosittomia, mutta niin vaan saadaan laktoosillisia suklaita jouluksi tai kahvipöydässä saa kysyä, että onko tässä laktoosia vai ei. Toki ymmärrän, että kaikki eivät ehdi tai jaksa tehdä itse tarjottavia, mutta ei nyt ole niin vaikeaa katsoa niitä tuoteselosteita kaupassa.
Olen oppinut, että syöminen ei koskaan ole pakko. Ruokaa voi tarjota, mutta vieras saa itse päättää, syökö sen.